Foto van een Deutz D5206.Vandaag even opgedeeld in 3 delen.Eerst alle lekkages oplossen voor dat we verder gaan.Alle keerringen van de motor en versnellingsbak moeten vervangen worden

Deutz D5206

517 foto's van @bob de bouwer

bob de bouwer
Foto van een Deutz D5206.
Vandaag even opgedeeld in 3 delen.
Eerst alle lekkages oplossen voor dat we verder gaan.
Alle keerringen van de motor en versnellingsbak moeten vervangen worden

Reacties

+3
wim-same
@bob de bouwer Bij oude Deutzen dus al het zelfde als bij oude Same's. Keerringen verharden door de jaren, en gaan lekken. Ik adviseer ook altijd, ga voor het restaureren eerst eens goed aan het werk met zo'n trekker. Dan komen de lekkages vanzelf te voorschijn.
+2
bob de bouwer
@wim-same Eerst goed mee aan het werk is wel het beste.
Maar doordat de trekker een poos had stilgestaan begonnen meerdere keerringen nu al te lekken in het begin.
Naarmate ik de trekker meer ging gebruiken werden sommige keerringen weer soepel en gingen ze minder lekken.
Toch maar besloten om alles los te trekken en te vervangen, wel een hele klus.
+1
goeiedag eem
@bob de bouwer verwijder ook gelijk al het oude vet wat in de loop der jaren is het koppeling huis geperst is, rondom de koppeling/rem Assen. Dat vet wil met warme dagen ook wel iets vloeibaar worden en staat er weer een beetje onder, wT op lekke olie keering lijkt
+1
bob de bouwer
@goeiedag eem ja, ik ga zeker het oude vet verwijderen.
+2
Corne S
@wim-same

En altijd de vraag of een nieuwe keerring alleen voldoende is. Soms is het loopvlak ook weleens ingesleten of beschadig je de buitenkant waar de keerring invalt, met demonteren (gebeurt bij mij tenminste wel eens).
+1
wim-same
@Corne S buiten kant valt meestal wel mee, maar de as kan wel eens ingesleten zijn.
bob de bouwer
@wim-same Veertje een beetje inkorten dan zit hij iets strakker.
+1
wim-same
@bob de bouwer Ja, of proberen om de keerring op een iets andere plaats te monteren.
+1
Kramer U800
@wim-same @bob de bouwer En als dat dan nog niet mocht helpen dan de as op-lassen. Maar dat komt niet veel voor.

De keerringen doe ik vaak met een klein laagje vloeibare pakking monteren op de buitenkant, dan gaat het monteren makkelijker, en mocht er een beschadiging zitten in het gat dan weet je zeker dat hij dicht is. En de keerring zit natuurlijk lekker vast geplakt op zijn plek.
+1
wim-same
@Kramer U800 Ja klopt. Wij monteren de keerringen ook vaak met een beetje vloeibare packing aan de buitenkant.
+1
Corne S
@Kramer U800

Speedi sleeve heb ik ook weleens toegepast. Alleen moet je goed kijken waar die precies moet komen. Is ook relatief duur en op een lange as lastig te monteren.

Ik heb er bijvoorbeeld eentje op m'n krukas zitten (zie m'n foto's).
Kramer U800
@Corne S Dat zou ook nog kunnen inderdaad, maar zijn wel reette duur inderdaad.
schluterman
@Kramer U800 als het toch niet anders kan. Oplasssen en afdraaien kan ook maar is reete duur en tijd rovend
+1
Corne S
@schluterman

Zeker en dan is het nog maar de vraag of afdraaien alleen glad genoeg is. Bovendien breng je ook warmte in het materiaal met oplassen.

Ik heb m'n aftakasstomp ook laten lasercladden (hardere variant dan opspuiten). Kostte 350 euro. Kon niet anders gezien er de naalden van een naald lager overheen lopen. Helaas na een paar jaar wel afgebroken.
Kramer U800
@schluterman Ligt eraan, als je het zelf doet. Er zitten een hoop uren in met oplassen en afdraaien, maar als je het zelf doet hoef je de uren al niet te tellen. Met een speedi sleeve ben je sowieso een hoop geld kwijt want je moet dat ding kopen, en dan heb je nog eens de uren.
+1
a3vandiejen
Een hele klus Bennie, maar dat word beloond op den duur..succes.
+1
bob de bouwer
@a3vandiejen dank je wel
+2
Fast Eddy
Je pakt hem grondig aan. Het wordt straks weer een plaatje. Daar ben ik van overtuigd.
Toen ik de foto`s zag moest ik direct aan Flappie van Joep van `t Hek denken "daar lag in drie stukken".😉
+2
bob de bouwer
@Fast Eddy ja wordt nog een hele klus.
Maar de trekker wordt niet alle dagen gebruikt dus ik heb de tijd

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5206 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!