Foto van een Claas Jaguar 690 bezig met maishakselen. De eerste keer weer hakselen na een aantal jaar. We hakselen nu ook voor klanten

Claas Jaguar 690

41 foto's van @GerjonBulthuis

+3
GerjonBulthuis
Foto van een Claas Jaguar 690 bezig met maishakselen. De eerste keer weer hakselen na een aantal jaar. We hakselen nu ook voor klanten

Reacties

+1
Fendt926Driver
De naam doet mij vermoeden dat je in oost nederland zit...
Welkom op tf. Mooie 690.
Met 4wd?
GerjonBulthuis
@Fendt926Driver Klopt, we zitten in de omgeving van hardenberg, de hakselaar heeft geen 4wd maar wel vrij grote achterbanden.
Fendt926Driver
@GerjonBulthuis ok. Hardenberg is altijd nog 36 km van ons af. Net iets te ver denk ik om bij een storing van onze machine de laatste ha er voor ons af te hakselen.
GerjonBulthuis
@Fendt926Driver We hebben er vorig zomer ook paden mee door de mais gehakseld, toen hebben we ook hele stukken gereden, dus wat dat betreft zijn we wel wat gewend.
Fendt926Driver
@GerjonBulthuis hebben zelf ook 16 jaar met een 690 2wd gehakseld.
Fijne machine loopt niet te hard op straat.
Maar de krappe kabine heeft ons mede doen besluiten hem in te ruilen en een jaguar 860 terug te kopen.
GerjonBulthuis
@Fendt926Driver het is zeker een fijne en taaie machine, loopt inderdaad maar 25kmh. De cabine is net groot genoeg om een smal persoon naast je te hebben zitten.
Fendt926Driver
@GerjonBulthuis de krappe kabine bedoel ik meer dat je eenbeetje opgevouwen zit. En stoel net verder naar achteren kan.
Vooral met mijn 2m lengte waren 8 a 10 uur hakselen achter elkaar een hele aanslag op mijn lichaam
MF 2725
Geen 6 rijige maïsbek?
Moet deze wel aan kunnen toch?
+2
GerjonBulthuis
@MF 2725 dat kan die zeker aan, alleen hebben we deze gekocht met een 4 rijer
walker1
@GerjonBulthuis Dat zal ongetwijfeld een prima machine zijn om als boer zelf te hakselen, maar voor loonwerk? Loonwerkers hier in de regio hakselen allemaal met 8 rijer of zelfs 10 rijer. Als je dan met een 4 rijer klanten wilt krijgen dan moet je minimaal voor de helft van de prijs van de loonwerker komen hakselen.
+1
Fendt926Driver
@walker1 fout geredeneerd.
Er zijn er genoeg die een 6 ha mais (of iets meer of iets minder) hebben en graag langzaam inkuilen zodat de kuil goed vastgereden wordt en zelf 2 of 3 man met trekkers hebben om voor de wagens te doen.
Je kuilt dan voor een 200 euro per ha in in plaats van 425 wat een loonwerker neemt.

