Foto van een Volvo L110H (wiellader) bezig met stro laden bij Verschoor fourage. Gas geven om de twee Krone hdp2 persen bij te houden.

Geen

+2
trekkerfan16a
Foto van een Volvo L110H (wiellader) bezig met stro laden bij Verschoor fourage. Gas geven om de twee Krone hdp2 persen bij te houden.

Reacties

catfan55
Mooie plaatjes weer! Waar zit je liever op, de Volvo of de NH?
trekkerfan16a
@catfan55 Als ik zelf mag kiezen rij ik liever op de Volvo omdat je meer comfort hebt. Zou ik als bedrijf zijnde kijken dan kies ik sws voor de NH
arjanvw
@trekkerfan16a ben wel benieuwd naar de reden om dan voor de NH te gaan? Minder onderhoud? Lagere kosten?
+1
trekkerfan16a
@arjanvw Meer trekkracht, meer hydrauliek opbrengst, veel zuiniger en goedkoper in aanschaf kort samen gevat
arjanvw
@trekkerfan16a Dat zijn idd wel belangrijke argumenten!
MaxxuM4ever
Veel verschil in capaciteit en verbruik per geperste baal tussen de 2 trekkers?
+1
trekkerfan16a
@MaxxuM4ever Verbruik zou ik zo niet weten. Wat ik wel weet is dat de claas 870 eigenlijk aan de kleine kant is en dat wanneer het heuvelachtig wordt die veelste snel in capaciteit achteruit gaat. We hadden er meer van verwacht.
+1
Fendt926Driver
Komen hier al weer terug op stro uit de hdp persen.
Bij droog stro prima.
Maar bij iets klam stro veel meer platen in de baal dan bij een minder strak gepersde baal..
Nu ook weer 15 ton zitten wat niet uit elkaar te trekken is met de hand.
De strostrooier heeft er nog moeite mee.
Opraapwagen kon het ook al niet uit elkaar krijgen.
En dan zeggen ze mooi stro uit frankrijk.....
rommert14
@Fendt926Driver Ja maar daar kijken degenen die persen niet naar, blik op oneindig en rammen maar
+1
Siete
@rommert14
Dat is me dan net iets te kort door de bocht.. Als je de mededeling mee krijgt dat er zoveel mogelijk in een baal moet, om zo de vracht optimaal vol te kunnen zetten wie is daar dan fout?
Pers chauffeur die doet wat de klant vraagt, of de handelaar?
+2
rommert14
@Siete dat is ook weer waar, wij zijn er bij als het geperst moet worden en we rijden het zelf van het land, maar in een nat jaar is het ook niet makkelijk om veel mooi stro te winnen.
+2
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Ten eerste heeft het niets met een hdp te maken maar met de hoeveelheid die je in een pak drukt. Kan dus met elk willekeurig merk. Ten tweede wordt hier niet geperst boven de 15% dus zul je die gekkigheid niet meemaken en ten derde komt dit stro uit Oost-Duitsland. Wat nog wel eens een ding is, is dat de eindgebruiker van het stro gewend is om altijd pakken die afkomstig zijn van stro uit een axiaal-dorser te verwerken en dan in eens stro krijgen dat afkomstig is van een conventionele dorser.
+1
Fendt926Driver
@trekkerfan16a hier zijn wij 365 dagen druk met stro wat een handelaar even in 1 uurtje bij ons lost.
Ik betaal liever 25 euro per ton meer voor minder kilos op de vracht en stro wat wel mooi uit elkaar wil.
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Als je echt wat moois wilt moet je stro uit Spanje hebben want uit Frankrijk is de kwaliteit dit jaar echt heel variërend door veel regendagen, in Duitsland ook veel regen gehad maar wel een beter seizoen gehad dan in Frankrijk. En het klopt kwaliteit dat kost gewoon geld. En reken erop dat er wel iets meer bij komt kijken dan even in een uurtje lossen bij iemand op het erf.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @trekkerfan16a:
En reken erop dat er wel iets meer bij komt kijken dan even in een uurtje lossen bij iemand op het erf.

