Einmal gesehen und danach niemals mehr...Tijdens mijn eerste

Schlüter Super Trac 2500VL

+11
Schluterfan
Einmal gesehen und danach niemals mehr...

Tijdens mijn eerste "Grossfeldvorführung" in Freising kwam ik ook al unieke trekkers tegen. Alleen nam ik helaas toen nog veel te weinig detailfoto's...

In 2009 kwam ik deze Super Trac 2500VL-LS tegen. Een trekker waar in het verleden ook al eens wat over en het weer vertelt is, daar hebben ook de stikkers op de motorkap wat mee te maken...
Er staat namelijk Super Trac 3000VL-LS vermeld.

Die bestaat welliswaar ook, al is ook deze trekker in zijn eentje gebleven. Maar het is dus niet de trekker op de foto!

Super Trac 2500VL, en vanaf 88' als VL-LS zijn er geweest in 2 verschillende "Baureihes", namelijk de 2410 en 2440. Van de 2440 zijn er maar 2 gebouwd, waarvan 1 met af-fabriek gemonteerde fronthef. Helaas heb ik nog geen van beide trekkers voor de lens weten te krijgen.

Bij de 2410 Baureihe ziet het er alweer iets "Schlüterrood-kleuriger", of moet ik ook"Ral 6031-kleuriger" zeggen? 12 stuk's werden er in "stand" gebouwd, dus niet op de "montageband", voor zover ze die kenden in Freising. Bij het gebruik van enkele montagekarretjes en een rail waarmee je de trekker van de ene stand naar de andere met de hand duwt, kan je overigens niet van montageband spreken... Overigens waren de Super Trac's lijkt mij te groot om in de spuitcabine, laat staan de droogkamer, te krijgen! Van de 12 trekkers werden er 4 geleverd aan Bundeswehr, waarvan 2 in het groene RAL 6031. De Bundeswehr trekkers hadden voor zover ik weet allen een Frontschild, dat hydraulisch op en neer, maar ook onder hoek naar voor en achter kon bewegen. Om al deze functies te bedienen had zeker 1 trekker een kruishendel, en ook een elektrische hefinrichting. Van deze 12 ben ik blij dat ik er toch al 7 op de gevoelige plaat heb vastgelegt.

Het verschil tussen de 2410 en 2440 zit hem vooral in details. Zo heeft de 2440 een cabine met ingewerkte cabinehemel waar schakelaars voor verlichting, verwarming en eventueel airco in verwerkt waren. Dat was al vanaf "84 bij de Supers en ander Super Trac's zo. Waarom dit pas in "89 bij de zware Super Trac's ingevoerd werd,is mij een raadsel. Een van de 2440's heeft ook af-fabriek een fronthef. De trekkers hebben ook een console rechts naast de luchtgeveerde Grammer stoel, waar de hef, hydraulische functies en ander elektrische functies ingeschakeld konden worden. Diezelfde console vond enkele jaren later ook zijn weg in de Bio Traktor en de Super Trac's met Liebherr motor. Jammer dat dit ook niet van toepassing was in de ander Schlüter trekkers...

De 2440's werden samen met een nog andere grote Schlüter naast elkaar gemonteerd. Eenmaal de trekkers klaar waren, kwam deze plaats vrij voor de halffabrikaten van een nieuwe "Trac-trekker" in het Schlüter "Programm", namelijk de Euro Trac.

De Super Trac op de foto heb ik enkel in 2009 gezien, en daarna niet meer helaas. Misschien moet ik maar eens proberen om een afspraakje met de eigenaar te regelen in de toekomst... Deze Super Trac is overigens niet de enige Schlüter in de omvangrijke verzameling...!