Mijn karren zijn vaak genoeg in de verhuur van boeren die de hakselaar van de loonwerker bestellen en zelf de mais naar de kuil rijden.
De hakselaar staat dan wel eens stil op het land. Maar in 1 dag een kuil laten maken door de loonwerker met stoom en kokend water waar je als boer 365 dagen van voeren moet die niet goed vast zit is ook niet alles.
assink
@Fendt926Driver
Precies dat, hier komen nu een aantal jongens uit de buurt met een 695 hakselen, in plaats van de loonwerker met de 940. Gaat wat langzamer, maar da's alleen maar beter.
Is ook maar 1,2 hectare 😂 Stukje maïs wat we niet verkocht kregen, dus kuilen we het zelf maar in. Komt wel op met ons vleesvee.
walker1
@Fendt926Driver ik snap best wel dat het zelf hakselen een leuke hobby is. Ik weet ook niet wat voor loonwerkers ze in Twente hebben, maar hier maken de loonwerkers gewoon prima maiskuilen die goed vastgereden zijn. Ik wil ook niemand zijn hobby of materiaal afkraken, maar ik durf wel te beweren dat de loonwerker met modern materieel zelfs betere kuilen maakt als al dat gehobby met ouder materiaal. Wat de kosten betreft, als je echt alles gaat tellen is de loonwerker goedkoper, of hooguit iets duurder.
JarnoDrenthe
@Fendt926Driver Toch kan ik me haast niet voorstellen dat het spul niet goed verdicht wordt met het zware materieel wat er op de bult staat als het steeds in dunne laagjes verdeeld wordt. Tenzij het te droog is maar dan kun je het met een boeing 747 nog niet dicht krijgen.
Van de andere kant hangt het er ook af van hoe goed de boer het erf en silo voor elkaar heeft denk ik.
walker1
@JarnoDrenthe Loonwerker hier rijd met Shovel de kuil aan, Volvo L90. Die kan prima 8 rijer bijhouden. Loonwerker zet er liever extra wagen bij als dat de hakselaar stil staat.
+2
Fendt926Driver
@walker1 een l90 weegt tussen de 15 en 17 ton afhankelijk van de 2.1 of 7m³ bak ervoor.
Loonwerkshovels hebben vaker een bak in de buurt van de 2.1m³ dan de 7m³ dus die 15 a 16 ton houdt het welmee op.
Daar hielden ze vroeger net een 15 ha per dag van een new holland 2100 van bij.
En die extra kar is loonwerkers belang. Geen kuil of boeren belang.
10 ha in 5 uur aan de kuil voor 425 per ha is 4250.
10 ha in de kuil in 4 uur met extra wagen voor 425 per ha plus 4 uur a 65 euro voor extra kar is is 4510 euro
Noorderling
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
10 ha in 5 uur aan de kuil voor 425 per ha is 4250.10 ha in de kuil in 4 uur met extra wagen voor 425 per ha plus 4 uur a 65 euro voor extra kar is is 4510 euro

Daarom moet je ook niet per hectare laten komen.

Grote wagens geeft wel veel rust, als je lengte hebt om te lossen kun je alles een keer vaker aanrijden ipv dat er telkens iemand aan het lossen is. Het wordt pas echt irritant als er een klein karretje tussen grotere in rijdt, heb je die vracht nog niet aangereden en staat er al weer iemand te wachten. Als er meer rust is kan er ook veel makkelijker een extra combinatie op de bult die niets anders doet dan aanrijden.
+2
Fendt926Driver
@JarnoDrenthe het verschil in laagdikte mais tussen een 27m³ silagewagen (20cm laagdikte losgeloste mais) en een 42m³ rapide (31cm laagdikte losgestorte mais) is op een 45m lange rijkuil al een enorm verschil van 50% meer.
Dat merk je echt wel.
En rij je ook minder vast.
En de meeste boeren gaan met meer mais de hoogte in en maken niet de silo 25m langer.
Dan hebben we het nog niet eens over de 57m³ bakken waar de grotere loonwerkers al mee rijden. Dan komt er 42cm dikte mais op de kuil.
Als je daar als vastrijder bovenop zit met 10 jaar ervaring en een 20 tons shovel in een sleufsilo is het misschien te doen.
Maar hier maken ze ook nog rijkuilen van 15 ha en 2.7m hoog.
Dat is niet met een 20 tons shovel vast te rijden.
Vroeger met een 2100 new holland die max 15 ha per dag deed reden ze al met een 14tons shovel vast.
Dan mag je nu ook welbij dubbele capaciteit hakselen een dubbele capaciteit vastrijder hebben.
En1 vastrijder doet 100%.
2 vastrijders op de kuil halen samen amper 170%
houthandel1056
@Fendt926Driver daarom moet je ook voor de mais kuil lossen en er niet op😁 je spreekt jezelf een beetje tegen, in jou geval zal t wel werken, maar dat geldt niet voor elk e loonwerker. En bovendien, als een manier goed werkt hoeft de andere niet verkeerd te wezen.
Voor de rest ben ik het wel met je eens, aanrij capaciteit blijft achter bij haksel capaciteit
+1
Fendt926Driver
@houthandel1056 als de shovel.
Die l90 bijvoorbeeld met zijn 16 ton en pak en beet 4m³ bak 100 ton mais (2 ha per uur) (ruim 200m³) per uur de kuil van 45m lengte opduwen moet is dat 50 keer per uur de kuil op en af.
Wanneer gaat hij dan echt vast rijden??
houthandel1056
@Fendt926Driver niet, ze pleuren alles op een losse bult, plastic erover en klaar, alle klanten van loonwerkers die dat zo doen hebben verrotte mais maar blijven evengoed al 20 jaar hun loonwerker bellen, best dom volk die boeren
Fendt926Driver
@houthandel1056 het zal best wel werken.
Maar een steeds grotere hakselaar is niet in het belang van de boeren en hun maiskuil
+1
houthandel1056
@Fendt926Driver dat klopt, shovels groeien amper mee, 2 shovels passen vaak niet, daarom heeft m’n baas ook 3 wat oudere hakselaar ipv 1 gigantisch capaciteit machine
Fendt926Driver
Quote Reactie van @houthandel1056:
je spreekt jezelf een beetje tegen,

