Gisteren de Kramer maar eens naar buiten gereden met het mooie weer om hem eens van al zijn stof te ontdoen wat wel nodig was. Daarna heb ik gelijk de oude kabel van de lier afgehaald en de nieuwe, di

Kramer U800

Kramer U800
Gisteren de Kramer maar eens naar buiten gereden met het mooie weer om hem eens van al zijn stof te ontdoen wat wel nodig was.
Daarna heb ik gelijk de oude kabel van de lier afgehaald en de nieuwe, die ik al had liggen, erop gewikkeld, dit was 70 meter, er zou 100 meter 16 mm kabel op kunnen. Dit ging perfect door het automatische oprolsysteem wat zich onder de lier bevind. De Schlang & Reichart FW5/2 lier word mechanisch aangedreven door de aftakas. Om dit mogelijk te maken moest er eerst een PTO (Zapfwellenantrieb) gemonteerd worden op de versnellingsbak, uiteraard ook eigenbouw van de Gebr. Kramer, hier zijn er wereldwijd nog zo'n 4 of 5 losse van over en ik heb er uit die voorraad één van weten te kopen in één koop met een tussenlager (zwischenlager), een frontaftakas (Frontzapfwelle), en nog wat ander klein geneuzel op deze aandrijflijn compleet te maken. Er zat nog één aftakas-stomp met achteraftakas in het frame, de aftakas-stomp is verhuisd naar voren toe. De front aftakas is 2,3 meter lang en loopt onder de cabine door, met af en toe maar enkele millimeters ruimte rondom.

Gisteren heb ik ook gelijk maar een eerste proefrit gemaakt op de openbare weg, dit was wel even genieten na 4 jaar werken, in de polder heb ik hem effe vol gas getrapt naar 2800 motortoeren in zijn 8, dan rij je zo 70 km/u op de GPS. Alles heeft zich goed gehouden op een paar kleine dingetjes na, waar onder een aanlopende rem en een lekkage bij de perszijde van de hydrauliekpomp voor de stuurbekrachtiging. Sturen kan je met één hand door die ZF hydrolenkung en je hoeft amper te remmen omdat je heel veel op de motor kan afremmen.

Een video van de eerste proefrit zal ik nog wel hier plaatsen.

Reacties

+18
Kramer U800
Hier kan je goed de PTO zien achter op de versnellingsbak onder de cabine. En de nieuwe kabel op de lier.

(klik om te vergroten)

+5
akkermopet
@Kramer U800 Dat het maakt het een complete tractor met zo'n mooie lier!! 👌
+2
Kramer U800
@akkermopet ja dat vind ik ook, was toen heel wat als je zo'n lier kon kopen met PTO, laat staan frontaftakas terwijl sommige tractoren toen net een achteraftakas hadden.

De PTO kostte 1040 DM
Aftakas voor 295 DM
Aftakas achter 265 DM
Lier 5050 DM
+8
boegie
Dat ziet er super uit hoor!
+12
a3vandiejen
Schitterend, prachtig dat je er nu eindelijk van kunt genieten...👍👌👌
+5
new holland koen
Prachtig, ik zag de video op instagram al.
Jammer van de paar kleine "probleempjes" maar dat blijf je houden met dat oude spul zullen we maar zeggen🙈
+6
Kramer U800
@new holland koen Ja, je vindt toch altijd wat, je moet niet vergeten dat ik letterlijk elk onderdeel, boutje of moertje door mijn handen heb laten gaan dus dan valt het wel mee vind ik. Het is nog een hoop afstellen en testen. Dat het hydraulieksysteem moeilijk dicht wou wist ik al wel, maar als zo'n pomp 60 bar opbouwd en hij draaid 2800 toeren dan moet het goed dicht zijn.
+6
new holland koen
@Kramer U800 Aan jouw kunsten zal ik nooit twijfelen hoor! Heb er alleen maar respect voor.
Met zo'n druk moet het inderdaad goed dicht zitten haha.
+5
Kramer U800
@new holland koen Haha dankje 😄
+5
cyrus-van-gelder
@Kramer U800 Dit ziet er goed uit zeg!!!
+2
Kramer U800
@cyrus-van-gelder Dankje Cyrus 😁
cyrus-van-gelder
@Kramer U800 Heb het verhaal goed gelezen, je hebt er werk genoeg van gehad..elk boutje door de handen gehad.... nou dan ben je dus niet halfslachtig te werk gegaan. Het resultaat is er dan ook naar. Kan ik dus wel waarderen
    • 👍👍👍👍👍👍👍

