23 juli 2021. Foto van een Linde e25 Heftruck.Bij het verwerken van de gerooid tulpen grijpen we vaak mis als we een heftruck nodig hebben. De laatste jaren huren we er dan maar 1 bij. Dit jaar specif

Linde Heftruck

PieterA
23 juli 2021. Foto van een Linde e25 Heftruck.

Bij het verwerken van de gerooid tulpen grijpen we vaak mis als we een heftruck nodig hebben. De laatste jaren huren we er dan maar 1 bij. Dit jaar specifiek gevraagd naar een electrische Linde e25. We hebben nu 2 Linde dieseltrucks van 2,5 ton en 1 Stihl electrische 2-tonner. Dan lijkt me zo'n truckje een handige machine voor ons.

Eens even gekeken wat de voordelen en nadelen zijn.

We hebben hem 2 weken gehuurd in een drukke periode, dus we hebben er nu wel een goed beeld van.
Aandachtspunten zijn: Hoe water bijvullen, opstaphoogte versus accucapaciteit. Zicht met 3-delige mast of 2 delige mast, luchtbanden/massief, zicht met vorkversteller, blue spot of pieper, 4e functie:waar zet je dan de kranen, urenstand, agressief of rustig instellen, linde kruishandels, Linde vooruit-achteruitpedaal, deurtjes of niet?

Nog heel wat puzzels te leggen voordat we weten wat bij ons het beste gaat passen. (Ik ben vaak nogal kritisch op pietluttige dingen).

Reacties

+1
PieterA
Linde e25

(klik om te vergroten)

De achterkant
+1
Massey 2705
Kritisch zijn heeft ook voordelen ! 😉
Waarom met een cabine ? Vaak stof op het glas, regen druppels belemmeren uit zicht en schittering van de zon.
Zomaar een vraag hoor ?
+2
dave 7810
@Massey 2705 wij hebben een cabine op onze linde en wil niet meer zonder, ramen goed schoonhouden met glas reiniger en een doek dan gaat het prima. Je zit lekker uit de wind/stof wij hebben de linkerdeur er uit gehaald voor makkelijk op en afstappen en het dakraam voor beter zicht zonder schitteringen/vertekenen van het beeld.
+1
PieterA
@dave 7810 Overweeg je wel eens om in de winter de linker deur weer te monteren? In de verreiker zit links een deur, maar ik heb hem nog nooit verwenst, wel staat vaak het bovenraam open.

Glasreiniger en een doek: ik gebruik het zelf nooit. Ik ben niet zo poets-achtig. Een cabine is dan misschien een verzoeking. Aan de andere kant: De trekkers en verreiker hebben de laatste jaren ook allemaal cabine en dat bevalt goed. De zaterdagmedewerker spuit de cabines aan de buitenkant zo vaak af als het nodig is met de autowasborstel en de hogedrukreiniger. (Gelijk de spiegels meepakken). De binnenkant doen we 1x per jaar.
+2
rickboer blija
@PieterA wij hebben een h30d met cabine, willen in de winter niet meer anders. In het voorjaar schroef ik de deur der uit en in het najaar zet ik m er weer in, is ca 10 min werk.
Daarnaast heb je altijd 1 kant van de cabine gesloten waardoor er minder tocht kan ontstaan in de cabine
+2
PieterA
@rickboer blija Wat doe je er in de winter dan mee? Wij stappen per kuubkist bollen die we pakken wel 1 tot 2x af. Ik denk dat wij heel vaak op- en afstappen. Het is daarom ook dat ik sterk overweeg om voor een lager accupakket te gaan.

