Foto van een Massey Ferguson Meerdere een landbouwkrantje uit 1966 .Bij stijn gefotografeerd.De laatste optie bij de diepteregeling.De rood omcirkelde.Daar had ik nog nooit van gehoord.En ook nog nooi

Massey Ferguson Meerdere

Fendt926Driver
Foto van een Massey Ferguson Meerdere een landbouwkrantje uit 1966 .
Bij stijn gefotografeerd.
De laatste optie bij de diepteregeling.
De rood omcirkelde.
Daar had ik nog nooit van gehoord.
En ook nog nooit aan gedacht om te doen.
Iemand er bekend mee?

Reacties

+4
Fendt926Driver
Ook wel een heel oud landbouw blaadje

(klik om te vergroten)

21 mei 1966.
+2
manus
Ik heb geleerd dat je als het zwaar wordt, altijd het hefbroodje onder te trekbalk/triangel beetje omhoog kan doen. Dan heb je ook druk op de wielen van de trekker
+1
Fendt926Driver
@manus ja die ken ik ook.
Maar dat is star.
Nou hadden ze in 1966 veel minder drempels in de wegen zitten. Maar een dissel heffen met de gatenbalken dan een drempel nemen. Of in het land een greppel door is geen succes.
Menig topdruk cylinder in de moderne tyd is daar mee gesneuveld
2850Johndeere6R
Idd een bijzondere optie ik zal m'n pa eens horen.
+2
David Bakker
Dit werkte met een triangel constructie met kettingen of je nu helling op of af rijd of op een vlakke weg de hef heft met dezelfde kracht zodat niet alles krom buigt .
Fendt926Driver
@David Bakker dat was ook zeker hun gedachte erachter dat alles heel blijft en dat je dus met een 35pk trekker wel 45pk transport zou kunnen doen
David Bakker
@Fendt926Driver Ja precies , het scheelt ook natuurlijk dat je je trailer hoog aan koppelt , hart achteras zeg maar , Dit systeem is gebaseerd op een standaard trekhaak en niet die verstelbare trekhaak die wij hebben .
+5
Pauls
@David Bakker @Fendt926Driver Ik heb verscheidene jaren zo gereden, dit systeem was perfect met een wagen, als je ondergrond voldoende draagkrachtig was, kon je de hefhendel (in het speciale kwadrant) vrij hoog zetten zodat er veel druk (gewicht) op de achterbandjes kwam. Eenmaal op de weg moest je de hefhendel ver naar beneden doen om ook op de voorwielen druk te houden, heb zo verschillende keren met een 10 tons schamelwagen het veld afgekomen vol geladen met zakken graan, achter de 35X. Je mocht niet te hoog inspannen op de trekhaak, of de trekker ging zo al achterover leunen als je door een greppel moest. We reden liever geen 2 keer dus alles moest in eenmaal mee, als je er nu over na denkt, remmen had de schamelwagen niet, dus alles moest van de 1500 kg trekker komen.
+3
Fendt926Driver
@Pauls ik had eigenlijk niet verwacht dat iemand dit ooit gebruikt zou hebben.
Maar hoor nu dus aan jou verhaal dat het wel degelijk bekend was bij mf rijders en dat het ook daadwerkelijk gebruikt werdt.
Prachtige praktijk ervaring
+1
David Bakker
@Fendt926Driver Ik heb het zelf nooit in de praktijk gezien . Bij de dealer op zolder lang geleden heb ik er wel eens een paar gezien .
+2
Pauls
@Fendt926Driver Nu met de 175 gebruik ik enkel het hefbroodje bij een kar om hout uit te rijden, als het nodig is, ook omdat deze functie ook op de 175 zit, maar zijn nu slimmer geworden, als het wat te nat is gewoon weekje wachten en dan lukt het vaak ook zo. Nog een kleine anekdote uit de vroege jaren 80. Wij reden met de 35X met een mengmestvat van 4000 l op onze akkers, de toenmalige 185 stond voor de cultivator of ploeg. Moesten niet zo ver over de straat, maar op het veld werd dit systeem met het hefbroodje gebruikt, (het andere ging niet, omdat de heflatten niet hoog genoeg kwamen) samen met een ketting onder de trekker door, naar het chassis waar de pomp opstond. Heel goed opletten dat de trekker dan niet uit de rechte lijn ging of je kon nog achterover kiepen, dus greppeltjes schuin doorrijden. Onze buurboer had toen net z'n nieuwe 306, en ging ook aan de slag met z'n 4000l tank, hij stond meer stil dan rijden en de 185 (met mijn vader aan het stuur) moest hem vaak redden, terwijl ik bleef rijden waar de fendt was vastgelopen. (Maar niet in het zelfde spoor wel te verstaan).
+4
Fendt926Driver
@Pauls vroeger op stage met een ford 5000 voor een 8000 liter enkelas giertank mest gereden.
Tank was in de boventrekhaak.
En een ketting vanaf het frame onder de vacuumpomp naar de ondertrekhaak die iets slok hing met rijden.
Maar strak zodra de voorwielen een meter hoog los kwamen.
zorgde er voor dat je nooit achterover kunt slaan
+1
Pauls
@Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar strak zodra de voorwielen een meter hoog los kwamen.zorgde er voor dat je nooit achterover kunt slaan

Zo hoorde het in die tijd.
Zo'n avontuur heb ik ook ooit ondernomen met de 185 en een dubbelasser vat van 8500l. Moesten toch aardig wat afstand afleggen, dus mochten we deze dan lenen ipv onze 4000l. We moesten vertrekken uit een straatje direct een brug op, tegen dat je boven was kon je doorschakelen van 3 naar 4. Maar op het veld gingen de achterbandjes (13.6R38) vaak scheef tussen de voorbandjes en de banden van de beerton, dat was niet aangenaam rijden. De dubbelasser was voor aan een starre as en achter een meesturende (niet geforceerde) stuuras, die kon geblokkeerd worden, als je achteruit moest rijden had je dit wel nodig. Ik had toen 2 hydraulic ventielen , eentje voor de as te blokkeren en eentje om de achterkraan te openen. Goed opleeten dat je je niet vergistte. Remmen was enkel de trekker, en ik moest dan door ons dorp met het hele span, moet je niet meer aan denken. Nu mag je 7 km omrijden om een fiets straat van 500 m . Er mogen enkel auto's komen, achter de fietsers, een fiets inhalen totaal verboden. Kleine vrachtwagens voor levering aan winkels enkel in de voormiddag. Er is veel veranderd in 30 jaar.
new holland koen
@Fendt926Driver Dat verhaal ken ik ook, van mijn vader met de ford 5600😜
+1
Gavrie Willemsen
Mooi krantje hè @stijn-de-bock ……….😜😜😜
+1
stijn-de-bock
@Gavrie Willemsen heel mooi,ben ik heel blij mee,en van jou gekregen dat is extra bijzonder.
+5
Hannesman
.

(klik om te vergroten)

Deze bok leverde Massey Ferguson er voor. Die rode ketting gaat om de trekboom
Fendt926Driver
@Hannesman prachtig
langeslagdiesel
Is dit niet oorspronkelijk ontwikkeld om meer grip te genereren als er een half gedragen ploeg in de hef hangt? Ben niet zo bekend in de mf hydraulische geschiedenis.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Massey Ferguson ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!