Foto van een Deutz D8005 wegens gebrek aan onderdelen en tijd gebrek maar weer terug naar 2wd vooras als t wil de 4wd as verkopen  en anders op de plank voor n later stadium. Kan ik er nu iig lekker m

Deutz D8005

+5
Deutz-5006
Foto van een Deutz D8005 wegens gebrek aan onderdelen en tijd gebrek maar weer terug naar 2wd vooras als t wil de 4wd as verkopen en anders op de plank voor n later stadium. Kan ik er nu iig lekker mee rijden. Zonde als t alsmaar stil staat😀
+2
a3vandiejen
@Deutz-5006 Gelijk heb je, misschien nog wat geduld hebben voor de juiste onderdelen.
+1
Deutz7807c
@Deutz-5006 ik zeg wielen d’r an en rijden en 😃

Reacties

+3
Hidde Gröniger
Mooie trekker
+1
Fendt926Driver
Wat mis je allemaal om de 4wd as eronder te kunnen bouwen?
+3
Deutz-5006
@Fendt926Driver de inschakelkast van dre 4wd. Had m gekocht zonder goed te kijken. Past zo onder 9005 met inschakelkast en al maar 8005 heeft oudere bak en wist ik toen nog niet😴 zeer moeilijk om daar aan een inschakelkast aan te komen want die liggen in zeer gelimiteerde 6 cilinder duitsers.. dacht ooit de inschakelkast die ik heb aan te passen op de freesbank en andere tandwielen te steken maar komt er voorlopig toch niet van..
+1
Fendt926Driver
@Deutz-5006 dan deze weer weg en een 9005 2wd zien te vinden.
Die zijn met 4wd nog meer waard
Deutz-5006
@Fendt926Driver zou kunnen, ben zelf meer fan van een 8005 door het oude type motor die niet direct is ingespoten net als een d80. Totaal ander geluid
deutzisthebest
@Deutz-5006

Ligt in de 9005 al een 912 motor dan?
+1
Kramer U800
@deutzisthebest Nee een FL812D een F6L812D, de D staat voor Direkteinspritzung

De D80 en D8005 hebben nog een FL812, deze heeft een voorkamer, en moet normaal dus voorgegloeid worden, al kan je deze motoren ook gewoon starten zonder voor te gloeien omdat ze een zeer hoge compressie hebben.

De FL612 en FL712 hebben dezelfde bouwwijze als de FL812. Maar door de voorkamer heb je nog dat echte oude diesel geluid, je hoort nog echt een knal om het zo te zeggen, het is moeilijk uit te leggen. Ik heb zelf een F6L712.
Kramer U800
@deutzisthebest Hier het geluid van een F6L712, al reageert een F6L712 wel anders op het gas dan een F6L812 omdat de 712 een lichter vliegwiel heeft voor dit doeleind dan een 812 voor in de tractoren. Een 712 houd er sowieso van om stationair een hoger toerental te lopen dan een 812, dus het karakter is weldegelijk anders. Maar toch ik heb mij 712 wat in stationair toerental verlaagd omdat je gewoon niet kon praten als je naast de machine stond en het schakelen ging heel stug vanaf stilstand.
@Kramer U800 vind hem heel erg net als onze motor op de regenpomp lopen (is een f6l912 volgens mij)
Kramer U800
@Deutz-Fahr-Rijder Kan zijn, die industrie motoren zijn wat hoger afgesteld stationair, ik heb hem na het filmpje ook in toerental terug geschroefd.

Maar op video hoor je het toch weer net wat anders.
Deutz-5006
@deutzisthebest idd 812D, klinkt wel exact t zelfde als een 912
deutzisthebest
@Deutz-5006 @Kramer U800

Ja het klinkt inderdaad anders als een 912 die 712 motor van jou. Waarin zitten de de verschillen tussen een 712 en een 812 dan? boring en slag?
en de verschillen tussen een 812d en een 912?
+2
Kramer U800
@deutzisthebest Het verschil tussen de 812 en 712 zit hem in heel veel dingen al lijken ze hetzelfde. Je had zelfs bij de 712 al heel veel verschillen, zo had je de 20R, 23R, 25R cilinderkop, en vanaf 1959 de 34R en 35R cilinderkop met "ventildrehvorrichtung", en later in 1962 had je ook nog de 41R cilinderkop, deze laatste was gemaakt om de warmteverschillen beter op te vangen om scheuren tegen te gaan, dit omdat de cilinderkoppen van aluminium zijn. Dit is nog maar een klein voorbeeld wat er in de baureihe op zich zelf werd veranderd.

