Toen de maisoogst zijn opmars maakte in de jaren 70 was Schlüter al vroeg bij met trekkers te testen aan maishakselaars.Voor wie een zelfrijder in die tijd nog wat te uitbundig vond, kon ook kiezen v

Schlüter Super 2000 TVL

+19
Schluterfan
Toen de maisoogst zijn opmars maakte in de jaren 70 was Schlüter al vroeg bij met trekkers te testen aan maishakselaars.

Voor wie een zelfrijder in die tijd nog wat te uitbundig vond, kon ook kiezen voor een 185pk sterke Schlüter Super 2000TVL met 8cilinder in lijn turbomotor en een Mengele SH30H 3rijer. Duidelijk is ook te zien dat de chauffeur andersom zit. Dat was mogelijk als je de zogenaamde "Rüfa" bij de trekker erbij bestelde. Zo kon de hele bestuurderspost 180° draaien. Deze 2000 is er nog eentje van voor de cabinewijziging in '80, te herkennen aan de rode binnenplaten van de achterspatborden en de metalen voorspatborden. Ook liggen hier nog '20*8R38 achterop de trekker. Toen vanaf '80 de "nieuwere" cabine op de trekkers werd gemonteerd was ook 20*8R42 mogelijk, en ging menig 2000 ook zo'n kleine 40km/u snel.

Dat Schlüter al langer aan een ontwikkeling rond "Rüfa" bezig was, blijkt eruit dat begin de jaren 70 ook de eerste Super's al op het veld verschenen met een "vaste" Rüfa. Hier werd er boven de hefinrichting nog een extra stuurhuis met pedalenwerk gemonteerd. Er waren ook systemen van Mengele en Pöttinger mogelijk. Dat was een buis met een stuurhuis aan gemonteerd, die tussen de spatborden gemonteerd werd. Het systeem van Mengele was zo gemaakt dat er van het stuurhuis naar de zijkant een buis met daarin een as liep naar een haakse tandwielkast. Die tandwielkast had dan weer een as naar voor waar een samenhangsel van assen met kardanstukken het stuurwiel vooraan bediende. Een gelijkaardige opstelling maakte Schlüter later in de types met eerste hydraulisch kipbare cabine, maar dan met een hydraulisch bedient stuur, zodat het assenstelsel achterwege kon blijven. Zo'n systeem zag ik ook al bij een Super 2000TVL...

In 1984 ontwikkelde Schlüter de Super 2200TVL met een versnellingsbak met een dubbele koppeling. Ongeveer het zelfde idee die nu terug te vinden is in de New Holland Dynamic Command en John Deere E23? Echter was ook daarvoor de tijd toen nog niet rijp en moest Schlüter noodgedwongen verder met de gewone transmissie. Ook zag het toen meer heil in de Super Trac, zodat de Super Trac 2000-2200 al dan niet vanaf '88 met LS, toch tot fabriekseinde in productie bleef...

Dat de 2000's bij vele Schlüterliefhebbers tot een van de topfavorieten behoord is ook nu nog steeds duidelijk. Een gelijkaardige combinatie op de foto rijd nog steeds rond op de Feldvorführungen die na bijna 30 jaar na fabriekssluiting op veel bekijks kan rekenen...

Foto: Technische Universiteit München.
+3
SchluterMarco
@Schluterfan Deze is bijna dezelfde leeftijd als die van mij, heeft ook veel overeenkomsten, maar hij is het niet.
Schluterfan
@SchluterMarco ik kwam enkele weken geleden een 2000 tegen die volgens mij in dezelfde periode als die van jou de "band" kwam afrollen. Die had ik dacht nummer 019. Moet voor zeker te zijn nog eens kijken. Hij had wel de vooras met 10bouten en geen 8. Ik dacht eens begrepen te hebben dat jij en nog 2 andere de oude vooras hadden?
SchluterMarco
@Schluterfan ik heb 019, via Klaus heb ik gehoord dat 017, 018 en 019 een 8 gaats vooras hebben.
schluterman
@SchluterMarco dat is wel weer apart dat ze met die voorassen hebben liggen wisselen
SchluterMarco
@schluterman Lagen nog op voorraad en moesten op gebruikt worden.
schluterman
@SchluterMarco dat geloof ik meteen . Dat is ook terug te zien bij onze supers 850v
Schluterfan
@SchluterMarco

