De 310 heeft zich kranig gehouden. Mijn vrouw die opraapt was er erg tevreden over. Beter zicht naar achteren en fijne bediening. Blijvertje. 
De buurman heeft tijdens het melken verder geladen en krijgt het voor elkaar om de wagen zo vol te proppen dat de trekker uit viel. We hadden super weer om in te kuilen. Geen douw in de nacht, kon s’ochtends mooi op tijd beginnen met harken.

Fendt 310 LS(A)

De 310 heeft zich kranig gehouden. Mijn vrouw die opraapt was er erg tevreden over. Beter zicht naar achteren en fijne bediening. Blijvertje.
De buurman heeft tijdens het melken verder geladen en krijgt het voor elkaar om de wagen zo vol te proppen dat de trekker uit viel. We hadden super weer om in te kuilen. Geen douw in de nacht, kon s’ochtends mooi op tijd beginnen met harken.

Reacties

J asper
Quote:
zo vol te proppen dat de trekker uit viel.

Vloeistof koppeling te vol.
Fendt280S
@J asper
Werkt de aftakas ook met een vloeistof koppeling?
J asper
@Fendt280S Ja bij de hele 300 serie
+1
Fendt280S
@J asper
Oké zal het eens navragen hoe het precies ging. Misschien smoorde die ook helemaal.
Fendt280S
@J asper
Ah natuurlijk, ah logisch, ik zat alleen aan het rijgedeelte te denken.
fendt308-driver
@J asper als je maar lomp genoeg doet krijg je hem wel uit, ook met vloeistofkoppeling op normaal niveau 🙈
J asper
@fendt308-driver Hier gaat de aftakas dan wel stil staan(te dikke bak in mengwagen ofzo)
fendt308-driver
@J asper ook al eens rijden geprobeerd icm zwaar aftakaswerk?
J asper
@fendt308-driver Met frezen aftakas wel is stil gekregen.
J asper
@J asper En dan stopt die ook met rijden.
Baltus_steyr
De buurman, is dat de oude (Franse?) eigenaar van je bedrijf?? En heeft die wel eerder met een ladewagen gewerkt?
Fendt280S
@Baltus_steyr
Ja inderdaad de oude eigenaar. Ja hij heeft zelf ook een taarup, maar die wagen is zo verkracht dat je er een boek over kan schrijven. Ik zal er eigenlijk een filmpje over moeten maken hoe die wagen eruit ziet en opgelapt is met beun werk. Omdat er een dikke 90 pk voor staat durf ik het wel aan met hem, maar anders, oi oi.
+1
Baltus_steyr
@Fendt280S oke haha. is hier ook een beetje de regel, 100 pk mag voor de wagen los brullen maar we hebben er liever geen grotere trekker voor. Dat is behoud van de wagen!
+2
casejxu
@Baltus_steyr dat bevalt bij ons met 90pk ook prima. En tuurlijk werkt t met meer vermogen makkelijk. En tuurlijk ben je met meer vermogen sneller klaar. Maar dit heeft ook wel wat zo.... t moet op de kuil ook vastgereden worden.!
+1
2850Johndeere6R
@casejxu Dat is nou juist de kunst van het kuilen, de man op de kuil hoort de baas te zijn en het tempo te bepalen.
casejxu
@2850Johndeere6R zeer correct. En als ik gewoon lekker op me gemak door kan rijden. Met een beetje nadenken dan hoef ik niet met volle vrachten onnodig door het land. En is de aanrijder altijd klaar voor n nieuwe vracht
2850Johndeere6R
@casejxuPrecies dat ja en zo hoort het. Ik merk bij veel collega's hier dat het gras zo snel mogelijk naar binnen moet. De mannen met de wagens geven wel gas met een dikke trekker voor de kar. maar in de winter wel mopperen dat die kuil zo broeit
casejxu
@2850Johndeere6R haha klopt!! Hier zegt iedereen die een andere heeft dat onze loonwerker te traag werkt. Maar niemand klaagt over kuilkwaliteit op het gebied van aanrijden! En dat is veel meer waard als n uurtje eerder klaar
2850Johndeere6R
@casejxu Daar moeten we het mee verdienen toch?
casejxu
@2850Johndeere6R dat is wel een belangrijke basis!
Deutz-Fahr-Rijder
Weten jullie als taarup rijders hoe strak de slipkoppeling moet staan? Want die van ons slipt volgens ons veel te makkelijk, vorig jaar kon ik een kilometer of 2 in het uur rijden met oprapen anders sloeg de slipkoppeling erdoor. De 115 pk trekker voelde de wagen niet eens. Als het gras boven de vaste bak uit kwam was het al klaar.
Fendt280S
@Deutz-Fahr-Rijder
Nee dat weet ik niet. Volgens mij kan een slipkoppeling ook slijten en is het gedaan.
Het verschilt ook heel veel wat voor een soort snede en hoe droog het is, hoe het laden gaat zeg maar. Hoe droger, hoe hoger je kunt laden natuurlijk.
+1
casejxu
@Fendt280S hoe droger hoe eerder de messenbakken muziek gaan maken😅 ook zeer irritant
Deutz-Fahr-Rijder
@Fendt280S ja ik weet dat een slipkoppeling kan slijten, maar deze ziet er op het oog niet slecht uit en meestal kan je die bouten ook nog wel een keer naspannen als de platen wel wat gesleten zijn. En dat er verschil zit in het soort gras weet ik ook, maar zo slecht als het vorig jaar ging is het geen succes om het in de 1e snede te gaan proberen met de slipkoppeling op dezelfde afstelling. Er staat nu wel een praktisch nieuw setje messen in in plaats van oude nagenoeg versleten messen wat ook kan schelen natuurlijk.
ronald-deutz-fahr
@Deutz-Fahr-Rijder slipkoppeling ff flink warm laten worden, gauw er af halen en ff in de sloot of waterbak gooien
Gaat die daarna nooit meer
+1
T930
@ronald-deutz-fahr hahah maar dan is ook het hele idee van een slipkoppeling weg
Deutz-Fahr-Rijder
@ronald-deutz-fahr is een idee, maar hij kan er beter wel door heen gaan dan niet, alleen nu is er niet mee te rijden zo slap als dat tie nu staat. Staat een 115 pk 6 cilinder voor met kuilen dus die houdt ook nog niet zomaar in😬
Fendt280S
@Deutz-Fahr-Rijder
weet je het aanbevolen koppel? voor de taarup wagen? misschien zit er een te lichte variant op.
Deutz-Fahr-Rijder
@Fendt280S nee het koppel weet ik niet, hoopte daar hier wat wijzer over te worden omdat er hier genoeg taarup rijders zitten die er wel verstand van hebben.
+1
Fendt280S
@Deutz-Fahr-Rijder
Ik zal eens kijken of ik het in taarup boek kan vinden.
Deutz-Fahr-Rijder
@Fendt280S dat zou fijn zijn, het boek hebben we er niet bij omdat de wagen 3e hands is....
+2
Fendt280S
@Deutz-Fahr-Rijder

