Foto van een John Deere 6130R vandaag de trekker even lekker gesopt en gepoetst hij is er bar van opgeknapt

John Deere 6130R

2850Johndeere6R
Foto van een John Deere 6130R vandaag de trekker even lekker gesopt en gepoetst hij is er bar van opgeknapt

Reacties

+1
arjanvw
Glimt weer! Heb de voorlader zitten te bestuderen, maar ik zie niet wat ik moet zien... lijkt net of er geen neig cilinders op zitten en geen parallelgeleiding...
+3
J asper
@arjanvw Zit binnen langs, hele nette voorladers die Hauer.
+2
arjanvw
@J asper toen wij onze eerste voorlader kochten in 1999, hebben we hier ook serieus naar gekeken. Vooral het eenvoudige aan en af koppelen sprak ons destijds erg aan. Uiteindelijk was het toen toch een Alo geworden vanwege de prijs.
+1
2850Johndeere6R
@J asper @arjanvw zijn weerwoesten van voorladers. Idd de cilinders en de parallel geleiding zitten in de armen verwerkt.
+1
johndeere6230
Netjes zo! Dit is een vario?
2850Johndeere6R
Een autopower ja. Bewust voor gekozen ivm de gezondheid van mij en m'n pa
casejxu
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
autopower

Dat is echt top ben ik wel achter!
2850Johndeere6R
@casejxu puur genot ja😁😁 beetje verwend geraakt op de 6125R?
casejxu
@2850Johndeere6R beetje wel ja. Miste wel kleine dingetjes die de ttv waar ik veel mee rijd wel heeft maar zag ook hoop puntjes wat net iets anders en daardoor soms wel makkelijker was. Kwa zicht over de neus moet ik er trouwens niet aan denken om mee te voorladeren
+1
2850Johndeere6R
@casejxu Dat was even wennen ja met voorladeren
+1
deutzieee
@casejxu had die waar jij mee reed wel actieve stilstand of niet? Als die blijft rijden daar kan ik echt niet aan wennen
casejxu
@deutzieee nee en daar kan ik dus opzich wel aanwennen. Met voorlader werk lijkt me dat dus ideaal! Miste vooral de druk op knop naar volle snelheid
+1
PieterA
@deutzieee Ik heb ook al eens met een John-Deere een kuubkist aan gort gereden omdat de trekker niet stopte bij loslaten van het gas.
2850Johndeere6R
@PieterA Dat is even wennen ja
+1
GerbertXL
Mooi die voorlader, het is wel wat aparts.
Wel een beetje jammer van die kleine bandjes eronder, voor het gewicht van die trekker zou een maat groter niet verkeerd zijn.
2850Johndeere6R
@GerbertXL Achter 520/70R38 en voor 480/70R24
+1
PieterA
@2850Johndeere6R Dat zijn toch normale maten voor zo'n trekker👍
PieterA
@GerbertXL Volgens Konedata weegt hij meer dan een 6930. Dat geloof ik nog niet gelijk, maar licht is anders met 6.200 kg zonder voorlader.
+2
casejxu
@PieterA vind tegenwoordig maar eens een "lichte" trekker
PieterA
@casejxu Had ik van de week al gevonden dacht ik. Een New-Holland 6.180
casejxu
@PieterA folder gewicht of weegbrug gewicht?
PieterA
@casejxu Konedata (wat de fabrikant opgeeft) Is wel een lichte bouw hoor. En ze trekken veel pk's uit dat blok.
casejxu
@PieterA aha je k ken New holland. Ben der geen fan van😅
+1
PieterA
@casejxu Ik denk niet dat het een slechte trekker is hoor. Maar ik zou hem liever met 120 pk kopen of nog liever een T7.170
casejxu
@PieterA geen idee. Heb ervaring met een T6080 met de full piwershift bak. Vind t maar niks. T is allemaal simpel maar t is op veel puntjes nog behoorlijk te verbeteren
Pieter Buren
@casejxu wat zou je dan verbeterd willen hebben?
+1
johndeere6230
@Pieter Buren

