Afgelopen week met de Pottinger op pad geweest. Foto is gemaakt na dat alles passend gemaakt is.Het is een mooie wagen, laad en snijd goed. Moet wel wennen aangezien ik normaal de Schuitemaker wagens

Fendt 724

Siete
Afgelopen week met de Pottinger op pad geweest. Foto is gemaakt na dat alles passend gemaakt is.
Het is een mooie wagen, laad en snijd goed. Moet wel wennen aangezien ik normaal de Schuitemaker wagens gewend was.
Na alle verhalen die ik over deze wagens hoorde, helemaal vergeleken de Schuitemakers was ik erg nieuwsgierig. Misschien waren de verwachtingen te hoog, maar het verschil in was niet zo groot als ik verwacht had.

Reacties

mdoornekamp
Mooie combi. Heb je nu ook met Schuitemaker gereden in de extreme wiersen?
+1
Siete
@mdoornekamp
Momenteel laden wij met 3 Schuitemakers, 2x 155 en 1x 6600 en deze Pottinger. Het verschil met de 155 is groter. Vooral in brandstof verbruik bij dezelfde snelheid.
Het verschil met de 6600 was er eigenlijk niet. Heb naast beide wagens geladen vd week.
CaseCS130
@Siete qua inhoud zou ik ook geen verschil verwachten, qua laadsnelheid eigenlijk wel, zeker tegenover die 155's.
+1
Siete
@CaseCS130
Qua inhoud zijn ze eigenlijk ook gelijk hoor. Vergeleken met de 155's is het vooral qua verbruik e.d. echt wel een verbetering. Maar om het eerlijk te houden vergelijk ik hem liever met de 6600. Die zijn even oud.
+1
CaseCS130
@Siete Heb je ook gelijk in. En wat ik gezien heb zijn die wagens al een forse verbetering.
trean
@Siete ik vond het afgelopen week heel goed gaan met een 155 met scherpe messen, dat laad ook redelijk vlot, nat gras haast nog beter als houterig droog spul, de natte grond was een grotere uitdaging dan het snijden, ik kon op sommige plekken met een lege wagen met aftakas uit al niet harder komen dan 18 km/h
+2
Siete
@trean
Die laden ook zeker niet slecht hoor. Alleen wel weer n stuk zwaarder dan de 6600 en de Pottinger. Wij hebben veel mee gemaakt dat de wagens niet helemaal vol geladen konden worden omdat het land dat niet kon dragen. Gelukkig wel overal alles zonder schade weg kunnen krijgen.
Beetje met verstand laden scheelt dan al de helft.
+2
mdoornekamp
@Siete land was hier ook nat. Ik ben nog steeds content met onze 35 cubs wagens in combinatie met sterke invoer . Groter haal je lang niet altijd voordeel mee.
Siete
@mdoornekamp
Ben ik met je eens hoor. Denk dat iedereen voor zn eigen situatie moet beslissen wat daar het beste bij past. Zelfde verhaal als wel of geen walsen. Bij mn vorige werkgever hadden we geen walsen en deden we verdelen met shovel en tandenbak. Hier hebben we wel walsen en een verdeler voor de shovel. Dat gaat ook als de brandweer.
trean
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Groter haal je lang niet altijd voordeel mee.

Klopt, al zitten er vaak wel weer grotere banden onder, en als je wel weer droog land hebt en/ verder rijden moet kan er weer meer genomen worden.













-->



Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link



trean
Quote Reactie van @Siete:
Gelukkig wel overal alles zonder schade weg kunnen krijgen.

