Gras team 1
Ik met de 724 en de Pottinger, een collega met zijn 718 en de 6600 en de derde met de Volvo L70D en Kuilverdeler. Beide wagens met loswalsen, en we hadden hier een rij kuil. Voor de bult op en aan de achterkant er weer af. Klant reed zelf ook mee met de trekker op dubbellucht op de kuil. Al met al een geslaagde dag. Kuil mooi droog binnen gereden zonder sporen in het veld, en een perfecte catering door de klant incl warm eten. 😎

Fendt 724

Gras team 1
Ik met de 724 en de Pottinger, een collega met zijn 718 en de 6600 en de derde met de Volvo L70D en Kuilverdeler. Beide wagens met loswalsen, en we hadden hier een rij kuil. Voor de bult op en aan de achterkant er weer af. Klant reed zelf ook mee met de trekker op dubbellucht op de kuil. Al met al een geslaagde dag. Kuil mooi droog binnen gereden zonder sporen in het veld, en een perfecte catering door de klant incl warm eten. 😎

Reacties

+2
Fendt926Driver
Mooi foto momentje.
Eten is hier vanzelfsprekend voor die keren dat ik de loonwerler op het erf heb
+1
Siete
@Fendt926Driver
Ja zulke foto's zijn leuk voor later 😁
Daar is de Loonwerker je vast en zeker dankbaar voor. Wij hebben hier ook zeker geen klagen met onze klanten hoor. Worden overal wel gewaardeerd en dat merk je. Dan maken de lange dagen ook niks uit toch? πŸ˜‰
+4
oanejorrit12
@Siete Hier ook, vrijdag nacht broodje hamburger met biertje toen t kuilen klaar was. En ook altijd koffie of in ieder geval aanbieden. En zijn ze hier met middag eten dan ook soep of iets anders warms
+2
Siete
@oanejorrit12
Zulke mensen doe je toch net even iets extra's voor als dat gevraagd wordt. Vind het toch wel mooi te zien en te horen dat het toch op meerdere plaatsen wel zo gaat. Als ik thuis iemand over de vloer heb, en timmerman of wat dan ook, dan kan die ook mee eten en of koffie drinken hoor. Vind dat niet meer dan normaal.
+1
oanejorrit12
@Siete hier net zo iedereen kan koffie ofzo krijgen. Bieden het altijd aan, willen ze niet dan is het eigen keuze. Hoor ook wel eens dat ze op plekken niks krijgen.
Of kraan machinist die aan het maaikorven was, en boer met 2 koppers bij reed. Eerst was rond half 10 ene chauffeur tijd weg, en toen die terug was ging de andere een tijd weg. En toen die weer terug was deed de kraan machinist de giek languit en ging die zelf rustig koffie drinken.
Dan neem je als boer zijnde toch die kraan machinist even me om koffie.. dat half uurtje doet t m ook niet
+1
Siete
@oanejorrit12
Hahaha ja dat zijn de echten. Helemaal als ze het dan ook nog vreemd vinden als de beste man zelf ook zn pauze neemt als de beide Kippers bij hem staan. Ach kan. Geniet van de verschillen zeggen we dan. 🀣🀣
+1
roscho
@oanejorrit12 Hier ging het dan van: "De ooonze, komm'n koffie drinken!!". Of "Eigen volk, koffie!!" πŸ˜‚
+1
rickboer blija
@Siete hier ook altijd als de loonwerker tijdens het sleepslangen een broodje hamburger. Altijd koffie en tijdens andere werkzaamheden vragen we of ze iets te eten willen. Ze zeiden laatst dat ze het telkens minder gebeurt
Siete
@rickboer blija
Ja ben wel bij jullie in de maïs geweest. Dat was altijd n prima plekje daar in de blok hut. Haha 😁
+1
rickboer blija
@Siete zeker, daar wordt na de tijd ook altijd even een paar gedronken πŸ˜‡
ronald-deutz-fahr
@rickboer blija blokhut? Op zolder in de stal? Veredelde kantine?😏🍻
+1
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr nee, mooi tuinhuisje met een grote veranda er voor. Pracht plekje om te zitten
+2
case 745 xl
@Siete wij hebben er met de tankauto een klant bij waar we met 3 auto s een hele dag pendelen naar zijn land op afstand. Zijn zoons rijden dan met eigen tank de mest uit. Met eten word er van zoon gewisseld en wij moeten door. Gingen een keer met zijn 3 en een half uur bij het chauffeurs cafe zitten aan een uitsmijter omdat de Rij uren op waren. Die boer kwaad ook nog
Siete
@case 745 xl
Ja helaas heb je die er ook tussen.
Net of moeten ze de pauzes door betalen.. Met vrachtwagen zit je zo wie zo al met je rij en rust tijden idd..
+1
case 745 xl
@Siete ja idd gelukkig zijn er ook andere klanten die het wel waarderen.
+4
CaseCS130
Bekende kuil plaat volgens mij, leuke mensen idd.
De Pottinger is weer vertrokken hoorde ik en komt een Schuitemaker voor in de plaats? Dan is die discussie hier op tf voor altijd beslist? πŸ˜€
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
discussie

Dan moet jij je Pottinger nog wel omruilen voor een Schuit 🀣
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Ik zal Meinderts bellen idd, inruil zal wel tegenvallen nu niemand meer kaPottingers meer wil πŸ˜”.
Moet zeggen dat ik het in bovenstaand geval wel snap.
+2
casejxu
@CaseCS130 och voor weinig wil ik 'm dan wel overnemen hoor🀣
CaseCS130
@casejxu Nee, die ellende wil ik jou niet aandoen.
casejxu
@CaseCS130 hoezo ellende??πŸ˜…
+2
CaseCS130
@casejxu Ja idd 😎
casejxu
@CaseCS130 ach budget is toch al weer op dit jaar dus geeft ook niet
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 heeft bovenstaande geval een specifieke reden dat de kapotttinger word ingeruild voor een beschuitemaker?
+2
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Wat ik heb gehoord zaten er wat storingen met sensoren in (was ook geen nieuwe) maar ze zeiden dat dit normaal was met veel stof. Capaciteit was ook niet duidelijk hoger tov de nieuwere schuitemakers en de hefarm en van de trekkers moeten omhoog gezet om niet tegen de aftakas of de dissel aan te komen. Komt bij dat dit loonbedrijf verder alleen maar schuitemaker heeft dus dan is een ander merk maar onhandig met onderdelen en trekhaken.
Ik heb het van horen zeggen dus Siete moet me maar corrigeren als ik niet juiste dingen heb gezegd.
+1
Siete
@CaseCS130
Het klopt dat de Pottinger weer weg is idd. De wagen laad verder prima, en zal ook nooit zeggen dat het een slechte wagen is.
Misschien waren onze verwachtingen na alle goeie verhalen over deze wagens ook wel te hoog?
Het verschil met de Schuitemaker 6600, van exact hetzelfde bouwjaar, was er in laad snelheid en gasolie verbruik niet. Met name dat laatste was toch een tegenvaller. Verder draaien er idd alleen Schuitemakers bij ons, en daarom leek het ons handiger toch weer 1 merk te hebben zodat je ook weer alles ,dus ook messen en idd trekhaken, kan uitwisselen.
rickboer blija
@Siete wat komt er voor terug als ik vragen mag?
Siete
@rickboer blija
Er wordt gezocht om een andere wagen. Nog even afwachten dus. Om het gat vd Pottinger op te vangen hebben we nu een nieuw type 6600 van Meinderts op het erf staan. Helaas heeft deze geen loswalsen dus die blijft zo wie zo niet.
Zal er eerdaags wel even een foto van posten. Had ik tot op heden nog bewust niet gedaan πŸ˜‚
+2
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 haha ik verbaas me al dat de kleine trekker voor de o zo zwaar trekkende schuit staat.πŸ˜›
Ik dacht door tf dat pottinger tegenwoordig dΓ© wagen is, toch zijn er ook weer die terug ruilen πŸ˜‡
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Andere merken hebben laatste jaren ook goed aan de weg getimmerd! 10, 15 jaar terug was het voor mij alleen Pottinger en Strautmann. Maar Krone, Bergmann en ook Schuitemaker hebben grote stappen vooruit gedaan.
mdoornekamp
@CaseCS130 maar pottinger en strautmann hebben ook grote stappen gezet. Pottinger zet nu weer nieuwe maatstaven met de nieuwe jumbo serie. 3000 Nm koppel kan er over de aftakas.
CaseCS130
@mdoornekamp Klopt, maar ze hebben er wel relatief lang mee gewacht voor mijn gevoel waardoor ze de laatste tijd niet meer voorop liepen.
mdoornekamp
@CaseCS130 ja klopt. jumbo loopt al vrij lang. Maar die bewegende voorwand heb ik niks mee. Dus die miste ik nog niet. Ik hoop dat Strautmann wel gewone wagens blijft maken
Siete
@mdoornekamp
Deze wagen zou qua aandrijflijn ook 400pk moeten kunnen hebben is ons verteld. Vind dat nogal wat...
mdoornekamp
@Siete dat 400 pk verhaal vind ik ook altijd onzin. De aftakas slip koppeling van de Jumbo staat op 2500 Nm. Dat is genoeg voor 250 tot 300 pk. De Schuitemakers 6600 kan ook 2500 Nm aan. De 580 en 660 staan op 1800 Nm. En dat is wel krap. Hebben jullie Schuitemakers zware of lichte invoer?
+4
CaseCS130
@mdoornekamp Als je het heel letterlijk leest staat er dat de aandrijflijn tot 400pk kan hebben, dus dat die daarna pas kapot gaat. Maar de slipkoppeling gaat er idd al veel eerder door.
Tis een beetje de JD manier van met cijfers omgaan πŸ˜œπŸ˜…
+2
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
jd manier

