Foto van een Claas Jaguar 840Gisteren maar eens een flowmeter op de hakselaar gebouwd, zodat je indicatie hebt dat er water in de pijp komt (slang / spuitmondje heeft weleens verstopt gezeten).

Claas Jaguar 840

Corne S
Foto van een Claas Jaguar 840

Gisteren maar eens een flowmeter op de hakselaar gebouwd, zodat je indicatie hebt dat er water in de pijp komt (slang / spuitmondje heeft weleens verstopt gezeten).

Reacties

Netjes.
Bas1046
Heb je hier meer info over? Merk of zo, en hoe lees je het af in de cabine. Zit ook over zoiets te denken. Maar wat ik tegen kom is nogal prijzig...
Corne S
@Bas1046

Het is een beetje een hobby uitvoering.

Dit is de sensor: nl.rs-online.com/web/p/…

In de sensor zit een turbine. De snelheid wordt gemeten van de turbine, doormiddel van een lichtsluis (ledje en opnemer). Daar moet je zelf een draad aan solderen.
In de lasdoos zit een zelfgemaakt printje. Op de print zit een spanningsregelaar (maakt van 24vdc 15 vdc), aantal weerstanden (1 voor ledje) en transistor (om het juiste signaal eruit te krijgen). Per liter krijg je een aantal pulsjes. Deze worden gemeten door een oude frequentieregelaar (wordt met 230V gevoed). Deze had ik nog liggen (zit dichtbij het vuur). Op de frequentieregelaar wordt dan een percentage aangegeven. 100% komt bijvoorbeeld overeen met 6,5 liter per minuut (maar is te schalen). Gaatje is niet al te groot, er wordt een filter aangeraden van een x aantal microns, maar dit heb ik op de gok gedaan.

Misschien had ik beter voor deze sensor kunnen kiezen: nl.rs-online.com/web/p/… . Dan had het printje er niet tussen gehoeven.

In de hakselaar ligt al een 230 v omvormer, ivm camera / wifi modem (de wagen chauffeur kan dan low budget meekijken met de camera die op de pijp zit, ip-camera).

Waar ik benieuwd naar ben, wat voor type pompjes gebruiken jullie? Die van ons wordt een beetje gaar (komt water bij de aansluitingen eruit). Ik wil eigenlijk iets anders klaar hebben liggen voor het geval dat hij er mee stopt.
Bas1046
@Corne S Klinkt interessant hoe je dat gemaakt hebt!! Collega van mij kan met dit verhaaltje wel wat. Voor mij net wat te ver gedacht 😀
Ook mooi idee dat de trekker ernaast ook mee kan kijken op de camera.
Bas1046
Wij hebben Shurflo pompjes bij kramp vandaan. Zijn er in 12 en 24 volt. Geven voldoende water voor ons. Foto van het bedien kastje kan ik zo snel niet vinden. Maar daar zit een potmeter op, van 0 tot 10 in te stellen. Daarmee kan je doseren. Hij is geschakeld via de invoer. Dus pick aan, water aan. Of altijd aan om te spoelen bijvoorbeeld.

(klik om te vergroten)

Corne S
@Bas1046

Dankje. Heb zelf een opleiding elektrotechniek gedaan, dus dit past wel in m'n straatje. Dus als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.
Pompje zit bij ons op 4 a 5 liter per minuut. Dit is wel veel (hebben 300 liter vat). Regelen gebeurt nu met bypass klep.

Zelf kwam ik deze tegen: kuipersnautic.nl/ocean-waterpomp-4-3-l-min-12v-35p…

Goedkoop, maar goed als reserve denk ik.

(klik om te vergroten)

Wordt een volle bedoeling 😀
+1
Bas1046
@Corne S Dat zwart / gele kastje wat voor aan zit. Dat hebben wij ook om het pompje te regelen. Simpel en doeltreffend!
Wordt inderdaad een aardige controle kamer in de cabine 😀
Corne S
@Bas1046

Dat kastje zit er nu tussen voor de toevoegkorrels. Regelbereik is minimaal, tot 4 doet hij niets en daarna weer vrij snel. Wellicht is het motortje aan de kleine kant.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!