Foto van een Deutz D5505. In de 4de versnelling kregen we afgelopen winter het vario effect. Koppeling er nog maar even uit zo voor de 1ste snee. Makkelijkste trekker tot nu toe 1,5 uur en het spul wa

Deutz D5505

Foto van een Deutz D5505. In de 4de versnelling kregen we afgelopen winter het vario effect. Koppeling er nog maar even uit zo voor de 1ste snee. Makkelijkste trekker tot nu toe 1,5 uur en het spul was eruit...

Reacties

Wat doet deze trekker me de 1e snee?
+1
@ronald-deutz-fahr bij nattige ondergrond voor de schudder en de hark vanwege het brede rubber. Bij normaal weer bijna de hele zomer voor de blokkenwagen en soms de hark
+1
Kramer U800
Oliekoeler een keer kapot geweest? Er zit nu een slang tussen zie ik. Voor een 4 cilinder kon je kiezen of je wel of geen oliekoeler wou.
@Kramer U800 ja helaas kapot, zit een miniscuul scheurtje in waardoor de hele zuiger er onder komt. Zoeken nog iemand die zulk dun aluminium kan lassen. Of iemand die nog een leuke gebruikte weet te vinden.

Hij draait opzich prima op deze manier. Alleen met 30 graden kunnen we er niet meer mee schudden dan krijgt hij het te warm.
+1
sjonnies
@Deutz 8006spezial aluminium lassen kan me neef wel. Die is provisionele lasser bij geurtsen Deventer alleen beetje uit de richting
Kramer U800
@sjonnies Je kan het altijd proberen, ik ben uiteraard heel benieuwd of het gaat lukken. Maar ik denk dat het een uitdaging word door wat ik hier onder heb beschreven. Ik doe ook aluminium lassen op het werk, maar dan plaat materiaal en het moet wel echt brandschoon zijn.
Kramer U800
@Deutz 8006spezial Oei, daar was ik al bang voor. Het is giet aluminium wat heel moeilijk te lassen valt. Ik heb het nog nooit iemand zien proberen omdat niemand de legering weet en het is zo flinterdun en vaak zit de vervuiling in het materiaal getrokken. Ik heb het bij mijn F6L712 ook gehad door een muizennest, die kan sowieso niet zonder oliekoeler (Deutz motoren hebben de olie heel hard nodig voor de koeling). Uiteindelijk een ander motorblok gekocht waar een goede oliekoeler in zit. Het originele motorblok heb ik nog maar een oliekoeler vinden is heel lastig, je ziet op Ebay Kleinanzeigen nog wel eens wat.
Kramer U800
@Deutz 8006spezial Hier staat een F4L812 te koop voor onderdelen maar hier is de oliekoeler ook al gerepareerd hoe je het zo vaak ziet. Maar hier durf ik niet mee rond te rijden, al je motorsmering hangt hier vanaf.

ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
@Kramer U800 het vervelende is dat het vlak naast/op de moer waarmee je de oliekoeler vast zet op de slang van de moter. Maar zoals ik het lees gaat het dus niet meevallen vanwege ingetrokken vuil?

Opzich heeft het nog geen haast, maar kijken idd wel om ons heen. Poosje terug bij een 5505 sloop wezen kijken, koeler was lekdicht maar wel helemaal kapot gevreten door ammoniak damp. En de prijs was 🤑🤑
+1
Quintto
@Deutz 8006spezial en een simpele universele oliekoeler is zeker geen optie?
Kramer U800
@Quintto Heb ik ook naar zitten kijken, van bijvoorbeeld een 912 motor maar dan moet je het echt zeker weten dat het gaat lukken want die dingen zijn verrekte duur.
+1
Kramer U800
@Deutz 8006spezial Dat die naast de moer kapot is was bij mij ook zo, een slechtere plek kan je niet bedenken. Als het halverwege was kon je er nog een slang omheen doen. Aluminium lassen komt zo precies, dat kan je je bijna niet voorstellen. Als je het doorslijpt met de flex en je wil het vervolgens op die zelfde plek aan elkaar lassen gaat het niet omdat de bestanddelen (vezels) van je slijpschijf in het aluminium zitten.
@Kramer U800 zitten ook te denken om een hele dunne hydroliekleiding als spiraal te buigen en dat te proberen. Zou dat ook werken?