Haha. Grapjas

Maar bijvoorbeeld Claas Cargo heeft het ook over 400 pk. Maar die kan maar 2000 Nm aan. Dus daarom probeer ik altijd achter de Newton meters te komen
CaseCS130
@mdoornekamp Heb je idd helemaal gelijk in. Onze europrofi staat op 1600nm, de nieuwere combo versie op 1800nm.
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp @Siete
elke 9,8 nm is 1kw bij 1000 toeren dus dan kun je het zo uitrekenen wat het vermogen is.
vergeet niet dat piekbelastingen de overbelastingsbeveiliging ook bij een lager overgebracht vermogen af kunnen laten gaan. De manier van harken zegt ook al heel veel. Als het gelijkmatig geharkt is zonder hopen kun je ook veel sneller laden. Dan heeft de invoer ook weer minder te lijden. Als je capaciteit wil met de ladewagen kom je bij de huidige grote ladewagens ook al haast niet meer om een 4 elements hark of hark met zijafleg heen.

Meinderts is idd vergaand gespecialiseert in schuitemaker opraapwagens en geven deze ook vaak genoeg een 2e leven. Ze hebben ook heel veel onderdelen op voorraad ook van de oude modellen en laten ook in eigen beheer (naar eigen inzicht aangepaste) onderdelen maken. Ook hebben ze een goede zelfgebouwde betrouwbare testbank om overbelastingsbeveiligingen te kunnen testen tot 4000nm. Heb een keer de aftakas van de rapide 8400 laten testen omdat ik vond dat ie nogal snel ging maar deze stond op 2700nm/360pk blijkt dus dat de trekker van van bijna 300pk er wel raad mee weet.
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp 2000nm is 267pk ongeveer
Siete
@mdoornekamp
Zware. Er zijn nog twee 155's en dus de 6600. Dat andere verhaal sluit ik me graag bij aan.
+1
mdoornekamp
@Siete SR 155 is nog de lichte invoer. Wel mooie grote wagens maar niet altijd probleemloos.
rickboer blija
@mdoornekamp heb toevallig afgelopen weekend met een 155 geladen, ging wel mooi. Maar niet zo mooi als met onze 2000 die de zelfde inhoud heeft. Uiteindelijk ben ik heel blij dat wij de grotere/sterkere invoer hebben
mdoornekamp
@rickboer blija grote invoer zie je steeds meer. Er is nu ook al een SR 5800
rickboer blija
@mdoornekamp idd, vindt ik persoonlijk ook een mooie wagen. Zelfde inhoud als die van ons maar dan iets korter
mdoornekamp
@rickboer blija ja wel mooi tussen model. Een 6600 is wel een enorme bak van een wagen. Ligt eraan of je veel land op afstand hebt.
+1
rickboer blija
@mdoornekamp volgens mij is de 6600 vergelijlbaar met de 2085. Dan zou hij de zelfde lengte hebben als onze wagen, maar omdatbonze wagen uit duitsland komt is hij 20 cm smaller. Daarom is het ook een 2000 terwijl die sinds ca 2005 niet meer leverbaar is
mdoornekamp
@rickboer blija Ok. En de 155 zit een beetje tussen 580 en 660
rickboer blija
@mdoornekamp ik dacht altijd dat de 580-26.5 de 155 was en de 660 de 185. Volgens mij is die inhoud vrijwel het zelfde als vroeger

De 175 is ook een duitse wagen, met de lengte van een 185 maar de inhoud van een 155 (20cm smaller)
+1
mdoornekamp
@rickboer blija 580 is korter dan een 155.
rickboer blija
@mdoornekamp oke, dacht altijd dat ze vrijwel even lang waren. Volgens mijn hebben ze wel de zelfde inhoud

Welk merk zie je bij jou in de buurt het meest. Hier in de buurt weet ik maar 1 loonwerker die met strautmann rijdt
mdoornekamp
@rickboer blija Hier bij mij in de buurt inmiddels wel veel Strautmann. En Pottinger ook wel. Maar ook nog steeds wel veel Schuitemaker
rickboer blija
@mdoornekamp hier in de buurt heel veel schuitemaker, een paar pottinger en de rest vrijwel niet. Wel een aantal grote boeren die met krone rijden, maar geen loonwerkers
+1
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
heel veel Schuitemaker

Jullie zitten ook vlak bij Meinderts toch. Een goeie dealer scheelt altijd wel in de verkopen.

Krone heb ik ook niet zoveel mee. En zie je hier ook weinig
Siete
@mdoornekamp
Klopt. En aan Meinderts heb je echt een hele goeie!! Denk dat er weinig mechanisatie bedrijven zo gespecialiseerd zijn in opraapwagens. Los gezien van welk merk dan ook.
+2
mdoornekamp
@Siete
Quote:
mechanisatie bedrijven gespecialiseerd