+5
Kramer U800
@cyrus-van-gelder Hij is niet alleen geVERFiseerd zullen we maar zeggen 😉

Zo hebben we hem gevonden, niks was meer goed, wat bezielt je dan zul je denken? 😂

👇🏼

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
cyrus-van-gelder
@Kramer U800 Als je dit zo ziet , helpt een laagje verf idd niet. Dan ben heb
je eerder de neiging om maar een snijbrander te pakken... Alles de schroot bak in dus. Maar nee, je hebt er wel wat van gemaakt dus.
  • 👍👍👍👍👍👍👍👍👍
+4
Kramer U800
@cyrus-van-gelder Dat dacht ik soms ook hoor, komt het ooit nog goed, motor was te duur om te reviseren in plaats daarvan heb ik een andere gekocht van hetzelfde type, maar uiteraard weer lastig te vinden.... Al het plaatwerk heb ik nieuw moeten maken en ga zo maar door. En 2 jaar geleden toen er nog alleen maar een hoopje onderdelen lag kreeg ik ook nog reacties van mensen die niet wilden geloven dat het mij zou lukken, die staan nou raar te kijken hoor 😂 Zolang je de moed maar niet verliest en blijft doorgaan tot het einde en elke week wat doet.
+1
cyrus-van-gelder
@Kramer U800 Laat ze maar raar kijken dan. Ik snap met dat plaatwerk wel wat je bedoelt. Soms moet je dingen echt zelf gaan maken , heb ik ook gedaan met spatborden voor mijn international 644. Er zat dus ooit een comfort 2000 cabine op. Die was al weg toen ik de trekker kocht. De comfort 2000 spatborden waren bar slecht. Dus heb ik de trekker op m,n werk gekopieerd. Dat is een 644 die altijd al een open trekker was. Ander type spatborden dus. Zat heel veel tijd in , maar het is me wel gelukt. Ze zijn nog wel verkrijgbaar die spatborden, maar de spatbord steunen werd al moeilijk. Het resultaat staat wel op m,n foto's
  • 😉😉😉😉😉☹☹☹
+1
Kramer U800
@cyrus-van-gelder Dat geeft zoveel voldoening uiteindelijk als het goed lukt!
+7
draaipiet
Prachtig resultaat
+7
hooidonk
Gaaf, Dirk!
Bijzonder moment om er voor het eerst echt mee te rijden. Dan hoor je elk piepje en geluidje, maar een grote geruststelling en compliment dat nagenoeg alles goed is 👍🏼

Wat staat er nu nog op het lijstje wat er nog aan moet gebeuren?
+3
Kramer U800
@hooidonk Ja dat is inderdaad heel bijzonder als je voor het eerst na 4 jaar dat je hem de dam op hebt gesleept met lekke banden niet rijdend, dat je nu zelf weg rijd.

Horen en zien vergaat je echter, door die luide luchtgekoelde motor en het gejank van die versnellingsbak, soms hoor je wel eens een piepje maar met zulke dingen moet je gewoon net zo lang doorrijden totdat het kapot gaat of het vanzelf over gaat, sommige gaan zich zorgen maken dat die versnellingsbak jankt, dat hoort gewoon, als er een lager stuk is merk je dat snel genoeg.

De rem die aanliep rookte heel hard en dat viel alleen te zien als je stil stond, hij was zo heet geworden dat alle verf van de trommel af was, dit merk je niet met 80 pk onder het rijden, het euvel is echter gevonden en al bijna verholpen.
+5
wim-same
@Kramer U800 Super mooi geworden, maar heb je hier je vrachtwagen rijbewijs voor nodig ?
+3
draaipiet
@wim-same Zoals omschreven rijd hij 70 km/h dat ga je niet lukken zonder vrachtwagenrijbewijs
+4
new holland koen
@draaipiet Een unimog haalt dat ook wel en mag ook gewoon met T-rijbewijs hoor!
+4
JohnDeere5085
@new holland koen dat kan, mag niet. officeel mag je met landbouwvoertuig maar 40.
+3
new holland koen
@JohnDeere5085 Officieel mag je met een scooter 25...😉😉
En veel tractors lopen ook wel sneller dan 40 hoor
+3
SJB533
Quote Reactie van @new holland koen:
Officieel mag je met een scooter 25...

