Al vaker voorbij gekomen, maar nu optisch helemaal klaar met pet en verlichting e.d. Gisteren een mooie rondrit gedaan door Gaasterland (frl) met ca 20 andere oldtimers.  Op het einde van de dag kwam

MAN AS542

Tom VB
Al vaker voorbij gekomen, maar nu optisch helemaal klaar met pet en verlichting e.d. Gisteren een mooie rondrit gedaan door Gaasterland (frl) met ca 20 andere oldtimers. Op het einde van de dag kwam er echter zoveel olie uit de uitlaat dat ik vermoed dat de koprevisie nog een staartje krijgt… 🤔

Reacties

+1
Towaberg
Dat is jammer 😢,ziet er bijzonder goed uit 😍
+1
a3vandiejen
Is een geweldige mooie trekker in zijn geheel, dat is dan jammer inderdaad.
+3
wolseley
Prachtige trekker met veel opties erop. Misschien vindt je nog eens een setje wielgewichten
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Tom VB:
zoveel olie uit de uitlaat

Misschien is de turbo lek 😜
+1
cyrus-van-gelder
@DANOONTJE POWERR Ja dat is het vast Martin!!!!! Snelle diagnose hoor.
  • 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    Quote:
    (hou hier wel van even klooien)

+1
langeslagdiesel
Dan mag je blij wezen dat het beesie nog niet in de nieuwe verf staat. Dan is het echt zuur als hij weer open moet.
+1
Tom VB
@langeslagdiesel hier komt geen nieuwe verf op, de oude is nog prima.
+1
RPCounty
@Tom VB wat voor olie heb je er in? Want na een revisie van zo n oude motor moet je sowieso niet hoger gaan als api CC.....bij CD of CF of hoger zuller de zuigerveren nooit goed op de bussen inslijten. Gevolg olielekkage via de uitlaatpoorten. En een toertochtje is vaak in het begin ook funest. De hele dag wat pruttelen achter mekaar aan. Lijkt mij n geval dat ie ns goed aan het werk moet......
+1
Kramer U800
@RPCounty Inderdaad, hard werken met een "slechte" olie erin (SAE30 ofzo). Dat moest vroeger bij een hoop Zetors ook.
Tom VB
@RPCounty je slaat de spijker op zijn kop. Olie is 20W50
+3
RPCounty
@Tom VB gooi dr maar SAE30 single grade in. Net als @Kramer U800 al meldde. Dan aan t werk en dan zal het zo opknappen
Tom VB
@RPCounty dat ga ik doen
+1
Kramer U800
@Tom VB Haha die is olie is veel te goed voor die motor 😅

We hebben hier een Zetor 6211 gehad die van de eerste eigenaar hadden gekocht, deze had net geen 950 uur erop. De tractor had echter nooit echt hoeven werken, en de eigenaar van de Zetor was ook eigenaar van een transportbedrijf die uiteraard de beste olie in hun vrachtwagens gebruikte. Deze olie ging natuurlijk ook in de Zetor, dit was hele hoogwaardig olie zoals een 15W40. Maar omdat Zetor tot ver in de jaren '90 gewoon nog motoren in bouwde met het ontwerp uit de jaren '50 moest deze motor in het begin gewoon een slechte olie krijgen en niet de voorgeschreven olie. Als je met deze goede olie de tractor zwaar aan het werk zet is er niks aan de hand, dan lopen de cilinders en zuigers wel op elkaar in, maar als je er niet mee werkt dan worden de cilinderbussen spiegel glad wat ook bij deze Zetor het geval was, zo hard dat ze niet meer eens te honen zijn, dat werd dus 4 sets nieuwe zuiger en cilinders mede door olie gebruik en carterdruk.

De Zetor dealer hier in het dorp deed dit vroeger, slechte olie erin de eerste 500 uur.
+2
Kramer U800
Wat een mooie tractor blijft het toch. De originaliteit spat er vanaf! Een museumstuk is het.
+2
Tom VB

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MAN AS542 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!