Daarom ben ik ook blij dat ik rechtsreeks zaken kan doen met Zonna. In het begin wel eem paar afstel dingetjes gehad met de Giga. Maar dat is allemaal snel en goed opgelost.
+1
rickboer blija
@mdoornekamp klopt helemaal hoor, zijn ook wel modificaties gemaakt door meinderts die uiteindelijk doorgevoerd zijn door schuitemaker zelf
+1
ronald-deutz-fahr
@rickboer blija ze durven zelfs voorzichtig wel te zeggen dat ze meer van die wagens weten als bij de fabriek πŸ˜…
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr kwa reperaties weet ik dat wel zeker. Er zijn jammergenoeg een aantal electronische onderdelen die meinderts zelf niet kan repareren, en daar is de fabriekant niet heel snel mee. Gelukkig heeft meinderts daar ook wel weer oplossingen voor
ronald-deutz-fahr
@rickboer blija Haha Indd. Onwijs wat ze aan die wagens versleutelen. Een wagen is nooit versleten door het gebruik zeggen ze..
+2
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr dat ben ik helaas niet met ze eens, op een gegeven moment wordt zelf een schuitemaker te duur om te repareren. Gelukkig zijn ze vervolgens vaak wel te gebruiken als silagewagen
+1
Siete
@mdoornekamp
Vergissing van mijn kant.
Ken deze wagens verder eigenlijk ook niet hoor. De 580 en de 145 dan weer wel. Daar ben ik wel veel mee op pad geweest 😁
rickboer blija
@Siete die 145 hebben wij er ook nog eens achter gehad πŸ™„. Ben kwa rollen op het land wel blij met onze 26.5 banden
mdoornekamp
@rickboer blija 26,5 banden scheelt echt veel. Ook op de bult. Met 30.5 banden verlies je haast teveel hoogte van de bak.
rickboer blija
@mdoornekamp idd, heb jij een vast tandem of geveerd tandem onder de wagens?
mdoornekamp
@rickboer blija ik heb boegie tandem. Lange bladveren met pendel punt int midden. Rijdt comfortabel en drukt makkelijk de bult op omdat het makkelijk pendelt. Alleen met mais wat meer hellen in de bochten omdat het gewicht dan echt bovenin zit. Maar met gras merk je dat niet
rickboer blija
@mdoornekamp oke, dat klinkt wel als een fijn werken tandem.

Wij hebben een vast tandem onder onze wagen. Konden bij de aanschaf voor iets meer geld ook kiezen voor een wagen met een luchtgeveerd tandem, maar vooral vanwege onderhoudsredenen gekozen voor het vaste tandem. Het enige nadeel wat we nu merken is dat in natte perioden in de mais de wielen iets te kort op elkaar staan, en dat die ruimte dus ook vrij snel vult met klei met het gevolg dat de banden niet meer draaien
mdoornekamp
@rickboer blija ok. lucht of hydraulisch gebeerd tandem is wel een stuk duurder en onderhouds gevoeliger.

Als het echt nat is kun je beter de loonwerker laten baggeren in de mais. daar waag ik mijn Giga ook niet zo snel aan
rickboer blija
@mdoornekamp als het echt nat wordt kizem wij voor rupsdumpers. Maar ook in 'gewone' jaren kan je wel eens een nat plekje tegen komen
Siete
@rickboer blija
Mooie wagen joh. Alleen die loopt ook al weer wat jaartjes mee. De tijd heeft 'm wat ingehaald zullen we maar zeggen. πŸ™ˆ
rickboer blija
@Siete wagen is van eind 2010, en is nu met zn 11e seizoen bezig. Maar hij kan toch aardig de nieuwe 6600 van onze loonwerker bijblijven. Ik durf bijna te zeggen dat hij sneller laad dan de 100 serie die vanaf 2012 op de markt is (520 tot 660)
Siete
@rickboer blija
Heb veel geladen met zowel de 145 en de 580's daar. Maar die 580's laden een stuk lichter als die 145. Of hebben we het nu over verschillende dingen? πŸ˜…
+1
rickboer blija
@Siete nee, ik hebt het over een 2000 (onze) en verschillende 580 waar ik naast gereden heb
mdoornekamp
@rickboer blija zo'n 580 kan ook geen 220 pk aan zoals jij ervoor hebt.
rickboer blija
@mdoornekamp nee klopt, maar je ziet het wel veel hier in de buurt. Die loonwerker heeft ook al zn 580 weg gedaan voor nieuwe 6600
+1
Ruben-Wind
@mdoornekamp is dat meer een rapide 100 serie ofzo?
rickboer blija
@Ruben-Wind je hebt bij schuitemaker 3 varianten
De eerste is de rapide farmer, aangeduid met een 2 cijferig nummer

De 2e is de rapide 100 serie, aanduiding met een 3 cijferig nummer. Deze heeft een rotor van 2 meter breed en een diameter van 50 cm (7 tandrijen). Voor de meeste melkveehouders en loonwerkers voldoende

De 3e is de rapide 1000 serie, aanduiding met wen 4 cijferig nummer deze hebben een rotor van 2 meter breed en een diameter van 65 cm (9 tandrijen) een echte loonwerker wagen
Ruben-Wind
@rickboer blija okΓ©, beter iets meer geld uit geven voor een 1000 serie dus? Kan ik met 200 pk uit de voeten voor een 2000?
rickboer blija
@Ruben-Wind dat moet wel lukken, ligt er trouwens wel aan welk bouwjaar hij is. Voor 2004/5 was de invoer maar 180 breed en die maken ze eigenlijk niet meer. Ook is er op een gegeven moment een update geweest aan de bedieningskast, alleen weetbik niet precies welk jaar dat was
mdoornekamp
@rickboer blija @Ruben-Wind De 580 en 660 zijn met 1800 Nm beveiligd. Dat is 180 Kw. Met gelijkmatige belasting. Bij de mindste of geringste piek slaat ie vast. De 5800 en 6600 zijn 2500 Nm
+1
cb6520
@mdoornekamp dat valt best wel mee je kan prima laden met 200 pk voor een 580 zonder alles kapot te draaien.
mdoornekamp
@cb6520 200 pk gaat nog wel .mooi. Veel zwaarder moet je niet gaan.
rickboer blija
@mdoornekamp als ik het goed lees in het onderdelenboek staat die van ons standaard op 2400nm. Ruim voldoende voor ons
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
2400Nm

Ja met de zware 2000 serie zit je wel goed. Aandrijf kast is ook veel groter. Die stelt bij de lichte serie niks voor.
rickboer blija
@mdoornekamp idd, en die van de 540 toeren wagens is nog veel kleiner
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Aandrijf kast is ook veel groter. Die stelt bij de lichte serie niks voor.

Heb nu al 11 jaar 260pk voor de "lichte" 100 serie kast en hij blijft prima heel. En daar worden ook beren vrachten mee geladen

Ken er wel wat die met 150pk een strautmann in puin draaien..

Ieder typt ook maar wat die horen wil
rickboer blija
@Fendt926Driver jij hebt een 145 toch? Die heeft al een zwaardere invoer dan de rapide 100 en rapide 130 die wij hadden
Fendt926Driver
@rickboer blija ik heb een 140.
Met de brede 2.40m bak erop.
En nog de 1.60 m pick up er onder
rickboer blija
@Fendt926Driver uit welk jaar komt jou ladewagen?
Fendt926Driver
@rickboer blija bouwjaar 1998.
rickboer blija
@Fendt926Driver oke, die loopt ook al een mooie tijd mee. Is daar al eens een nieuwe invoer in gekomen?
Fendt926Driver
@rickboer blija nieuwe 8mm rotor erin
Nieuwe 6 balks pick up
Nieuwe messenbalk.
Niet alles in 1 jaar.....
rickboer blija
@Fendt926Driver @mdoornekamp ik was laatst bij en boer en daar waren ze met 2 combis aan het inkuilen. Een jd 6830 aq met een rapide 80 en een jd 6155r ap met een rapide 520. Zat ik ook wel even naar te kijken dat dat goed ging
mdoornekamp
@rickboer blija @Fendt926Driver zolang je slip koppeling maar goed staat, blijft het spul wel een poosje heel. Maar Huub zijn 926 smoort niet voor de wagen. Dan grijpt de slipkoppeling al in.
rickboer blija
@mdoornekamp dat zelfde probleem hadden wij dus met onze 7485 in combinatie met de sr 130
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
onze 7485

