Moesten we maar eens proberen zon 10 rijer,  vindt het wel wat!. Foto is geplaatst door thmtrader op 26-09-2021 om 12:07:53, met 36 reacties.

John Deere 8400 (hakselaar)

thmtrader
Moesten we maar eens proberen zon 10 rijer, vindt het wel wat!

Reacties

+1
2850Johndeere6R
Dat is een beest van een machine denk ik zo
jehan
En menno was et wat?
thmtrader
@jehan ja t is wel wat.
husky
Nu nog 400 bunder mais erbij?
thmtrader
@husky liever niet, moet wel leuk blijven.
husky
@thmtrader t kan nog zo leuk zijn, maar moet wel terug verdiend worden... en de capaciteit bij de kuil moet er ook zijn, je kunt niet overal met 2 shovels op de bult werken en constant wachtende wagens bij de kuil is ook niet altijd prettig, dan kun je beter het circus een beetje rijdend houden...
+3
thmtrader
@husky zal het anders formuleren, ik ben tevreden met wat ik heb. En in de mais is meer bunders niet altijd meer verdienen. 😊
Cat power
@thmtrader waarom is meer bunders niet altijd meer verdienen
Fendt926Driver
@Cat power als je met een stel messen of invoerkettingen 500 ha kunt.
Dan kun je na 450 ha nog redelijk goedkoop een kleine 50 ha bij hakselen want de messen gaan er na de maistoch uit.
Heb je echter 550 ha zou je theoretisch voor 50 ha nog nieuwe messen of kettingen moeten kopen.
Cat power
@Fendt926Driver ja maar als je 500 bunder moet dan kun je mooi rond komen
Fendt926Driver
@Cat power de 500 bunder was maar een aanname.
Maar met een kettingbek en een nat jaar waren ze door het zand vreten zo maar een 100 ha eerder versleten.
Maar helemaal op of bijna op maakte niet uit elke winter kwam er voor een 20.000 gulden nieuw aan slijtdelen aan de bek en messen van de kooi
+1
thmtrader
@Cat power mais is emotie, als ik hoor tegen welke tarieven met name de grotere partijen worden gemaaid blijf ik liever bij huis.
Ik begrijp ook wel dat er loonwerkers die “moeten” om de boel rond te zetten. Maar voor nul tarief aan de gang….
Jotke
Quote Reactie van @husky:
@thmtrader t kan nog zo leuk zijn, maar moet wel terug verdiend worden... en de capaciteit bij de kuil moet er ook zijn, je kunt niet overal met 2 shovels op de bult werken en constant wachtende wagens bij de kuil is ook niet altijd prettig, dan kun je beter het circus een beetje rijdend houden...

Onze loonwerker rijdt al een jaar of 11 met een 12 rijer. Gaat goed. Bij de kuil af en toe effe wachten maar andersom wacht de hakselaar ook wel eens maar nooit lang. Aantal karren wordt afgestemd op de afstand van land naar kuil. Inmiddels zijn de meeste wel om naar 12 rijer hier volgens mij op een paar na.
husky
@Jotke hangt natuurlijk ook een beetje af van het formaat silo en de wensen van de klant, de ene keer gaat het vlotter dan de andere keer, en een beetje uitdaging mag er van mij ook wel inzitten 😁
+1
Jotke
@husky

Dat ook ja.

Wie er moet wachten ligt ook wel aan de afstand naar de kuil.

Vorige week Reyrink met hun 9700i aant werk gezien. Toen er nog voor 1 kar opt land stond besloten ze aan de kuil pauze te houden. Hakselaar heeft een half uur in z'n uppie gestaan.

