Linde Heftruck
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Linde Heftruck ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Bij het verwerken van de gerooid tulpen grijpen we vaak mis als we een heftruck nodig hebben. De laatste jaren huren we er dan maar 1 bij. Dit jaar specifiek gevraagd naar een electrische Linde e25. We hebben nu 2 Linde dieseltrucks van 2,5 ton en 1 Stihl electrische 2-tonner. Dan lijkt me zo'n truckje een handige machine voor ons.
Eens even gekeken wat de voordelen en nadelen zijn.
We hebben hem 2 weken gehuurd in een drukke periode, dus we hebben er nu wel een goed beeld van.
Aandachtspunten zijn: Hoe water bijvullen, opstaphoogte versus accucapaciteit. Zicht met 3-delige mast of 2 delige mast, luchtbanden/massief, zicht met vorkversteller, blue spot of pieper, 4e functie:waar zet je dan de kranen, urenstand, agressief of rustig instellen, linde kruishandels, Linde vooruit-achteruitpedaal, deurtjes of niet?
Nog heel wat puzzels te leggen voordat we weten wat bij ons het beste gaat passen. (Ik ben vaak nogal kritisch op pietluttige dingen).
Laatste
Reacties
(klik om te vergroten)
Waarom met een cabine ? Vaak stof op het glas, regen druppels belemmeren uit zicht en schittering van de zon.
Zomaar een vraag hoor ?
En onovertroffen natuurlijk het feit dat je twee rijpedalen op de grond hebt en je geen gas hoeft te geven als je wil heffen.
Echter was er 1 belangrijk verschil. De elektrische draaide, ik meen, een kwart minder uren. Stil staan is geen uren maken. Nooit nadenken of je hem moet uitzetten omdat je over 5 seconden toch weer opstapt. De conclusie was dus ook: elektrisch.
Doe er je voordeel mee. Zelf rij ik weinig op een heftruck. Alleen maar bij 1 van mijn opdrachtgevers. En dat is een oud dieselding.
De eerste Linde had nog lage neig cilinders, dat wiebelt best pittig als je de 5e en 6e aardappelkist van 1300kg er in 1 keer op zet.
de 2e kwam uit een faillissement en had dat automatische vorkbreedte verstelling. Die functie is echt super handig, je staat er versteld van hoe vaak je dat gebruikt en nooit meer aan die zware heftruck lepels sjorren. Wij hebben geen cabine omdat we 99% van de tijd er binnen mee rijden.
We hebben er nog een Hyster 3.20 naast met Isuzu motor. Die is voor buiten klusjes, schepbak enz.
Onze linde heeft 2 rijpedalen. Ik moest er eerst erg aan wennen maar nu rijdt het vanzelf. De diesel wordt bijna niet meer gebruikt als de elektrische ook beschikbaar is. De elektrische is lekker stil, hoef je niet voor te gloeien en altijd vol vermogen op de oliepomp.
Dat je schrijft dat anno 2021 de diesel eigenlijk niet meer in de verwerkingsruimte gewenst is sta ik van te kijken. Ik weet niet anders dan dat de uitstoot van een diesel niet zo bevorderlijk is voor de kwaliteit van de bollen en de medewerkers in de schuur. Toen ik in 1998 bij de bollenboer startte mocht daar de diesel al niet meer in de schuur komen bij het bollen pellen, ik gebruikte die altijd buiten met spoelen.
Daar hadden ze een 3 wieler E18 en later is er een 3 wieler E16 bij gekomen. Die zijn een stukje lager dan een 4 wieler en dat is in de schuur met heel vaak op en af stappen wel prettig. Zo'n heftruck tilt evengoed 2 volle bollen kisten. De laatste jaren is de diesel ingeruild voor een electrische Stihl. Die had ik dan bij de spoelerij, dat ging ook goed.
Als aanvullende optie heeft onze een lamp op de cabine staan die omhoog schijnt, erg handig wanneer je hoog van de grond iets moet pakken of wegzetten en een exra hydraulische aansluiting bij de vorken. Die gebruiken we niet zo vaak maar als de diesel uitvalt kan hij alle klusjes wel overnemen. En als je voor een nieuwe gaat is opties erbij pingelen voor sommigen een sport.
Je zou ook als je vooreen lagere accu capaciteit kiest met een wissel accu kunnen werken en de accu iedere keer goed leeg rijden en dan wisselen. Mijn ervaring is dat de accu,s dan toch een poos langer mee gaan.
Massieve non marking banden hebben ook veel grip slijten alleen wel wat sneller.
Ik zou zeker voor een cabine gaan tenzij je veel in en uit een koelcel moet, dan is het een drama. Goeie ruitenwissers erop (ook op het dak) en dan komt het wel goed.
De linde die ik reed had 2 kruishendels maar ik had liever een kruishendel en 2 flippers gehad. Bij Still kun je ook een grotere kruishendel krijgen met extra knoppen erop, dat lijkt mij nog wat fijner. Met 2 kruishendels zit je een beetje te rekken met je hand.
Ook hebben we gewoon een open cabine, vooral met het aardappelsorteren stappen we veel op en af, deuren zijn dan niet handig, en ramen komen alleen maar onder het stof wat het zicht beperkt.
Verder vind ik een Linde heftruck gewoon geweldig rijden met de 2 rijpedalen, ook de hydraulische functies zijn super te doseren, als je 2 volle kisten bovenin hebt kan je de mast nog mooi gedoseerd voor en achterover neigen. Wij hebben gekozen voor een gereviseerde Linde. De truck had 10.000 uren, maar er is een nieuwe laklaag, nieuwe mast, nieuwe banden en een nieuwe accu opgekomen, waardoor de truck weer praktisch nieuw is, scheelde mooi wat geld
Qua batterij altijd gaan voor een automatisch water verdeel systeem. Dat scheelt enorm veel tijd. Ook werd ons aangeraden om een hoogfrequent lader te gebruiken om de levensduur van de accu te verlengen. Electrisch bevalt tot nu toe goed. 80 volt accu heeft wel flink meer capaciteit tov de oude 48 volt heftruck
Reden dat we geen Linde hebben is de goede Toyota dealer in de buurt en iedereen moet er op kunnen rijden. Die 2 pedalen is fantastisch als je er aan gewend bent maar als iemand er snel even opstapt is het link
Ik zou overigens steeds voor elektrisch gaan als de aard vh werk dit toelaat. Straks krijg je die diesels niet meer kwijt aan de straatstenen..