Dat is mij helaas niet gelukt, als ze met de schudder / hark al greppels trekken moet je blij zijn dat je er op eigen kracht weg kunt komen.
+1
Siete
@trean
Oe jakkes ja.. Daar is niks aan..
Wel op 1 plek gehad dat we achteraan in het perceel met lege wagen begonnen en 1 wiers naar voren zouden laden (percelen er naast waren wel hard dus zo doende kon je daar afladen) Na een paar meter de aftakas uitgedaan en weg wezen. Dat is dinsdag wel bij mekaar gedraaid zodat het land kon drogen. Later is het in ronde balen gegaan zonder het land te vernielen. Soms moet je dingen aanpassen op de omstandigheden als dat kan.
+1
mdoornekamp
@Siete ok. 6600 heeft ook al wat grotere rotor
Fendt926Driver
Heb hier ooit proberen te laden tegen een loonwerker met zijn pottinger.
Zijn kar was 2 jaar oud en de mijne 15 jaar oud dus daar ging de vergelijking al iets scheef.
Hij kon sneller laden.
Maar wel dezelfde hoeveelheid wierzen.
+2
Siete
@Fendt926Driver
Ja dan gaat het vergelijken idd scheef.
Zo hebben wij bij mn vorige werkgever eens een vertegenwoordiger gehad die de toen nieuwe Big X ging vergelijken met onze Claas 860. Appels en peren... 😅
arjanvw
Mooie combinatie! Hebben jullie deze wagen nieuw gekocht?
Siete
@arjanvw
Nee hoor. Deze wagen is gebruikt gekocht. Maar wel helemaal nagekeken hij Duport.
Er zijn nog een aantal kleine dingetjes die overigens meteen goed opgepakt zijn!! Als dat ook klaar is ga ik weer vergelijken. Haha.
hermanjohndeere
@Siete afgelopen dinsdag geleverd?
Siete
@hermanjohndeere
Nee. Eerder op een vrijdag door een collega uit Dedemsvaart gehaald. Hoezo?
hermanjohndeere
@Siete ooo kreeg van een kameraad van de week een foto van zo’n wagen die last minute op transport ging.
Siete
@hermanjohndeere
Dat is dan een andere geweest. 😄
+1
hermanjohndeere
@Siete dat denk ik dan ook. Wel mooi om te horen dat hij goed bevalt.
arjanvw
@Siete mooi dat die weer helemaal up to date is. Zijn wel mooie wagens! Heeft deze ook laadautomaat? (Of heeft de Jumbo dat standaard?)
hermanjohndeere
@arjanvw standaard op de jumbo geloof ik.
Siete
@arjanvw
Laad en Los automaat zelfs. Maar vooral de laad automaat moet wel even wennen. Werkt opzich wel mooi, maar ik laad er Handmatig meer in 😅 Geen idee of dat standaard is of niet.
arjanvw
@Siete onze opraapwagen heeft ook laad en losautomaat. Vind het wel erg mooi werken. Ook handig als er een keer een wat minder ervaren chauffeur op zit, die houdt de wagen dan ook heel. Soms moet je hem even bijstellen met ander drogestof. Dat kan eenvoudig in de bedieningkast van de wagen.
Siete
@arjanvw
Ja heb je ook helemaal gelijk in hoor.
Alleen om hem over de hele lengte vd bak egaal aan achter toe vol te krijgen heb ik met de automaat nog niet voor elkaar gekregen. Dan grijp ik toch zelf maar een beetje in op de automaat 😅
+2
arjanvw
@Siete @hermanjohndeere Zit ook verschil in werking bij verschillende merken. Bij de één werkt het beter als bij de ander. Wij kuilen voor onszelf en het land rondom de kuil. Mocht die een keer minder vol zitten is het niet zo 'n probleem. We proberen sowieso een beetje tactisch te laden zodat je niet met een volle wagen van achter hoeft te komen. Snap in het loonwerk dat je met verschillende klanten te maken hebt. De één wil graag volle wagen zien en de ander wil het land sparen!
+1
hermanjohndeere
@arjanvw ja dat is zeker waar. Ik laad ze altijd zo vol mogelijk zolang het maar niet gaat vermoezen. Kwaliteit vind ik altijd nog belangrijker als kwanteit.
hermanjohndeere
@arjanvw op de nieuwere wagens werkt de laadautomaat wel veel beter als de oudere. Ik laad altijd handmatig. En op automaat lossen werkt perfect.
JDuitW
@Siete als de laadautomaat goed afgesteld staat laad je er handmatig er echt niet meer in, maar dat goed afstellen heeft met heel veel factoren te maken, was bij ons eerst ook niet goed.
wiersen waar veel bulten in zitten bv op de kopakker dan doen wij de laadautomaat altijd uit omdat die dan constant de bodemketting aan zet ivm proppen. met de goeie instellingen werkt de laadautomaat echt super
Siete
@JDuitW
Dan staat deze niet goed dus.
Is dat zelf af te stellen of hoe gaat dat in zn werk? Die procenten verzetten lukt wel, maar dat geeft ook nog niet t gewenste resultaat.
JDuitW
@Siete dan moet je de waardes in de instellingen veranderen maar ik weet zo even niet uit men hoofd hoe dat moet. ik kan van de week wel eens even kijken waar die waardes bij ons op staan
Siete
@JDuitW
Als je dat zou willen doen zou mooi zijn.
Het gaat allemaal met volts e.d. daar heb ik verder helemaal geen gevoel bij.
In het hoofdscherm kun je de procenten veranderen. Dat is niet zo spannend. Dat helpt ook wel, maar volgens mij moet er meer in zitten.
Brengen jullie de hefarmen ook extra omhoog ivm de aftakas? Op de weg stand hoef je geen scherpe bochten te maken hier want dan heb je je aftakas in een bocht.
JDuitW
@Siete ik app je deze week wel even over die waardes, als ik het niet vergeet tenminste 😂
ja de hefarmen moeten idd zo hoog mogelijk en dan nog is het oppassen, dat is wel het grootste nadeel van deze wagen, heb je bij een schuit geen last van
Siete
@JDuitW
Helemaal Super kerel. Mooi dat het zo kan.
Nou idd. Daar ben ik ook achter. Denk dat wij dat iets anders gaan oplossen. Met de armen in de hoogste stand bij Fendt moet je de dissel nog aardig later zakken, anders kom je geen bocht om. En op de kuil is het ook oppassen. Om de pick up niet in de bult te duwen moet hij omhoog.
Als je dan af rijd en de bocht om moet dan moet hij weer rap naar beneden. 😅😅
mdoornekamp
@Siete Bij een Schuitemaker heb je weinig last van de aftakas en hoef je minder met de knikdissel te werken. Bij de meeste normale opraapwagens heb je hier gewoon meer last van. Wij bij de Strautmann's ook. De hef armen moeten zo hoog mogelijk. Veel moderne trekkers hebben daar trouwens wel een voorziening voor. En de knikdissel heb je gewoon al nodig als de bult een halve meter hoog is.
+1
Siete
@mdoornekamp
Klopt allemaal wat je zegt. Ben het er ook helemaal mee eens. De voorzieningen bij Fendt zijn niet afdoende om er mee te kunnen werken zonder heel erg op te letten.
Alleen omdat wij verder draaien met Schuitemaker vergelijk je daar mee. En heb je dus weer een puntje verschil.
Naast de hakselaar rijden is ook zo iets. Moet je "doorsteken" en hou je de wiers onder de trekker dan moet je niet vergeten de knikdissel omhoog te doen. Anders krijg je bulten waar zo het plastic wel over heen kan. Hoe ik dat weet? Dat kun je wel invullen denk ik. 🤣🤣🤣
Het is allemaal geen ramp, maar bij de andere wagens hoeft dat allemaal niet, dus het moet wel even wennen.
hermanjohndeere
@Siete kun je bij fendten de hefstangen ook niet met een kogel aan de vanghaak maken?
Siete
@hermanjohndeere
Voor zover ik nu heb kunnen zien met een paar kleine aanpassingen wel. Dat is idd een optie die we even beter moeten bekijken.
J asper
@Siete Bij die nieuwe kun je ze zo hoger klikken, of is dat niet hoog genoeg.

