Vandaag zijn we begonnen met alle plaatwerk te demonteren. De brandstoftanks gaan er ook af. Zo kunnen we hem vooraan met een rupskraan omhoog houden en de volledige onderkant schoon spuiten. Hij gaat

Schlüter Super 1500TVL

Gavrie Willemsen
Vandaag zijn we begonnen met alle plaatwerk te demonteren. De brandstoftanks gaan er ook af. Zo kunnen we hem vooraan met een rupskraan omhoog houden en de volledige onderkant schoon spuiten. Hij gaat zeker 150 kg minder wegen van alle smurrie dat er onder hangt. 😜

Reacties

+4
Martinsame
Mooi grondig aangepakt 👌👌
+3
jehan
@Martinsame haha mooie woord speling mooi grondig aan gepakt ..kwam dus ook veel grond af van die trekker
+1
Martinsame
@jehan haha ja nu je het zegt zie ik het😂😂
+2
Albert Peters
Werk en hobby genoeg succes
+1
CaseCS130
Wat voor bouwjaar is die eigenlijk Gavrie?
+3
Gavrie Willemsen
@CaseCS130 van 1990, waren eigenlijk al “klassiekers” met dat ze bij de dealer afgeleverd werden. Snuit uit de jaren ‘60 en de cabine was ook een ‘voort-borduursel” van de bestaande cabines uit de jaren ‘70…. @Schluterfan ….klopt toch hè?
+4
Schluterfan
@Gavrie Willemsen zoiets heet een motto; wat goed is, is gebleven, wat beter kan word verbeterd. Was toen bij vele merken zo. Tijdloos tot ze er niet meer onderuit konden.
+1
draaipiet
Quote Reactie van @Schluterfan:
Tijdloos

Ik denk dat je toen beter tijdloos kon bouwen dan tegenwoordig. Het word ook niet meer zo geaccepteerd, de consument wil vernieuwing
+1
CaseCS130
@Gavrie Willemsen Oh, dat is een stuk jonger dan ik had gedacht! Ik had eind jaren 70/begin 80 verwacht
+1
steyrlanzboy
Mooi
+2
catfan55
Dat lijken op firestone banden achterom, die zie je niet veel in Europa
+3
stijn-de-bock
@catfan55 dat zijn ze ook

(klik om te vergroten)

+1
sjonnies
@stijn-de-bock wat voor maat banden z8jn dat?
+2
Gavrie Willemsen
@sjonnies 650 85 R38
+1
sjonnies
@Gavrie Willemsen Dat is idd fors nu 650 65 r38?
+1
Gavrie Willemsen
@sjonnies ik moet nog bekijken met welke maat ik door de keuring geraak, in België mogen we niet breder zijn dan 2.55 m
+1
stijn-de-bock
@sjonnies ik denk eerder aan 18.4 r 38 of maximum een 600 r38.
+3
Gavrie Willemsen
@catfan55 die komen te koop, ik ga er een kleinere maat op leggen want dit is “over-kill”
+1
catfan55
@Gavrie Willemsen het zijn ook stugge banden die firestones. Wij hebben dezelfde soort banden (800/70R38) onder onze 9510R. Heb persoonlijk liever Goodyear titan LSW of Michelin. Die houden veel beter over tijd en krijgen beter de kracht over op de grond