Wat niet waarschijnlijk 😜
+1
casejxu
@johndeere6230 haha nee ben verrassend positief. Zeker toch wel over hoe de vario werkt kwa bediening en rijde👌
+1
PieterA
@casejxu volgens mij vroeg @Pieter Buren naar de verbeterpuntjes van de New-Holland.
+3
casejxu
@PieterA oh grapje. Hij schakeld beroerd. Bedoel hij luistert slecht naar de knopjes van powershift ondanks vervanging. Ook als hij niet in schakelautomaat staat schakeld hij automatisch terug!😡 en als ie in automaat staat werkt dat ook niet prettig als je bijvoorbeeld onbelast rijd. Super trage omkeer met horte en stoten. Heeft mechanische ventielen maar die gaan net zo "soepel" als die mechanische van JD. Kortom ben geen New Holland fan. De rode varianten passen in het zelfde rijtje. Daarom rijden we thuis ook een rode Fiat😄
+2
Pieter Buren
@casejxu Ik ben zelf bekend met een Case Puma full powershift. Vind het echt een prachtige versnellingsbak. Die automaatdingen gebruik ik nooit. Die kunnen niet vooruitkijken. Automatisch terugschakelen doet die Case alleen als je de koppeling intrapt op hoge snelheid. dan gaat hij terug naar de 12e versnelling. Meestal de ideale wegrijdversnelling (met volle kieper zelf even een extra tikje terug naar 11). Geen langzame groepenwissel zoals bij bijvoorbeeld een valtra.
Omkeer ben ik ook wel over te spreken.
Voor cruisecontrol zijn de wegen niet lang genoeg hier. Altijd wel weer een dorp of rotonde.
+1
fan van trekkers
@Pieter Buren cruisecontrol = handgas🤣
+1
casejxu
@Pieter Buren ik miste vooral knopje cruisecontrol. Dus weg op. Druk op de knop en 40 rijden. Dat heeft de ttv al jaren. Verder wel heel veel puntjes waar tegen over bijv een deutz beter na gedacht is
+1
stannetje96
@casejxu zit als het goed is wel een knopje onder de schuif van het handgas waar je de stand van het gaspedaal mee vast kan zetten. Dan is het poot naar beneden en even op dat knopje drukken en dan gaat ie gewoon naar de 40 en blijft daar rijden. Niet helemaal een echte cruise controle maar het komt in de buurt
fan van trekkers
@PieterA liever een t6125 of t7175?? Vind het juist mooi die t6 6 pitters. Sterke trekkers met veel mogelijkheden in transmissies en een compacte uitvoering. De t6 heeft ook bakken die even snel vooruit gaan als achteruit, dat heeft t7 niet, of je moet een autocommand nemen
PieterA
@fan van trekkers Ik ben wel voor 6 cilinders hoor. Ik weet niet wat de kleinste 6-cilinder in de serie is?
fan van trekkers
@PieterA T6.160 135 pk standaard met 30 pk boost
PieterA
@fan van trekkers Dat is de directe opvolger van de TSA 135?
+1
fan van trekkers
@PieterA ja, maar ze hebben wel veel aangepast. De standaard electrocommand kan zijn shuttlehendel eindelijk in agressiviteit instellen, en daarnaast is hij ook als auto en dynamiccommand verkrijgbaar.
+1
PieterA
@fan van trekkers Mijn buurman heeft een tsa 135. Hij is er erg over te spreken. Dat blijkt ook wel,want hij heeft hem al een poos en gebruikt hem voor allerhande werkzaamheden.
+2
Johnnyput
@PieterA heb het deze week ook al gepost. Vergeet het dat een T6.180 minder dan 6t weegt. Mijn T5.120AC weegt 6t. No way dat een T6 minder weegt.
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @PieterA:
Een New-Holland 6.180