Snorscooter ja, bromscooter is 40 of 45 naar gelang de plaats op de weg en de maximale snelheid toegestaan door de wegbeheerder
+5
new holland koen
@SJB533 Precies. Heb zelf nooit een scooter gehad en zal wel zo blijven. Maar als je op de middelbare school rondkijkt zijn het veelal snorscooters zodat ze geen helm op hoeven (nog niet). En geloof maar dat er weinig nog precies 25 lopen.
+4
draaipiet
@new holland koen Een Ferarie kan ook wel 300 km/h maar dat wil niet zeggen dat het mag.

Een kramer met kenteken zal dus wel 70 km mogen
+1
WaterDeutzer
@new holland koen Officieel mag je ook niet vreemd gaan😎
+4
arnold-arentze
@draaipiet Ben ook benieuwd hoe precies zit🤔 gewoon 40 rijden denk ik
+4
SJB533
@draaipiet
Als je deze machine registreert als landbouwvoertuig, mag je gewoon met het rijbewijs T de weg op. Door de lier en de "Bergstütze" (Ja, soms is m'n Duits beter, dan m'n Nederlands), zou je 'm als landbouwvoertuig kunnen registreren.
+3
Kramer U800
@wim-same Ik heb hem gelijk 1 januari dit jaar geregistreerd bij de RDW als landbouwvoertuig onder voertuig categorie T.

De maximum snelheid is welliswaar verhoogd van 25 naar 40 km/u, maar er zijn altijd landbouwvoertuigen met een hogere maximum constructiesnelheid denk maar aan zowat elke moderne tractor tegenwoordig, maar op het kentekenbewijs van de Kramer staat 65 km/u maximum constructiesnelheid, de verzekering vond het ook goed, en accepteerde deze constructiesnelheid. De RDW zegt zelf dat als je harder wil rijden als 40 km/u dat je landbouwvoertuig APK gekeurd moeten worden, met een aantal uitzonderingen die op de site te lezen vallen, één daarvan is dat landbouwvoertuigen ouder dan 50 jaar met een maximum constructiesnelheid hoger dan 40 km/u buiten deze regeling vallen en dus geen APK plicht hebben, de Kramer word december dit jaar 60 jaar oud dus dat is geen probleem.

Nu had ik gehoord van enkele Mechanisatie bedrijven / dealers dat de APK plicht niet voor iedereen verplicht gaat worden met een landbouwvoertuig, dit zal waarschijnlijk alleen bedrijfsmatig doorgevoerd worden, met als gevolg dat je als bedrijf dan een tachograaf in moet bouwen. Maar het fijne weet ik hier niet van, we zijn nog maar 7 maanden onderweg met dit gedoe dus ik ga er van uit dat je komende maanden er opheldering komt over hoe- en wat.

Tot die tijd mag ik gewoon legaal rond rijden met mijn Kramer, want de RDW heeft het geaccepteerd evenals de verzekering, de 2 belangrijkste instanties. De (verkeers)politie heeft maar te volgen als ik mijn kentekenbewijs laat zien met mijn maximum constructiesnelheid erop. Technisch is hij straks perfect dus kunnen ze ook niks mekkeren, dus stel: hij moet APK ben ik er ook niet bang voor.

