Foto van een Valtra 8950 aan de ploeg.Heffen: nipt-nipt, hefarmen op langste standTrekken: vingers in de neus Balans met 900kg: in orde maar kan beterAl op al geen slecht rapport, al valt de juwel ech

Valtra 8950

90 foto's van @Valtra man

Valtra man
Foto van een Valtra 8950 aan de ploeg.
Heffen: nipt-nipt, hefarmen op langste stand
Trekken: vingers in de neus
Balans met 900kg: in orde maar kan beter

Al op al geen slecht rapport, al valt de juwel echt gruwelijk groot uit naast onze oude steeno.. (jammer vd storing in het wentelprogramma, zo heeft de oude ploeg dan toch nog gediend dit jaar)

Reacties

PieterA
Mooie combinatie! Heb je hem nog gewogen? Nog bovenover geploegd?
+1
Valtra man
@PieterA nog niet gewogen nee, maar schat toch ruim 2 ton in.
Ik had me voorgenomen om het eerste perceel in de voor te rijden en om zo rustig alle instellingen te leren kennen. Maar we zijn dus niet aan het volgende perceel - en onland ploegen toe -geraakt door de storing in de wentelmodule 😕😕
+1
PieterA
@Valtra man Ik hoop dat het een kleinigheidje is en dat je nog jarenlang plezier van de ploeg mag hebben 👍
Valtra man
@PieterA vast wel, dealer is op zoek naar de foutcode erop aanwezig.
188438
Hoeveel pk heeft die valtra
Pieter Buren
@188438 kleine 200
+1
Valtra man

(klik om te vergroten)

160pk of 200pk door een druk op de knop.
martijn805
@Valtra man goh das ideaal. Kun je de pomp elektronisch open zetten? Of hoe werkt dat precies?
valmet6400power
@martijn805
De elektronische boost bekrachtigen ipv dat de trekker dat doet als hij torsie op de pto as meet!
martijn805
@valmet6400power Zozo ideaal. Hoe meet die dat normaal op de pto as dan? Zit er een sensor in de as of hoe moet ik dat zien?
valmet6400power
@martijn805
Wat ik van @Valtra man heb begrepen zit het als volgt:
Er zitten twee sensoren op de pto-as die onafhankelijk pulses meten op de as (ik denk vooraan en achteraan?). Als de computer vervolgens een vertraging constateert tussen de beide sensoren dan betekent het dus dat de pto-as tordeert (overdreven gezegd) en dat er dus vermogen wordt gevraagd op de pto. Op dat moment geeft hij die extra boost vrij, die elektronisch wordt aangestuurd op de unit van een Bosch Pomp.
martijn805
@valmet6400power dat is wel mooi systeem! Is dat bij elke 8000 serie? Of heeft niet elk type van de 8000 die boost?
RVM
@martijn805 8750 en 8950, maar alleen de 8950 heeft een P-pomp
valmet6400power
@martijn805
Helaas niet, net wat @RVM zegt. Had me wel gepast om zoiets op de 8550 te hebben haha. Je moet voor de grap een keer zo’n Bosch P pomp zien onder de motorkap van een 8950. Hij ziet eruit alsof je 50 pk kwijt bent aan dat ding aan te drijven haha
martijn805
@valmet6400power ohh das jammer dat t alleen bij de 8750 en 8950 is.

Haha ik heb op de sporttrekker een Bosch A pomp zitten. Is nog stukje groter dus was al wat gewend 😜 mijn 3 cilinder krijgt bijna meer brandstof als deze 6 🙈
+1
Valtra man
@martijn805 @valmet6400power inderdaad, extra vermogen bekom je door de turbodruk, die duwt de brandstoftoevoer mechanisch verder open.
Origineel zit er een elektrisch ventiel die de druk afsnijd of toelaat. Dit elektrisch ventiel wordt gestuurd door de sigma power module die adv een paar parameters beslist of er al dan niet extra vermogen mag vrijkomen (1000t/min + torsie op de aftakas + nog een paar veiligheids functies)

Ik heb simpelweg dit elektrisch ventiel achter een schakelaar geplaatst. En dus komt er 40pk extra vrij als de motor op toeren is en de turbo op druk.
mdoornekamp
@Valtra man
Quote:
schakelaar geplaatst

Simpele techniek was het toen nog. En ook wat makkelijker te manipuleren dan tegenwoordig.

