De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de kabelboom, deze is nu klaar en ligt netjes op zijn plek. Wat een gekloot zeg met de krimpkous maar het is gelukt, de truc is om hem in delen van 1,5 meter ~ om de kabels heen te doen met goed veel WD40 in de kous. 

Vorige week kwam er nog een originele Bosch ruitenwissermotor uit Duitsland binnen die ik ook gelijk heb gemonteerd met de ruitenwissers (foto dateert van hemelvaartsdag, dus nog niet te zien). Op die dag had ik de Kramer ook even gestart (binnen 2 seconden liep de motor al zonder rook bij koude motor) om te kijken of de gelijkstroom dynamo goed bijlaaide en of de compressor nu wel goed is, dit was allebij het geval dus mijn dag kon niet meer stuk.

Momenteel heb ik de vloerplaten erin zitten (geïsoleerd) en binnenkort de rest van het interieur waar nog echt wel een heel hoop werk in zit. Maar de Kramer is nu verzekert dus ik wil zo snel mogelijk de weg op met dit mooie weer. Tussen het rijden door gaat het gestaag door met de restauratie dus met een aantal weken verwacht ik een mooie foto te plaatsen met de cabine zo goed als af.

Er zijn op de foto hier boven nog enkele verbeter punten te zien maar deze zijn inmiddels al verholpen 😁

Kramer U800

De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de kabelboom, deze is nu klaar en ligt netjes op zijn plek. Wat een gekloot zeg met de krimpkous maar het is gelukt, de truc is om hem in delen van 1,5 meter ~ om de kabels heen te doen met goed veel WD40 in de kous.

Vorige week kwam er nog een originele Bosch ruitenwissermotor uit Duitsland binnen die ik ook gelijk heb gemonteerd met de ruitenwissers (foto dateert van hemelvaartsdag, dus nog niet te zien). Op die dag had ik de Kramer ook even gestart (binnen 2 seconden liep de motor al zonder rook bij koude motor) om te kijken of de gelijkstroom dynamo goed bijlaaide en of de compressor nu wel goed is, dit was allebij het geval dus mijn dag kon niet meer stuk.

Momenteel heb ik de vloerplaten erin zitten (geïsoleerd) en binnenkort de rest van het interieur waar nog echt wel een heel hoop werk in zit. Maar de Kramer is nu verzekert dus ik wil zo snel mogelijk de weg op met dit mooie weer. Tussen het rijden door gaat het gestaag door met de restauratie dus met een aantal weken verwacht ik een mooie foto te plaatsen met de cabine zo goed als af.

Er zijn op de foto hier boven nog enkele verbeter punten te zien maar deze zijn inmiddels al verholpen 😁

Reacties

+2
hendry-blokzijl
Mooi!!!
+2
Kramer U800
@hendry-blokzijl Dankje Hendry, hij stond mooi te shinen in het zonnetje.
+2
arnold-arentze
Daar blijf je ook naar kijken zo’n schitterende Kramer 🤤 Verzekering is nog soort gezeur bij dit soort voertuigen 🤔
+2
akkermopet
@arnold-arentze Gewoon als bosbouw tractor aanmelden net zo als een Unimog!
+3
Kramer U800
@akkermopet Ja maar ik wil wel 65 km/ u met de Kramer gaan rijden, daar heb ik hem ten slotte voor, om alle tractoren voorbij te gaan 😉 Ik wil geen 40 km/ u rijden dat gaat mij te langzaam. Ik ken iemand anders in Nederland met een U800 en die heeft hem op 35 km/ u op kenteken gezet wat hartstikke dom is omdat je dit nooit meer op kan waarderen maar ook als je een ongeluk hebt gehad en hij bleek sneller te zijn gereden. En het zal je altijd achtervolgen als hij hem ooit wil verkopen, ook naar het buitenland.
+2
JD3010
Quote Reactie van @Kramer U800:
Ik wil geen 40 km/ u rijden dat gaat mij te langzaam.