Dan krijg je weer andere problemen 😉 althans, wat ik zo links en rechts hoor 😅
+2
fan van trekkers
@johndeere6230 over een t6.180? Wat voor probelem dan. Wij hebben de voorganger, t6.155 6cylinder. 10800 uur en op adbluestoring na heeft hij ons nooit in de steek gelaten. Zijn we ook niet netjes met onderhoud, iedereen rijdt er mee en hij heeft een voorlader. Vind ik best een prestatie
johndeere6230
@fan van trekkers

Oa, t6 in het algemeen, maar vooral de grote trekkers, veel pto vermogen, dus zware machines in de hef (zowel voor als achter) en daar kunnen ze slecht tegen, scheurende achterbruggen en trekkers die overmidden breken. Vooral de akkerbouwers zullen er last van hebben, die ene keer dat een veeboer zo'n trekker zo zwaar belast zal wel goed gaan. Maar bijv. Een pootmachine achter en frees voorop en dan bij voorkeur haaks op de ploegsnede werken, daar houden ze niet van
+1
fan van trekkers
@johndeere6230 welke trekker houd daar wel van? Veel pks uit een trekker halen kan bij die types, 6,7 ltr waar ze vaak tot dikke 170 pk getuned worden omdat ze nooit boost geven. Dat vind ik ook het directe minpunt van die types, boost geven doen ze maar onder een paar omstandigheden. Wij hebben hem op standaard staan, en dan zullen wij misschien niet een frees voorop hebben of een pootmachine achterop, maar wel een voorlader vol en een snijder vol achterop🤷‍♂️
+1
johndeere6230
@fan van trekkers

Een frame trekker, zoals bijvoorbeeld john deere, er van houden is een ander verhaal, maar die kan het beter hebben.

Ja alleen met die snijder en voorlader vol rijden jullie over een (vlak) erf heen en geen hele dagen, daar zit het verschil waarschijnlijk
arjanvw
@johndeere6230 maakt het echt zo'n verschil? Het 'frame' van een JD houdt toch ook op bij het koppelingshuis? Of loopt die door naar de achteras? De meeste gerenommeerde merken van frontheffen hebben ook verstevigingsplaten tot het koppelingshuis. Met voorladers lopen ze vaak wel door naar de achteras.
+1
2850Johndeere6R
@arjanvw van voor tot achter met een verspringing onder de cabine als ik me niet vergis misschien kan @john deere 7810 er meer over vertellen
johndeere6230
@arjanvw

Loopt van voor tot achter volgens mij, maar goed, john deere heeft weer last van afknappende hefarmen, dus het is allemaal wat, die 4 pitters met steeds meer pk's wordt het ook niet gauw beter van, steeds zwaardere machines achter trekkers die er eigenlijk niet voor gebouwd zijn
+1
john deere 7810
@arjanvw

frame van jd loopt helemaal door tot de achterbrug bij de astrompetten. zowel de 4 als de 6 cilinders. We hebben 1x een klant gehad die heeft met de hoek van de bak op de stelconplaat gezeten met 18 km per uur... voorlader en aanbouwdelen zo scheel als wat. trekker was en is niks mee.

kwa bouw voor het gebruik heel mooi een frame trekker, kwa sleutelen zit het frame nog wel eens in de weg.
+1
arjanvw
@john deere 7810 bedankt voor de uitleg. Dat is op zich wel mooie constructie. Heb maar één keer gehoord dat een trekker doormidden is gebroken. Dat was bij een Same Explorer die ingeruild was nadat hij bij een spoorweg overgang doormidden was gebroken met een loofklapper voorop en aardappelrooier achterop...
john deere 7810
@arjanvw