De nieuwe 8R’s zijn ook met Firestone’s geleverd, na 250-300 uur al problemen met de banden op alle 3. Ze waren er gister van de dealer en een factory rep van firestone om te kijken wat er aan de hand is. Komen waarschijnlijk allemaal nieuwe banden onder 😅
+1
remco rooks
@catfan55 hier op het werk hebben we op de johndeere 6150 m firestone perfomer op liggen naar mijn mening soepele banden niks geen problemen gehad zitten er al bijna 2000 uur op
650 65 38 en 540 65 28
+2
De boer maar
@catfan55 ik heb voorop mijn 1455 ook firestone liggen de banden boer zei dat deze beter waren voor een oudere trekker zou lichter moeten sturen maar bevallen wel goed opzich
+2
draaipiet
Succes met je project
+2
Towaberg
Dit gaat lekker 👍
+1
roscho
Voor de radiator zie ik de hydrauliekoliekoeler. Maar wat voor buizenstelsel zit daar nog boven? Koeler voor motorolie misschien? Als die nodig was, heeft de trekker vast heel zwaar werk gedaan. (Niet dat hij daar slechter van wordt...)
+2
Gavrie Willemsen
@roscho ja is motorolie koeler. Trekker heeft zijn eerste jaren een zeer zwaar leven in de bosbouw gehad
+1
roscho
@Gavrie Willemsen Ik mis de hydrauliekpomp. Bij de onze zat die helemaal voorin, voor de koelers. Hij werd aangedreven door een cardan vanaf de krukas. De as liep door het ronde gat onder de koeler.
+2
Schluterfan
@roscho die zit op de distributie van de motor samen met die van de stuurpomp. Bij een LS versie zitten er zelfs 3 pompen na elkaar want die laatste had een pomp van zichzelf.
+1
roscho
@Schluterfan De onze had nog een stuurpomp met 2 riemen. Op zich niet zo'n veilig systeem, als er iets met die riemen gebeurde, kon je niet meer sturen. Tenminste, om bij zo'n kolos de wielen via de orbitrol zonder bekrachtiging van richting te laten veranderen, viel niet mee. 🥵
+2
Schluterfan
@roscho dat is bij mijn Compact en de beide 6600 net zo. De laatste in de schuur duwen zonder draaiende motor is spierballen kweken.
+2
roscho
@Schluterfan Ik ben al eens dikke 10 km komen rijden zonder riem op de stuurpomp met een 850. Die had trouwens nog een bekrachtigde (toen niet meer) stuurinrichting, de nieuwere en grotere hadden dacht ik allemaal een orbitrol. Bij dat bekrachtigde stuur ging wel elke beweging van het stuur (voor zover mogelijk) naar de wielen. Eigenlijk was elke bocht te scherp.
+1
Schluterfan
@roscho

Na september '75 was hydraulische besturing standaard. Maar ik denk dat die eerder ook nog met dezelfde pomp gevoed werd. Ik ga er eens opletten als ik nog eens bij de 7200 uit de buurt terecht kom, die is van eind '79 meen ik.
+1
roscho
@Schluterfan Het verschil zat niet in de pompen, zowel de 850 als de 1500 hadden een aparte pomp met reservoir voor het stuur. Maar het stuurhuis werkte anders. Die grote ging met een hydraulische cilinder achter de vooras, bij de 850 stuur je met een stuurstang vanuit het stuurhuis.
+1
Schluterfan
@roscho er zijn er 850s met cilinder sturing. Zonder stuurstang scheelt ook weer een slijtagepunt waar ze bij de TÜV minder moeten naar kijken 😁
+1
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
850s met cilinder sturing

Dat zijn waarschijnlijk de nieuwere. Ik heb begrepen dat in het begin orbitrol niet mocht in Duitsland omdat je daarmee niet altijd de controle op de wielen houdt bij stuurfalen.
Aan de andere kant heb je dat ook niet als je stuurstang los zou raken.
+1
schluterman
@Schluterfan bij mijn compact en super zijn het inderdaad dezelfde pompen. De compact 850v met stuurcilinder en de super 850v met orbitrol.
+4
Mooi bezig Gavrie 😃 , zag deze middag foto's opduiken op mn snapchat van een schluter die met de vooras in de lucht zat te zweven 😉 😂
+3
Gavrie Willemsen
@schluter jan van samang ja ik had de Mekanieker de opdracht gegeven om hem onderaan helemaal schoon te spuiten
+1
a3vandiejen
@Gavrie Willemsen Zal voor jou personeel ook een geweldige ervaring zijn om er mee te mogen rijden.
+3
jehan
@Gavrie Willemsen toch heel mooi dat je de meganieker aan je hobby kunt laten werken ..dat wou ik ook wel maar heb geen meganieker

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!