De verzekering voor de Kramer is een speciale Unimog premie, dus de verkering weet dat er zo'n hoge snelheid mee gereden word en gooit de premie omhoog, dus dat spreekt ook voor zich anders als de maximum snelheid voor elk landbouwvoertuig 40 km/u was gebleven had de premie ook niet extra hoog hoeven zijn.
+5
arnold-arentze
Gaaf en spannend zo’n eerste ritje. Mooi moment geeft veel voldoening na zoveel werk🤗
+7
yoohan
@Kramer U800
Het resultaat is prachtig na al die jaren eraan werken. Petje af en een dikke pluim 👍
+5
Martinsame
Zo'n eerste rit is altijd spannend. Maar het resultaat is prachtig
+4
mf 35x
Wat bijzonder mooi zeg👌.
+4
bob de bouwer
Geweldig wat een mooie trekker, mooi dat alles nagenoeg goed is. Je hebt wel eer van je werk.
+4
Albert Peters
Hier kan je trots op zijn
Super mooi geworden
+4
erik9831
Geweldig!!! Blijft echt een pareltje...
+3
RVM
Mooi Dirk, geniet ervan zou ik zeggen
+4
gaituuth
In 1 woord. Wauw
+2
DANOONTJE POWERR
Kun je straks nog goed bij de lier als de bak er boven komt?
+2
Kramer U800
@DANOONTJE POWERR Euuuh, nee haha daarom wou ik nu een nieuwe kabel erop wikkelen, het volgende waar ik mee aan de slag wil gaan is waarschijnlijk de laadbak.
+3
DANOONTJE POWERR
@Kramer U800 goed bekeken 👍
+2
16045HSX
Het is weer genieten met de Kramer, zowel de foto als het verhaal.Petje af👍
+2
worteljcb
Fantastisch Dirk! Hoever ben je in de cabine gevorderd inmiddels?

En je hebt toch wel eerst een paar extra wielmoeren eraan gezet voor het rijden? 😉
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @worteljcb:
extra wielmoeren

Scherp!
+3
worteljcb
@DANOONTJE POWERR De foto’s van deze Kramer bekijk ik altijd tot in detail. Wat een stukje vakwerk! Ik heb niks met dit soort machines, maar deze passie vind ik prachtig om te volgen 😊
+2
Kramer U800
@worteljcb Dankjewel!

Ik zal binnenkort nog wel een foto van het interieur van de cabine plaatsen, deze is bijna af. De verwarming moet ik nog maken, het hemeltje is bijna klaar, er moet hier een daar nog een beetje hardboard ingeschroefd worden, en dan moeten er nog een originele stoel en zitbank uit zuid Duitsland hier heen komen, dat komt hopelijk over een week, de achterruit moet er nog in en de vloermat en dat soort geneuzel.

Op de foto zitten de extra wielmoeren er nog niet op als je goed kijkt, die had ik pas allemaal in de avond erop gedraaid, dus ondanks je het fout had heb je het toch wel goed hahaha 😆😅

Leuk om je eerlijke mening te horen, en leuk dat er mensen zijn die zo tot in detail erop in gaan.
+1
worteljcb
@Kramer U800 Je hebt straks een uniek verzamelobject, waar er ook nooit veel van zullen komen. Dat is gewoon prachtig! Goed bezig, straks nog eens een zo’n vierwielgestuurde kramer erbij.. 😉
Kramer U800
@worteljcb Jazeker, er zijn wereldwijd nog zo'n 100 U800's bekend, waarvan 2 in Nederland inclusief mijne.

Zo'n 1014 (met 4 wielbesturing) is nog zeldzamer maar er zijn in verhouding wel meer bewaard gebleven, er zijn 207 van gebouwd, maar onbetaalbaar geworden, een mooie gaat al richting de 50000 euro. Of ik moet een slechte vinden en opknappen 😉
worteljcb
@Kramer U800 Oh dat is al mooi aan de prijs idd. Dan is het leuke er wel af. Toch maar langzaamaan gaan zoeken naar een slechte dan, kunnen wij ook weer genieten 😊 😉

Heb je eigenlijk een idee wat dit project je ongeveer gekost heeft aan materiaal, onderdelen, spuiten etc. Of wil je dat niet delen, zou ik ook snappen hoor?!
+1
Kramer U800
@worteljcb Haha, ja maar een 1014 is wel het einde bij Kramer zo ongeveer, je hebt nog veel zeldzamere types maar een 1014 is wel heel uniek.

Over prijzen wat alles heeft gekost doe ik geen uitspraken hier op het forum. Je doet zo'n restauratie goed en anders begin je er niet aan.

Het heeft een heel hoop bloed, zweet en tranen gekost maar vooral een hoop uren in combinatie met doorzettingsvermogen.
worteljcb
Quote Reactie van @Kramer U800:
Over prijzen wat alles heeft gekost doe ik geen uitspraken hier op het forum.

