Foto van een Fendt 820 en zelfbouw beregeningspomp. Vorig jaar een pompunit laten bouwen door een kameraad. Het idee hierachter is dat de combinatie van losse pomp, haspel en slanghaspel in 1 keer naa

Fendt 820

Fendt412vip
Foto van een Fendt 820 en zelfbouw beregeningspomp. Vorig jaar een pompunit laten bouwen door een kameraad. Het idee hierachter is dat de combinatie van losse pomp, haspel en slanghaspel in 1 keer naar het volgende perceel getransporteerd kan worden. De pomp staat op een zware bok die in de achterhef hangt, hieraan kan dan de haspel gekoppeld worden. In de fronthef moet dan wel de slanghaspel met voldoende slang hangen om de combinatie in balans te houden.

Reacties

+1
PieterA
Welke motor heb je er tussen laten bouwen?
Gebruik je ook slootwater voor de koeling?
Nog overwogen om geluidsisolatie toe te passen?
Hoe hang je de zuigkorf in de sloot?
+1
Fendt412vip
@PieterA De motor is een 5 cilinder Henschel met 115 pk van ruim 60 jaar oud. Ik heb deze in combinatie met de warmtewisselaar gekocht, hij diende als motor/pomp voor een sprinkler installatie bij een fabriek en had nog maar 500 uur. De pomp kon helaas niet voldoende druk leveren dus ik heb er een nieuwe Landini pomp (180 m3/h) bijgekocht die ook op de Ferbo haspels zit. Er is een Elco cim 137 computer opgebouwd voor de beveiliging en automatische drukregeling. Achteraf had ik beter een modernere motor kunnen kopen omdat het aanpassen en lekvrij krijgen ook het nodige gekost heeft. Het concept met de warmtewisselaar en slootwater koeling icm een goede zuigkorf en extra filter bevalt prima. Met deze motor is de maximale capaciteit evengoed al richting de 120 m3 per uur bij een brandstofverbruik van 13-14 liter per uur.

Geluidsisolatie toepassen leek me vrij lastig omdat het zo'n groot geheel is. Ik beregen niet vaak vlakbij woningen en heb ook nog een geluidsgeïsoleerde pompset die ik dan kan gebruiken. De zuigslang gooi ik met de hand in de sloot, de korf ligt dan op de bodem. Deze is lang genoeg om ook uit een tocht te kunnen beregenen en is nog vrij goed te hanteren met 1 persoon.
PieterA
@Fendt412vip Bedankt voor de duidelijke uitleg👍. Verrassend dat je zo'n oude motor gebruikt en innovatief om slootwaterkoeling toe te passen.

Wel lekker zuinig zo. Wij verstoken ongeveer 10 liter per uur voor 60 kuub
PieterA
@PieterA Wel gemiddeld ongeveer 700 m tussen pomp en haspel.
Fendt412vip
@PieterA Dat is ook een behoorlijke lengte aanvoerslang. Wat voor diameter slang gebruik je? Ik werk met maximaal 500 meter 6 duims slang en heb dan maar een 0,5 bar drukverlies, dat merk je nauwelijks in het brandstofverbruik.
PieterA
@Fendt412vip Wij hebben 4 duims slang. 6 duims was weer een extra investering. We hebben 1700 m slang en als we dat op 2 haspels zouden willen doen worden die haspels gelijk weer zo zwaar. De transportslang geeft weinig verlies. 0,07 bar per 100 meter. De haspel heeft een slang van 110 en een turbine. Dat geeft een enorm drukverlies.
Fendt412vip
@PieterA Een begrijpelijke keus in jullie geval. Ik ben alleen wel benieuwd hoe jij aan dat getal van 0,07 bar druk verlies per 100 meter komt? Volgens de info die ik gevonden heb over 6 duims slangen is het drukverlies per 100 meter ongeveer 0,13 bar bij 100m3 per uur.
PieterA
@Fendt412vip afgelezen op de manometers. Bij 20 m slang is het verlies 0. Bij 1400 m is het verlies 1 bar. Bij 60 kuub per uur
Fendt412vip
@PieterA Aha, kijk. Ik blijf het interessant vinden, drukverlies bij verschillende diameters, lengtes en kuubs/uur. Ik denk dat het veel scheelt dat jij met 60 m3/h draait. Er wordt immers gesteld: verdubbeling stroomsnelheid is verviervoudiging van het drukverlies.
arjanvw
Mooi concept en ook mooie uitleg erbij! Had alleen wel verwacht dat je een lager brandstof verbruik kon halen. Daar zitten wij met de trekker ook op en had verwacht dat een losse motor efficiënter omging omdat er minder componenten tussen zitten.
Fendt412vip
@arjanvw Veel kuubs verpompen vraagt nou eenmaal kracht/brandstof. Ik weet niet hoeveel m3 jij per uur verpompt?

Ik heb ook een motorpompset met 6 cilinder Iveco motor en 4 waaier pomp die veel uit de bron beregent. Die verbruikt maar 9 liter per uur bij 80m3, omgerekend gelijk aan deze 5 cilinder. Bij gebruik van trekker/pomp zit ik bij 80m3 per uur al aan 12 liter per uur dus in mijn ervaring scheelt het wel degelijk.
+1
arjanvw
@Fendt412vip wij zitten ook op ong 100m3 uur. Daarom ook redelijk vergelijkbaar.
valmet6400power
@Fendt412vip
Wij verbruiken met een trekker, 4 cilinder turbo motor van 115 pk +- op aftakas ook 12 liter per uur en zitten dan op 80m3 per uur. Met 1550 motortoeren. Trekker staat ook niet direct naast de pomp, zit altijd minimaal 100 meter slang tussen. Hebben de slangen toch liggen en ik vind het zonde om de trekker telkens nat te laten worden 😂
+1
Fendt412vip
@valmet6400power Dat is een vrij normaal verbruik voor met de trekker beregenen denk ik. Ik doe zelf eigenlijk alleen voor nood nog met de trekker beregenen. Ik vind een trekker te duur om veel uren voor een pomp te laten maken en de turbo slijt ook sneller is de ervaring.

Dat altijd met slang beregenen is wel behoud van je trekker ja.
valmet6400power
@Fendt412vip
Klopt maar als je een losse motorpomp hebt dan moet je alsnog met de trekker heen om die te verrijden als ook een motor op de haspel. En wij hebben er een trekker voorstaan uit 1992 met inmiddels 12800 uur. Denk dat ie in z’n leven wel tegen de 1000 uur beregend heeft en de eerste turbo zit er nog op 😄
En omdat ie sinds nieuw bij ons is, vind ik het zonde om hem extra te laten verroesten haha

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 820 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!