Foto van een Kaweco mesttank. Vandaag de Kaweco maar eens winterklaar gemaakt.. Foto is geplaatst door joozt op 12-11-2021 om 19:36:04, met 27 reacties.

Kaweco mesttank

+3
joozt
Foto van een Kaweco mesttank. Vandaag de Kaweco maar eens winterklaar gemaakt.

Reacties

+2
arjanvw
Hij staat er weer mooi bij te glimmen! Hier het meeste ook weer bijna schoon. Alleen de maaiers en kuilverdeler nog!
+2
CaseCS130
@arjanvw Maaiers is altijd een klote klusje.
+1
arjanvw
@CaseCS130 klopt, net als de opraapwagen...
+1
nhfendt fan
@arjanvw zo daar heb ik het meeste hekel aan ja
J asper
Maak hooibouw normaal gesproken niet schoon, alleen maaiers en ladewagen.
+3
Herbert
@J asper hier net zo. Afgelopen zomer voor het eerst in 10 jaar de hark een keer schoon gespoten omdat er een dikke laag stof op zat. Komt er een nieuwe hark onderweg. Verder ook alleen de maaier en opraapwagen. Wat nooit nat is ook niet nat maken.

(klik om te vergroten)

+1
J asper
@Herbert Volledig mee eens
+2
EA_MF
@J asper @Herbert scheelt dat jullie dat late herfstgras vers op voeren. Hark en schudder willen hier wel smerig worden van dat natte gras 😅
J asper
@EA_MF Klopt dan is het niks idd, nog een van redenen om zoveel mogelijk te stalvoeren zeker najaars🤣😅 En gras wat niet mooi genoeg meer is jongvee stalvoeren.
joozt
@arjanvw toch altijd weer een klusje hè? Zeker als je het een beetje secuur wil doen gaat er nog best wat tijd in zitten. De tank had eigenlijk wel eerder gekund maar we waren er nog niet aan toe gekomen. Had er direct na de laatste mest al wel een bak met water doorheen gespoeld, dan is in ieder geval de scherpste mest er al uit.
arjanvw
@joozt precies, dan hoeft die alleen nog maar 'even' van buiten. Het is wel behoud van het spul en zie je ook gelijk of er nog iets aan moet gebeuren.
CaseCS130
@arjanvw Bij mij was de bus van de snijplaat van de verdeelmolen weer weg gerot. Twee jaar geleden wat opgeknapt met een dubbele speedisleeve maar die waren nu toch ook al weer flink beschadigd door voornamelijk grind denk ik. Lag alweer een beetje mest op de hydro motor. Bus is in totaal 4 jaar, maar nu echt op dus laat ik maar een nieuwe maken uit rvs, kijken hoe lang dat goed gaat.
Blijft een gedonder.
arjanvw
@CaseCS130 dat schiet niet op idd. Hoe oud is de verdeelmolen van zichzelf? Onze vorige bemester heeft 11 seizoenen gedraaid en nooit wat met de verdeelmolen gehad..
+2
CaseCS130
@arjanvw Heb je de hydromotor er wel eens af gehad dan? Weet de leeftijd niet precies van de onze, is een vogelsang die we gereviseerd hebben 4 jaar terug samen met de bemester. Op de vorige bemester hadden we eens een nieuwe Joskin verdeelmolen geplaatst, maar die had na een paar jaar hetzelfde. Als je het nooit preventief uit elkaar haalt kom je er pas achter als er stront en olie vermengt wordt.
Kan eigenlijk ook niet vaak genoeg vet in gepompt worden, dat zullen we komend seizoen eens vaker doen, hang wel een vetspuit aan de tank zodat je hem daags tussendoor ook smeert.
+1
arjanvw
@CaseCS130 heb hem er een paar jaar voor die wegging er een keertje afgehaald niet vaker eigenlijk... ook nooit wat in de olie gezien. Nu hebben we sinds 2 jaar een bemester met 2 verticale verdelers.
CaseCS130
@arjanvw Ah, ja die hebben de motor er niet onder hangen natuurlijk. Zijn die dingen verder onderhoudsvrij of is daar ook nog wel eens iets aan?
+1
joozt
@CaseCS130 dat zei de monteur ook van onze Kaweco bemester, die kan je eigenlijk niet teveel smeren!