Ik ben het vaak starten van de diesels een beetje moe, maar een hele dag stationair laten pruttelen is ook niks. Bovendien raakt een dieselheftruck in de schuur langzamerhand een beetje uit de gratie.
+1
rickboer blija
@PieterA in de winter is het voornamelijk voeren van de koeien, daar kom kuilsnijden bij kijken. Dan is het wel lekker dat je (zeker) onder de 0 graden een warme cabine hebt. Ook geeft het veel bescherming tegen de regen, wat wel fijn is als je de heftruck dagelijks gebruikt
+1
Massey 2705
@rickboer blija had je dan geen last met in en uit de stal dat je ramen iedere keer beslaan , en je uitzicht belemmert ?
PieterA
@Massey 2705 In een dieselheftruck heb je misschien nog een kachel op de ramen gericht. Hoe zit dat bij een electrische?
casejxu
@PieterA ook elektrische kan met verwarming. Hebben op t werk een oude 2,5T linde(wij hebben alles linde!) En daar zit nog n voorraam in en zit soort standkachel iets achtig op. Bij vorige eigenaar zal t vast gewerkt hebben als die er deuren in had
+1
Massey 2705
@PieterA goeie vraag ? Ik heb geen idee. Maar een kameraad van me die ook akkerbouwer is , zegt altijd lachend , dat vee boeren geen cabine waard zijn !😅
Ik zelf hou best van schoon werken , maar alles heeft een bedoeling. En inderdaad de jongere generatie is meer gesteld op een cabine dan ik.
rickboer blija
@Massey 2705 zomers niet, 's winter moet de kachel wel blazen idd
+1
PieterA
@rickboer blija Dat is natuurlijk al weer een heel ander gebruik. Ik blijf het een lastige keus vinden. Ik was altijd pertinent tegen cabines, maar merk gewoon dat jongeren het comfort en de temperatuur belangrijker vinden dan makkelijk op- en afstappen. Ik zag er ook enorm tegenop dat de verreiker een linkerdeur heeft, maar daar nooit last van gehad.
Massey 2705
@dave 7810 ik had een voorlader trekker met cabine , en heb express er 1 gekocht zonder cabine. Het Ramen schoon houden was haast niet bij te houden in het soort werk wat wij er mee doen. Zo doende mijn vraag voor Pieter. ! En het blijft een specifieke bedrijfs keuze natuurlijk wat je uit eindelijk koopt.
PieterA
@Massey 2705 Waardoor werden ramen dan zo snel vies?
+1
Massey 2705
@PieterA graanstof . De trekker staat altijd voor de graan vijzel voer lossen , en voor de hammermolen graan malen voor varkens voer.
+1
PieterA
@Massey 2705 Die cabine zat er op.. Het voordeel is dat je in de winter wat beschut zit De nadelen geef je al aan, plus dat een heftruck met cabine een paar duizend euro duurder is. Ik ben er nog niet uit, daarom stel ik een onderbouwde mening ook op prijs.
+1
steyrlanzboy
Mooi
valmet6400power
Wij hebben op ons akkerbouwbedrijf een H30D met voor- en achterraam en dakraam. We hoeven geen kisten te stapelen dus met los opscheppen heb je weinig last van de ramen erin. Hoogstens vervelend als je wat stof op het raam hebt. En wel lekker als je op een frisse dag wat beschut zit en de kachel aan kan zette. Grootste voordeel van een diesel tov elektrische vind ik inderdaad het op- en afstappen. Dat gaat met een diesel toch beter dan een “grote/hoge elektrische”.
En onovertroffen natuurlijk het feit dat je twee rijpedalen op de grond hebt en je geen gas hoeft te geven als je wil heffen.
+1
rickboer blija
@valmet6400power ik vindt nog een groot voordeel van diesel dat als je tank leeg is vul jr m en kan je 2 min weer door. Je hoeft biet te wachten totdat de accu vol is
valmet6400power
@rickboer blija
Ja dat is zeker waar! Maar als je volledig binnenrijdt heb je geen keuze om diesel nog te rijden. Elektrisch is natuurlijk ook niet echt geschikt om los gestort product mee te laden.
PieterA
@valmet6400power Nee, dat losgestort raden ze echt niet aan. De eindaandrijving in de voorwielen is daar niet voor gemaakt.
valmet6400power
@PieterA
Nee en begrijpelijk inderdaad! Het is wel ongekend, als wij aardappels opscheppen dan hebben we de schepbak eraan, zo’n Wifo 2,25 van 1700 liter. Als de vrachtwagen in een uur vol is hebben we 3 liter diesel verbruikt. Daar kun je zelf toch ook niet tegenop scheppen met bloeddruk 😂
Zuinig motortje evengoed die VW 😄
rickboer blija
PieterA
@rickboer blija Dat speelt bij ons niet zo. We hebben al een electrische Stihl en daar hebben we minder last van onverwachte stilstand dan bij de Linde-,diesels. Linde werkt op de nieuwere typen met volkswagenmotors, maar die zijn ontworpen voor op de weg en kunnen minder goed overweg met stoffige omstandigheden, daardoor meer onderhoud en een lawaaiige ventilator.
rickboer blija
@PieterA nieuwste lindes zijn niet meer volkswagen, volgens mij zijn dat 3 cilinder perkins motoren.
!!correctie, het zijn deutz motoren in de nieuwe heftrucks!!

