Foto van een Onbekend OnbekendDeze foto is niet onbekend, want ik weet het antwoord. Op verzoek hier nog even een nadenkertje om de deskundigheid van de tractorfans uit te proberen. Nu hebben julie ie

Onbekend Onbekend

+3
draaipiet
Foto van een Onbekend Onbekend
Deze foto is niet onbekend, want ik weet het antwoord. Op verzoek hier nog even een nadenkertje om de deskundigheid van de tractorfans uit te proberen. Nu hebben julie iets langer de tijd, in de loop van volgende week komt het antwoord.

Deze trekker is voorzien van 2 aftakas-assen, een met 21 spiebanen voor 1000 toeren, en een met 6 spiebanen voor 540 toeren, De as die je niet nodig hebt berg je op in het koppelingshuis, door het opbergen is gelijk je juiste toerental ingeschakeld.

Welk merk verzint dit?
Ik heb gemerkt dat er meer merken zijn die een vergelijkbaar systeem hebben en die zie ik ook graag in het antwoord, maar het gaat vooral om welk merk en type is deze foto

Reacties

+4
valmet6400power
Ik weet niet welk merk maar ik vind het een ingenieus systeem!
+1
Massey 2705
Ik denk een MF, van jaren 70 ergens ? Model geen idee !😉
+1
David Bakker
Dit is zeker geen Massey Ferguson .
+1
houthandel1056
Leuke vraag
+2
radium45
Ik had een JD 4440 en die had een soortgelijk iets van as-wissel.
+1
Hurli356
@radium45 heb die van een JD 7520 nog gewisseld (Amerikaanse versie van de 6920) en die had dat ook nog. Borgclip weg, stomp omdraaien en borgclip terugplaatsen.
+1
houthandel1056
@Hurli356 dat kan nog steeds tot aan de huidige Europese JD’s toe
+1
Hurli356
@houthandel1056 kan goed zijn, dan wel knap achterhaald als zo aftakastoerental nog geregeld moet worden.
+1
SJB533
@Hurli356
Is dat niet enkel, om van 21 naar 6 en vv te gaan?
+2
Hurli356
@SJB533 die 7520 wisselde daarmee ook van toerental
+1
SJB533
@Hurli356
Vreemd is dat. De SE heeft zelfs gewoon een hendel 🤔
+2
houthandel1056
@SJB533 ja klopt, enkel verschil van spiebaan. Toerentallen via de computer
+1
Fast Eddy
Ik denk een klein merk. Of een merk uit het oostblok.
+2
Fred4130
Dit is weer een gevalletje van : ik heb dit ooit een keer gezien, maar waar??.
Had Ursus ook niet zoiets?
+1
Fred4130
@Fred4130 ik hou het op de Ursus Bizon serie, 1004, 1202/12/14 en de 1604/14 en mogelijk de C385
+2
SJB533
Ursus 4512/4514?
+3
Steyr.frl
Zetor ursus de zware modellen
+1
langeslagdiesel
Dacht ook de eerste zetor 8145 serie. De latere hadden een schakel gaffel. Of de ursus had dit en de zetor een schakel gaffel.
+3
draaipiet
Ik kom even terug op mijn vraag bij deze foto. De vraag bestaat globaal uit twee delen

1 Er zijn meer merken die een dergelijke oplossing hebben bedacht, en die hoor ik graag. Ook ik weet hier niet alles van, maar het valt wel op dat John Deere al vrij snel naar voren komt. Van John Deere wist ik het niet maar daarom is het wel luik om dit op deze manier te weten te komen. Het is wat dit betreft bij John Deere gebleven. Maar ik dacht dat er ook wel genoeg TF ers zijn die alles van Ford af wisten, maar daar word geen woord over gesproken. Ford 6710 heeft ook een beetje vergelijkbaar systeem. Om deze reden plaats ik een Boerderij trekkertest van een Ford 6710. Op pagina 2 kan je de foto met het bijbehorende verhaal zien.
Trekkertest: tractorfan.nl/doc/858/
Foto: tractorfan.nl/picture/1443943/…

2 De hoofdvraag is van welk merk en type trekker is de foto en welk merk verzint zo een systeem?
Het begon met MF jaren 70, een klein merk of Oostblok, en daarna word er al snel Ursus en Ursus/Zetor genoemd, vervolgens word Ursus Bison genoemd met de verkeerde typenummers. Knap gedaan want het antwoord is een Ursus Bison 85-50 Op de foto zie je de merknaam Zetor staan (die ik uitgegumd hebt) , in de omschrijving word er verwezen naar de samenwerking met Zetor. Of nu alleen de buitenkant van de bak gelijk is aan een Zetor of mogelijk ook inhoudelijk is mij niet duidelijk, in de antwoorden kwam ook Zetor naar voren met name de grotere type’s. Om deze reden plaats ik de Boerderij trekkertest van de Ursus Bison 85-50 en op pagina 3 vind je de foto met Zetorlogo.
Trekkertest: tractorfan.nl/doc/859/
Foto: tractorfan.nl/picture/1443944/…