Voor jullie als totaal aanbieder wel.
Maar voor mijn fourage handelaar die door een transporteur stro mee laat komen is het stro regelen en keren en persen en laden niet aan de orde
rommert14
@Fendt926Driver wij strooien 150 eenling boxen, dan wil je ook mooi stro 🙈
arjanvw
@Fendt926Driver het zou niet nodig moeten zijn, maar vraag aan de strorijder of hij even de pakken prikt met zijn vochtmeter waar jij bij staat. Is het boven de 16-17% mooi de vracht weer mee terug laten nemen. De plakken komen niet van stijf persen maar te hoog vocht% tijdens persen. Als wij een keer een te nat pak hebben (van bv wendakker) zetten we die apart en gebruiken hem zelf. Als je die gelijk gebruikt is er niks aan de hand, maar na een maand is het karton.
trekkerfan16a
@arjanvw Helemaal mee eens! hier worden de natters er ook tussenuit gehaald. Direct op het land en vervolgens ook nog bij het sorteren voor naar de klant.
Fendt926Driver
@arjanvw ik regel zelf wel een vochtmeter.
Heb de handelaar al gezegd volgend jaar claas balen van 70cm hoog.
Want die persen met dubbele knoop in het touw is ook helemaal niets voor mij.
En claas kan nog steeds met een enkele knoop toe.
Daar kan hij nu 9 maand over denken of het kan. Anders bel ik een andere handelaar die het wel kan.
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Ieder zijn ding maar wat is er mis met een dubbel knoper systeem? De overgebleven stukjes? Je ziet tegenwoordig al andere merken die het kunnen zonder deze stukjes.
Fendt926Driver
@trekkerfan16a de touwen kun je veel slechter onder de baal weg trekken als de knopen onder zitten.
Maar ook bovenop moet je vaak tot in de rondimg van de baal waar het touw knetter vast zit het los snijden om beide knopen boven los te kunnen krijgen.
Midden op de baal los snijden gaat het makkelijkst.
En dan kijken aan welke kant de knoop zit.
En daar vandaan los trekken.
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Ja daar zit iets in! Het is vaak iets meer opletten dat je op de juiste plek snijdt want de knoop onder het pak doortrekken dat kost behoorlijk wat onnodig zweet en ergernis. Ik denk wel dat het steeds moeilijker gaat worden om nog van die stropakken te vinden omdat het 1knopersysteem een beetje uit de tijd raakt
arjanvw
@Fendt926Driver Laten wij nu net toevallig jouw gewenste balen persen! 😂 Het is idd mooier om zelf een meter te hebben, maar die kosten ook wat. Jammer dat het nodig is.
Fendt926Driver
@arjanvw nee dat heb je net niet..
Ik wil het stro ook gesneden hebben. En die optie zit op jou pers niet op.
Maar dit jaar ook ongesneden gekregen .
Best gegromt en krijg je 5 euro korting per ton.....
+1
arjanvw
@Fendt926Driver Shit weer mis! We kunnen idd niet snijden...
+1
CaseCS130
@arjanvw Huub kan wel een ritje met de 840 jou kant op komen en het stro eerst even hakselen, dan heb je helemaal mooi spul.
J asper
@CaseCS130 Er even boven in blazen👌 Huub heel mooi gehakseld goedkoop stro in zijn claas pakken🤣😎
+1
CaseCS130
@J asper en een mooi dagje uit!
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver gesneden besteld en omgesneden gekregen en €5 korting krijgen? Ik zou ze Lekker buiten zetten en weer laten ophalen🖕🏻
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ja had ik misschien ook moeten doen...
Ik ben te lief voor deze wereld
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver HAha, jaar lang ergenis omdat een ander te laks is om te regelen dat er gesneden stro moet komen..
Hoe groter de toeleverende bedrijven hoe meer er fout gaat..
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr mooi zelf winnen, kan je jezelf de schuld geven 🤪
ronald-deutz-fahr
@rommert14 zelf kleine pakjes opgehaalt, wat en niet mooi was/zware pakken van de wagen Afgegooid Indd.
Maar als ik gesneden stro bestel hebben ze dat te brengen.
Als jij soja besteld komen ze toch ook geen gerst brengen?
rommert14
@ronald-deutz-fahr dat is zo, daar kan ik me ook aan ergeren
+1
huub
@Fendt926Driver stro wat niet droog genoeg is gewoon een fout van diegene die laat persen of daar opdracht voor geeft. De meeste nieuwe persen kunnen vochtpercentage meten, dat wordt er gewoon geperst terwijl het niet kan.

