Foto van een Claas Jaguar 860 na een enorme trilling plotseling op de hakselaar de lagering van de bloweras vervangen.Ook andere slijtdelen die bij de dealer op voorraad was vervangen.Na 4 uur haksele

Claas Jaguar 860

+4
Fendt926Driver
Foto van een Claas Jaguar 860 na een enorme trilling plotseling op de hakselaar de lagering van de bloweras vervangen.
Ook andere slijtdelen die bij de dealer op voorraad was vervangen.
Na 4 uur hakselen exact dezelfde storing weer.
De onderdelen die niet vervangen waren bleken dus oorzaak van de storing.
Nu besteld bij de fabriek en dinsdag weer in elkaar zetten met loctite groen dat de speling meest weg is en we de laatste 7.5 ha mais kunnen hakselen en van de winter de bloweras demonteren en laten repareren waar die ingesleten is.

Reacties

+1
radium45
Geen automatische smering op deze machine? Dit heb ik nog nooit meegemaakt dat de blowerlagers kapot liepen.
+6
Fendt926Driver
@radium45 het blijkt te komen van het inlopen van de conise bussen in de bloweras.
En de bloweras is ook iets ingelopen. De eerste series hadden daar vrij veel last van.
Deze manier van spannen is bij veel machines ook opgelost met een dubbele lagering als nalevering vanaf de fabriek voor productie kosten. Maar niet iedereen heeft dat gedaan.
Loonwerker heeft al wel 5 assen vervangen door de jaren heen. En claas heeft dat bij latere series ook sterker gemaakt
Corne S
@Fendt926Driver

Die modificatie zit er bij jullie nog niet in?
Kun je dat ook zien zonder te demonteren of het erin zit?
Fendt926Driver
@Corne S als jij dit armpje ziet zitten op de bloweras. Steunend op de spanrollen. Dan is het nog origineel.
Als er buiten de rol nog een lager steun zit is die gemodificeerd
Corne S
@Fendt926Driver

Probleem zit dus niet in de lagers van de blower zelf maar van de spanner die op de as van de blower gelagerd zitten?

Hier van de winter ook maar eens nakijken. Je ziet de spanner aardig (bij de ontspannersteun) aardig klapperen als hij stationair draait.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Corne S:
Probleem zit dus niet in de lagers van de blower zelf maar van de spanner die op de as van de blower gelagerd zitten?

Klopt. De grondbevestiging van de spanner zat iets los op de as.
De spanner klem je daar weer op vast..
Corne S
@Fendt926Driver

En is nu de as van de blower ingesleten of wat moet je er nog aan doen?
Fendt926Driver
@Corne S de as van de blower is nog steeds ingesleten.
Maar met nieuwe conische bussen erop en een vulplaatje extra toch prima werkend gekregen voor de laatste 7.5 ha mais.
Toch bleef die lichtjes trillen. (Dat kan ook want de nieuwe bussen zittennet niet zo precies op de ingesleten plek dan de oude)
Nu halen we eerst de korrelkneuzer eruit en de bek eraf.
En laten hem draaien. Trilt die dan nog dan wordt het steeds waarschijnlijker dat het toch in de bloweras zit.
Dan gaat de maiskooi omgebouwd worden naar graskooi.
Als het dannog is zijn we er zeker van dat het de bloweras is.
En halen we de hele bloweras eruit en vragen bijvoorbeeld machinefabriek julo of die de as weer met ijzer kunnen opspuiten tot mooi rond en origineel
Corne S
@Fendt926Driver

Laser cladden is ook een optie. Is harder dan opspuiten. Heb ik ooit laten doen voor m'n aftakasstomp van m'n 624. Het naaldlager / keerring had de as dunner gemaakt. Helaas is hij nu gebroken 😏.
+1
radium45
@Corne S dat klapperen mag met een V8 aan het eind van de riem. Komt omdat die motor niet mooi rond loopt stationair.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Corne S:
Je ziet de spanner aardig (bij de ontspannersteun) aardig klapperen als hij stationair draait

Klapperen op de powerband of zie je het armpje een schommelende beweging maken.
De powerband die iets klapperd is geen probleem
Fordje4600
@radium45 hebben wij ook gehad toen de automatische smering het had opgegeven, 25 ha later ook de kooilagers van een 2 jaar oud kapot gelopen
radium45
@Fordje4600 Zonder smering loopt alles naar de tering...
catfan55
@radium45 wij hebben het ook paar gehad met relatief nieuwe machines. Dit jaar nog met een 980 met 1200 uur. We vervangen nu alles preventief om de zoveel tijd. Onderdelen zijn 1200$ & dan is alles nieuw. + 10 man uren werk Wanneer het kapot loopt in het werk moet er 9 van de 10x een nieuwe blazer in die alleen al 12.000$ kost omdat de as zwaar beschadigd is.
+1
@Fendt926Driver vorige eigenaar van m'n 690 heeft dit grapje ook al gehad met z'n 840 die hij nu heeft. Dus inderdaad zeker geen onbekend probleem dan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 860 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!