De volkswagenmotoren die in de vorige serie ligt is wel een industrie variant

Onze monteur zei dat de vw motoren in de lindes bij akerbouwers na ca 10000 op zijn
+5
hobbyboer
Het belangrijkste en duurste onderdeel van een heftruck (of trekker, verreiker enz) is de chauffeur, luister daar naar
+2
Loeideutz
Een overweging gezien je opmerking dat het stationair laten pruttelen niet je voorkeur heeft. Jaren geleden in een vakblad een vergelijkende test gelezen. Gas, diesel of elektrisch aangedreven heftruck. Er zaten wat verschillen tussen bediening en zo, maar allemaal niet zo groot. Gedeeltelijk is het ook waar je zelf belang aan hecht. Of heb je specifieke situaties waar iets nodig is.

Echter was er 1 belangrijk verschil. De elektrische draaide, ik meen, een kwart minder uren. Stil staan is geen uren maken. Nooit nadenken of je hem moet uitzetten omdat je over 5 seconden toch weer opstapt. De conclusie was dus ook: elektrisch.

Doe er je voordeel mee. Zelf rij ik weinig op een heftruck. Alleen maar bij 1 van mijn opdrachtgevers. En dat is een oud dieselding.
+2
MaxxuM4ever
Mooie machine, bij ons is de derde elektrische linde onderweg. Sinds we zelf aardappels zijn gaan sorteren in een gesloten schuur is dat met een diesel niet zo bevorderlijk voor je gezondheid. Jaren geleden eens een buurman met een gas heftruck waar de medewerkers flauw vielen van de sorteermachine omdat de gas heftruck ongemerkt het zuurstof percentage in de lucht dermate had verlaagd.
De eerste Linde had nog lage neig cilinders, dat wiebelt best pittig als je de 5e en 6e aardappelkist van 1300kg er in 1 keer op zet.
de 2e kwam uit een faillissement en had dat automatische vorkbreedte verstelling. Die functie is echt super handig, je staat er versteld van hoe vaak je dat gebruikt en nooit meer aan die zware heftruck lepels sjorren. Wij hebben geen cabine omdat we 99% van de tijd er binnen mee rijden.
We hebben er nog een Hyster 3.20 naast met Isuzu motor. Die is voor buiten klusjes, schepbak enz.
Onze linde heeft 2 rijpedalen. Ik moest er eerst erg aan wennen maar nu rijdt het vanzelf. De diesel wordt bijna niet meer gebruikt als de elektrische ook beschikbaar is. De elektrische is lekker stil, hoef je niet voor te gloeien en altijd vol vermogen op de oliepomp.

Dat je schrijft dat anno 2021 de diesel eigenlijk niet meer in de verwerkingsruimte gewenst is sta ik van te kijken. Ik weet niet anders dan dat de uitstoot van een diesel niet zo bevorderlijk is voor de kwaliteit van de bollen en de medewerkers in de schuur. Toen ik in 1998 bij de bollenboer startte mocht daar de diesel al niet meer in de schuur komen bij het bollen pellen, ik gebruikte die altijd buiten met spoelen.
Daar hadden ze een 3 wieler E18 en later is er een 3 wieler E16 bij gekomen. Die zijn een stukje lager dan een 4 wieler en dat is in de schuur met heel vaak op en af stappen wel prettig. Zo'n heftruck tilt evengoed 2 volle bollen kisten. De laatste jaren is de diesel ingeruild voor een electrische Stihl. Die had ik dan bij de spoelerij, dat ging ook goed.