Die is 180 pk?
rickboer blija
@mdoornekamp standaard wel, maar was getest op 195. Weet niet of dat motor of aftakas is.
mdoornekamp
@rickboer blija ohja. Dat is wel sterk zat voor een SR 130.
+1
rickboer blija
@mdoornekamp idd, de 165 van de claas ging altijd super
Fendt926Driver
@mdoornekamp als de trekker onder de 960 aftakas toeren komt klapt de aftakas eruit.
Dat krijg je met overconstant vermogen motoren
930triplemaaier
@Fendt926Driver kun je de percentage toerendaling dan niet zo instellen dat ie bij 980 aftakastoeren de snelheid al terug regeld?
Fendt926Driver
@930triplemaaier nee zo luxe is een generatie 1 nog niet.
+2
dx11
@Fendt926Driver dus als de trekker het zwaar krijgt gaat de aftakas uit? Dat is lastig. Bij de 10006 gaat de hele trekker uit, de agrotron kan ik gewoon grenslast instellen. Als het echt zwaar gaat wil hij dus niet meer rijden, maar de aftakas blijft draaien zolang de motor draait
Fendt926Driver
@dx11 nee verkeerd getypt door mij.
Als de trekker onder de 960 toeren komt gaat de aftakas door de nokken slipkoppeling.
Trekker wordt er niet anders van.
+1
edwin-hensbergen
@Fendt926Driver jaaoke dan gaat de wagen door de slipkoppeling bedoel je? Neem aan indd dat trekker wel doordraaitπŸ˜…
Fendt926Driver
@edwin-hensbergen klopt helemaal.
dx11
@Fendt926Driver aaah, ik dacht al πŸ˜…
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
als de trekker onder de 960 aftakas toeren komt klapt de aftakas eruit.

Heb je ook een 1000E ( of 1400 toeren of hoe je ook wilt noemen) op je 926?
Fendt926Driver
@hobbyboer nee zo luxe was de gen 1 nog niet.
750 en 1000 toeren aftakas
mdoornekamp
@Fendt926Driver Jouw schuitemaker draait al wel op 1000 toeren? De oude sr 80 is nog 540 denk
Fendt926Driver
@mdoornekamp ja de oude is nog 540 met een duplo ketting aandrijving naar de rotor.
mdoornekamp
@Fendt926Driver ok. Duplo ketting is niks mis mee. De Struik rijen frezen worden tot de dag van vandaag nog met een duplo ketting aangedreven.
+1
Rokus
@mdoornekamp Moet zeggen wij rijden ook met goef 200pk voor een 580 rapide heb volgens mij 1x slipkoppeling gehad in 4 jaar tijd!
Siete
@Rokus
Kan ook prima. Reed zelf met JD 6210R ook voor zo'n wagen. En die was ook meer dan wakker. Hangt meer van de chauffeur af dan van de pk's vd trekker of je wagen heel blijft. Iemand die als n dollemina door bulten heen jaagt krijgt met de helft de pk's de wagen wel naar de vernieling. πŸ˜…
mdoornekamp
@Siete bij collega zetten ze de boost uit van jd 6215R met de 580 en 660.
Siete
@mdoornekamp
Die boost heb ik helemaal niks mee. Heb het verschil nooit kunnen merken.
Hebben bij werkzaamheden wel eens de boost uitgezet als de trekker compleet op z'n knieΓ«n ligt. Knort gewoon verder. Meerdere trekkers en meerdere situaties geprobeerd met hetzelfde resultaat. En ja ik weet dat een boost alleen bij bepaalde voorwaarden in werking treedt.
mdoornekamp
@Siete ok. Bij de nieuwere R trekkers merken wij wel duidelijk verschil. Of ze hebben jouw trekker getuned misschien.? Leek mij ook nog wel wat om de boost constant aan te zetten. Maar dat schijnt weer niet zo makkelijk te zijn
Siete
@mdoornekamp
Volgens mij niet. 1e trekker waarbij we het probeerden was een 7530. Dat was voor ons toen ook de 1e met een boost. Later toen er meer kwamen die dat hadden ook wel geprobeerd. Zelfde resultaat. Heb daardoor altijd t idee gehad dat het iig bij JD meer verkoop praat was.
rickboer blija
@mdoornekamp er loopt hier in de buurt een steyr 6230 cvt voor een rapide 135v πŸ™ˆ. Sta ook wel verbaast dat dat goed gaat
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
dat dat goed gaat

hangt dan sterk van de chauffeur af. Zo'n woeste loonwerker in Friesland draaide in 1 jaar zo'n SR 135 total los met een getunede jd 7710. Slipkoppeling aandraaien en gaan.πŸ’ͺ
Siete
@mdoornekamp
🀣🀣🀣 Zo ken ik ook wel verhalen die ik hier maar niet neer zet. Maar zo is het wel ja.
+1
rickboer blija
@mdoornekamp idd, die 7710 had de chip in ieder geval niet nodig voor de ladewagen
+1
Siete
@rickboer blija
Aldtsjerk bedoel je? Dan weet ik welke je bedoeld. Dat is dus een prima voorbeeld van hoe ga je er mee om. En mij verbaasd het daarom niet. Een trekker hoeft niet altijd op z'n tenen te lopen om goed werk te leveren.
rickboer blija
@Siete die idd. En een trekker hoeft idd niet altijd op de tenen te lopen om goed werk te leveren. Maar volgens mij is het vandaag de dag belangrijk dat de trekkers die je hebt efficient draaien. En ik denk in zijn geval dat er meer efficientie te halen valt uit die trekker
+1
J asper
Quote Reactie van @rickboer blija:
Maar volgens mij is het vandaag de dag belangrijk dat de trekkers die je hebt efficient draaien.

En dat doen twee van die grote knuppels bij jullie wel dan?πŸ˜… Beetje onzin om voor een paar dagen per jaar een bak van een ladewagwn te kopen omdat anders je trekker dan niet "efficiΓ«nt" draait. Dan kan je beter gewoon wat voorzichtig aan doen.
rickboer blija
@J asper πŸ˜…, heb je wel een beetje gelijk in. We draaien elke snede ook nog 1.5 dag bij de collegaboer en helpen op piek momenten de loonwerker. De reden dat we zn grote ladewagen hebben komt doordat deze financieel zeer aantrekkelijk was, we wouden beslist 26.5 wielen onder de wagen hebben en waren eigenlijk op zoek naar een 155
+1
J asper
@rickboer blija Met 220 pk stalvoeren is ook alles behalve efficiΓ«nt πŸ˜… maakt mij niet uit maar dan kun je over een ander weinig zeggen.
rickboer blija
@J asper ja klopt hoor, ben ik met je eens.
Maar wij gaan geen apparte combi aanschafen voor alleen stalvoeren.

De reden dat we destijds voor een grotere (sterkere) trekker gegaan zijn is dat onze claas het niet koud hield voor de triple, en mn pa graag een automaat wou hebben. En toen is van het een het andere gekomen
+1
J asper
Quote Reactie van @rickboer blija:
apparte combi aanschafen voor alleen stalvoeren.

En daarom zal die met zijn steyer wel geen speciale ladewagen aan schaffen voor die paar dagen kuilen per jaar.
+2
rickboer blija
@J asper klopt, wij zochten een trekker bij de wagen. Hij kocht een trekker die hij graag wou hebben (groot inter/steyr fan).

