Foto is van een 2 tal weken geleden. Hier werd het “chassis” met de bandenkraan en de heftruck naar buiten gereden om nog eens “extra” te behandelen met de stoomreiniger. Ondertussen zijn de c

Schlüter Super 1500TVL

Gavrie Willemsen
Foto is van een 2 tal weken geleden. Hier werd het “chassis” met de bandenkraan en de heftruck naar buiten gereden om nog eens “extra” te behandelen met de stoomreiniger. Ondertussen zijn de cabine en de spatborden bij een extern lasbedrijf afgeleverd. Momenteel zijn we deze week bezig geweest met de 2 achterassen te demonteren. We gaan preventief de remvoeringen alsook de 2 remzuigers vervangen/reviseren. Ik zou het mij niet vergeven dat er iets terug open moet nadat we alles netjes terug gedemonteerd zouden hebben.

Reacties

+1
Valtra man
Ik ben door jou verhaal geinteresseerd geraakt in deze tractoren. Nu en dan zoek ik er dan ook iets over op. Hij ziet er massief uit, klopt het dat hij ‘maar’ 5400kg weegt?
+1
Gavrie Willemsen
@Valtra man oh dat is nu is een leuk berichtje… nee “kaal” wegen ze 6400 kg en met een volset gewichten onder de neus en een 4 tal banaangewichten gaat hij rond de 7 ton wegen. Klopt dat @Schluterfan of @schluter jan van samang ?
+2
roscho
@Gavrie Willemsen Dat zal kloppen, met 4 gewichten woog de onze (1500 Special) 7200 kg.
Gavrie Willemsen
@roscho ik ga water in de voorbanden doen denk ik voor nog beter rijgedrag….dan zal ie rond de 8000 kg gaan wegen
roscho
@Gavrie Willemsen Ik zou het eerst maar eens zonder water proberen. Die calciumchloride (antivries) vreet je velgen op. Je zult nog verbaasd staan van de trekkracht van die trekker, mits je er geschikte banden op hebt. Alleen met een zware kipper in natte omstandigheden zou hij wel eens los kunnen komen met de voorwielen. Wij hebben dat eigenlijk nooit gehad, maar bij ons zaten er dan ook 30.5x32 banden achterop, 't waren net echoputten. Later hebben we er toch maar weer 18.4x38 op gedaan, het ding was 3,08 m. breed. Dit was 'm: tractorfan.nl/picture/1320703/…
Gavrie Willemsen
@roscho mijn Fendt 818 is al 14 jaar oud met 19000 uren op de teller. Wij hebben die nieuw gekocht en zelfs geen enkele meter gereden zonder water in de banden. Wij hebben er enorme goede ervaringen mee…
+1
roscho
@Gavrie Willemsen Ik had vroeger een Same Leone met Hoffka-banden. Bij het minste of geringste ging dat ding op zijn achterwielen staan, daar hebben we toen ook maar water in de voorbanden gedaan. Maar wat een roest rondom het ventiel. Dus als het niet echt nodig is, zou ik het niet weer doen. Voordeel van "waterbanden" is wel dat het extra gewicht niet drukt op het chassis van de trekker.
arnold-arentze
@roscho Had je toen al tubeless banden, omdat de velgen zo corrodeerden?Denk dat de lak of coating tegenwoordig wel iets beter bestand is tegen de antivries
+1
roscho
Quote Reactie van @arnold-arentze:
tubeless banden

Nee, gewoon binnenbanden. Maar het knoeit altijd een beetje, vooral bij het ventiel. We hebben daar toen ook nog een lekke band gehad en zelf geplakt. Dat viel niet mee, voordat alle vloeistof eruit was, was het een heel karwei. Toen met een stootijzer de band van de velg, die zat flink vast door de roest.
+1
Valtra man
@Gavrie Willemsen ohja nu zie ik het, ik was op de 1500 tvl specs van ‘72-‘74 aan het kijken. De jouwe is van ‘90+ las ik ondertussen ergens anders.
Ze hadden het in oost duitsland wel wat makkelijker kunnen maken met de benamingen enzo.. 🙂
+2
schluterman
@Valtra man zuid Duitsland he freissing
+3
Valtra man
@schluterman oei oei… je kan zie dat ik nog maar aan den beginne van mijn kennis over schluter zit 🙂 heb in Oostenrijk vandaag een exemplaar zien rijden die er nog als nieuw uitzag. Te laat voor een foto, te weinig kennis om het type te herkennen.
+2
roscho
Quote Reactie van @Valtra man:
oost duitsland

Schlüter werd in Freising, bij München gemaakt. Wel werden er nog een paar gemaakt bij LTS in Schönebeck (vm. Oost-Duitsland), maar toen die Schlüters daar gemaakt werden, was het ijzeren gordijn al lang gevallen en werden er al Volkswagen-motoren in Trabants gebouwd. Over die Schlüters was men niet alom tevreden, die voormalige Oost-Duitsers maakten toch wat slordigheidsfoutjes en uiteindelijk is de productie al weer in 1995 gestopt.
Na het Schönebeckse avontuur werden nog een paar Eurotracs geproduceerd bij Egelseer, in Aufkirchen, weer in Beieren.
Schluterfan
@Gavrie Willemsen

Ja zoiets ongeveer.
+3
WaterDeutzer
Met goedkeuring vanaf kantinetafel👍
+1
toonvanbergen
Dat wordt een heel grondige aanpak! Ok het beste zo.. dan ben je achteraf gerust..en nu kan je alles goed bereiken.
+1
a3vandiejen
Geen half werk..mooi.
Fendttrisixfan
Er is hier onlangs ook een 1500 verkocht geweest, maar die was wel in topstaat
Gavrie Willemsen
@Fendttrisixfan van welk jaar was die?
Fendttrisixfan
@Gavrie Willemsen geen idee, weet alleen dat het een 1500 was
+1
Schluterfan
@Gavrie Willemsen begin de jaren 80. Was een 1510

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!