Foto van een David Brown 1200 4wd zeldzaam.. Foto is geplaatst door flonky op 31-10-2021 om 08:29:01, met 49 reacties.

David Brown 1200

+3
flonky
Foto van een David Brown 1200 4wd zeldzaam.

Reacties

+2
stijn-de-bock
Met een beetje verf en liefde wordt dit een juweeltje.
+1
a3vandiejen
Prachtig exemplaar.
+1
dx11
Mooie basis
RVM
Is dit met kramer vooras?
flonky
@RVM nee selena vooras
+1
Kramer U800
@RVM De Kramer voorassen voor David Brown hadden de naafreductie binnen in en niet buiten op zoals deze Selena vooras, hierdoor hadden de Kramer voorassen niet zo'n uitstulping, mede door de naafreductie van Kramer werden ze gebouwd als portaal as, waardoor er meer bodemvrijheid ontstond dan deze Selena assen. Ze zijn nagenoeg gelijk met de 50'er assen die onder mijn U800 zitten, alleen de assen voor David Brown waren ongeremd.
flonky
@Kramer U800 David brown gebruikte 2 verschillende Kramer assen de mk1 en mk2 welke zit er onder die van jouw dan?
Kramer U800
@flonky Mijn Kramer heeft 50'er assen. Je had ze later ook met het type 80'er.

De as waar ik het over had was de KD24 mk2, deze as die zit onder de David Browns maar niet onder de Kramer tractoren, zugmaschinen en wielladers.
Kramer U800
@flonky Dit is de KD24 mk2 portaal as,

als je zo'n (complete) as nog zoekt weet ik er nog een te liggen. Maar ook onderdelen.

(klik om te vergroten)

flonky
@Kramer U800 is dit de gegoten Kramer as? Dat is de mk1 staat ook echt Kramer in het gietwerk. Mk2 is een gelaste as.
Kramer U800
@flonky Die doorsnede foto is van een mk2 as, dit is een gelaste as, de mk1 as is gegoten met inderdaad "Kramer" erop. Soort gelijke assen als de mk1 zaten ook onder de tractoren van Kramer, dit loopt van de KL serie tot de 14 serie, Google maar eens op internet naar Kramer 5/6/7/814 Allrad, en je zult ze wel zien. Of deze hetzelfde zijn weet ik niet, ik ben niet zo goed op het gebied van Kramer tractoren maar @Rietman wel. De 814 Allrad had in ieder geval wel voorwielberemming, maar nu dwaal ik af.

De dubbele kruiskoppelingen zou je eventueel misschien nieuw kunnen laten maken bij een bedrijf mocht hier speling op zitten. Maar ik denk dat ik nog wel een adres voor je weet in Duitsland waar je onderdelen kan krijgen voor je mk2 as, als ik het goed heb (vanaf een foto) heeft deze man ook nog een complete mk2 as liggen.

Ik zal je een Privébericht sturen met de gegevens van deze man.
+2
flonky

(klik om te vergroten)

Dit is Kramer mk1 as
Kramer U800
@flonky Ja typisch Kramer maar toch speciaal gemaakt voor DB want ik heb ze zo nog nooit eerder gezien zo!
Rietman
@Kramer U800 David Brown heeft bij de 1200 en de 1210 vanaf 1970 tot 1975 gebruikt gemaakt van de Kramer Serie 1 aangedreven voorassen (voor de Europese markt en USA), later vanaf 1975 tot 1979 gebruikte David Brown de Serie 2 (DB mk2) voorassen, ook gebruikte men de Selene voorassen (voor Engelse markt) en de DavidBrown mk4 assen, weer later vanaf 1978 ging men over naar de Carraro voorassen
+1
Kramer U800
@Rietman Bedankt voor de info, zo word je elke dag nog wat wijzer.
+1
flonky
@Rietman de eerste David brown 4wd's zijn selene assen omgebouwd in Duitsland door importeur met hulp van de fabriek. In 1970 heeft de fabriek zelf de 4wd in productie genomen. Deze 1200 selena is gebouwd in fabriek voor Duitse markt staat ook u2214 ingeslagen. En voor 1000 DM meer werdt hij om gebouwd met Kramer mk1 as en heette dan de 1200 allrad special. Ik heb er zelfs wel een folder van
Kramer U800
@flonky Dat was toen een geld zeg, 1000 DM !!
+1
flonky
@Kramer U800 ik zoek nog van die kruiskoppen voor een mk2 as
langeslagdiesel
@Kramer U800 er draait bij ons in de buurt ook nog een witte DB met zo’n aangedreven portaal vooras. Nooit geweten dat dat een kramer as is. Wel een heel aparte machine. Type van de trekker is mij niet bekend.
Kramer U800
@langeslagdiesel Oké wat toevallig.