En ik wil best eelijk zijn dat onze claas en sr130 geschikter waren voor stalvoeren, op de smalle 160 cm pick-up na
mdoornekamp
@J asper
Quote:
stal voeren alles behalve efficiΓ«nt

De efficiΓ«ntie valt wel mee denk ik. Je kunt wat sneller laden en meer meenemen. Maar wel een dure combi waar je mee op pad bent.
J asper
@mdoornekamp Nog sneller? Zo zwaar trekt stalvoeren niet. Met 150 pk had je ook wel 15 kunnen rijden.
+1
mdoornekamp
@J asper
Quote:
nog sneller

Hier rijden ze 15 Γ  16 km met 180 pk met SR 580. Harder wil die niet. En met volle wagen vaak nog versnelling terug.
J asper
@mdoornekamp Hier een km of 15 met 30 kuubs mengele. Maar trekker kan het zat doen die ligt er dan echt niet plat voor hier.
mdoornekamp
@J asper
Quote:
km of 15

Ok. dat valt me mee. Wagen zal wel iets lichter zijn. Boer hier met Zero Grazer rijdt niet zo heel hard. Schat 10 km
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Zero Grazer

Dat vindt ik zowizo al veel te dure dingen van niks πŸ™ˆ
mdoornekamp
@J asper
Quote:
dure dingen van niks

Wel schoon gras. En wat is een ideale stal voer combi? De SR 580 hier met DWM en 3 walsen is wel een leuke stal voer wagen. Maar voor inkuilen is het een wagen van niks. 2 Andere boeren stalvoeren met Krone AX en strautmann super vitesse (geen cfs). Maar die helpen zelf nooit met kuilen omdat het allemaal veel te lang duurt. Ohja en nog een boer met SR 100 en 3 walsen en zo'n lage achterklep. Die helpt zelf ook nooit mee als wij komen. Want die wil zich naar eigen zeggen niet uit laten lachen.
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Wel schoon gras.

Met een gewone ladewagen hebben we ook niet last van geen schoon gras, alleen met mollen. Maar dat heb je bij een zero grazer nog erger. Niet te diep maaien en jij tijd niet over zwad dus nooit geen last.
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En wat is een ideale stal voer combi?

Ligt er aan hoeveel geld je hebt en wat verder je wensen zijn. En hoeveel, alleen najaars beetje stalvoeren en rest van jaar niks dan had ik niet zoveel aparts ervoor aangehaald. Ouwe df wagen is dan wel super. Wegen niks alleen je moet ze wel goed smeren en onderhouden. Als je er ook kuil mee wilt voeren gaat er niks boven strautmann. Kuil doen we zelf met mengwagen. En gras drukken we er met shovel voor. Dus gewoon simpele wagen met verder niks. Doseerwalsen met afvoerbandje is wel makkelijk maar kan ook allemaal kapot natuurlijk en kost allemaal extra geld. Maar scheeld wel 10 minuten daags.
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Andere boeren stalvoeren met Krone AX en strautmann super vitesse (geen cfs). Maar die helpen zelf nooit met kuilen omdat het allemaal veel te lang duurt.

Hoezo duurt ze dat telang? Hier wel is wat van die verloren hoekjes weg gehaald. Maar dan gaat er nog best een hele zwik in. Allee hebben maar de helft van de messen veren erbij. Daar wil ik er nog eens wat van bij hebben.

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@J asper
Quote:
duurt te lang

Jij hebt geen walsen en bandje. dat scheelt al de helft. Klant van mij drukte zijn hele dwarsband total los achteruit tegen stijle bult. Die was er meteen klaar mee. En snij kwaliteit is vaak wel een dingetje.

Hebben jullie er ook messen in met stalvoeren? Die man met krone krijgt de messen er haast niet in/uit tussen kuilen en stalvoeren.
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Hebben jullie er ook messen in met stalvoeren? Die man met krone krijgt de messen er haast niet in/uit tussen kuilen en stalvoeren.

Nu niet met klaver gras, en met heel kort gras ook niet. Anders meestal wel stuk of 6. Ga er wel eens heel soms met compressor over en olie/gasolie. Omdat ik het ook zonde vindt als anders alles wegrot en helpt altijd wat.
mdoornekamp
@J asper ja stuk of 6 messen is vaak genoeg. Ook als je walsen en bandje hebt. Wagens hebben inderdaad enorm te lijden met fris gras.
+1
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Wagens hebben inderdaad enorm te lijden met fris gras.

Laatste jaren bijna niet, op paar handen te tellen hoe vaak ze nat de schuur in gaan tegenwoordig. Was 10 jaar terug wel anders toen was die vaak zat weken lang nat. Spring wel elke dag even met vork wagen in, even laatste paar vork uit invoer spitten.
Ruben-Wind
@mdoornekamp @J asper bij m’n oude baas had ik eigenlijk nooit last. Deden altijd de messen er uit met stalvoeren. Bandje liep wel eens vol als de bodemketting te hard ging.
mdoornekamp
@Ruben-Wind
Quote:
messen eruit

Maar alles gaat wel vol gras zitten tussen de messen. Wat voor wagen was dat?
+1
Ruben-Wind
@mdoornekamp nee nooit last van eigenlijk. Claas 5500s
rickboer blija
@J asper @mdoornekamp hier eigenlijk nooit messen erin met stalvoeren. Alleen bij heel lang gras, maar dan gaan we vaak naar een volgend perseel
+1
Fendt612e
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En wat is een ideale stal voer combi?

Triple maaier met zwadbandjes eraan.
mdoornekamp
@Fendt612e tripple maaier in de fronthef dan? Met een claas xerion.
rickboer blija
@mdoornekamp xerion heeft geen frontpto πŸ™ˆ, dus dat gaat niet lukken
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
xerion geen front pto

De kleinere 3000 ook niet? Ze rijden vaak achteruit met maaien. Fendt 1050 gaat hem ook niet worden. Die heeft sowieso geen front pto.
rickboer blija
@mdoornekamp volgensmij heeft geen enkele xerion een front pto, stond een paar jaar geleden een hydraulische pto te koop voor een xerion. Maar daar zounik ook niet gelukkig van worden
+1
Fendt612e
@mdoornekamp moet je 2 trekkers hebben die je niet vaak nodig bent, 1 tussen de maaiers en 1 voor de ladewagen, en veel koeienπŸ€‘
J asper
@Fendt612e Of gewoon Jans even middagje aan lassen zetten en ladewagen achter de triple πŸ€ͺ😎
+1
rickboer blija
@J asper @mdoornekamp @Fendt612e tractorfan.nl/topic/165393/
Volgens mij hebben we het hier eerder over gehad 😁
CaseCS130
@mdoornekamp Hier zijn er wel wat die er leuk mee draaien. Grote boer met een sr 135v die het hele seizoen stalvoert en altijd als 2e wagen mee rijdt met inkuilen naast een eigen grotere sr. Die wagen wordt volop benut.
Iemand hier op de buurt heeft een europrofi 5000 met walsen en bandje en stalvoert ook hele seizoen en rijdt bijna alle snede van 80 ha. land naar huis, heel soms een loonwerker erbij met 1 wagen.
Dan haal je best veel uit je opraapwagen.
Wij hebben er bewust een 2e oudje naast voor stalvoeren, dat is goedkoper maar vergt wel wat meer sleutelen.
mdoornekamp
@CaseCS130 ok. Ja combineren is altijd mogelijk, maar je moet altijd concessies doen. Tijdens het inkuilen moet er ook altijd nog 1 of 2 keer gras gehaald worden. En snel lossen moet je 2 walsen hebben. Collega had daarom 2 walsen in een 135 SW. Maar dat gaf weer veel problemen met de dwarsband. Zat snel verstopt.
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Opzich lopen die wagens hier wel mooi. Denk dat voor de meeste de mankracht en tijd ontbreekt om er veel uren op een dag mee te inkuilen. Als dat wel beschikbaar is gaat het prima.
SJB533
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En wat is een ideale stal voer combi? De SR 580 hier met DWM en 3 walsen is wel een leuke stal voer wagen. Maar voor inkuilen is het een wagen van niks.

