Foto van een Case OnbekendHier een foto van een Case 150 pk stoomtrekker met een 36 schaar ploeg. Gewoon bizar wat een breedte hij even ploegd

Case Onbekend

+5
draaipiet
Foto van een Case Onbekend
Hier een foto van een Case 150 pk stoomtrekker met een 36 schaar ploeg. Gewoon bizar wat een breedte hij even ploegd

Reacties

+3
draaipiet
+4
arnold-arentze
@draaipiet Hij rookt bijna net zo hard als de Minitauro
+2
langeslagdiesel
@draaipiet geweldig!!
+1
XC 70
Mooie video
+2
Kramer U800
Maximaal koppel vanaf 0 toeren met een stoommachine. Bij een diesel moet je eerst toeren opbouwen.
+2
langeslagdiesel
@Kramer U800 als je ziet hoe een stoomloc soms ze best moet doen om een burn-out uit stilstand te voorkomen. En weet hoe de staal kwaliteit in die dagen was. Dan krijg je toch erg veel ontzag voor de mensen die dat stuk techniek ontwikkeld hebben. Zullen we het maar niet over de moderne term ( duurzaam ) hebben. Dik 100 jaar oud en kan nog 100 jaar mee! Zie ik met een testla nog niet gebeuren.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Dat klopt wat je zegt. Alleen heeft elke (stoom)locomotief, treinstel of wagon wielbanden. Dit zijn "dunne" ringen die om de wielen zijn gekrompen. Deze slijten uiteraard naar verloop van tijd en moeten dus vervangen worden. Het is niet zo dat zo'n stoomlocomotief van 100 jaar oud nog steeds met dezelfde wielbanden rijd hoor haha, met dezelfde wielen kan wel 🙃😉
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 ja dat van die slijt ringen / banden, dat weet ik hoe dat werkt. Maar een burn-out met 600 ton vind ik toch erg indrukwekkend. En dat met een enkele krukwang. Iedere omwenteling heeft twee dode punten, en daar trekt hij hem zo doorheen. Dan moet het tapeind waar de drijfstang op zit toch bizar sterk zijn.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Daar heb je gelijk in, dat moet zo sterk zijn, om nog maar niet te praten over de krachten die erop komen te staan als zo'n locomotief vol gas rijd! Zo'n drijfstang word dan soms tot wel tot 8x zo zwaar!!! Dat je met een locomotief van 100 ton en lading van enkele 1000'en tonnen een burnout kan doen komt dan weer omdat een stoomlocomotief het maximaal koppel al vanaf 0 toeren heeft, daar komt bij dat de zuiger(s) (meestal 2 tot 4 bij een stoomloc) van twee kanten stoom krijgt, hierdoor word er aan de drijfstang getrokken als de zuiger terug gaat en geduwd als de zuiger heen gaat. Een 2 cilinder stoommachine valt dus te vergelijken met een 4 cilinder interne verbrandingsmotor.

Ze waren heel even in staat in Engeland om stoomlocomotieven te ontwikkelen die sneller dan 200 km/h konden, als de machinist dat aandurfde tenminste. Ze zijden daarom uiteindelijk, de trein gaat zo hard als dat machinist aandurft. Als er dan een drijfstang afbrak was het dan uiteraard ook gelijk klaar en was er niemand meer in leven, dat is echter nooit gebeurt.

Daar word je toch bang van man, zo hard als dat gaat.
+1
hooidonk
@langeslagdiesel Vanwege die twee dode punten, zitten de wielen links en rechts een kwartslag gedraaid. Gekwartierd noemen ze dat.
+2
Kramer U800
@hooidonk Dat klopt inderdaad
+4
Kramer U800
Hier kan je een Engelse McLaren roadloco zien, speciaal gebouwd voor zwaar transport. Dit ding gaat altijd door wat er ook zal gebeuren.

+1
draaipiet
@Kramer U800 Prachtig, heb je gezien hoe hij aan het sturen is?
+2
Kramer U800
@draaipiet Ja, zit een enorm grote overbrenging op, de vooras draait in het midden dus geen fuseebesturing. Aan het stuur zit een stang die schuin naar beneden loopt en eindigt met een wormwiel, deze grijpt aan op een tandwiel die vast zit op een as waar 2 kettingen omheen draaien, net als een kabel op een lier, deze kettingen zitten elk kruislings (!) aan de uiteinden van de vooras. Heel simpel.
+3
H4 B25
Kom daar eens mee bij de Case dealer 😉
+1
draaipiet
Quote Reactie van @H4 B25:
Kom daar eens mee bij de Case dealer

Haha even voor een afspraak voor een winterbeurtje 🤣🤣
+1
SJB533
Is dat dezelfde, die ik bij Supercar Blondie voorbij komen zag?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Case ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

MEER FOTO’S