Ofja, omringt door de jagers van de familie van Puijenbroek die hoopte wat wilde zwijntjes af te kunnen knallen.
Fendt926Driver
Nadeel van de 10 rijer en hoge mais was dat ik geen oogcontact meer met de hakselaar chauffeur had vanuit de trekker kabine.
Later een rode lamp voor de kabine gemaakt dat je nog iets wist wanneer je stoppen moest
thmtrader
@Fendt926Driver dat is inderdaad wel wat lastiger. Maar de voordelen zijn ook groot.
Fendt926Driver
@thmtrader de voordelen waren dat als we s morgens met 6 combis bij het perceel kwamen het perceel aan 1 kant geopend werdt met de 10 rijer en binnen een 45 minuten waren alle 6 wagens vol en op de straat.
Later kwam je allemaal met tussenposen weer bij het perceel terug voor de 2e vracht en werdt er rustig verder los gemaaid
Fendt926Driver
@thmtrader nadelen (hoe klein ook) waren er ook.
Altijd dat transportwiel weer oppakken en mee rijden
Toch wel fors zwaarder in nat land
En met nat land was je je extra rijsnelheid gedeeltelijk kwijt aan haksel pk in de extra rijen
thmtrader
@Fendt926Driver ben gevraagd om er mee te draaien, het was de bedoeling dat we met een 8 rijer zouden gaan draaien.
Fendt926Driver
@thmtrader die waar ik veel naast gereden heb had nogal eens wat extra kolf verlies in rijpere mais.
Verder een heerlijke machine om naast te rijden
+1
guus hiddink
@Fendt926Driver herkenbaar kolfverlies bij een kemper ,wij hadden een 8rijer kemper wie erg veel kolfverlies had .Na 2 seizoenen dingen veranderen van lieverleed het voorzetstuk bij de dealer neergezet en een 2e hands claas orbis eraan gehangen om het seizoen af te maken
thmtrader
@guus hiddink was met kleine trommels toch?
guus hiddink
@thmtrader ja klopt
Fendt926Driver
@thmtrader yup die waar ik naast reed had ook kleine trommels.
Deze zie ik ook platen staan achter de buitenbocht trommels.
Misschien zijn deze beter.
En rijpe mais krijg je pas aan het eind van het seizoen
thmtrader
@Fendt926Driver dit is 4 grote trommels en 2 kleine.
Jotke
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
@thmtrader nadelen (hoe klein ook) waren er ook.Altijd dat transportwiel weer oppakken en mee rijdenToch wel fors zwaarder in nat landEn met nat land was je je extra rijsnelheid gedeeltelijk kwijt aan haksel pk in

Dacht dat die transportwielen vooral iets van de laatste jaren was?

Hier zie ik ze in ieder geval pas sinds aantal jaar op de nieuwe JD's. Andere 12 rijers tot nog toe zonder.
SJB533
Je hebt inderdaad een grote bek, Menno 🙈 Kuj er überhaupt wel mee uit de voeten? Achterhoek staat nou niet bepaald bekend om zijn ruim opgezette percelen
+1
thmtrader
@SJB533 juist daarom is het makkelijk, als je veel los maait.
SJB533
@thmtrader
Ruimte maken?
+1
ford8630power
@SJB533 Juist vooral op kleine stukken is het makkelijk, veel minder gedraai met een bredere bek. Met een 12 rijer hoef je nieteens een keer extra te steken in de hoeken
catfan55
Meer werkbreedte wint het altijd van meer rijsnelheid als je in capaciteit omhoog wilt. De vraag is of je het wilt haha.

Wij hebben dit jaar 2 weken gereden met een 12 rijer aan de 960 ipv de normale 10 rijer. Gigantisch verschil in capaciteit wat we eigenlijk niet hadden verwacht. We kunnen ook eigenlijk rustig bredere bekken hebben aan de 980’s hier in onze conditions maar die zijn er nu eenmaal nog niet 😅 mochten we eens een gebruikte orbis 900 vinden voor mooi geld dan komt ie voor een 960. Maar met de orbis 750 gaat het ook prima.
thmtrader
@catfan55 capaciteit winst was niet de insteek, meer rust in het veld en een nog betere haksel kwaliteit wel.
catfan55
@thmtrader dat las ik inderdaad. Een vollere chopper bij lagere rijsnelheid is altijd beter, betere snij kwaliteit, meer ruimte, rustiger voor chauffeurs, mooier stoppelen, Wij rijden eigenlijk altijd te hard vind ik, maar onze mais gewassen zijn ook veel lichter als in NL
+1
husky
@thmtrader rust in het veld krijg je wel als de wagens niet terug komen omdat het bij de kuil niet wil vlotten...🙈

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 8400 (hakselaar) ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!