Leuk vraagstuk. πŸ™ˆ Zwager heeft net een nieuwe wagen gekocht (Dezelfde als Jasper zo'n beetje, maar met het originele tandemstel). Rijdt al jaren zonder walsen (en dwarsafvoer) Gewicht stijgt dan behoorlijk, is zijn overtuiging. En dan zit hij nog met inkuilen...
rickboer blija
@SJB533 het gewicht stijd idd wel wat, maar niet zoveel als ik gedacht had. Denk dat het met 200 a 250 kg wel ophoud. Wij hadden wel maar 2 walzen. Gewicht zat vooral in de ketting en de kettingkast
SJB533
@rickboer blija
550 kg, volgens de folder. Zijn enkel walsen. Hoe betrouwbaar dat is... πŸ™ˆ
mdoornekamp
@SJB533
Quote:
zelfde als Jasper

ik weet zo even niet wat Jasper gekocht heeft. Vooral de dwarsband aan de klep is zwaar. plus de 3 ? walsen. Ben je wel een tonnetje zwaarder. En gewicht zit achter.

Ik bem zelf niet zo 'n fan van walsen. En helemaal niet van 3 walsen.
Siete
@mdoornekamp
Was ik ook nooit.
Nu wel. Maar ook dat is weer een mening πŸ˜‚πŸ˜‚
+1
SJB533
@mdoornekamp
Dat blauwe wagentje van Jasper, wordt nog steeds geproduceerd. Bij Jasper heet hij MENGELE Garant 5**, m'n zwager heeft er Fendt Tigo 40 MS op staan.....
J asper
@SJB533 Super rotant 745, garant 535 hebben we ook gehad maar die is allang weg.
SJB533
@J asper
Ah, jullie hebben al een rotorwagen. Meende dat je nog een balkenwagen had. πŸ™ˆ
J asper
@SJB533 Die garant was op.
+1
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Wagen zal wel iets lichter zijn

Klopt dat denk ik wel idd, 5 ton onze dacht ik.
rickboer blija
@J asper bij ons normaalgesproken ook niet, maar dit voorjaar met de nieuwe bredere frontmaaier viel mij toch alles tegen. Momenteel zet ik het rijpedaal op 15, als het moet trekt hij m zo naar de 20 toe. Maar dan stuiter je bijna uit de trekker
J asper
@rickboer blija Hoeveel gasolie stook jij er door met stalvoeren? Kan het altijd slecht meten hier. Maar wel eens als we verder weinig of geen ander werk voor trekker hebben 1 maand met tank. 230 liter, gemiddeld gras op 1,5/2 km
+1
rickboer blija
@J asper ja hier ook lastig te meten, mede doordat er minimaal 1x per maand en meestal vaker per maand gekuild wordt. En dan tanken we m zowiezo vol
J asper
@rickboer blija en ongeveer?
rickboer blija
@J asper ik heb werkelijk geen idee, wij hebben het gras rond huis liggen. Ik schat gemiddeld 25 liter per uur maar bindt me daar niet op vast
J asper
@rickboer blija Maand was hier 25/30 uur
rickboer blija
@J asper wij zijn vaak met 30 min klaar, inmaaien neemt veel tijd omdat wij relatief kleine percelen hebben
J asper
Quote Reactie van @rickboer blija:
inmaaien neemt veel tijd omdat wij relatief kleine percelen hebben

Hier gemiddeld ook niet meer dan 3 haπŸ™ˆ
rickboer blija
@J asper bij ons gemiddeld 1.8 a 1.9 ha per perceel. Laatste jaren wel iets beter worden. Maar nog steeds vrij klein
Ruben-Wind
@rickboer blija hier gemiddeld niet veel groterπŸ˜… kun je zien dat het inkuilen met met een 4 elements hark veel sneller gaat met die kleine stukken?
+2
rickboer blija
@Ruben-Wind jazeker, hoeft lang niet zo vaak op en neer te rijden. Een 4 elements hark spaart meer tijd dan ik ooit verwacht had
Ruben-Wind
@rickboer blija ah harken hier nu met een zijafleg, maar harken kost wel extreem veel tijd. Bij een normale snee moet ik over de helft de dag er voor klaar maken anders kan ik 2 wagens niet voor blijven de volgende dag. Laatst een midden afleg op proef gehad, 2 meter breder, 2x zoveel capaciteit.
rickboer blija
@Ruben-Wind jaa precies, kan hier met ca 1.5 a 2 uur voorsprong 2 ladewagens goed voorblijven
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
30 min

Land wel dichtbij dus. Sommigen hier wel 1.5 a 2 uur per dag. 2 vrachten op afstand. Als je dan alles rekent, wordt het ook mog wel een dure hobby. Zeg eens 130 euro per uur. 350 uur per jaar.
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Als je dan alles rekent, wordt het ook mog wel een dure hobby.

Voeren nu 40 kg soja, twee weken terug met minder gras nog 120. 80 kg x 50 cent alleen aan soja besparing.

En anders hadden we het ook moeten maaien schudden harken laten hakselen. En dan hadden we twee wagens met mengwagen moeten voeren ipv 1 zoals nu. Dat is net zoveel werk hier als vracht grashalen bijna.
mdoornekamp
@J asper
Quote:
Soja

Ja je bespaart ook heel wat.
rickboer blija
@mdoornekamp jaa precies, dan scheelt het een hoop dat we alles rond huis hebben
rickboer blija
@J asper heb even de brandstof verbruiksmeter opgenomen, vindt het persoonlijk lastig om er een goeie indicatie van te krijgen.

Reed tijdens het stalvoeren 17 km/h
J asper
@rickboer blija Hij doet het niet, maar ga hier zo grashalen dus zal hier straks ook is kijken met 17
J asper
@rickboer blija Van starten tot die weer in de schuur staat met wagen leeg neem ik aan.
J asper
Start

(klik om te vergroten)

J asper
Boordcomputer geeft altijd kleine 20 procent minder aan dan gasolie tank. Die geeft iets teveel aan dus trekker computer liters mag je 10/15% bij rekenen

(klik om te vergroten)

J asper
Eindstand

(klik om te vergroten)

J asper
@J asper 12-7 laatste keer vol
Gegooid met 8633,8 uur nu 8652,3. Maar heb daarmee ook nog aan het maaien geweest.
J asper
+1
rickboer blija
@J asper ben momenteel niet thuis, zal dit weekend proberen een betere foto/video te maken
Siete
@rickboer blija
Dat stuiteren los ik graag op hoor 😁
rickboer blija
@Siete voor die 1e keer per jaar dat ik met die combi rij maakt het mij niet zoveel uit. Wat zou jij er dan aan doen als ik vragen mag?
Siete
@rickboer blija
O het licht aan die combinatie?
Ik dacht aan het land. Nee dan kan ik het niet voor je oplossen πŸ˜‚πŸ˜‚
+1
rickboer blija
@mdoornekamp precies, en (voor ons in ieder geval) liever 1 dure dan 2 goedkope combinaties die vaak ouder en minder betrouwbaar zijn
rickboer blija
@mdoornekamp @Siete komt er volgens mij op neer dat een:
Sr 135 moet ca 150 a 160 pk voor
Sr 155/580/660 moet tussen 160 a 190 pk voor
Sr 1000 serie tussen de 200 en 250 om die wagens goed efficient te benutten
mdoornekamp
@rickboer blija Ja zo zit het ongeveer wel in elkaar. Dan heb je het met laden wel goed afgestemd. Alleen krijg je met 180 pk een 660 niet de bult op als het wat hoger wordt. Nou worden moderne trekkers wel weer steeds zwaarder. Dus dat scheelt weer
rickboer blija
@mdoornekamp dat is idd nog wel een dingetje. Hebben onze trekker ook deels uitgezocht op gewicht. En een klasse zwaarder betekende vaak niet 500 kg maar maar direct ca 2000 kg (voorbeeld jd 6175r)
mdoornekamp
@rickboer blija haha. Wat weegt jullie Mf dan werkelijk ( geen folder gewicht). Mijn 6155R is 7.9 ton. Een 6175R is 9.2 ton.
rickboer blija
@mdoornekamp mf weegt 8350 met een volle tank (300 liter). Met kuilen hangt er nog een 900 kg gewicht in en dan kunnen wij toch aardig goed de wagen de bult op krijgen
mdoornekamp
@rickboer blija dat is nog wel behoorlijk zwaar . Is de 7719 nominaal 190 pk? En dan nog wat boost
rickboer blija
@mdoornekamp idd 190 standaard en 220 met boost, kan niet merken wanneer de boost er wel en niet bij zit
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
boost