Staan wel foto’s bij @josje ik wist ook niet dat dat kon.
+1
Siete
@J asper
Ja klopt hoor. Kan bij deze ook idd. Dat scheelt wel een stukje, maar toch nog niet genoeg 😅
+1
hermanjohndeere
@Siete oke. Bij de New Hollands halen we de pen er uit. Kogel eraan en dan weer in elkaar klikken. Dan hebben we met de opraapwagens rn silagewagens geen last.
Siete
@hermanjohndeere
Klopt. Heb alleen het idee dat daar een beetje meer ruimte voor de kogel is dan bij ons. Zodra het weer rustiger is gaan we daar even beter naar kijken.
hermanjohndeere
@Siete ik heb zo geen foto maar de kogel zit als het ware naast de trekstang. Dat moet bij fendt ook wel lukken dacht ik.
Siete
@hermanjohndeere
Ja precies. Snap wat je bedoeld. Daar zaten wij namelijk ook aan te denken. Die pen is er alleen al een poosje niet uitgeweest, dus daar is even een beetje aandacht en liefde voor nodig 😇
+1
hermanjohndeere
@Siete oja ja dan word het ff lief vragen of die er uit wil 😂
Siete
@hermanjohndeere
Dood spul is nooit baas zeggen ze dan. Maar het kan je t leven soms wel knap lastig maken. Hahaha.
Bedankt trouwens allemaal voor de tips en het mee denken.
mdoornekamp
@Siete Bij Claas is de bodem vrijheid nog minder bij de pick up. Krone heeft al een systeem dat de knikdissel automatisch een stukje omhoog gaat als je de pick up heft.
Siete
@mdoornekamp
Ja dat kan hier ook eigenlijk. Maar dan moet je het knopje even vasthouden als de pick up op t hoogst is. Maja dan zit je dus weer met je hefarmen en je aftakas 😅
+1
fendt308-driver
Quote Reactie van @Siete:
Deze wagen is gebruikt gekocht. Maar wel helemaal nagekeken hij Duport.

Dat doet duport heel netjes, tenminste de karren die ik gezien heb. Daar kunnen andere nog wat van leren
+3
Fendt926Driver
@fendt308-driver ooit een trekker gekocht die door alle monteurs van dat lmb nagekeken was.
Klopte ook wel bleek later.
De trekker was zo van de plas opgeladen en alle monteurs hadden hem nagekeken totdat die de bocht om was

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 724 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!