Als aanvullende optie heeft onze een lamp op de cabine staan die omhoog schijnt, erg handig wanneer je hoog van de grond iets moet pakken of wegzetten en een exra hydraulische aansluiting bij de vorken. Die gebruiken we niet zo vaak maar als de diesel uitvalt kan hij alle klusjes wel overnemen. En als je voor een nieuwe gaat is opties erbij pingelen voor sommigen een sport.
PieterA
@MaxxuM4ever Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Komt er nu een nieuwe of weer een gebruikte? En zitten daar dan ook weer hydraulisch verstelbare vorken op? Is dat dan een e35 ivm 2 kisten tegelijk op grote hoogte zetten?

Grote accu of een kleinere voor de lagere zit?

Hier komt geen nieuwe heftruck. Volgens mij zijn die Lindes dermate betrouwbaar dat de 600 uur die wij er op jaarbasis maar mee draaien een peulenschil zijn. Deze huurtruck had iets van 18.000 uur.
+1
MaxxuM4ever
@PieterA deze keer een nieuwe E30, weer met hydraulische vork breedte verstelling en weer de grote accu. Een E30 is iets korter waardoor er bij ons net een stapel kisten meer op een rij past. Je moet wel ff voorzichtiger doen met een E30 met 2 kisten aardappels op de lepels maar het gaat tot nu toe goed.
PieterA
@MaxxuM4ever Mooie truck! De andere Linde weg of er nog naast houden? Werken jullie er wel eens met een schepbak mee?

Is de grote accu echt nodig? Ik vond vooral de afstap best hoog.
+1
MaxxuM4ever
@PieterA de oude gaat weg, we hebben maar werk voor 1 elektrische heftruck. Voor de oogst komt er nog een nieuwe accu in omdat de nieuwe heftruck pas na de oogst geleverd kon worden. Leasen gaf geen interessant aanbod geloof ik, vandaar dat er een nieuwe gekocht is.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Scheelt nogal waar je in de polder zit tegenwoordig of leasen of kopen interessanter is he 😂
MaxxuM4ever
Ja, dan wonen wij toch maar aan de arme kant van de snelweg haha.
+1
Dennis_dB
Voor water bij vullen kan je een autofill systeem kiezen. Dan stelt het niks voor om water bij te vullen.
Je zou ook als je vooreen lagere accu capaciteit kiest met een wissel accu kunnen werken en de accu iedere keer goed leeg rijden en dan wisselen. Mijn ervaring is dat de accu,s dan toch een poos langer mee gaan.
Massieve non marking banden hebben ook veel grip slijten alleen wel wat sneller.
PieterA
@Dennis_dBIk denk dat een heftruck met massieve banden te slecht is voor de oude beton in de oude schuur. Heel de schuur rammelt als zo'n heftruck met massieve banden in de buurt rijdt.
+1
Loeideutz
@PieterA Als heel de schuur rammelt enkel en alleen omdat er een heftruck voorbij komt lijkt het mij verstandig om toch de constructie van de schuur eens nader te laten inspecteren.
+1
PieterA
@Loeideutz De constructie van die schuur is goed. Die staat al een paar honderd jaar. Heb je wel eens opgelet wat er gebeurt als je met massieve banden over een drempeltje rijd? Bijna elke landbouwschuur kraakt en piept dan.
+1
Loeideutz
@PieterA Heb je wel eens opgelet wat er gebeurt als je met massieve banden over een drempeltje rijd?

Behalve een kruiwagen met een vaste band heb ik nog nooit gereden met een voertuig met massieve banden. Dus helaas heb ik daar geen ervaring mee.