Geen excuus, wel een verklaring, het was om stro te persen een rampzalig jaar. Combinen lukt dan nog wel maar voor stro persen heb je een paar goede dagen meer nodig.
rommert14
@huub wij hebben hier een maand droog weer gehad tijdens de stro oogst
+1
arjanvw
@rommert14 dan hebben jullie daar wel geluk mee gehad. In NL was het wat @huub zegt, stelen om wat stro bij elkaar te persen. Wij zijn er ook regelmatig bij geweest en dan heb je stro gekeerd en dan kwam de beloofde zon weer net niet opdagen....
ronald-deutz-fahr
@arjanvw heb je uiteindelijk alles wel maar eens in het pak geslagen, of ook nog net niet stro zitten?
Wel een jaar dat je blij bent dat je zelf perst denk ik?
+1
arjanvw
@ronald-deutz-fahr We hebben alles wel in pak gekregen, maar ook wel aantal pakken die niet geschikt zijn voor de handel, die hebben we gelijk zelf gebruikt. Soms ga je proberen en blijkt het niet niet goed genoeg en stop je weer, maar dan heb je er toch weer een aantal geperst.

We zijn er wel blij mee, maar soms ook lastig. Dan kijk je naar het weer en lijkt het heel mooi te worden en als het stro weer bijna droog is ga je stro keren en mensen regelen. Dan wil je gaan persen en is het net niet goed. Dan sta je daar met het hele clubje... Gelukkig zijn ze wel flexibel, maar is vervelend als ze speciaal vrij gevraagd hebben van hun werk..
arjanvw
Wel een zware shovel om in het land pakken te laden...
trekkerfan16a
@arjanvw Om eerlijk te zijn houdt het niet eens echt over qua gewicht. Hij komt al snel een keer los als je echt goed stevig remt. Met een 120H rij je wel iets stabieler.
trekkerfan16a
@trekkerfan16a Nu moet ik zeggen dat bodemdruk daar nog niet echt een rol speelt. Er zijn nu enkele klanten die alleen nog maar de shovels met brede trekker banden willen en waarbij je met de vrachtwagen door de spuitsporen moet rijden.
arjanvw
@trekkerfan16a "Bodemdruk' dat was idd mijn achterliggende gedachte. Shovel weegt zo'n beetje 19 ton en dan de klem en nog 6 balen van 400? kg erin... Dat zou ik niet in ons land willen hebben maar begrijp dat dat dus geen issue is.
+1
rommert14
@arjanvw dat komt er hier niet eens door haha
+1
trekkerfan16a
@arjanvw 500 kilo haha maar idd bodemdruk is daar nog wat minder actueel dan in Nederland
+1
john deere 7810
Mooie plaatjes frederik!
trekkerfan16a
@john deere 7810 Haha danku. Ik dacht laat ik ze hier maar opzetten want wie weet maak ik er nog iemand blij mee ook.
+1
john deere 7810
@trekkerfan16a

ik heb tijd genoeg haha. pootje gebroken...
+1
trekkerfan16a
@john deere 7810 Had al zo'n idee dat jij het was haha. Zal er wel ff wat meer opzetten. Ff zoeken in de verzameling..
Fendt926Driver
Quote Reactie van @john deere 7810:
frederik

Frederik van het loonbedrijf?
+1
trekkerfan16a
Fendt926Driver
@trekkerfan16a mooi werk wel wat je had.
Dit was ergens in oost duitsland neem ik aan?
Langere tijd daar geweest?
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Ja klopt is in Klein Oschersleben. Dit was mijn 4e jaar dus inmiddels aardig wat ervaring opgedaan. Dit jaar voor mijn afstudeerstage mogen helpen met het regelen van de maisoogst. Heel mooi om het verhaal ook een keer van de andere kant te zien.
Fendt926Driver
@trekkerfan16a poe 4e jaar al...
Ik hoor ook nooit iets wat er in het dorp gebeurt....