Mooi gedaan en bedankt voor jullie inbreng, er over napraten is ook altijd leuk.
+3
draaipiet
Sorry vergeten te plaatsen, hier een foto van de Ford 6710 aftakasstomp

(klik om te vergroten)

Ford 6710 aftakasstomp
+2
radium45
@draaipiet Die heb ik hier nog nieuw op het schap liggen
draaipiet
Quote Reactie van @radium45:
Die heb ik hier nog nieuw op het schap liggen

En niet op het idee komen als antwoord? 🤣 Soms zie je het ook niet, van JD wist je wel. Die asstomp raak je ook niet meer kwijt denk ik
+1
Fred4130
@draaipiet deze was bekend , maar voor zover ik weet ging die niet in het koppelingshuis, maar gewoon een losse stomp die er andersom in kon voor 1000 toeren.
draaipiet
@Fred4130 Als ik de asstomp zie is het niet een kwestie van omdraaien. Ik denk dat het opbergen in het koppelingshuis voor Ursus wel uniek is. Ik weet ook niet hoe het bij John Deere zit
+3
ronald73
Quote Reactie van @draaipiet:
Als ik de asstomp zie is het niet een kwestie van omdraaien. Ik denk dat het opbergen in het koppelingshuis voor Ursus wel uniek is

Het puntje van de aftakasstomp op deze manier opgeborgen duwt in de bak een palletje om die het aftakastoerental omschakelt. Je ziet daarom op het klepje ook een veer zitten.
draaipiet
@ronald73 Mooie aanvulling Ronald. Bedankt
+1
langeslagdiesel
@draaipiet dat ik er dicht bij zat, dat wist ik eigenlijk wel. Ik kan me de testen van het blad Trekker, later trekker en werktuig en nu weer trekker nog wel voor de geest halen. Voor die tijd publiceerde het blad boerderij al een aantal jaar trekker testen. Volgens mij was de eerste test een fendt 309 LS ( A ) er hebben hier in de buurt 1 gele ursus gelopen, tweede helft jaren 70, diverse zetor ( zts ) type 8011 en 1 zetor 8145. Ook hebben er bij een loonwerker verderop een tweetal zts cristal 12045 gelopen. Dus het omschakelen van aftakas toerental bij deze machines is meerdere malen besproken aan de bar. Dat ford feitelijk met een gaffel schakelde maar wel twee verschillende stompen had was mij ook bekend van een 5610. Case mx heeft dat systeem ook. Van J D wist ik het niet. Daar ben ik niet zo thuis in.
+1
draaipiet
@langeslagdiesel Ieder heeft zijn kennis weer opgefrist en aangevuld
+1
SJB533
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Case mx heeft dat systeem ook.

Bij de Case IH Maxxum MX, en wellicht de 5000 ook, draai je de stomp om, dacht ik. Seegerring los, stomp eruit, andersom erin en seegerring er weer in. Denk zelfs, dat je daarmee niks wijzigt, behalve de aansluiting van je tussenas...
+1
EA_MF
@SJB533 nee, je schakelt er daadwerkelijk de pto toeren mee. Is in de USA nog steeds een heel gebruikelijk systeem, zelfs op de R serie nog te krijgen 😅
+1
Hurli356
@EA_MF maar wat er dan gebeurt is dat er een schakelaar in de achterbrug zit en geactiveerd wordt door de stomp om te draaien. De andere kant van de stomp bevat een uitsparing zodat de schakelaar dan niet geactiveerd wordt. Moest zelf weer even diep graven hoe het zat.
+1
langeslagdiesel
@SJB533 klopt als een bus. Vind het een matig systeem. Als het allemaal wat ruimer woord perst hij zo nu en dan de zegelring er uit en het steekasje. Wij hebben al een paar zegelringen vast gehecht. Dat gaat tot nu toe goed.
+2
Hurli356
@draaipiet hoe het werkt bij sommige deeres.
salesmanual.deere.com/sales/salesmanual/…
+1
Fred4130
@draaipiet klopt, ik zei het eigenlijk verkeerd, maar bedoelde eigenlijk dat de kant met de 6 spiebanen de achterbrug in gaat en op de 21 (meen ik, correct me if i am wrong..) spiebanen stomp de aftakas op gaat. Waren idd 2 verschillende stompen. Word die 21 spie aftakas eigenlijk nog wel gebruikt?
draaipiet
Quote Reactie van @Fred4130:
Word die 21 spie aftakas eigenlijk nog wel gebruikt?

Geen idee, mijn gevoel zegt van niet. Ik ben al ruim 36 jaar uit het loonwerk, maar 36 jaar geleden haden we al machines voor een 1000 toeren aftakas. Op de 21 spiebaan asstomp zat een verloopstuk zodat er een normale as op kon
+1
Hurli356
@draaipiet dat verschilt dan mss per werelddeel. In Canada had ik alle 1000 toeren machines dus ook op 21 spline.
+1
MaxxuM4ever
@Fred4130 dat dacht ik ook voor de ford 10 serie maar niet goed opgelet tijdens stage lopen blijkbaar.
+2
Krispax
@draaipiet deze manier gebruikt Ford al bij de 5000 vanaf bouwjaar 73 dacht ik.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Onbekend ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!