Was ook meer een beetje bedoeld als grappige opmerking. Sarcasme herkennen is soms moeilijk.
MaxxuM4ever
@PieterA massieve banden geven veel stabiliteit en gaan niet lek maar kosten je ook je kraakbeen tussen je ruggen wervels met veel gehobbel.
+2
GerbertXL
@MaxxuM4ever Als je veel in de hoogte werkt vind ik luchtbanden niet echt een optie. Boven de meter of 4 is het amper te doen zonder massieve banden. Dubbellucht massieve banden is een prima optie maar dan moet de breedte geen probleem zijn natuurlijk.
Overigens als je op hele mooie vlakke erven zit is comfort ook niet echt een probleem vind ik.
PieterA
@Dennis_dB Een wisselccu kost ook weer geld en de accu in de Stihl is 17 jaar oud. Voor accucapaciteit ben ik dan ook niet bang.
Dennis_dB
@PieterA Een heftruck met massieve banden zorgt voor een behoorlijke aanslag op de verharding/ondergrond. 17 jaar is heel erg netjes.
PieterA
@Dennis_dB Moet er wel bij zeggen dat we die heftruck misschien maximaal 3 of 4 uur op een dag gebruiken.
+1
GerbertXL
Ik heb zelf ook jaren op een Linde diesel gezeten, die neigcilinders hoog vind ik een nadeel, het is echt toegeven op zicht. Ik zou ook naar Still kijken, die kunnen 'm in "linde stijl" leveren en ik heb het idee dat het zicht veel beter is. Met de laptop erbij kunnen ze 'm ook heel agressief laten reageren of juist niet, net wat je wil.
Ik zou zeker voor een cabine gaan tenzij je veel in en uit een koelcel moet, dan is het een drama. Goeie ruitenwissers erop (ook op het dak) en dan komt het wel goed.
De linde die ik reed had 2 kruishendels maar ik had liever een kruishendel en 2 flippers gehad. Bij Still kun je ook een grotere kruishendel krijgen met extra knoppen erop, dat lijkt mij nog wat fijner. Met 2 kruishendels zit je een beetje te rekken met je hand.
PieterA
@GerbertXL Met dat rekken naar die kruishendels heb je denk ik wel gelijk. Bij ons is een overweging nog dat iedereen er op moet kunnen stappen en er gelijk mee moet kunnen werken en hier is iedereen gewend aan Lindepedalen en kruishandels.

Wat betreft Still: Mijn zwager verkoopt Linde en wij vinden het wel een machine die goed bij ons past.
Dennis_dB
@GerbertXL Stihl is van Linde tegenwoordig volgens mij.
JD 6430 The Best
Quote Reactie van @GerbertXL:
neigcilinders hoog vind ik een nadeel,

Qua zicht wat minder ideaal, maar met volle kisten kun je heel mooi gedoseerd neigen, iets wat met laag geplaatste neigcilinders niet lukt bij andere merken
GerbertXL
@JD 6430 The Best ja dat kan maar zo. Ik heb jaren op een h35d gereden met hoge neigcilinders maar ik heb niks om te vergelijken. Ik denk met plezier terug aan lekker een cel volrijden met kisten wortels 7 hoog. Het was een Linde van voor de evo serie, wat een gruwelijk fijn apparaat. tractorfan.nl/picture/863094/…
fendt818vario
Hoe hebben jullie het de afgelopen jaren gedaan met de heftrucks in de bewaar ruimte? Voor de kwaliteit van de bollen is een diesel heftruck niet bevordelijk. Wij hebben sinds 6 jaar ook Linde en dat bevalt goed. In een bloembollen bedrijf kan je goed overweg met een E20/600. Het enige nadeel bij het verwerken van de bollen is dat deze heftruck voor het mooie te hoog is.
PieterA
@fendt818vario Onze Still is electrisch. In principe was die altijd van het bewaren en pellen en de Linde diesel was van het spoelen en het lossen van de wagens.
PieterA
@fendt818vario is de stoel te hoog? Of de mast? Of de cabine?
fendt818vario
@PieterA Ik bedoel de opstap omdat het net als deze een hoog model is. Bij het pellen moet je veel van de heftruck af en dan is een lage heftruck wel gewenst.
PieterA
@fendt818vario Ja, deze machine is ook te koop, maar de hoge opstap is de hoofdreden dat hij weer weg is gegaan.
+2
JD 6430 The Best
Wij rijden zelf met een Linde E35, wij hebben gekozen voor het platte model omdat de opstap daarvan een stuk beter is. De accu heeft iets minder capaciteit maar dat nemen wij voor lief, we kunnen evengoed nog met gemak een volle dag rijden voordat de accu leeg is. We hebben er geen wisselaccu bij, als je je klusjes een beetje handig plant dat de accu savonds leeg is scheelt ook. Als de accu wel vroegtijdig leeg is hebben we ook nog een heftruck op gas, dan pakken we die. Al komt dat niet vaak voor.