Idd spul is allemaal duur. En als het nou een verschrikkelijk grote ergenis was... maar dat valt wel mee opzich.
Kramer U800
@Deutz 8006spezial Haha dat van die hydrauliek leiding zaten wij 4 jaar geleden ook aan te denken. En dan daarop carrosserie ringen lassen ofzo als koelribben. En als het niet stoort dan maakt het toch niet uit. Gewoon goed de motortemperatuur in de gaten houden.
@Kramer U800 ook geprobeerd? Leek ons toch miss wel een geschikte oplossing voor weinig
+1
fendt2
@Deutz 8006spezial kun je beter koper gebruiken voert nog beter warmte af. En is ook nog beter te verweken.
@Deutz 8006spezial een kleine universele koeler is ook geen optie dan?
+1
Kramer U800
@ronald-deutz-fahr Zo ook kunnen maar vind maar eens iets passends. Klinkt misschien gek maar er is niet zo heel veel te koop waar de maten er ook bij staan.
+1
Kramer U800
@Deutz 8006spezial Nee niet geprobeerd omdat er nu een ander motorblok in de Kramer ligt. Maar hydrauliekleiding is gemaakt om gebogen te worden en het buigt ook makelijk. Met koperen buis valt moeilijk te lassen maar is wel makkelijk te buigen. Solderen van koper kan uiteraard wel goed maar het is niet stevig genoeg en je wilt absoluut geen risico lopen dat je oliedruk weg valt.
+1
fendt2
@Kramer U800 @Deutz 8006spezial solderen is idd niet handig olie kan over de 100 graden, kun je hardsolderen. Maar snijring koppelingen kunnen ook nog. De olie druk is max 4 a 5 bar. Daar gaat de koperleiding niet kapot van. De warmtegelijdingscoefficient van koper is 400 die van staal 50 ter vergelijk.
@fendt2 dit geeft wel een andere kijk op de zaak. Maar even kijken, zal voor deze snee wel niks worden. Maar denk dat we het wel realiseren voor de warmere zomer!
Kramer U800
Er staan nu 2 oliekoelers te koop van een F4L712 dus daar heb je niks aan omdat die aansluitingen bij elkaar zitten maar even voor het beeld de bovenste link toegevoegd. Die van een F4L912 lijkt er wel aardig op maar is die ook hetzelfde als van een 812? Dat zou je dan even moeten vragen aan iemand hier met een F4L912 motor met oliekoeler. Deutz D6206 of D7006 ofzo.

ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…

ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
@Kramer U800 hebben hem wel eens vergeleken met de 6206 van ons. Maar dat verschilt allemaal een beetje helaas.

Koelruimte van een 5505 is krapper en anders dan die van een 912.

Nee precies, in deze 5505 komt geen ander blok. Is een jaar of 4/5 terug al gereviseerd. Vrij rap daarna was de koeler lek. Zal wel broos geweest zijn.

Misschien proberen we het wel eens na de eerste snee met een leiding. Eerst komende week maar in het gras 🌱
+1
Kramer U800
@Deutz 8006spezial Oké ja dat was te denken helaas dat die van een 912 net wat groter is. Gelukkig kan je doorrijden zonder oliekoeler 😄

Ik ben benieuwd of het gaat lukken met een hydrauliek leiding o.i.d., als je wil mag je mij op de hoogte houden. Misschien ook interessant voor anderen later die een lekke oliekoeler hebben.
@Deutz 8006spezial 30 graden zal het niet worden, maar z’n vermogen kan die wel kwijt voor de schudder. 8 element?
+1
Fritske1978
In onze torpedo tx65 ( imitatie deutz) zit ook een gebogen buis. Lijkt origineel te zijn, maar niet gemakkelijk zelf te buigen

(klik om te vergroten)

+1
Kramer U800
@Fritske1978 Ik denk dat je inderdaad toch een soort van profielwals nodig hebt om dat te maken.
fendt2
@Kramer U800 welke diameter heeft de leiding. Er is koperbuis te koop op rol. Dit is best flexibel. Kun je om een as wikkelen. Dit heb ik weleens toegepast. Was rond 10mm.
Kramer U800
@fendt2 De diameter is rond 20 gok ik
fendt2
@Kramer U800 koperpijp 22mm op rol bestaat. Mijn project was 10mm op een dia van 50mm. Zou heel theoretisch 22 mm op 100 moeten lukken..
Kramer U800
@fendt2 Ja dan zou het theoretisch kunnen inderdaad, het kleinste gedeelte is wel zo'n 100 mm inwendig en de grootste 180 ofzo
Fritske1978
@Kramer U800
Ik kan vanavond evt wel meten, maar het lijkt dat jij minder ruimte hebt onder dat deksel. Bij de torpedo worden de wikkelingen verder naar achteren ook steeds kleiner in diameter.
Eventueel in plaats van wikkelingen kan je misschien zig-zaggen van voor naar achter met koperen soldeerkoppelingen, bespaart ruimte.
Kramer U800
@Fritske1978 Dat van die koppelingen is ook wel een goed idee. Maar voor mij hoef je niet te kijken hoor, maar wel aardig bedoeld. Ik heb momenteel een andere motor in mijn tractor zitten waar een goede oliekoeler in zit.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5505 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!