11 november 2021 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 met zelfbouw bandenpakker, Kverneland rotoreg en Kongskilde zaaimachine.De kar er weer af en klaar gezet om tarwe te zaaien. Voorheen deden we dat

Deutz-Fahr Agrotron 120

+7
PieterA
11 november 2021 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 met zelfbouw bandenpakker, Kverneland rotoreg en Kongskilde zaaimachine.

De kar er weer af en klaar gezet om tarwe te zaaien. Voorheen deden we dat vaak met de mf 6160, de Fiat 1180 of de Deutz-Fahr 6.15. Dat ging prima op de wat zwaardere grond, maar op onze lichte grond is het wel lekker om wat meer pk's te hebben voor dit werk. Je kunt dan iets sneller rijden, waardoor de grond wat minder intensief bewerkt wordt en de grond wat kluiteriger valt. Op onze percelen is slemp (waarbij kleideeltjes tussen de zanddeeltjes gaan zitten en zo een ondoorlatende laag vormen) een grote vijand. De aftakas staat dan op 540 (1000 rpm machine), de egalisatieplaat zo hoog mogelijk.de zaaimachine niet te diep en het motortoerental van de trekker vaak zo rond de 1.700 rpm. De rijsnelheid ligt dan vaak rond een km of 7 per uur.

Met de ploeg proberen we juist wat langzamer te rijden om er voor te zorgen dat de sneden niet te veel verkruimelen. We rijden dan ook 1.700 rpm en dan eigenlijk nooit harder dan een km of 6 per uur.

Gevolg is wel dat de zaaicombinatie de ploeg snel in haalt. Nu gaven ze mogelijk buien af en dan wil je niet te ver vooruit ploegen. De man van de zaaimachine had dan ook alle tijd om thuis te gaan vullen en om tussendoor de weg schoon te schrapen.

Om de trekkersporen wat op te trekken hebben we woelpoten achter de wielen. Als je daarmee in de vaste grond komt breken de breekbouten. Vaak doen we ze daarom bij de laatste rondjes omhoog.
+5
PieterA
@PieterA Op het perceel

(klik om te vergroten)

Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3
NH-M135
@PieterA tevreden van die kongskilde zaaimachine? Bij mij beginne bovenaan men buizen te scheuren
PieterA
@NH-M135 Nee, het is geen Hassia. Die plastic zaaiwieltjes voor fijnzadige gewassen waren na 30 hectare al versleten. We hebben hem van 1990 geloof ik, dus een hectare of 1200 gezaaid
NH-M135
@PieterA die van ons is van 2003 denk ik, maar bovenaan beginne die buizen uitescheuren juist onder de bakjes
hobbyboer
Quote Reactie van @PieterA:
Dat ging prima op de wat zwaardere grond, maar op onze lichte grond is het wel lekker om wat meer pk's te hebben voor dit werk. Je kunt dan iets sneller rijden, waardoor de grond wat minder intensief bewerkt wordt en de grond wat kluiteriger valt.

Bijzondere redenatie, mijn ervaring is dat je juist met meer pk's voor de kopeg (of frees) extra moet opletten dat je niet te intensief werkt.
PieterA
@hobbyboer Ja, je kunt met meer pk's je structuur goed verpesten.

Bij ons is de redenering: egalisatieplaat zo hoog mogelijk; zo dat je nog net vlak werk af levert Dan de rotoreg zo weinig mogelijk toeren laten draaien en een beetje gang houden, zodat de rotors de grond niet te veel beroeren.

Met de 1180 konden we 4 km met 540 rpm op de aftakas. Met deze rijden we 7 km met 400 rpm.
joozt
@PieterA dat herken ik wel ja. Wij zaaien ook alles met een kopeg terwijl je hem hier echt niet op elk perceel nodig hebt. Waar de grond lichter is laten we hem zo langzaam mogelijk draaien (540E stand met 1300/1400 motortoeren) en proberen we een beetje vlot te rijden.
PieterA
@joozt Waarom dan niet op 540 stand? Dan draait hij nog langzamer.
joozt
@PieterA zit er niet op 🙈 bij JD kan je kiezen tussen 540/540E/1000 of 540E/1000/1000E en wij hebben de laatste!
PieterA
@joozt vanaf welk type kun je daar uit kiezen? Het is best gevaarlijk om veel pk's op een 540 aftakas te zetten. Het koppel kan dan zo hoog worden dat de as breekt.
joozt
@PieterA dat durf ik niet te zeggen. Dit is een 6175R maar ik weet niet wat de keuzes bij de kleinere modellen zijn. Wij dachten meer te hebben aan 1000E dan aan 540 dus daarom voor die uitvoering gekozen. Vooral met volpompen van de mesttank is 1000E een mooie optie.
+1
PieterA
@joozt Ja, een trekker van dat kaliber mag zijn vermogen toch nooit op een 540 asje zetten. Alle machines die het aftakasvermogen nodig hebben zijn 1.000 rpm. Dan is 1000E zeker de betere keus.