De slag en boring bij een 712 en 812 is hetzelfde, buiten dat zit er in de hoogte van zuiger wat verschil weet ik uit mijn hoofd.

Het grootste verschil waar je het aan kan zien is de olie vulhals, bij een 712 (en ook 612) zat deze nog met een lange buis aan het blok vastgeschroefd onder de brandstofpomp en bij de 812 hadden ze de vultuit al heel mooi meegegoten in de distributiedeksel, hoe we het bij de 912 ook kennen.

Dan heb je nog de brandstofpomp, de brandstofpomp bij een F3,4, en 6L712 zit met een koppelstuk van gevulkaniseerd rubber vast aan de distributie. De 812 blokken hadden de pomp al vast zitten rechtstreeks wat ik persoonlijk een veel betere oplossing vind.

De 812 is ook onderhoudsvriendelijker gebouwd en had klemmetjes op de luchtkap waarmee je makkelijk vuiligheid voor je cilinders weg kon halen, bij de 712 zit dit met een hele stomme spie van 30 cm die je moet los slaan om de kap te verwijderen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik jullie niet aan 😂😂
+2
@Kramer U800 ik heb hier net een stuk gelezen van de wandelende deutz encyclopedie
+1
Kramer U800
@Deutz-Fahr-Rijder Nouja ik haal het ook maar gewoon weg uit mijn ervaring tot nu toe en gegevens die ik door de jaren heen heb verzameld. Ik heb er liefhebberij in, en dat maakt de hobby nou net zo leuk.
+1
deutzisthebest
@Kramer U800

Ik vind dit soort dingen super interessant om te lezen. Van mij mag je juist doorgaan! Ik vind het altijd bijzonder dat je eigenlijk met '1' type aanduiding toch zoveel verschillen hebt in de motoren bij Deutz en dat ze voor verschillende toepassingen verschillende oplossingen hebben zoals andere brandstofpompen, vliegwielen en carterpannen bijvoorbeeld.
@deutzisthebest ja idd, is alleen maar interessant! En als het je niet interesseert hoef je het niet te lezen denk ik dan. Ik ben wel benieuwd wat jullie "het beste" luchtgekoelde deutz blok vinden. Wij vinden de 912 altijd het beste, wegens hele goeie ervaringen met die blokken.
+2
Kramer U800
@Deutz-Fahr-Rijder Ik denk ook dat de 912 de beste motorserie van Deutz ooit is geweest, toen was Deutz op de top van ze kunnen qua techniek, degelijkheid, betrouwbaarheid, en onderhoudsvriendelijkheid. Directe inspuiting dus geen gezeik dat hij niet start met koude temperaturen, nog geen turbo (wat er niet op zit kan niet kapot), grotere boring en grotere slag dan voorheen. Daarna had je natuurlijk nog mooie series gehad met turbo, maar de FL1011 serie vind ik eigenlijk al het begin van het einde voor Deutz, dit kwam natuurlijk door de emissie eisen die de EU ging stellen en je kan zien dat hun dat geen goed heeft gedaan.

Maar laten we wel wezen, ze hebben eigenlijk te lang vast gehouden aan het oude principe, al vanaf de jaren '50 tot de jaren '90 hebben ze praktisch dezelfde motor gebouwd.
+1
Kramer U800
@deutzisthebest Leuk om te horen.

In die kleine veranderingen doorvoeren in 1 bepaalde serie waren die Duitsers sowieso goed in hoor, je moest echt met motor- en/of chassisnummer werken om onderdelen te bestellen anders zag je door de bomen het bos niet meer.