Reacties

+2
schluterman
Prachtige super- trac
+1
Schluterfan
@schluterman

Jetzt mit Geschichte!
roscho
@Schluterfan Herzlichen Dank für die schöne Geschichte!
+1
Stier69
Helemaal niet vervelend.Vind het reuze interessant om te lezen.Zijn er zo ook Ford en International deskundigen met zulke boeiende verhalen?
+1
schluterman
@Stier69 ik denk het niet schlüter is en blijft een apart merk. En als je bekijkt hoeveel prototypes ze gebouwd hebben.
+2
Schluterfan
@schluterman

Ik ben zeker van wel. Alleen zijn merken zoals Ford, International, John Deere, ... zoveel complexer door overnames, verschillende productielocaties, zoveel groter als merk, massaproductie, full linerschap,... dat je je als liefhebber eerder gaat specialiseren in een bepaalde tijdperiode, types of trekkers vanuit een specifieke productielocatie,...

Schlüter was nieteens zo groot waar ik mij toch ook eerder richt na 1962, omdat de geschiedenis van Schlüter vanaf dan veel boeiender is. Dat zal bij liefhebbers van andere merken net zo zijn. Je toelichten op wat je je het meest boeit.
Stier69
@schluterman Ik woon niet ver van de Firma Emonds vandaan.Die heeft al vele jaren zijn Schlüters afgebeuld voor de diepploeg,scrapers en kilverbord.Niet normaal hard gewerkt.Zodoende dat ik ze altijd al interessant vond.
roscho
Quote Reactie van @Stier69:
Schlüters afgebeuld

Vergeet niet dat die trekkers voor zulk zwaar werk gemaakt zijn. Wie in die tijd zo'n trekker kocht, nam hem niet om er op zondag mee te gaan toeren.
schluterman
@Stier69 ik heb ook met die schlüters geploegd en gekilvert tinie en André emonds ken ik goed. Ik ben er ook een paar keer geweest om foto's te maken en vooral te buurte heel vriendelijk folk
MF 2725
@Stier69 Ford deskundige: @ford5000
Is helaas niet meer actief hier op TF. 😞
Inter deskundigen: @1046 , @SJB533 enz.
+2
mklok
@Stier69 Zou het wel willen maar dan ben ik bang dat ik het niet goed opschrijft of verkeerd doet. 🙈
+3
roscho
Quote Reactie van @mklok:
bang dat ik het niet goed opschrijft of verkeerd doet

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Als iets in je verhaal niet klopt, is er altijd wel iemand die je corrigeert. Zo ben ik ook al verschillende keren gecorrigeerd en aangevuld door @Schluterfan en @schluter jan van samang . Als iedereen meehelpt, komt er vanzelf een goed verhaal.
+3
mklok
@roscho Ga een poging wagen.
Stier69
@mklok Verheug me er al op +++
1046
@SJB533 wederom mijn foute profiel hier boven genoemd
+1
SJB533
@1046
Ook als ik de goede aanklik, gaat het mis. Ligt aan het systeem
1046
@SJB533 🤔🤔🤔raar
+1
roscho
Quote Reactie van @SJB533:
Ligt aan het systeem

🤣🤣 Bij de belastingdienst ligt het ook altijd aan de computer....
Oftewel: als een boer niet kan zwemmen, is het water te dun.
olro 61
Weer een prachtig verhaal, met velen details!
+1
Kramer U800
Bedankt voor dit mooie verhaaltje voor het slapen gaan! 😄😅👍🏼

Wat blijft het toch een bijzonder merk, zo vroeg al elektronische hefinrichting.
+1
Schluterfan
@Kramer U800 Schlüter begon het beetje gelijktijdig in te bouwen als Deutz en Fendt toen. Alleen werd die optie niet zo vaak verkocht door de prijs, ook waarom zou je toen iets elektrisch bestellen als het mechanisch ook ging. Nu kunnen we niet meer zonder. Ik had het ook graag op de 1250 gehad, maar mijn pa wou niet.
+1
MF 2725
@Schluterfan Ik heb juist bewust een tractor gezocht zonder elektronica. Alles mechanisch en eenvoudig te repareren.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super Trac 2500VL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!