Wij gebruiken de 1000E ook vaak; bijvoorbeeld met kapot frezen van een graszode met de rotoreg. Lekker 1700 motortoeren en dan draait de Kuhn-rotoreg toch 1.100 rpm.
valmet6400power
@PieterA
Wij hebben een blauwe maandag (11 jaar) een Claas Ares 566 RZ gehad, die had ook 1000e dus wij dachten mooie relaxed te gaan krukasspitten met minder motortoeren omdat het prachtige grond was en droog. Lang verhaal kort, die eco aftakas was dus ontworpen om iets als een hooischudder aan te drijven en niet om ook daadwerkelijk een groot deel van het vermogen erover heen te sturen. Duur lesje was dat.
PieterA
@valmet6400power Ja, dat heb ik ook al meer gehoord ja. Ik weet niet hoe dat bij Deutz-Fahr is.
+1
valmet6400power
@PieterA
Weet ook niet hoe dat “tegenwoordig zit” met de eco aftakassen überhaupt. Op de N142 hebben we 540E voor het spuiten/kunstmeststrooien en 1000 voor het aanfrezen van de aardappels. Dat lukt toch niet op 1000E. En met de bietenzaaimachine achter de kopeg regelen we de motortoeren terug aangezien het een cvt is dus dan kom je daar ook wel weer mee uit qua snelheid.

Reacties

+2
PieterA
De woelpoten

(klik om te vergroten)

Kverneland rotoreg
+7
Massey 2705
Zoals altijd een mooie uit leg van wat er allemaal bij komt kijken !
Ik zou zo akkerbouwer kunnen worden , bij de uit leg die jij allemaal geeft !😉😉
Maar ieder zijn eigen beroep ! Ik heb me handen al vol genoeg met mijn varkens !
Toch gewaardeerd hoe je het beschrijft 👍
+15
PieterA
@Massey 2705 We werken de laatste 20 jaar steeds met wisselende jonge chauffeurs. Dit perceel ploegen en zaaien is gebeurd zonder dat ik zelf ben wezen kijken. De man op de ploeg heeft denk ik 250 hectare geploegd en is 21 jaar. Voor de man op de zaaimachine (16jaar) was dit zijn 2e perceel wintertarwe.

Als je met mensen met zo weinig ervaring werkt hoort daar veel instructie bij. Het ismijn werkomgeving die instructie te geven. Je bent dan meer schoolmeester dan trekkerchauffeur.

Vertellen is dus een beetje mijn werk. Vandaar de lange verhalen. Ook vind ik het zelf leuk om de verhaaltjes bij de foto's van anderen op de site te lezen.
Massey 2705
Doe je ook wel eens slapen ? Want je heb volgens mij wel werk genoeg ! 😉
+2
PieterA
@Massey 2705 Ja hoor, Behalve spuiten en werk regelen kan ik veel werk uit handen geven. Het werk gebeurd dan misschien niet altijd 100% op de goede manier, maar wel bijna altijd 100% op het goede moment.

In deze tijd vraagt vooral de verwerking van de liatrisbolletjes veel aandacht. Ik denk dat ik daar afgelopen week ongeveer 55 uur in gewerkt heb (vaak van 8 tot 21 30). Ik sta zelf graag aan de leesband om het eindproduct te zien.

Op donderdag hebben we bieten gerooid en klaar gezet om te gaan ploegen en zaaien. Aan en afkoppelen van machines doen de weekendchauffeurs veel. Als we dan bieten aan het rooien zijn is er op de boerderij nog een scholier aan het liatrispellen en zelf maai ik de kantjes van het perceel, geef ik instructies,maak foto's voor tf en stel vast de ploeg en zaaimachine af, zodat ik zelf een vrijdag weer volop in de bolletjes kon.
+3
PieterA
@Massey 2705 Nu is het hier 4 uur 's-nachts.op zondag werken we niet, zodat ik 's-nachts niet altijd moe genoeg ben om lekker de hele nacht door te slapen. Dan zit ik voor tijdverdrijf een beetje op tf te kijken.
+3
JarnoDrenthe
@PieterA Dat probleem heb ik nu ook vaak als ik een dag niet werk : )
+1
Massey 2705
JD 6110
@PieterA

Loopt die bandenpakker drukloos over het land? Of nog iets opdrukken?

Echt weer een keurige uitleg. Met zo'n uitleg kun je zo met de machine op pad zonder je zelf te bedenken waarom ' die' snelheid en wat het met de grond doet.👌
+1
PieterA
@JD 6110 Nee, we ontlasten de vooras ongeveer met 1.200 kg. Dat kun je aflezen op een manometer achter het rechteronderruitje. Dan kan de GPS nog net goed zijn werk doen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!