Kan de achterbrug het vermogen wel goed aan?
valmet6400power
@mdoornekamp
In de Valtra 8000 series group heeft er eentje die reed met boven de 300 pk. Die gaf aan dat je met beleid (de juiste powershift trap, en niet in bepaalde versnellingen) het lang goed gaat. En heavy duty aftakas uiteraard. Maar ik weet niet hoe lang het goed gaat als je ermee zwaar trekwerk gaat doen uiteraard.
mdoornekamp
@valmet6400power
Quote:
300 pk

Ja vaak gaat het wel lang goed. Maar ik heb zelf wel de ervaring dat zo'n zware 5 schaar wel enorm kan tegenhouden op een zware kopakker.
+1
roscho
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ja vaak gaat het wel lang goed

Met standaardvermogen gaat zo'n Valtra misschien rond de 20000 uur mee en zo'n opgepepte misschien 15000. Niemand zal die verminderde uren direct wijten aan het extra vermogen, maar voorlopig scheelt het toch wel een kwart van de uren. Ik hou het zelf het liefst bij originele afstellingen en als het echt moet, beperk je dan tot hoogstens 20% extra, dat valt meestal nog wel binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant.
+1
mdoornekamp
@roscho
Quote:
20 % extra

Ja 20 % is mooi zat. En dan licht het er ook nog aan hoe je dat vermogen gebruikt. Is het om de zware pieken even op te vangen, of lig je er constant plat voor.

En de moderne complexe motoren zijn ook niet makkelijk te tunen. Met als gevolg meer problemen met regeneratie en roet filters. En dat de trekkers zuiniger worden, heb ik bij mij nog niet zien gebeuren
valmet6400power
@mdoornekamp
Wij hadden onze vorige hoofdtrekker een (Renault onder de kap) Claas Ares 566 gechipt. Zat voor die onder de 1300 toeren geen pit meer in. Na het chippen wel en bij hetzelfde werk (snelheid met planten bijvoorbeeld, of frezen of ploegen) was hij zuiniger dan voor het chippen. Gevolg was alleen dat we steeds harder gingen rijden waardoor het verbruik per uur uiteindelijk wel omhoog gaat 😅
Valtra man
@roscho niets mis met originele instelling, bij ons blijven de pompen verzegeld.al hebbje het met okkazie niet altijd voor het kiezen.
Wij hebben een holder van 50pk, een Valmet van 120pk en Valtra v 200pk.
Maar ik snap wel dat sommigen de trekker wat bijgeven. Als ie met origineel vermogen moet vechten voor zijn taak of net dat beetje comfortabeler kan werken is optie 2 zelfs beter voor de machine.
valmet6400power
@mdoornekamp
Klopt hoor! Zo’n 5 schaar is ook puur zo’n geval wat je achter je aan hebt. Zie de hier over de weg ook wel rijden met 40 km/u dat je die hele ploeg ziet deinen inclusief de trekker. Steekt nog een heel stuk naar achter ook natuurlijk.
+1
Valtra man
@valmet6400power inderdaad, je kijkt achter je en er steekt een enorm lang ding uit. Best mee opletten, maar dat moet je met alle moderne landbouwmachines..
J asper
Snap überhaupt het nut niet waarom er zoveel electronica op een ploeg moet, voor een loonwerker met een boel verschillende klant wensen snap ik het nog een klein beetje. Maar voor eigen gebruik was ik het liever kwijt dan rijk..
rommert14
@J asper ze plaatsen overal elektronica op tegenwoordig, ik ken alle sensoren van onze maaier inmiddels 😅
+1
roscho
@J asper De tijd is voorbij dat een LMB met een lasapparaat en een sleutelset langs kwam.
Met die elektronica kunnen ze alles controleren. O zo belangrijk, ze zouden eens te veel garantie moeten verlenen.
+1
RVM
Mijn persoonlijke dagtopper
+1
Valtra man
@RVM dank je!
mdoornekamp
Woeste combinatie. Wel je verstelbare achter velgen in de gaten houden met dit gewicht/trekkracht
Valtra man
@mdoornekamp kwetsbaar onderdeel denk je? Heb er nog niet echt bij stil gestaan eerlijk gezegd..

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra 8950 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!