Maar zeker een mooie ervaring.

Wat moet er zoal geregeld worden voor de maisoogst daar wat hier thuis niet geregeld hoeft te worden?
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Er wordt met 2 hakselaars ongeveer 4000 hectare in ongeveer 5 weken gehakseld. Om dit te realiseren wordt 24/7 in ploegen gewerkt. Het regelen bestaat uit het inplannen van de machines, storingen verhelpen van de machines, onderkomen voor alle medewerkers regelen, kwaliteit waarborging en opbrengst data verzamelen. Uiteraard gebeurd dit met een heel team maar je leert er super veel van!
+1
john deere 7810
@trekkerfan16a

mooi inderdaad. Ook een heel andere situatie dan thuis.
trekkerfan16a
@john deere 7810 Klopt is in bijna alle opzichten niet te vergelijken met de Twentse omstandigheden haha
Fendt926Driver
@trekkerfan16a poe dat zijn zeker nogal oppervlaktes en mensen om te regelen.
4000 ha dat is ook nogal wat.
Alles naar 1 adres?
Of meerdere?
Vrachtwagens voor transport?
+1
trekkerfan16a
@Fendt926Driver nee ongeveer 10 verschillende adressen zo uit mijn hoofd. Is wel grotendeels voor de biogas. Het transport werd gemengd met met vrachtwagens met walking floors en trekkers met 3asser silagewagens uitgevoerd.
Fendt926Driver
@trekkerfan16a prachtig om mee te maken.
Zelf ook nog mee gereden of was het regelen al werk genoeg?
+1
trekkerfan16a
@Fendt926Driver Eerdere jaren veel kuilen vastgereden met de shovel en af en toe afrijden met de trekker of vrachtwagen. Dit jaar de eerste paar dagen vastgereden met de shovel en een beetje oefenen met het hakselen haha. Maar het regelen is werk genoeg! we deelden de nachtdienst storingsnummer ook, dus eens in de vier dagen moet je 's nachts stand-by zijn. Dan kun je de volgende avond wel liggen haha.
MaxxuM4ever
@trekkerfan16a doen jullie dat samen met die Jansen Tiendeveen die daar ook zitten of zijn dat de conculega’s?
En na de mais nog ff de aardappel oogst mee gepakt of loopt dat aardig parallel aan de mais oogst?
In kroppenstedt zit een Nederlander hier uit de buurt met koeien en ik dacht dat daar ook biogas op het erf staat maar die doen hier alles zelf dus dat zal daar niet veel anders. zijn.
trekkerfan16a
@MaxxuM4ever Jansen Tiendeveen zit een klein stukje verderop en we lopen elkaar daar niet in het vaarwater dus nooit echt problemen mee. Er wordt niet samen gewerkt want eigenlijk heeft iedereen werk genoeg haha. Na de maisoogst wordt er nog wat mest uitgereden, afhankelijk van het jaar nog wat maisstro gehakseld of gras gehakseld. Er is daarna nog net genoeg tijd om alle machines schoon te maken en door de werkplaats te krijgen voor dat in het voorjaar het mest uitrijden weer van start gaat. Klopt die Nederlander hakselt zijn mais zelf en één van die biogassen naast zijn bedrijf hebben wij gehakseld.
MaxxuM4ever
@trekkerfan16a ja die börde is nog een best groot gebied. Ik ben er eens geweest toen een vriend daar werkte voor Albert en Obelix. Een andere vriend woont in dingelstedt, dat is weer een heel stukje westelijker en de akkers een stukje kleiner geloof ik. Jullie hebben daar de beroemde 100 punten grond toch of moet je dan nog meer naar het (zuid) oosten zoals in tarthun?
+1
trekkerfan16a
@MaxxuM4ever Je hebt hier idd de 100 puntengrond. Het wordt alleen niet meer als de beste grond gezien doordat het systeem is aangepast en het jaarlijkse aantal neerslag ook meetelt. De beste grond van Duitsland ligt nu aan de andere kant van het Harz gebergte

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Geen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!