Dat begrijp ik wel. Het loopt gauw in de papieren, maar het scheelt dat zelf een vakman bent qua metaalbewerking
+11
stijn-de-bock
Meer dan verdiende dagtopper
+3
a3vandiejen
@stijn-de-bock Mee eens.
+1
cyrus-van-gelder
@a3vandiejen Zeker weten Adrie. Goede dagtopper iid
  • 👍👍👍👍👍👍👍
+2
cyrus-van-gelder
@stijn-de-bock idd ja dit is een welverdiende, helemaal met je eens Stijn
  • 👍👍👍👍👍
+2
Boeder foto
Super mooie KRAMER👌🏻👌🏻👍👍💪🏻
+2
Zoete
Dit is echt prachtig om te zien! En met de foto's van de opmaak echt een schitterend dossier om te volgen. 👍
Kramer U800
@Zoete Kijk daar doe ik het voor, straks leuk voor iedereen, dan kunnen ze de hele restauratie zien van begin tot eind.
+1
Boeder foto
Uit welk jaar komt deze?
+1
Kramer U800
@Boeder foto Bouwjaar is 1961
+1
Boeder foto
@Kramer U800 Mooi en bedankt👍👌🏻
+8
Kramer U800
BEDANKT VOOR ALLE COMPLIMENTEN 😃😃👍🏼

(Ik lees altijd alle reacties)
+2
Boeder foto
@Kramer U800 alsjeblieft 👍
+1
@Kramer U800 zoals anderen ook al zeiden, ik heb weinig met zulke machines, maar vind het prachtig om het het project te volgen!
Even iets anders. Heb je er aan gedacht hem te taxeren voor de verzekering? Mocht er iets gebeuren, dat er dan geen dagwaarde uit het boekje word bepaald puur aan de hand van bouwjaar….
+1
Kramer U800
@ronald-deutz-fahr Goed om te horen! 😀

Taxeren had ik mij nog niet heel erg in verdiept maar daar heb je wel een heel goed punt, bedankt.
+1
Ron-624
Strak werk weer Dirk!
+2
Kramer U800
@Ron-624 Dankje Ron 👍🏼
+1
WaterDeutzer
Je hebt hopelijk nog wel aan de wielmoeren gedacht voor je proefrit, Dirk?
cyrus-van-gelder
@WaterDeutzer dat zou wel behoorlijk sneu zijn zeg!!!!
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Jazeker, heb ze alle 8 per wiel er nog even snel opgedraaid. In principe doen die wielmoeren niet veel meer dan het wiel erop houden en de langskrachten opvangen, dus 4 was ook al zat geweest. Maar de velgen blijven er nu voor goed op als het goed is.
+2
langeslagdiesel
Zeer indrukwekkend! Kan er niks anders van maken. Petje af man.
+1
Towaberg
Titel van meest besproken van het jaar!!!! En terecht, mooiste resultaat dat je kan behalen 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
+1
Kramer U800
@Towaberg Hahaha daar had ik nog niet aan gedacht, hopelijk kunnen de evenementen weer snel (waarschijnlijk volgend jaar) door gaan, dan kan iedereen de Kramer in het echt bewonderen.
florisrobben
Machtig mooi Dirk prachtig om na deze mooie restauratie een tipje van de sluier van het eindresultaat te zien
+1
Kramer U800
@florisrobben Dankje Floris, met genoegen.

Wat erbij is gekomen in vergelijking met de vorige foto van de Kramer zijn de ruiten wissers en de spiegels met hun steunen. En in de cabine is heel veel veranderd maar daar zal ik binnenkort nog een foto van plaatsen die houden jullie tegoed. 😉
deutzisthebest
Werkelijk waar een schitterende machine is het geworden! Nu al!
Zag het filmpje van de test rit voorbij komen op instagram, heerlijk geluid maakt die met de jankende bak als je gas geeft
Kramer U800
@deutzisthebest Dankje wel! Wat een lekker geluid is dat hé. Dat jankende geluid, alsof je opstijgt 🚀 Dat hebben ze bijna allemaal dat geluid.
+1
Hannesman
Poah wat een monsterachtige machine is het geworden. Echt een stuk vakmanschap. 💪
+1
Kramer U800
@Hannesman Ja monsterachtig is het goede woord, al is de kleur daar te vrolijk voor 😉😁
+2
marcel-pek
Prachtig! En wat een werk zit erin.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!