Schlüter Super 2000 TVL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2000 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Voor wie een zelfrijder in die tijd nog wat te uitbundig vond, kon ook kiezen voor een 185pk sterke Schlüter Super 2000TVL met 8cilinder in lijn turbomotor en een Mengele SH30H 3rijer. Duidelijk is ook te zien dat de chauffeur andersom zit. Dat was mogelijk als je de zogenaamde "Rüfa" bij de trekker erbij bestelde. Zo kon de hele bestuurderspost 180° draaien. Deze 2000 is er nog eentje van voor de cabinewijziging in '80, te herkennen aan de rode binnenplaten van de achterspatborden en de metalen voorspatborden. Ook liggen hier nog '20*8R38 achterop de trekker. Toen vanaf '80 de "nieuwere" cabine op de trekkers werd gemonteerd was ook 20*8R42 mogelijk, en ging menig 2000 ook zo'n kleine 40km/u snel.
Dat Schlüter al langer aan een ontwikkeling rond "Rüfa" bezig was, blijkt eruit dat begin de jaren 70 ook de eerste Super's al op het veld verschenen met een "vaste" Rüfa. Hier werd er boven de hefinrichting nog een extra stuurhuis met pedalenwerk gemonteerd. Er waren ook systemen van Mengele en Pöttinger mogelijk. Dat was een buis met een stuurhuis aan gemonteerd, die tussen de spatborden gemonteerd werd. Het systeem van Mengele was zo gemaakt dat er van het stuurhuis naar de zijkant een buis met daarin een as liep naar een haakse tandwielkast. Die tandwielkast had dan weer een as naar voor waar een samenhangsel van assen met kardanstukken het stuurwiel vooraan bediende. Een gelijkaardige opstelling maakte Schlüter later in de types met eerste hydraulisch kipbare cabine, maar dan met een hydraulisch bedient stuur, zodat het assenstelsel achterwege kon blijven. Zo'n systeem zag ik ook al bij een Super 2000TVL...
In 1984 ontwikkelde Schlüter de Super 2200TVL met een versnellingsbak met een dubbele koppeling. Ongeveer het zelfde idee die nu terug te vinden is in de New Holland Dynamic Command en John Deere E23? Echter was ook daarvoor de tijd toen nog niet rijp en moest Schlüter noodgedwongen verder met de gewone transmissie. Ook zag het toen meer heil in de Super Trac, zodat de Super Trac 2000-2200 al dan niet vanaf '88 met LS, toch tot fabriekseinde in productie bleef...
Dat de 2000's bij vele Schlüterliefhebbers tot een van de topfavorieten behoord is ook nu nog steeds duidelijk. Een gelijkaardige combinatie op de foto rijd nog steeds rond op de Feldvorführungen die na bijna 30 jaar na fabriekssluiting op veel bekijks kan rekenen...
Foto: Technische Universiteit München.
Laatste
Reacties