Vaak kun je het ook wel aan je actuele verbruikt zien. Mijn 6155R geeft 5 liter/u meer met boost.
rickboer blija
@mdoornekamp dat kan ik niet terugzien in het verbruik. Hij geeft alleen aan bij 100% motorbelasting dat er 42 lt/uur gebruikt wordt. Zaten het eerste jaar gemiddeld op 20 lt/uur, en dat over alle klussen
mdoornekamp
@rickboer blija dus als je gewoon driekwart belast, kun je niet zien of je 28 of 32 liter verbrand. Dat kan bij de jd wel. En ook gemiddeld verbruik per klus. Zet ik de teller smorgens even op nul.
rickboer blija
@mdoornekamp ik kan gewoon actueel zien wat het verbuik is, maar er is mij nooit opgevallen dat dat plots 5 lt verschilde
mdoornekamp
@rickboer blija ok. Maar als ik zonder boost (ploegen) tot het maximum ga, zit ik op dik 32 liter. En met kuilen met boost dik 37 liter. En transport ook 37 liter met optrekken
rickboer blija
@mdoornekamp oke, volgens mij kunnen wij de boost niet uitzetten. Dus soiets kan ik lastiger checken
rickboer blija
Quote Reactie van @rickboer blija:
Mijn 6155R is 7.9 ton

Onze jd dealer wou bij ons ook liever een 6175r hebben dan een 6155r (ap). Volgens mij was hij bang dat het niet goed kwam met onze wagen en de 155r
mdoornekamp
@rickboer blija Op één of andere manier voelt de vario van de 6155R ook minder sterk aan. Heb nu 2 x zo'n vario voor de opraapwagen gehad. Bleef nog niet staan voor de bult.

Collega heeft een 6175r vario. Die trekt wel heel makkelijk alles weg.

De Case dealer durfde mij ook geen puma 165 te verkopen. Moest een 185 worden met groter frame en sterke 4 traps vario.
+2
rickboer blija
@mdoornekamp zelfde met nh, die zeiden gewoon dat alles onder de 7.225 de wagen zou laten staan voor de bult dus dan moest hem minimaal een 7.230 worden
ford8630power
@mdoornekamp Dat scheelt dan dat ze zo eerlijk waren, iemand in de buurt hier heeft ook een korte frame puma maar daar hebben ze niks tegen gezegd toen die hem kocht. Die moet nu soms de loonwerker laten komen aan het eind omdat zn puma blijft staan voor de kuil
+1
rickboer blija
@ford8630power wij wisten het ook wel van ervaring van onze loonwerker. Daar is de 7.170 na 2 weken weer weg gegaan voor een pc variant
mdoornekamp
@ford8630power Een vario kost altijd kracht/vermogen. Met minder vermogen heb je daar meer last van. Bij zo'n Nh en Case is het een beetje extreem. Daar kun je ook niet mee ploegen.
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp waarom kan je niet ploegen met een cnh? Op m’n werk rijd een t7270 met een 6schaar lemken inc vorenpacker, op zand trekt die dat op z’n sloffen
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr
Quote:
op zand

Ja daar zeg je het zelf al. Kom hier maar even op de klei. Dan rij je amper 5 km/u op vol vermogen. En dan zit je vario wel aan het max van zijn kunnen. Met alle verlies, warmte en slijtage die daarbij ontstaat. De groot frames Nh zijn al wel veel beter dan de kleine
Rokus
@mdoornekamp Weet niet hoe ze dat in Hoeksewaard dan doen op klei, maar daar rijdt het vol met New Holland en daar rijden ze alle akkerbouwers gewoon met een ploeg in de rondte!
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp Hmm. Je zegt zelf dat je niet met een cnh kan ploegen. Als ik aangeef dat het wel degelijk kan, begin je over zandgrond en lange wielbasis…
Onze ervaring is dat je het motorvermogen echtwel kan overbrengen op de wielen. Zal wat verlies tussen zitten, maar de motor krijg je klein..
Overigens, op zwaardere gronden wil het ook wel maar dan gaat die Indd terug naar 5km, en 100% motorvermogen
+1
JD 6430 The Best
@ronald-deutz-fahr zon cnh met kleine wielbasis en cvt staat een hoop toeren te maken en de bak staat flink te gillen maar trekken ho maar.
ronald-deutz-fahr
@JD 6430 The Best en dat maakt dat β€˜een cnh kan niet ploegen’? Of is er gewoon 1 serie die kut is?
Zijn in elk merk volgensmij wel missers/trekkers met beperkingen
+1
JD 6430 The Best
@ronald-deutz-fahr Ik zeg niet dat je er niet mee kan ploegen, die met kleine wielbasis trekt geen frikandel door de mayo maar wat je er voor de rest met die cnh spullen doet kan mij ook niet zo veel schelen
ronald-deutz-fahr
@JD 6430 The Best dat zei @mdoornekamp wel, en daar reageerde ik op.
Verder vind ik het ook niet alles hoor, maar zoals ik zei elk merk heeft z’n beperkingen wel ergens πŸ˜›
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Ik snap nu ook wel waarom je voor een autoquad hebt gekozen ipv directdrive voor het ploegen en andere werkzaamheden. Ben zelf blij met autopowr bij ons maar als schakeltrekker kocht ik ook liever een gewone autoquad. Vorige week wat rondgetuft met een 6210r directdrive, dat groepsschakelen is een ergenis dat dat zo lang duurt en dat je elke versnelling doormoet schiet ook niet op
+1
mdoornekamp
@JD 6430 The Best
Quote:
direct drive