Dat Deutz zich aan moest passen aan de afnemers was wel duidelijk als je kijkt hoeveel aanpassing er konden uitgevoerd worden aan zo'n motorblok inclusief aanbouwmogelijkheden.

Je had alleen al 4 verschillende startmogelijkheden als optie: je had natuurlijk de elektrische startmotor, maar ook een luchtstarter was mogelijk, of een handstartmotor in de vorm van een energiekracht (schwungkraft), en dan kan je je motorblok (bij de 1 en 2 cilinder) nog met de hand starten doormiddel van een slinger. Om nog maar niet te beginnen met hoeveel pk klasses je weet het per type motorblok met het aantal cilinders want je had de F6L712 als 72, 78 en 90 pk variant, en voor Kramer werden ze dan weer afgesteld op 80 pk en 2800 toeren want het toerental was ook weer afgesteld vanaf fabriek.....

En inderdaad, de vliegwielen (wil je een koppeling, poelie, aanbouwflens enz.), brandstofpompen (rotatie en lijn pomp), en carterpan (blik of gietstaal), waren ook nog mogelijk zoals je zei.

Dit maakt het zo lastig om een specifiek motorblok te vinden tegenwoordig.
+1
RPCounty
@Kramer U800in de 7 en 812 is wel degelijk verschil in slag....zuiger van een 812 heeft de pen 5mm hoger zitten en de 5e zuigerveer dus 2e schraapveer ontbreekt ook bij 812
Kramer U800
@RPCounty Dat ook nog inderdaad, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan 🙈
RPCounty
@Kramer U800 evolutie heet dat😁 en ik heb ze allemaal wel onder handen gehad. Van F 1 M 414 tot BF2012😅
Kramer U800
@RPCounty Ja dat is zo, maar of elke verandering ook beter is... 😉
+1
RPCounty
@Kramer U800 na de luchtgekoelden was t voor mij wel klaar iig.....1011 met lekke koppakkingen en dan een oliedouche en 2012 met vastlopende regelstangen van de pompverstuivers etc😬😬
Kramer U800
@RPCounty Ja dat soort dingen bedoel ik nou, en vergeet niet die verdomde distributieriem van die 1011, die is een keer bij een klant van ons eraf gevlogen door ouderdom, alle stoterstangen krom, die hebben ze expres zo zwak gemaakt om in geval van nood er zeker van te zijn dat deze krom gaan en niet de kleppen, wat een oplossing... 😂🙈
+1
Kramer U800
@deutzisthebest De 812D is trouwens gewoon een 812 maar met andere zuiger, (een grote kom in de zuiger voor een optimale verbranding), cilinderkop, en een ander injectiesysteem. De 812 had uit mijn hoofd een inspuitdruk van 125 bar en de 812D volgens mij 175 bar. Hierdoor kan de diesel direct verbrand worden boven de zuiger en niet eerst in de voorkamer.
R Bouwmeesters
@Kramer U800 Klopt inderdaad, maar de cilinderbus van een 812D is ook net anders wat hoogte betreft, dus niet uitwisselbaar met een gewone 812.
De 812 en 812d hebik alleen nog maar met een koelkap met 'stomme spie' gezien, de snelsluitingen pas bij een 912.
Verder heeft een 812d nooit oliesproeiers onder de zuigers, hierdoor hebben ze bij hoge belasting nogal eens last van warmlopers.
Kramer U800
@R Bouwmeesters Excuus, de klemmetjes kwamen inderdaad pas bij de 912 serie.
+3
Deutz-oldie
@Deutz-5006 Haha het doet mij deugd te lezen dat ik niet de enige ben. Ik dolblij vanuit Duitsland met een APL3050 en inschakelkast voor een 9005, nooit aan gedacht dat die kast wel eens anders had kunnen zijn bij een 8005... Ligt hier voorlopig ook te wachten op tijd om eens te kijken als er een creatieve oplossing mogelijk is.
Deutz-5006
@Deutz-oldie a ďat is precies een zelfde verhaal dan ja😅 ik denk dat deze maar 2wd blijft en de 3052 in de verkoop gaat das t makkelijkst😄
+2
Towaberg
Rijden en genieten 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!