Mocht er een APK nodig zijn, dan lijkt me dat dit de komende jaren geen probleem te worden hiervoor. Ik heb zo'n vermoeden dat er niks is wat niet los geweest is. 😉
+3
Kramer U800
@JD3010 Haha dat heb je goed, straks is hij gewoon weer nieuw. Elke boutje is los geweest. Maar hij is ouder als 50 jaar dus hoef ik geen APK erop te hebben. Valt weer mee dan gelukkig.
+3
WaterDeutzer
@Kramer U800 Ik denk, veel beter dan ie ooit nieuw was.
+2
erik9831
@JD3010 bij jullie niet ... Bij ons wel.
+1
JD3010
@erik9831 Ik weet ook niet alles. 🤗
+1
R Bouwmeesters
@Kramer U800 Als landbouwvoertuig mag je toch sowieso niet harder dan 40 officieel? Ik zou denken dat de enige manier om volgens de regels 65 te rijden een vrachtwagenkenteken is?
+2
Kramer U800
@R Bouwmeesters Daar verschillen de meningen over op dit moment. De RDW zegt dat ze de maximum snelheid omhoog hebben gebracht van 25 naar 40 km/ u. En verschillende keurringsstations zeggen dat je met APK sneller mag rijden dan 40 als je voertuig jonger is dan 50 jaar. Waarom heeft die APK anders zin als je toch niet harder mag als 40? Op mijn kentekenbewijs staat 65 km/ u en bij de verzekering vonden ze het ook goed.
+1
R Bouwmeesters
@Kramer U800 Ik volg niet alles, maar er is toch nog helemaal geen apk voor landbouw op dit moment? Zelf zou ik verwachten dat zodra er een keuring voor boven de 40km komt, er ook meer eisen aan het rijbewijs komen. Maar dat is koffiedik kijken, de tijd zal het leren.
Wel goed dat je het bij de verzekering hebt aangegeven👍
Kramer U800
@R Bouwmeesters Er zijn hier in de omgeving al een hoop landbouw Mechanisatie bedrijven die al in de rondte reclame zitten te maken dat zij je tractor kunnen keuren straks. Op gebied van aanhangwagens mag er ook steeds minder straks , bij een nieuwe wagen moet alles gekeurd zijn, zelfs de vangmuil moet gekeurd zijn, betaal je daar normaal 500 voor word het nu 2000 euro (ja echt waar geen grap) omdat deze gekeurd moet zijn. Dus er staat veel meer te gebeuren dan sommige mensen tot nu toe denken. Maar de verzekering is er mee accoort gegaan en de RDW ook met de snelheid, de enigste die nog wat kan zeuren is de politie, maar dan kan ik aantonen met mijn kentekenbewijs dat ik 65 mag rijden.
+10
Kramer U800
@arnold-arentze De verzekering was inderdaad even slikken. Daar had niemand van ons nog over nagedacht. Gelukkig heb ik hem op mijn eigen naam kunnen verzekeren. Maar omdat ik nog geen 24 ben betaal ik 4 keer de premie van een normale Unimog verzekering. Maar gelukkig KAN ik hem verzekeren.

Het punt was (en is trouwens nog steeds) dat er een hoop jongens zijn die gaan stappen, nemen de Unimog van pa lief mee, rijden daar mee naar de kroeg en om 2 uur 's avonds weer naar huis met 80 km/u op de teller, dronken. Ik heb genoeg foto's gezien dat zo'n ding dan over de kop slaat en dan blijft er echt niks van over. Zulke jongens hebben het dus verpest voor mij anders was ik met 120 euro klaar. Er zijn een hoop mensen die de handen voor de ogen houden en er niks van willen weten maar toch is dit de harde realiteit.

Ik ben bloed serieus in mijn vak kan ik het bijna wel noemen en ik zal dus geen druppel alcohol in mijn bloed hebben als ik met de Kramer rijd, dat kan je wel uitleggen bij de verzekeraar maar dat helpt niet.
+4
arnold-arentze
@Kramer U800 Ja zoiets moois wil je niet op het spel zetten. En dan heb je geluk dat je hem verzekert krijg, maar het is idd ff slikken😬
+2
Kramer U800
@arnold-arentze Nee zekerweten Arnold dat zou dood en dood zonde zijn. Dan is er 4 jaar werk verloren gegaan.
+3
Ron-624
Strak werk!
+3
bob de bouwer
Wat een prachtig mooie Kramer
draaipiet
Nog niet af, maar nu al een prachtig resultaat 👌
+1
Kramer U800
@draaipiet Dankje, er ontbreekt nog een heel hoop inderdaad.
+2
Hannesman
Mooi werk 💯
+1
R Bouwmeesters
Wordt mooi👍.
Waar is dat ronde gat in de bumper voor? Frontaftakas zoals een unimog?
+5
Kramer U800
@R Bouwmeesters Ja dat klopt helemaal! Standaard zat dit gat bij elke U540 of U800 al in de bumper. (Dit viel ook weer aan te passen overigens). Ik ben inmiddels aan het onderhandelen met een Duitser die de originele PTO's (Zapfwellenantrieb) nog heeft liggen, hiermee is mijn Kramer origineel geleverd dus dat moet er uiteraard weer terug op. Dan gaat er een aftakas naar achteren met een tussenlager naar de lier. En er kan ook nog een aftakas van 2,2 meter naar voren naar een aftakasstomp. De aftakasstomp heb ik al alleen de aftakas nog niet dus dat is nog even wachten of hij die ook heeft. Er kan dan bijvoorbeeld een sneeuwfrees voorop of rolbezem.