Ik moet het nog eens controleren, was het niet 100% zeker.
+2
Schluterfan
@SchluterMarco

Marco, ik heb het nagekeken, en de trekker die ik gezien heb is 2003 018, en die heeft wel een 10gaats vooras... De eigenaar zei wel dat de trekker een zelfbouw fronthef had, die er raar aangebouwd was. Je kon dat nog zien aan het chassis, hij liet de littekens ervan zien. Hij heeft ooit een 2de 2000 gehad, die slechter was als de oorspronkelijke die hij nu heeft. Hij had daarvan wel een deel onderdelen overgezet op de trekker die ik gezien heb. Misschien dat ook de vooras overgezet is... Toen ik het nummer van die trekker zag moest ik wel aan die vooras denken, maar er niet direct aan gedacht om het hem te vragen. Ik meen wel dat hij gezegt had dat hij het frontblok overgezet had, dus kan zijn dat hij ook daarmee de vooras meegenomen heeft.

Reacties

+7
schluterman
Dat zal ook wel lekker gefloten hebben met hakselen. En mooi met die andere schlüter op de achtergrond
+3
Schluterfan
@schluterman

Die op de achtergrond is vollop aant genieten van het gebrul volgens mij, met de voorruit los 😀
+1
a3vandiejen
Prachtig.
+1
Met een mengele SH 30 😃
+2
huub
De chauffeur zit nog steeds enkele meters van de hakselaar af 🤣
+1
draaipiet
Prachtig
+3
valmet6400power
Vind het evengoed wel indrukwekkend dat er destijds dingen waren die “te” vooruitstrevend waren voor die tijd. Zoals je hier noemt die dubbele koppeling maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen te noemen. Als een fabrikant nu besluit om iets nieuws in te voeren dan kan het haast niet gek genoeg omdat een trekker steeds geavanceerder wordt vergeleken met toen.
+2
Fendt926Driver
@valmet6400power misschien krijg je veel prototypes ook niet mee.
In 1981 heeft fendt in de persoon van hans marshal de eerste tests gedaan met een vario transmissie (leistungsverzweigung) toch is in 1982 de 600 serie de 2e genetatie in gegaan en in 87 de 3e generatie.
En in 93 de 800 turboshift en in 96 de eerste 926 vario.
Maar ook heel veel dingen die ze uitdenken halen de prototypes nooit
+1
valmet6400power
@Fendt926Driver
Ben ik met je eens! Moet ook toegeven dat ik bijna meer weet van Schlüter ontwikkelingen dan van andere merken omdat je dat hier op deze site leert 😄
+1
Fendt926Driver
@valmet6400power klopt. Valmet heeft ook ooit een 1502? Studie model gehad met achter tandemas als het ware.
Misschien ook wel te vroeg in de markt gezet...
valmet6400power
@Fendt926Driver
Klopt was inderdaad een 1502! Ze hebben ook een H800 gemaakt half jaren 80, die was ook volledig hydrostatisch, 4 even grote wielen, stoel 180 graden draaien, maar door productie problemen (niet heel efficiënt omdat het allemaal aparte onderdelen waren vergeleken met gangbare trekkers) en de economische crisis die daarna kwam is het project uiteindelijk gestopt.
draaipiet
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
klopt. Valmet heeft ook ooit een 1502? Studie model gehad met achter tandemas als het ware.

Je bedoeld deze: tractorfan.nl/picture/85935/
+4
Schluterfan
@valmet6400power

Dat is mijn doel voor een deel, informeren. Al is het in "verhaaltjes" vorm zoals jullie het hier noemen 😄
+2
Kramer U800
Bijzonder om te lezen wat men allemaal uitvond toen der tijd. En hoe erg Schlüter met sommige luxe dingen voorop liep op de rest, iets wat vele niet weten.
+3
schluterman
@Kramer U800 schlüter liep op vele fronten voor op de rest
+1
caseboy
Prachtige hakselcombinatie zo, prachtig als je daar mee mag hakselen. ook een top uitleg erbi.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2000 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!