Vanmorgen mocht de Hatz weer mee op pad om de heining weer langs het land te zetten. Helaas niet zonder brokken weer thuis gekomen. Halverwege besloot de poelie van de v-snaar los te komen en die trok

Hatz TL 13

hooidonk
Vanmorgen mocht de Hatz weer mee op pad om de heining weer langs het land te zetten.

Helaas niet zonder brokken weer thuis gekomen. Halverwege besloot de poelie van de v-snaar los te komen en die trok de dynamo uit z'n steun, met de nodige schade tot gevolg. Ik schijn een abonnement te hebben op bouten die na een langere tijd los komen.

Reacties

+4
Kramer U800
Helaas maar je hebt er wel een mooie foto aan over gehouden!
+2
hooidonk
@Kramer U800
Nou, het weer was er ook wel perfect voor!
Wat een prachtig zonnetje vandaag.
+1
Kramer U800
@hooidonk Gelukkig kan je de wind niet op de foto zien 😉 want die stond er wel vandaag
+1
hooidonk
@Kramer U800
Nou, gisteren was niet alleen de trekker luchtgekoeld.. 😅
+2
akkermopet
Je blijft ook bezig met dat "olde iezer" hahahaha 🤣🤣
+2
hooidonk
@akkermopet
Haha ja, soms zakt je de moed wel in de schoenen met die ouwe troep.. 🙈
+4
Massey 2705
Ach joh , een stro touwtje en wat heining draad , en hij doet het weer !! 😊
Maar het is wel wat Kramer zegt , een hele mooie foto ! 👍👍
+2
hooidonk
@Massey 2705
Haha, gewoon de brokken er af schroeven en weer verder gaan. De trekker reed er niet minder om. 💪🏼

Dankjewel 😉
+1
Hannesman
@hooidonk misschien kan je er nordlock ringen tussen maken? Heb ook ook gedaan bij m'n loslopende bouten.
hooidonk
@Hannesman
Ja, ik kan eens kijken of ik er wat onder kwijt kan.
De poelie zit vast met twee inbusboutjes, die vrij krap in het potgat gaan, dus ik weet niet of ik er wat onder kwijt kan. Volgens het onderdelenboek hoort er in ieder geval niks onder.
Ik denk dat een keer natrekken misschien ook al genoeg is.

Die andere bouten die losliepen, waren de moeren van de achterwielen van de 155. Die gietijzeren velgen zitten met speciale hoge moeren vast. Die kwamen ook opeens na een aantal jaren uit het niets los.
+2
Hannesman
@hooidonk ah, altijd de nare plekjes waar ze loslopen. Anders misschien een drupje loctite 242. Dat krijg je ook nog een keer weer los. (Hele vertragingakast van m'n bloter zit daar mee in elkaar, die had ook steeds een aantal bouten los, ondanks op moment aandraaien)
+1
akkermopet
+2
Hannesman
@hooidonk wat is de maat die je eventueel moet hebben?
hooidonk
@Hannesman
Het zijn twee M10 bouten. 👍🏼
+2
Kramer U800
@hooidonk Gewoon locktite erop. Of als het draadgat doorlopend is een moer aan de achterkant maar dat zal wel niet frees ik.
hooidonk
@Kramer U800
Het zijn inderdaad blinde gaten, dus dat gaat helaas niet.
+2
a3vandiejen
Wel mooie foto.
+3
Towaberg
Prachtige foto, jammer van de brokken 😢
+4
hooidonk
@Towaberg
Ja, als je hem niet gebruikt, gaat hij ook niet kapot. Ook al ben je er nog zo zuinig op.

Dus maar even uithuilen, de brokstukken in elkaar puzzelen en maar weer gewoon doorgaan. 👍🏼
+1
Towaberg
@hooidonk dat is de spirit 👍
langeslagdiesel
@hooidonk net een auto. De eerste kras is het ergste. En het blijft mechaniek. Maar is dit niet een klein beetje het deksel op de neus van perfectionist? Een goede restaurateur snijd ook alle schroefdraden schoon, borgt met de origine ringen. En niet met loctite. Dus ja,,,,,,,,, . Dan heeft het verhaal weer twee kanten. Neemt niet weg dat het heel erg zonde blijft van je werk en resultaat.
+1
hooidonk
@langeslagdiesel
Haha, daarom koop ik ook geen nieuwe auto, maar liever eentje met een krasje 😄

De strekking van de rest van je reactie ontgaat me helaas, wat bedoel je precies?
+3
Hannesman
@langeslagdiesel onzin, zelfs met nieuwe getapte gaten en nieuwe bouten lopen er bouten los. Trillingen, resonantie, rek, temperatuur van bout en montage, materialen, Indringen van olie. Je hoeft maar net een combo van deze variabelen te hebben of je hebt een losse verbinding. Daarom heb je soms hulp van een extra borging of loctite nodig. Bij Sommige restauratie werkt zelfs de meerdere lagen Primer en kijharde 2k lak ook als een extra borging...
+3
Hannesman

(klik om te vergroten)

Deze ringen zitten wel vast. Zijn 2.5 mm dik
+2
hooidonk
@Hannesman
Bedankt voor het meten! Ik heb het gat opgemeten, maar die gaan wel passen!

Mocht je er twee kunnen missen, wil ik ze graag van je over nemen!
+1
Hannesman
@hooidonk geen probleem, doe maar even PB met adres doe ik ze even op de post. 👌

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!