je hoort het ook niet vaak. maar ook met fronthef oid hoef je niet te verstevigen. daarom hoor je ook dat er niet vaak wat mee gebeurd.
maar als je frame hebt ligt je motor ook in rubbers enz. en je kunt dingen makkelijk aanbouwen. zoals voorladers en frontheffen enz omdat het allemaal het zelfde is. soms zit er iets verschil in, maar is het met een paar gaten vermaken al passend.
+1
Johny power
@johndeere6230 Zit wel iets van waar heid in. Hier bij een maat van mij de achteras van de achterbrug gebroken met een fella 310 zonder kneuzer met midden afleg. De maaier weegt zo'n 1100 kilo. Hierbij gaat het om een new holland tm 115. Mn pa heeft vroeger met prc dezelfde maaier gemaaid met een john deere 6110. Het was nooit geweldig maar het ging wel. Noout iets gebroken of iets. Toen de maaier aan zijn eind was tog wel weer voor een lichtere maaier gegaan.
trean
Quote Reactie van @fan van trekkers:
welke trekker houd daar wel van?

Fendt 700 scr kan daar prima tegen, alleen je GPS kan wat storingen gaan geven als je dat te veel doet,
Valtra t serie moet dat werk ook kunnen doen,
Deutz Fahr kan daar ook niet altijd goed tegen,
rommert14
@GerbertXL nadeel van die fiets wieltjes is ook dat je snel wegzakt en niet makkelijk meer los komt

(klik om te vergroten)

2850Johndeere6R
@rommert14 daar hebben we hier niet snel last van
+3
trean
@GerbertXL bredere voorbanden slijten weer sneller bij veel transport en erf werkzaamheden met een voorlader, komt ook gelijk weer meer kracht op je stuur kogels en dergelijke,
+2
GerbertXL
@trean breder hoeft niet als je daar geen behoefte aan hebt, je kunt ook de hoogte in gaan.
Als iemand zich ermee kan redden dikke prima. Maar ik heb ook de grootste 4 cilinder uit de serie maar dan 17 jaar oud, en die staat standaard op dezelfde banden als deze trekker die zo'n anderhalve ton zwaarder is (dat is bijna 25 procent).
2850Johndeere6R
@GerbertXL Voorjaar en zomer heb ik ze op 1,2 bar staan dan geeft hij een footprint van bijna 58cm
+1
case 745 xl
@GerbertXL ik heb 650 60 38 op mijn 6320 en voor 540 65 24. Maar dat is breed zat voor zoon trekker en word het rijgedrag niet beter van vind ik
+1
trean
@GerbertXL hoger kan je vaak weer minder scherp sturen en dan klopt je voorloop ook niet meer, lichte trekker van zichzelf is altijd goed voor de bodem druk, maar je moet natuurlijk wel een sterke basis hebben voor een voorlader of een extra frame wat je wendbaarheid beperkt
GerbertXL
@trean dat spreekt vanzelf natuurlijk. Maar dat het zwaar moet zijn voor een sterke basis is onzin, de voorganger (6125r) is krap een ton lichter en qua formaat helemaal dezelfde trekker.
+1
trean
@GerbertXL dat klopt, het hoeft niet zwaar te zijn, maar moet wel sterk genoeg zijn,
Maar dat zwaarder worden zie je bij de meeste merken, een Fendt 516 is ook ongeveer 1000 kg zwaarder als een 415, en zo zul je bij elk merk wel voorbeelden kunnen vinden...
+2
@trean 720 weegt ook bijna 8 ton, een 820 krap 7 ton. Mf 6290 weegt 5800 kilo, zo'n nieuwe 5s al 6 ton las ik van de week
J asper
@GerbertXL Is een 6125 r een ton lichternals een 6130?? Hoop dat ik dat verkeerd lees/begrijp?
+1
GerbertXL
@J asper driekwart ton op papier.
+1
J asper
@GerbertXL Dat had ik nooit gedacht 🙈 Dacht dat het zelfde trekkers zo goed als waren. Tussen een 6430 en een 6130r had ik gesnapt 🙈
+2
john deere 7810
Tja afwegen. smaller is goedkoper kwa banden en onderhoud. ook is de draaicirkel scherper

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6130R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!