Ook hebben we gewoon een open cabine, vooral met het aardappelsorteren stappen we veel op en af, deuren zijn dan niet handig, en ramen komen alleen maar onder het stof wat het zicht beperkt.

Verder vind ik een Linde heftruck gewoon geweldig rijden met de 2 rijpedalen, ook de hydraulische functies zijn super te doseren, als je 2 volle kisten bovenin hebt kan je de mast nog mooi gedoseerd voor en achterover neigen. Wij hebben gekozen voor een gereviseerde Linde. De truck had 10.000 uren, maar er is een nieuwe laklaag, nieuwe mast, nieuwe banden en een nieuwe accu opgekomen, waardoor de truck weer praktisch nieuw is, scheelde mooi wat geld☝️
+2
reinder-mf
Wij rijden zelf Toyota, zowel diesel als electrisch maar een dakraam en voorraam zou ik altijd doen. Scheelt je zoveel rijwind en met stof is het ideaal voor jezelf. Een ruitenwisser er op en schoon is ie weer. Zijdeuren is niks waard als je in kisten zit. Dan kun je lastig uitstappen tussen de rijen met kisten bijvoorbeeld.
Qua batterij altijd gaan voor een automatisch water verdeel systeem. Dat scheelt enorm veel tijd. Ook werd ons aangeraden om een hoogfrequent lader te gebruiken om de levensduur van de accu te verlengen. Electrisch bevalt tot nu toe goed. 80 volt accu heeft wel flink meer capaciteit tov de oude 48 volt heftruck
Reden dat we geen Linde hebben is de goede Toyota dealer in de buurt en iedereen moet er op kunnen rijden. Die 2 pedalen is fantastisch als je er aan gewend bent maar als iemand er snel even opstapt is het link
Valtra man
Accu’s kan je regenereren met een speciaal toestel, moet hij een dagje en nacht aan het toestel en ben je weer goed voor een paar jaar. We doen dit op alle onze elektrische heftrucks en vaak ook voor klanten die anders een nieuw pakket moeten kopen.
Ik zou overigens steeds voor elektrisch gaan als de aard vh werk dit toelaat. Straks krijg je die diesels niet meer kwijt aan de straatstenen.. 😕
MaxxuM4ever
@Valtra man is dat hetzelfde als vereffenen of is dat alleen alle vloeistof niveaus weer gelijk maken?
Valtra man
@MaxxuM4ever gebeurd via een speciaal toestel die de batterij in verschillende stappen ontlaad en weer oplaad. De toegepaste spanning en diepte vd verschillende ont- & laad cycli maakt de ‘oxidatie’ op de plaatjes in de batterij vrij zodat deze bij normaal gebruik weer voor 100% kan opladen. In theorie kan je de levensduur van je batterij makkelijk verdubbelen, als je dit proces preventief gaat toepassen & je tevreden bent met een maximale lading van 80 á 90%.
MaxxuM4ever
@Valtra man hoe vaak doen jullie dit met een batterij? Eens per jaar of eens per zoveel ladingen? Of bij een bepaalde slijtage?
Valtra man
@MaxxuM4ever 1 keer om de 2 jaar voorlopig, het verbruikt ook best wat elektriciteit en natuurlijk staan onze machines dan minimum anderhalve dag stil. Hetgeen vervelend is in verhuur
MaxxuM4ever
@Valtra man als je daar de levensduur van de accu enorm mee kunt verlengen heb ik er wel een weekend voor over. Bedankt voor uw bijdrage, ik had er nog nooit van gehoord . Geldt dit trouwens voor gelijkstroom accu’s en wissel stroom accu’s?
Valtra man
@MaxxuM4ever wisselstroom accu’s?? Volgens mij is een accu steeds gelijkspanning 🙂 je hebt wel wissel- en gelijkstroom motoren maar daar zitten invertors tussen. Dus om op je vraag te antwoorden, je kan dit met alle accu’s doen. Al zullen tractiebatterijen er economisch het meeste baat bij hebben.
MaxxuM4ever
@Valtra man ja zo zit het inderdaad.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Linde Heftruck ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!