De rede dat Kramer deze assen bouwde voor David Brown was eigenlijk om een ruil handel te ontwikkelen met de Engelse motorenfabrikant Standard, deze motoren werden onderandere gebruikt in bepaalde typen Massey Ferguson's maar ook in de Kramer 350 en 450 Export. Het waren 4 cilinder motoren. Wat ook mee speelde was dat de Kramer portaal assen en aandrijflijnen zeer vooruitstrevend waren, goed in elkaar zaten en hun tijd ver vooruit waren.
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 nu ik een stukje verhaal van jou ken, ga ik toch een dezer dagen eens kijken bij dat ding en wat foto’s schieten. Begin nu zelf ook wel wat nieuwsgieriger te woorden. En dat terwijl de man al meer dan 30 jaar met dat ding rijd.
Kramer U800
@langeslagdiesel Ja ik vond het ook bijzonder toen ik dat verhaal las en later in het echt hoorde van een Duitse kenner.
Rietman
@Kramer U800 Of dat een ruilhandel was ? lijkt mij vreemd, want wat had David brown in die jaren te maken met de Standard motoren , Jazeker het allebei Engels...maar verder ?
+1
Kramer U800
@Rietman Ik had het heel veel jaren terug ergens gelezen op het Kramer Forum, toen kwam het toevalig voorbij, kan het helaas niet meer vinden.
+1
Zoete
Mooi model en inderdaad mooie basis!
Fendt926Driver
2 jaar terug had je dit bij je reakties geschreven...

haha in tussentijd is er al weer wat bij gekomen die is wel roodzwart en heeft 6 cilinders.

Is dat deze nog??
RVM
@Fendt926Driver hier houdt het met 4 op, niet beters te weten
+1
flonky
@Fendt926Driver nee dit is echt maar een 4 cilinder
+3
Fendt926Driver
@flonky ok. We houden jou verhalen en verzameling in de gaten dat begrijp je wel.
+1
flonky
@Fendt926Driver dat geeft niet😏
a3vandiejen
@flonky is dit 68 pk of 72 pk?
+1
flonky
@a3vandiejen dit is de 72 pk versie want 4wd is pas vanaf 1970 leverbaar en de eerste 1200 van voor 68 volgens mij waren 68 pk
+1
a3vandiejen
@flonky O.K duidelijk..prachtig.
+2
sallander
Die heb ik afgelopen week hier gezien met t laden van een kipper, moest echt goed kijken om te zien wat t nou was. Heel bijzonder zo met 4wd.
Fendt926Driver
@sallander stond bij postma op de vrachtwagen??
sallander
+3
flonky
@Fendt926Driver tuurlijk de beste vervoerders. Altijd snel, kordaat, mee denkend en chauffeurs met passie voor machines
flonky
@sallander haha grappig ja vrijdagmorgen was trekker hier
+1
DANOONTJE POWERR
Mooi ding nu al, laat staan opgeknapt!
+1
Kramer U800
Wat een grote machine! Ga je hem opknappen? Technisch verder goed?
+2
hooidonk
Pfoe, stoere machine zeg!
Gefeliciteerd met deze aanwinst en hou ons op de hoogte van z'n belevenissen 👍🏼
+1
Towaberg
Heerlijke DB! Ik zou hem in het wit zetten!
Hannesman
Wel een mooi ding om te zien, leuke opknapper 💪
+1
linders
Prachtige david brown, een mooie op knapper. 1200 zijn sowieso al hele mooie (mijn favoriet) en die 4WD maakt hem echt af. al zou ik wat ouder zijn en nog een berg geld over hebben zou ik er ook wel een willen. dit zijn echte verzamelaars artikelen.
+3
flonky
@linders klopt is een geluk als je zoiets vindt
linders
@flonky ben je er al aan begonnen?
+4
flonky
@linders nee eerst geen tijd
Maar hij zit nu in de verzameling
+2
fendtford
Mooi projectje zo

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 1200 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!