Foto van een Claas Jaguar 840Waarvoor dient die schakelaar / sensor? En het gebogen hendel?. Foto is geplaatst door Corne S op 09-06-2021 om 19:08:21, met 14 reacties.

Claas Jaguar 840

156 foto's van @Corne S

Corne S
Foto van een Claas Jaguar 840

Waarvoor dient die schakelaar / sensor? En het gebogen hendel?

Reacties

radium45
Gebogen hendel is voor de hoge en lage gearing.
Corne S
@radium45 / @catfan55

Is de sensor misschien voor de detecgtie of de invoer draait? Hij meet 1050 ohm. Waar de 2 draadjes op zitten.

Af en toe stopt de invoer of gaat de metaaldetector onterecht af. Een hele tijd gaat het goed en soms loop je een kwartier te tobben.
Ik ben een beetje aan het inventariseren wat het is.
Als de invoer draait en ik trek een draad los, dan stopt hij ermee. Je kunt hem vervolgens met losse draad wel starten en blijft hij lopen.

Alvast bedankt
+3
catfan55
@Corne S is inderdaad een rotatie sensor voor de invoer. Ik heb deze nog nooit problemen zien geven maar dat wil niet zeggen dat dat niet kan natuurlijk 😅

Ik zou de metaaldetector eens uit de onderste invoerrol halen, grote kans dat de verste lager (rechts als je er voor staat) af is en dat zorgt er voor dat hij af gaat. Ik vervang ze altijd preventief iedere 12-1500 uur. Dat verklaart ook waarom je soms zo loopt te tobben omdat er stukjes metaal rond draaien binnen in de invoerrol van je lager, kan uren goed gaan en dan sta je zomaar een half uur stil. Sinds dien vervangen wij ze altijd preventief
Corne S
@catfan55

Bedankt voor de informatie. Hopelijk blijft hij het morgen zonder gezeur doen.

Nu ook een set klaar liggen om de spanner van de hoofdriem anders te maken. Deze steunt niet meer op de as van de blower. Heb jij dit weleens gedaan/ informatie over? Het is NL een set zonder begeleidend schrijven.
catfan55
@Corne S nee, heb ik nog nooit van gehoord. Wat is precies het probleem en de oplossing hiervoor?
+1
Corne S
@catfan55

Scharnierpunt van de reactie arm zit nu op de waaieras. Echter is die as met een holle as en bussen verlengd. In het scharnierpunt zitten lagers.

As slingert iets en de lagerpassing van de reactie arm zit wat speling. Bij stationair toerental staat de spanner en de veer te klapperen. Nieuwere versies hebben geen scharnierpunt op de waaier maar op het vaste deel.

Claas heeft/ had hier ombouw sets voor. Uiteindelijk blijven er verschillen, want schijnbaar zijn er ook 2 versies verschillende spanrolhouders en waaiers.

Zie foto.

(klik om te vergroten)

Dit van omgebouwde spanner (niet van mij / door mij gemaakt). Waaier ligt er hier uit.
Corne S
@catfan55

Kleine lager waarop metaaldetector draait, draaide wat zwaarder. Andere lager was op zichzelf niet slecht.

(klik om te vergroten)

Lager is duidelijk gesmeerd. Andere lager wordt niet gesmeerd.

(klik om te vergroten)

In de rol vet en roest deeltjes. As van de rol was wat roestig. Deze in de blanke lak gezet.
+2
catfan55
@Corne S het is vaak het niet gesmeerde lager wat problemen geeft. Er zouden geen roest deeltjes in de rol moeten zitten.. roest = metaal en daar zoekt je metaal detector naar 🤔 dit zou maar zo eens je euvel kunnen zijn
Corne S
@catfan55

Ik heb een paar boutjes aan de zijkant van die flens verpest (inbusgat rond). Nu heb ik RVS bouten A2 besteld met dezelfde ISO norm als boek. Echter zijn deze wel iets magnetisch (blijven aan magneet hangen) en de oudes niet. Tov staal trek je zo van de magneet af. Zal de detector erop reageren of moet ik op originele uit? En zet je deze op een bepaald koppel vast of gewoon op gevoel?
catfan55
@Corne S daar durf ik geen antwoord op te geven. Het cabinet waar de rollen in zitten is ook van gewoon metaal. De flens dop zit praktisch op dezelfde plek. Maar het draad zit natuurlijk wel in de rol. Misschien verstandig om er de juiste bouten in te doen.

Ik draai ze altijd vast op gevoel. Er is vast een torque spec voor maar zou niet weten hoeveel 😅 kan het wel even nazoeken misschien
catfan55
@Corne S hier je antwoord, 40nm

Mijn repairmanuals gaan niet verder terug als de 492 series, maar vermoed dat jouwe niet veel anders is,

Ik doe altijd Permatex black silicone tussen de flens & rol om hem af te dichten ipv dat spul waar claas het over heeft

(klik om te vergroten)

Corne S
@catfan55 / @radium45

Bedankt. Alles hersteld, nieuw stukje kabel vanaf de detector tot op de aansluitpunten. Helaas ging hij vandaag nog net zo vaak onterecht af.

Heb jij weleens meegemaakt dat de detector zelf vervangen moet worden?

Als ik aan de kabel net achter de 7 polige stekker wiebel, stopt de invoer wel, maar de rem klapt dan niet op.

Is overigens ook niet altijd. Ik ben van plan om bedrading vanaf invoer tot spatbord te vervangen inclusief stekker / stopcontact. Alleen vraag ik me af of het daarmee opgelost is.

Ook wil ik nog even poolshoogte qua elektronica.
+1
Corne S
Of zou het ook metaalslijtsel in de bovenste rol kunnen zijn? Deze heeft ook een lager intern.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!