Alleen bij de percelen op 12km afstand rijdt de rapide met 42m³ mee.
Thuis nooit omdat die te veel aanvoer geeft op 45m kuil lengte..
roscho
Quote Reactie van @walker1:
minimaal voor de helft van de prijs van de loonwerker

Dat ben ik niet met je eens. Deze hakselaar zal er langer over doen, maar de ha-prijs kan gewoon hetzelfde blijven. Als je uurprijs rekent, dan zul je inderdaad lager moeten gaan zitten, domweg omdat je minder doet per uur.
Heeft je hakselaar minder capaciteit, dan heb je daarmee meer mogelijkheden om boeren zelf voor het vervoer te laten zorgen omdat je niet zulke enorme wagens nodig hebt.
Kost iets meer tijd, maar er wordt minder tegelijk aangevoerd op de kuil en er is meer tijd voor goed vastrijden.
@GerjonBulthuis Nu je deze hakselaar hebt, is het misschien handig om uit te kijken naar een goed Kemper voorzetstuk. Die oudere Claas-bekken vind ik niet zo geweldig. Je zult niet de eerste zijn die kapotte ketting in de invoer krijgt. In ieder geval goed controleren of die nog OK zijn.
Nog een tip: controleer je tegenmes, maar ook het aambeeld waar dit op ligt. Soms slijt het aambeeld hol uit, waardoor uiteindelijk het tegenmes los loopt. Gevolg: gigantische schade. Het aambeeld moet 100% vlak zijn.
+1
GerjonBulthuis
@roscho een kemper voorzetstuk is wel mooi, maar met de hectares die wij tot nu toe hakselen kan dat niet uit, de kettingen en tegenmes wordt ieder jaar gecontroleerd met het schoonmaken, dan gaan alle kappen van de bek en word het grondig schoongemaakt en weer opgespannen als het nodig is, het tegenmes en aambeeld is nog praktisch nieuw aangezien er een nieuwe kooi in zit. daar hebben we met deze geen last van. Bij onze vorige claas is die wel is n keer los gaan zitten, gelukkig op tijd in de gaten gehad en weer vast gezet
+1
Fendt926Driver
@roscho een 4 rijer kemper bek zal bijna dubbel zo zwaar zijn als deze 4 rijer pinnen bek.
En 3 keer zo duur.
Ik zal er altijd thuis weer een pinnenbek voor hangen als onze versleten mocht zijn.
En mijn groothandel heeft er ook nog wel een stuk of 25 staan

(klik om te vergroten)

roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
een stuk of 25 staan

In dat geval wordt het anders, je kunt goedkoop aan een pinnenbek komen.
Dat zo'n Kemper iets zwaarder is, geloof ik, maar twee keer zo zwaar lijkt me overdreven. De complete Kemper 3000, dus voorzetstuk, invoer en hakselunit weegt tussen de 3000 en 3500 kg. Dan zal alleen dat voorzetstuk misschien 1500 kg wegen.
caseboy
Hoeveel hectare haksel je er mee per jaar?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 690 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!