@CaseCS130 hoe vaak haal jij hem eraf dan? Hier ieder jaar even nieuwe keerringen in dehydro motors, puur preventief
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr 1x per 2 jaar tot nu toe. Doe jij iedere keer nieuwe keerringen in de hydro motor? Dat heb ik nu wel gedaan om het asje goed te controleren maar dan moet de hele motor uit elkaar en dat is niet heel gemakkelijk. Bedoel je niet gewoon de keerring die erboven zit en de bus van de snijplaat afdicht?
@CaseCS130 ik breng ze even naar het mechanisatie bedrijf waar ze ze los maken, hoe of wat precies weet ik niet. Is op hun advies. Kost ook de wereld niet, achterbrug vol mest kost meer…..
Moet eigenlijk duport eens vragen of ze niet zo’n afstandhouder hebben, dat de olie niet met mest in contact kan komen
Veenhuis heeft er wel iets voor dacht ik..
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Dan zal het die andere keerring zijn waarvan bij mij de bus nu verrot was. Als het goed is hoeft die van de hydro motor eigenlijk nooit. Afstandhouder is wel te krijgen, maar die zijn nog een stukje duurder dan een nieuwe granit hydro motor. Dat houdt me nog tegen.
@CaseCS130 ik bedoel, ik haal de hydro motor van de verdeler af , en breng die bij het mechanisatie bedrijf. Keeringen die de mest tegenhouden ook gelijk vervangen Indd, maar die zit niet zo heel fris meer in de verdeler als het ware. Is dat wat jij ook bedoelt?
Ik zie het meer als verzekerings premie, jaar of 10 terug keer de achterbrug leeg gehad, en afgelopen winter vonden ze de olie ook niet heel fris.. toen was het advies om elk jaar even te reviseren ipv om het jaar.
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Oh, ja dan had ik het verkeerd begrepen. Nu snap ik je. Ja als die keerring in de verdeler die de mest moet tegenhouden niet fris meer is dan moet jou hydromotor alles buiten houden. Dan is jaarlijks eraf inderdaad wel verstandig.
Normaal moet die keerring in de verdeelmolen de mest bij jou hydromotor vandaan houden. In de kamer vlak boven je hydromotor en onder de keerring van de verdeler kan je dan vet via een nippel erin brengen zodat water en mest extra gekeerd worden.
Met name de bus waar die keerring op draait verrot heel snel waardoor de keerring niet meer afdicht en snel beschadigd. Vaak kun je die bus met bouten zo vervangen al zat die bij mij gelast en moest ik hem eraf slijpen.
@CaseCS130 aha, op die manier, die vetnippel hebben wij er helaas niet op zitten. Zijn 2 keerringen op elkaar als het ware, waar Indd die bus in draaid, die zit aan de verdeel/snij plaat van de verdeler, en die is ook iets ingevreten. Dit houd dus in nieuwe erop lassen, oplassen, of compleet vervangen. Mocht de verdeler vast zitten en die verdeel plaat eruit moeten dan komt er ook mest tussen, niet het mooiste systeem. Is dit hoe het bij jouw ook zit, of is die bus los van de snij/verdeel plaat?
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Nee, bij mij hetzelfde, ook aan de plaat gelast. Maar is aan de onderkant nog een cm of 6-7 lang dus daar is lengte voor een kleine tussenkamer die je vol vet moet houden. Plaat hoeft er hier in het seizoen nooit uit, maar anders kan de mest er zo inlopen idd.
+2
joozt
@arjanvw dat vind ik inderdaad het grote voordeel! In het seizoen kruip ik er niet dagelijks onderdoor of er zit overal een laag bagger voor. Nu zie je alles toch even goed en terwijl het schoon is. Kom je altijd weer werkplaatspuntjes tegen!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kaweco mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!