Foto van een Schlüter Super 850 V die ooit in mijn regio nieuw  zijn carrière is begonnen bij een inmiddels gestopt loon en grondwerkbedrijf.,deze prachtige foto heb ik ontvangen van een zoon van di

Schlüter Super 850 V

2.474 foto's van @stijn-de-bock

stijn-de-bock
Foto van een Schlüter Super 850 V die ooit in mijn regio nieuw zijn carrière is begonnen bij een inmiddels gestopt loon en grondwerkbedrijf.,deze prachtige foto heb ik ontvangen van een zoon van dit bedrijf. Pure nostalgie.

Reacties

+5
a3vandiejen
Goedemorgen Stijn...Schitterend .
+4
stijn-de-bock
@a3vandiejen goeiemorgen A3.
+8
Kramer U800
Dit is mooi wakker worden zo met zo'n foto!!
+10
draaipiet
Prachtig, inderdaad puur nostalgie.
Dit is denk ik een Atlas 1202, van de eerste generatie. Deze kranen hadden voor iedere functie nog een aparte handel. Later zijn er heel veel omgebouwd naar roerhandels of kruishandels. Dit is het zelfde maar werd per streek verschillend genoemd. Die roerhandels was de voorloper van de servohandel en later de joysticks. Als ze omgebouwd waren kon je dat zien aan de vloer in de cabine. De plaats waar de handels in de cabine hebben gestaan laste ze de gaten met plaatjes dicht.
Als ik het mis heb word het wellicht door een mede TF gecorrigeerd of aangevuld 🤣🤣
+7
Gavrie Willemsen
@draaipiet deze kranen hadden nog geen planetairen als eind aandrijving. Zo moest je uitkijken op “klapzand” omdat de steekassen makkelijk braken
+2
draaipiet
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
steekassen makkelijk braken

Inderdaad, ik heb er ook wel eens een gemold en bij me collega's ook zien gebeuren
+1
langeslagdiesel
@Gavrie Willemsen lang geleden, maar nog heel herkenbaar.
+1
Valtra man
@Gavrie Willemsen idd zoals op de 8060 serie maaidorsers, assen zo dik als een arm en die draaide je los over als je met volle graantank iets te vlot de berg op draaide.
+3
draaipiet
Hier kan je de verschillen zien van de bediening

(klik om te vergroten)

Gewone bediening

(klik om te vergroten)

Roer of kruishandel
+3
langeslagdiesel
@draaipiet dat was als ik het me goed herinner om te bouwen. Alleen de typen die de bak functie op lucht hadden, daar kon maar 1 kruishandle in. ( links) rechts had je dan een enkele stok.
+2
arnold-arentze
@langeslagdiesel Voor de bakbediening kon je ook een 2e stok monteren ventiel kon ook zonder lucht bediend worden. In ieder geval wel bij het type waar ik vroeger nog mee gewerkt heb. Herinner me het nog goed,er was een verlengiek aangebouwd we deden daar spanten mee hijsen. Met de luchtbediening was het niet zo prettig werken😂 Dat was nog voor de VCA bestond. Het was niet geheel veilig werken🙈🙈
draaipiet
@arnold-arentze Volgens mij moest je ook uitstappen om de versnelling te schakelen van laag naar hoog. Die bouwde ze later ook om naar luchtbediening
+1
arnold-arentze
@draaipiet Ja tussen de wielen in aan de zijkant je moest er half onder meen ik me te herinneren. Was voor mij begin jaren 90 toen ik 15/16 was de Atlas was toen al behoorlijk op leeftijd weet het niet precies meer🙈
+1
draaipiet
Quote Reactie van @arnold-arentze:
weet het niet precies meer

Ik weet het ook niet precies meer 🤣🤣
+2
arnold-arentze
@draaipiet Ha Ha was voor mij hobby machine toen best aardig wat mee gerommeld nog. Later half jaar op 1302E gezeten was in een keer hypermodern voor mij, terwijl op de zaak niemand met dat ouwe vel wou draaien😂
+2
draaipiet
@arnold-arentze 🤣🤣 heel herkenbaar
+3
schluterman
Deze schlüter super 850v is een van de eerste zo te zien aan de ronde spatborden
+1
stijn-de-bock
@schluterman heb het type aangepast,waarvoor staat de v ?
+3
schluterman
@stijn-de-bock voorrad aandrijving
+1
Schluterfan
@schluterman

Nee eerder een van de laatste met ronde spatborden.
+2
roscho
Schlüter nog met ronde spatborden. Die zal van ergens in de 60-er jaren zijn. Zou hij nog bestaan?
Mooie foto.
+2
schluterman
@roscho ik hoop het. Wie weet
+1
stijn-de-bock
+1
bart1455
@stijn-de-bock weet je soms wie vroeger schluter importeerde in Belgie?
+3
stijn-de-bock
@bart1455 ik denk max buyck uit anzegem
+1
stijn-de-bock
@bart1455 of dereepere andré uit moere
+2
schluterman
@stijn-de-bock klopt volgens mij
+2
husky
Prachtig
+1
@stijn-de-bock waar ergens heeft deze gelopen , ik denk dat ik hem ken
+2
stijn-de-bock
@schluter jan van samang van bockhaven temse,heel lang geleden.
+3
Schluterfan
Deze is nieuw door Max Buyck geleverd. Waar de trekker nu zit is mij ook bekend. Dit is een Super 850V in Exportuitvoering en is daardoor verkocht als Super E6600V. Op dit bedrijf heeft hoogstwaarschijnlijk ook onze eerste Compact E5000V gelopen.
+1
@Schluterfan ja dan is mij deze ook bekend 😉
+1
stijn-de-bock
@Schluterfan die firma had ook nog een derde schlüter, weet je daar ook meer van?
+2
Schluterfan
@stijn-de-bock

Nee, mijn pa weet wel dat er meerdere waren, maar weet geen types. Ik weet van onze Compact en de Super op de foto.
+1
stijn-de-bock
@Schluterfan wat ik weet is dat er 3 zijn geweest,de super met de ronde spatborden en dan 2 stuks die er hetzelfde uitzagen met vierkante spatborden, 1 met en 1 zonder turbo.
+2
schluterman
@stijn-de-bock met turbo motor dan moet het een super 1500tvl vanaf dat type kregen ze bij schlüter een turbo
+1
stijn-de-bock
@schluterman ik heb geen idee
+1
Schluterfan
@schluterman

Niet noodzakelijk, er reed of rijd daar in de omgeving ook een Compact E6000T (V), 950T of TV in export. Maar er reed in de omgeving ook een 7800TV van 1504 baureihe dus tkan een van beide zijn.
+1
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Compact E6000TV en 7800TV

Maar dat verschil zie je gauw genoeg, die Compact is een heel stuk korter, dat scheelt bijna een meter. Als @stijn-de-bock het heeft over twee die er hetzelfde uitzagen, dan zijn het in ieder geval niet die twee.
+1
schluterman
@Schluterfan ik heb het over de super baureihe he
+4
Valtra man
@stijn-de-bock als het woord Schlüter valt wordt het hier altijd beetje “relic hunter” 😄😉
+4
olro 61
Weer een prachtige foto uit de oude doos!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 850 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!