(klik om te vergroten)

Hier kan je goed zien wat er mogelijk was om er op en/of aan te bouwen. Mijn U800 heeft waarschijnlijk ook nog een lichte aanbouwplaat gehad vooraan.
+1
hooidonk
Mooi Dirk, kun je eindelijk kilometers gaan maken met de machine!

Hopelijk krijg je hem nog een keer helemaal compleet!
+2
Kramer U800
@hooidonk Dankje, ja ik kan niet wachten!

Hij word weer compleet, binnenkort of over een paar jaar, ligt er aan hoe moeilijk die Duitser gaat doen.
+2
mf 35x
Wat is die mooi👌
+2
worteljcb
Het blijft een bijzondere machine, maar wat staat hij er mooi bij 😊
huub
Als het gewicht het toelaat kan je hem ook als personenauto op kenteken zetten, sommige Unimog 404's hebben dat ook op die manier.
Kramer U800
@huub Dat klopt inderdaad! Bij de Kramer ging dit helaas niet omdat het maximaal toelaatbaar gezamenlijk gewicht 5 ton is minimaal, met andere banden kan je hem nog hoger belasten. Ik gok dat hij nu rijklaar zo'n 4 ton weegt. Leeg weegt hij volgens de papieren 3450 kg.
+1
huub
@Kramer U800 als hij rijklaar onder de 3500kg blijft is het goed volgens mij, je kan dan alleen niet zoveel laden.
Kramer U800
@huub Klopt inderdaad. Maar ik zit volgens de papieren leeg al op 3450 kilo, dan gaat er nog 107 liter brandstof in de tank en dan zit je er al boven dus dat was ook heen optie helaas. Maar klopt wel wat je zegt ja.
a3vandiejen
@Kramer U800 Wat is hij toch schitterend, groot compliment wat je tot nu toe gedaan hebt.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Dankje Adrie! 😄
+1
Kramer U800
Er staat weer een Kramer U800 te koop. Voor de liefhebber 😂

ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
+1
DANOONTJE POWERR
@Kramer U800 poeh, al eens voorzichtig bedacht hoeveel die van jou straks waard is? 💰💰
+2
Kramer U800
@DANOONTJE POWERR Die prijs van de advertentie kan die man wel vragen maar dan moet hij het ook nog krijgen 😂 Is maar net wat een gek er voor geeft in het algemeen, je kan een liefhebber treffen maar ook een bietser maar het geeft wel aan wat je tegenwoordig mag neer tikken voor een slechte rijvaardige 2de hands. Ik ga mijn Kramer voorlopig niet verkopen, eerst van genieten en dan zien we over 5 jaar wel weer verder hoe het loopt. Je moet na gaan dat als ik hem verkoop dat ik nooit meer dezelfde zomaar terug kan kopen omdat ze allemaal met de hand gebouwd zijn en de mensen die er één hebben hem niet kwijt willen. En de advertentie is in 11 uur al 1600 keer bekeken wat ook aan geeft hoe gewild die machines zijn.
+1
Martinsame
Wat een prachtige machine is het geworden mag je trots op zijn
+1
Kramer U800
@Martinsame Dankje Martin!
Rietman
Dus binnenkort kom je met deze Kramer bij ons effe kijken ? Mooi man en .... Je hebt eer van je werk !
+2
Kramer U800
@Rietman Jazeker!! Je had mijn vader aan de lijn gehad toen over die 6211. We willen dan met een Zetor 4011 (of Super 50 als die al klaar is van een klant van ons), Unimog 401, en de Kramer U800 komen. Ik zal je nog bellen of appen als het zover is! 😃
+1
Tom VB
@Kramer U800
Ook een mooi draadje: forum.man-traktor.de/alles-weitere/…

Of had je deze al gezien.
+5
Kramer U800
@Tom VB Ik ken zelfs de eigenaar van deze Kramer 😅😅 Clemens, hele aardige man. Woont in het zwarte woud, heeft hem als een wrak gekocht en staat weer op punt nu. Vandaag deze avond had hij de motor weer draaiende na een kleine motorrevisie helaas. Alle 6 de cilinders waren lek (tussen de cilinderkop en de cilinder in) hij heeft een 912 motor erin gebouwd. Hij had 30 bar compressie op alle cilinders wat erg veel is dus vandaar dat de koppen gingen lekken waarschijnlijk. Maar inmiddels draait hij weer goed, jammer dat ik geen video kan delen uit mijn bibliotheek anders had ik het filmpje even laten zien. De U800 van Clemens is uitgerust met een dubbele Glogger lier onder de bak wat ongewoon was, vandaar dat de bak veel hoger is als bij anders U800's.

(klik om te vergroten)

Hier kan je het goed zien.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!