Schlüter Super Trac 2500VL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Super Trac 2500VL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Tijdens mijn eerste "Grossfeldvorführung" in Freising kwam ik ook al unieke trekkers tegen. Alleen nam ik helaas toen nog veel te weinig detailfoto's...
In 2009 kwam ik deze Super Trac 2500VL-LS tegen. Een trekker waar in het verleden ook al eens wat over en het weer vertelt is, daar hebben ook de stikkers op de motorkap wat mee te maken...
Er staat namelijk Super Trac 3000VL-LS vermeld.
Die bestaat welliswaar ook, al is ook deze trekker in zijn eentje gebleven. Maar het is dus niet de trekker op de foto!
Super Trac 2500VL, en vanaf 88' als VL-LS zijn er geweest in 2 verschillende "Baureihes", namelijk de 2410 en 2440. Van de 2440 zijn er maar 2 gebouwd, waarvan 1 met af-fabriek gemonteerde fronthef. Helaas heb ik nog geen van beide trekkers voor de lens weten te krijgen.
Bij de 2410 Baureihe ziet het er alweer iets "Schlüterrood-kleuriger", of moet ik ook"Ral 6031-kleuriger" zeggen? 12 stuk's werden er in "stand" gebouwd, dus niet op de "montageband", voor zover ze die kenden in Freising. Bij het gebruik van enkele montagekarretjes en een rail waarmee je de trekker van de ene stand naar de andere met de hand duwt, kan je overigens niet van montageband spreken... Overigens waren de Super Trac's lijkt mij te groot om in de spuitcabine, laat staan de droogkamer, te krijgen! Van de 12 trekkers werden er 4 geleverd aan Bundeswehr, waarvan 2 in het groene RAL 6031. De Bundeswehr trekkers hadden voor zover ik weet allen een Frontschild, dat hydraulisch op en neer, maar ook onder hoek naar voor en achter kon bewegen. Om al deze functies te bedienen had zeker 1 trekker een kruishendel, en ook een elektrische hefinrichting. Van deze 12 ben ik blij dat ik er toch al 7 op de gevoelige plaat heb vastgelegt.
Het verschil tussen de 2410 en 2440 zit hem vooral in details. Zo heeft de 2440 een cabine met ingewerkte cabinehemel waar schakelaars voor verlichting, verwarming en eventueel airco in verwerkt waren. Dat was al vanaf "84 bij de Supers en ander Super Trac's zo. Waarom dit pas in "89 bij de zware Super Trac's ingevoerd werd,is mij een raadsel. Een van de 2440's heeft ook af-fabriek een fronthef. De trekkers hebben ook een console rechts naast de luchtgeveerde Grammer stoel, waar de hef, hydraulische functies en ander elektrische functies ingeschakeld konden worden. Diezelfde console vond enkele jaren later ook zijn weg in de Bio Traktor en de Super Trac's met Liebherr motor. Jammer dat dit ook niet van toepassing was in de ander Schlüter trekkers...
De 2440's werden samen met een nog andere grote Schlüter naast elkaar gemonteerd. Eenmaal de trekkers klaar waren, kwam deze plaats vrij voor de halffabrikaten van een nieuwe "Trac-trekker" in het Schlüter "Programm", namelijk de Euro Trac.
De Super Trac op de foto heb ik enkel in 2009 gezien, en daarna niet meer helaas. Misschien moet ik maar eens proberen om een afspraakje met de eigenaar te regelen in de toekomst... Deze Super Trac is overigens niet de enige Schlüter in de omvangrijke verzameling...!
Laatste
Reacties
Wat blijft het toch een bijzonder merk, zo vroeg al elektronische hefinrichting.