2000er!

Schlüter Super 2000 TVL

Schluterfan
2000er!

"2000" is voor de Schlüterliefhebbers een van de magische getallen. Als je in het bezit bent van een "2000" gaan bij menig liefhebbers de wenkbrauwen frontsen.

2000 staat symboliek, voor hoe kan het anders, een trekker met een 8 cilinder in lijn turbo motor. Hartmut Hartl is zo'n man die de eer heeft om zo'n "2000" in bezit te hebben. AL zijn er ook 2000's die origineel de fabriek verlaten hebben met een MAN 6 cilinder turbo(intercooler)motor, en dan heb ik het over de Super 2000LS en Euro Trac 2000LS.

Meestal gaat het over Super 2000TVL's, of TVL Special's met een kipbare cabine, al is er ook een serie met een vaste stuurhut. En ja, er is natuurlijk ook een heel kleine serie, eigenlijk prototypes, die zelfs geen stuurhut hadden! Van de allereerste 2000's zijn er maar 3 gebouwd, eentje met cabine, de andere 2 zonder. De trekker op de foto is de enige overgeblevene. In Frankrijk heeft dit type ook demo's gereden, maar dan als Super E9500TV (door de 9.5lliter turbo motor). De trekker was te herkennen aan een zwarte stickerband op de motorkap met die typevermelding erop. De trekker met cabine stond al snel op de eerste folders van de Super's begin de jaren 70. Anton Schlüter was blijkbaar al snel van mening dat hiervoor kopers waren, waardoor dit type snel verscheen in de prijslijsten. In 1973 moest je er zo'n 91450DM voor ophoesten, zonder stuurhut.

Deze trekker liep ooit in de omgeving van de Luxemburgse grens. In 2009 kwam ik hem voor het eerst tegen, in zijn voormalige geboortestad Freising. Toen nog in de oude gedaante, met een lack afgevreten motorkap.

In 2016 dook de trekker opnieuw op, ditmaal op het treffen in Nordhorn, voorzien van een verse lacklaag. En 2 jaar terug kwam ik hem nog eens tegen, in Voglried.

Reacties

+1
Towaberg
Waar is de mooie cabine naartoe?
+4
Schluterfan
@Towaberg

Daar was kennelijk de meerprijs van 2230DM iets te hoog voor... Er is er maar eentje gebouwd met cabine, de rest is zonder opgebouwd. Of ze werkelijk ook echt verkocht zijn... Deze op de foto vond wel een eigenaar, en kwam later dus bij de bovenvermelde verzamelaar terecht.
+2
a3vandiejen
Prachtig, mooi verhaal.
+2
draaipiet
Hoe bijzonder kan een bijzondere trekker zijn
+4
olro 61
Mooie foto, en weer een mooi verhaal. Gelukkig is deze bijzondere Schlüter bewaard gebleven en weer in nieuwstaat gebracht.
+1
Gavrie Willemsen
Speciaal…deze heeft naafreducties in de achteras
+4
toonvanbergen
Zeer mooi! De 8-cilinder sound moet geweldig zijn!
+3
Kramer U800
Prachtige tractor!! 😍😍🐻 Dat 8 cilinder in lijn geluid is met geen pen te beschrijven zo mooi.
Waar zie je nou een 8 cilinder in lijn? Bijna in geen enkel voer- of vaartuig.

Wat ik als Nederlander te zeuren heb als enigste dingetje zijn die kleine koplampen, daar had voor die prijs wel wat grotere op gekunt.
+1
Schluterfan
@Kramer U800

Ik heb er al gezien waar later grotere opgezet zijn, lijkt voor geen meter haha. Maar das ieder zijn smaak. Bij de trekkers na 84 staan er zelfs nog iets kleinere lampen op, maar ze ogen net iets moderner zo.
+1
Kramer U800
@Schluterfan Oké, ik zou denken dat je dan een beetje kan compenseren met die grote neus, maar misschien ziet dat inderdaad wel heel belachelijk uit. Je moet het eigenlijk in het echt zien.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2000 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!