(klik om te vergroten)

Slipkoppeling.
540 toeren 2500nm
1000 toeren 1700nm
Deutz-Fahr-Rijder
@Fendt280S dan zit er bij ons een verkeerde slipkoppeling op, want wij hebben een platenkoppeling en geen palkoppeling. Hebben we weer wat uit te zoeken... bedankt voor de moeite om het op te zoeken👍
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder in originele handleiding die ik heb uit 1983 staat een platenkoppeling op 1350nm
Deutz-Fahr-Rijder
@casejxu oké dat is nogal een stukje minder dan wat de handleiding van @Fendt280S aangeeft, heb jij een 540 of 1000 touren 1030? Wij hebben een taarup 1030 die op 540 touren hoort te draaien.
+1
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder heb n 1030 met 540 toeren.
Deutz-Fahr-Rijder
@casejxu dus dan zou ik er beter vanuit kunnen gaan dat jouw getal klopt, het boek van @Fendt280S is misschien van een 465 of 470, die mogen meer hebben toch?
+1
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder ja die zijn iets anders gebouwd. Zeker door de 1000 toeren aftakas
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@casejxu we zullen er binnenkort eens naar kijken, of we deze op kunnen lappen, of nieuwe platen erin of een geheel nieuwe slipkoppeling, we hebben nu in ieder geval een richtlijn voor het aantal newtonmeters
+1
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder nieuwe platen moet genoeg zijn. En eventueel de veren iets strakker
+1
Fendt280S
@Deutz-Fahr-Rijder
Klopt een 465. Had er niet bij stilgestaan dat jullie een andere hebben.
+1
Fendt280S
@Deutz-Fahr-Rijder

(klik om te vergroten)

Afbeelding
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
maar deze ziet er op het oog niet slecht uit en meestal kan je die bouten ook nog wel een keer naspannen

Ik meende dat je die (4?) Bouten juist helemaal open moest draaien om de maximale slip te kunnen krijgen
Deutz-Fahr-Rijder
@Fendt926Driver slippen doet hij al meer dan genoeg, hij zou volgens ons veel minder moeten slippen.
+1
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder als ik er aan denk kan ik het morgen zo opzoeken denk ik.! Heb 'm zelf in 3 jaar nog maar 1x aan het ratelen gehad
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@casejxu als je dat zou willen doen, heel fijn, dan weten we iig wat. Of we hem nog op kunnen spannen of dat er een nieuwe op moet en zoja wat.
+1
Baltus_steyr
@Deutz-Fahr-Rijder ik zou even bij een goede mechanisatie dealer vragen wat het beste en makkelijkste en goedkoopste is. Ik kan bij mijn wagen altijd vlot door rijden, proppen in het gras is dan eerder een boosdoener waardoor de slipkoppeling nog wel eens zijn werk doet. Messen goed scherp mooie rillen en dan kun je er met een beste vaart er over heen is mijn ervaring!
+1
casejxu
@Baltus_steyr vooral de messen scherp is zeer belangrijk bij n taarup om n orkest te voorkomen😅
+1
Baltus_steyr
@casejxu ik heb ze net verwisseld. Kan er woensdag middag weer wat door! Ik vindt het een onmeunig rot werk vinden, messen vervangen bij een taarup. Als er nou zon soort systeem op zat als schuitemaker dan was het in mijn ogen perfect geweest!!
+1
casejxu
@Baltus_steyr ja dat is het enigste minpunt in mijn beleving. Ben ook begonnen met er uit halen. En heb weer 4 nieuwe derbij zoals elk jaar
+1
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder ik bedoel het andersom.
Hoe verder de bouten uitdraaien hoe maximaler die vast gaat zitten.
En met indraaien ontspan je de platen en gaat die meer slippen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 LS(A) ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!