Ja die bak werkt gewoon wat langzamer. Mischien puur voor ploegen dat het wel bevalt. Maar even vlot weg rijden lukt niet zo goed. Dan waan je je in een New Holland TmπŸ˜…
Siete
@mdoornekamp
Dat is niet best.... Zo wie zo kun je een pakje peuken op roken voor zo'n NH van voor naar achteruit of andersom gaat 🀣🀣🀣
mdoornekamp
@Siete Met zo'n Tm blijf je ook maar drukken op die knop om te versnellen.
Siete
@mdoornekamp
Ja ik weet 't. Heb n poos met een M160 gereden. Nou was dat natuurlijk de eerst geborene van Ford en Fiat zeg maar....
Vond 't opzich wel mooi werken hoor maar idd je bleef maar drukken. πŸ™ˆ
new holland koen
@Siete Met terugschakelen vind ik het juist wel prettig die bak van new holland, je hoeft de rem maar af en toe te gebruiken als je echt snel wilt afremmen maar anders is het gewoon een kwestie van terugschakelen.
Met Fendt moet je voor elk beetje snelheid verminderen de rem intrappen want de pook naar achteren houden kan de bak niet tegen.
+1
Siete
@new holland koen
Haha. Ach ieder z'n meug. Ik ben geen Fendt fan boy hoor. Maar kan je wel vertellen dat een NH onder vollast op de bak alleen te remmen ook niet fijn vind. Zo'n rempedaal wordt niet voor niks gemonteerd.
+1
rickboer blija
@Siete jij hebt ondertussen behoorlijk wat verschillende merken gereden. Wat zijn jou voorkeuren en waarom?
+3
Siete
@rickboer blija
Oei...Wordt nu niet in een expert hoekje gestopt hoop ik? Dat ben ik namelijk absoluut niet...
Eigenlijk heeft volgens mij elke merk wel zn sterke punten. Is ook maar net wat je er mee wilt en wat je zelf fijn werken vind denk ik....
Maar qua luxe/ comfort absoluut Fendt en qua makkelijk te bedienen de JD's. Maar dat is mijn mening.
new holland koen
@Siete Fendt rijdt ook niet verkeerd hoor. Ik begin het steeds beter onder controle te krijgen nu ik af en toe wat bijspring bij het loonbedrijf. Maar de meerprijs tegenover een new holland merk ik er niet echt aan terug zegmaar.
+1
Siete
@new holland koen
Ik heb wel iets andere ervaringen. Of iig meningen (dat is dus persoonlijk) heb het meest met diverse JD's gereden, en met enkele MF trekkers. Maar qua comfort en luxe kan er nog niks aan die Fendt dingen tippen. Heb nooit te klagen gehad, maar zo'n Fendt rijd echt een stuk beter qua vering e.d.
+1
mdoornekamp
@Siete Fendt is echt heel comfortabel. Vond bij de wat oudere 700 de vele stuur omwentelingen wel storend. En de cabine van de 7 is wat kleiner dan de jd's.
new holland koen
@Siete Ik vergelijk nu ook een oude 820 met 15.500 uur en een nh t6030 met 3100 uur...
Met de nieuwere 718 en 720 heb ik nog niet gereden maar dat komt nog wel.
Qua vering is Fendt zeker beter maar de cabine zelf word ik niet echt gelukkig van.
+2
Siete
@new holland koen
Ja die ken ik dan weer niet. Ken alleen de trekkers waar ik zelf mee gereden heb.πŸ˜„
De cabine is idd wel een stuk kleiner dan de 6R die ik gewend was. Maar zit wel goed in mekaar. Moet er alleen om denken dat ik niet een nog grotere koelbox koop. Dan moet ik m buiten stallen. Haha
rickboer blija
@mdoornekamp heb afgelopen weekend voor het eerst met een jd ap gereden, in het verleden wel met een aq en misschien pq @rommert14? Kan me met alles wel redden. Maar de ap moest ik toch andere rijden dan de vario die wij in onze trekker hebben, maar reed absoluut niet verkeerd
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
Ap

Had je de neiuwe luxe comman pro hendel. Of het oude schuifje.
+2
rickboer blija
@mdoornekamp een ouderwetse 7810 met een nieuwe ap bak erin. Maar dus met een schuifje. Schrok direct na opstart even want hij begon direct te rijden toen ik m in de vooruit zette πŸ™ˆ
Siete
@rickboer blija
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Ja daar ken ik meer mensen van idd. Ik moest juist eerst wennen dat hij stil bleef staan toen ik 'm in de vooruit zette. Vertrouwde het eerst ook voor geen meter.
rickboer blija
@Siete de mf begint ook te rijden in hendel modus, maar in pedaalmodus blijft ie staan. Die jd rijd in welke modus weg en moet je op de rem staan om stil te staan
Siete
@rickboer blija
Ja dat was bekend πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
+1
rickboer blija
@Siete jij hebt natuurlijk ook wel met dynavt gereden op die 8600🀦
Siete
@rickboer blija
Ook wel met de lichtere types hoor. Meeste trekkers daar zijn Dyna VT.. πŸ˜€
+1
rickboer blija
@Siete 🀦🀦🀦🀦
Dat is waar ook, hebben ze bij je huidige baan ook die 7480 nog?
Siete
@rickboer blija
Ja die is er ook nog. En nog een 6170.
Laatst even met de 7480 een kipper zand weg gebracht maar dan ga je wel even terug in de tijd πŸ˜…
rickboer blija
@Siete o, rijdt die daar ook nog rond. Die heeft de voorwielen heel breed staan toch?

Wordt tijd voor een nette 516😜
Siete
@rickboer blija
Klopt idd. En een 514 hebben we al wel. Mag dat ook? 😜
rickboer blija
@Siete ook leuke trekkertjes, dacht dat ze die 7480 ondertussen wle ingeruild hadden
Siete
@rickboer blija
Nou nee dus. Oude liefde roest niet denk ik. Haha
rickboer blija
@Siete ja dat kan, hoeveel trekkers lopen daar nu totaal
ronald-deutz-fahr
@Siete is een 7480 zo achterhaalt? Rij tegenwoordig ook weleens met zo’n ding maar vind t geen rare trekker..
rommert14
@ronald-deutz-fahr nouja tis toch alweer een serie van voor 2010....
+2
ronald-deutz-fahr
@rommert14 dat klopt.. maar is dat nou zo achterhaald? Cabine is nogsteeds het zelfde πŸ˜…
Als je het over oude techniek en terug in de tijd hebt denk ik meer aan onze Deutz dx ofzo 🀣
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr frame van de cabine is het zelfde, de binnen lay-out is heel anders. De trekker is ook nog niet heel achterhaald, maar ze hebben alle andere trekkers uit de 7400 serie ondertussen ingeruild.
ronald-deutz-fahr
@rickboer blija achterhaald of ingeruild om de urenstand?
Basis in de bediening is gelijk, cabine indeling ook. Beetje gemodificeerd..
vind ze wel lekker rijden maar op tms zit er geen gang inπŸ˜…
+2
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr ik weet de reden niet, maar verwacht de urenstand.

De bediening van de bak is (voor mijn idee) een stuk beter geworden de laatste jaren. Het is allemaal simpeler in te stellen en het rijdt ook beter
rommert14
@ronald-deutz-fahr nouja kwa techniek niet zo oud denk ik
+2
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Dacht ik ook, zou voor mij een mooie stap vooruit zijn. πŸ˜…
Maar heb wel eens meegereden op zo'n 724 en eerlijk gezegd was dat de meest comfortabele trekker waar ik ooit op gezeten heb.
+1
Siete
@ronald-deutz-fahr
O nee hoor. Ik zeg het misschien iets verkeerd. Maar vergeleken met een Fendt 724 is het wel een stap terug. Verder is het een prima trekker hoor. Ben alleen wat verwend op dat gebied de laatste tijd. Haha.
+2
mdoornekamp
@rickboer blija dan kom je tenminste wel van zijn plek. Dat valt met sommige varios nog niet mee de 1e keer
rickboer blija
@mdoornekamp nee, dat ben ik met je eens. Al worden de automaten wel telkens simpeler gemaakt
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@rickboer blija ja dat had ik ook toen ik voor het eerst in een autopower john deere reed (6930 premium geloof ik) ik zet hem in zijn vooruit en het ding begint meteen te rollen... was ik niet gewent van de deutzen thuis. Misschien een stomme vraag, maar mag je zo'n JD op de rem op zijn plek houden of moet dat met het koppelingspedaal? Ik heb het toen met het koppelingspedaal gedaan, dat kan nooit fout zijn.
+3
JD 6430 The Best
@Deutz-Fahr-Rijder Je mag m gerust met de rem stilzetten, gebruik zelf de koppeling nooit meer met apπŸ˜…
case 745 xl
@JD 6430 The Best kan je met balenpersen de trekker ook op de rem stilzetten ipv koppelen?
Siete
@case 745 xl
Ja hoor. Alleen is dat wel link vond ik. Zodra je de druk iets laat gaan begint hij weer te rijden. Je staat vol gas dus hij gaat er meteen vandoor. Zelf gebruikte ik dan altijd liever de koppeling
+1
case 745 xl
@Siete heb het wel eens met de rem geprobeerd maar moest flink remmen idd dan gaat de koppeling lichter.
Deutz-Fahr-Rijder
@JD 6430 The Best altijd goed om te weten.
+1
rickboer blija
@Deutz-Fahr-Rijder 😬ik heb geen idee. Maar hij blijft wel staan met de rem
rickboer blija
@rommert14 jullie 7820 is dat een pq of aq?
rommert14
@rickboer blija pq, powershift

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 724 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!