Het draadjes aansluiten is begonnen!Tot nu toe lijkt het meeste te gaan werken.Maar even een vraagje aan de MF'ers: klopt het dat het hele systeem onder stroom blijft staan als de trekker uit is? Dus

Massey Ferguson 155

hooidonk
Het draadjes aansluiten is begonnen!
Tot nu toe lijkt het meeste te gaan werken.

Maar even een vraagje aan de MF'ers: klopt het dat het hele systeem onder stroom blijft staan als de trekker uit is? Dus dat dan ook de brandstofmeter en de temperatuurmeter blijven werken?
Zit er over te denken om die twee dingen en de verlichting via het contactslot te schakelen. Anders lijkt het me dat hij de accu leeg trekt als hij een poosje niet gebruikt wordt?
Of maak ik nu een denkfout?

Reacties

+1
RobVolvo
Normaal gesproken moeten de wijzers naar 'nul' vallen zeg maar als je het contact eraf doet. Idd bestaat dan de kans dat hij stroom blijft trekken. Ik zou voor alle zekerheid sowieso ook een massaslot monteren op een mooie (bijna) onzichtbare plek op de trekker, kost een paar tientjes maar kan je een hele hoop ellende besparen. 😉
akkermopet
Nee, je maakt geen denk fout hoor!
Als het goed is dat je het contact sleutel op nul draai dan moet alles bij de meters spanning loos zijn.
+1
vjenneMFfan
Volgens mij hoort alles stroomloos te zijn als het contact uit is. Op het contactslot heb je ook meerdere opties qua stroom, weet je zeker dat je de goede pinnen hebt? Of gaat die stroom bij jou volledig buiten het contact om?
Ik heb er destijds een nieuw contactslot ingezet omdat een stand niet schakelde.
erik9831
Nul
+ na contact
Constante plus

Er zijn dingen die een constante plus nodig hebben, ondermeer een radio, om zijn geheugen te behouden. Maar neemt niet zoveel stroom af.

+ na contact, zijn de dingen die stroom nodig hebben om te starten bijvoorbeeld.

Zijn zowel de dingen die iedereen weet bijna. Zul jij uiteraard ook wel weten.

Maar wanneer er een stroom blijft staan op de tank meter, dan lijkt het mij dat deze constant op peil blijft staan. Vraagt inderdaad wel stroom. Is dit zo volgens het originele schema dat je dit vaststelt?
+1
roscho
Misschien is het contactslot verkeerd aangesloten zodat de hele mikmak onder stroom blijft.
Of door het contactslot wordt een relais ingeschakeld dat nu blijft hangen.
In ieder geval is het hierboven genoemde massaslot nog niet zo'n verkeerde oplossing.
+1
roscho
Quote Reactie van @roscho:
contactslot verkeerd aangesloten

Ik reageer een keer op mezelf omdat ik nadere info heb gevonden.
Zie onderstaande link voor afbeeldingen van contactsloten en daaronder de coderingen plus wat daarop aangesloten hoort te zijn:
kramp.com/pdf/nl_NL/…
Om te testen kun je de accu afkoppelen en een acculader aan de kabels hangen. Bij kortsluiting krijg je nu hooguit een kapotte zekering of een klein flitsje, maar geen dikke vonken.
+1
john deere 7810
Ga er maar vanuit dat het achter het contact moet zitten en niet constant moet zijn. Dat hebben die meters niet nodig.
hooidonk
Bedankt jullie allen voor de reacties!
Het leek mij inderdaad ook het meest voor de hand liggend.

Nu haal ik altijd een accupool los, maar een massaslot staat zeker nog op het toedoe-lijstje.

Aanvulling: Inmiddels ook reactie terug van een mede-155'er en die bevestigde dat de verlichting en de meters blijven werken als de trekker uit en van het contact is.

(klik om te vergroten)

Ik had de oude kabelboom nagebouwd, welke ook overeen kwam met dit onderstaande schema.
Hierin is te zien dat de stroom eerst naar de startmotor gaat en vervolgens rechtstreeks naar de amperemeter.
Het contactslot wordt hier enkel voor het startsignaal gebruikt.
De voeding van de temperatuur- en de brandstofmeter zitten bij de spanningsregelaar op en komen rechtstreeks van de dynamo af.
Werken die dan enkel bij een draaiende motor of kan de stroom daar ook vanaf de accu komen?

(klik om te vergroten)

Vervolgens gaat de verlichting zelf verder volgens dit schema. Bij mij was de meeste bedrading weg, maar er zat nog wel een originele draad vanaf de amperemeter naar de lichtschakelaar.
+1
hooidonk
@hooidonk
Er zit trouwens een geschakelde aansluiting op het contactslot, dus ik heb de kabelboom iets aangepast, zodat nu de voeding van de verlichting en de meters via het contactslot gaan.
+1
roscho
Quote Reactie van @hooidonk:
voeding van de verlichting en de meters via het contactslot

Zo hoort het. Maar pas op, laat niet de volledige stroom voor de verlichting over het contactslot gaan, de meeste contactsloten houden daar niet van. Daar hoort een relais tussen te zitten. Tenzij je er LED-lampjes in zet, die trekken bijna geen stroom.
hooidonk
@roscho
Enig idee hoe ik daar achter kom of het genoeg of teveel wordt voor het contactslot?
Anders inderdaad een relaistje. 👍🏼

Ik wil er graag op den duur ledjes in hebben, maar ik zag al wel dat het flink zoeken wordt naar een type wat geen blauw/wit licht geeft.
+1
langeslagdiesel
Eh,,,,,, die Engelsen zijn wel eens meer ff anders. Is het niet massa geschakeld, en massa is +? Wij hebben onder onze klantenkring ook een 165 gehad met de + op het frame.
hooidonk
@langeslagdiesel
Ja dat klopt Johan, daar ben ik al eens flink mee aan het sukkelen geweest om op een MF35 een knipperlichtrelais werkend te krijgen met een + aan de massa. 🙈

Maar dit is een Franse MF en uit m'n hoofd heeft die gewoon de - aan de massa.
+1
langeslagdiesel
@hooidonk dat kan je als het goed is zien op je startmotor.
mf 35x
@langeslagdiesel das bij mijn 35 ook zo

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!