MF 7616 met Jako Tiger 180 en Grimme Maxtron.  Even bij een collega geholpen met meerijden.  Dichtbij huis maar wel een totaal andere wereld

Massey Ferguson 7616

1.697 foto's van @MaartenMandemaker

+4
MF 7616 met Jako Tiger 180 en Grimme Maxtron. Even bij een collega geholpen met meerijden. Dichtbij huis maar wel een totaal andere wereld

Reacties

+1
Fendt926Driver
Zandgrond en in een straal van 5km geen water te bekennen bedoel je?
+1
@Fendt926Driver zandgrond hebben we hier ook wel. Dit is leemgrond met aardige hoogteverschillen en boswallen midden in het perceel. 5 kopakkers en veel geren.
We zitten zelf in een polder, dat is meest rechttoe rechtaan
hooidonk
Is die kieper gedwongen gestuurd?
Lijkt op de foto dat de trekker er vrij recht voor staat, maar dat de achterste as al best een heel stuk stuurt.
+1
Nee, hij is meelopend gestuurd. Had hier net een bocht gemaakt, en op deze glibberige grond duurt het soms een paar meter voor de wielen weer recht staan 😅
hooidonk
@MaartenMandemaker
Ah, vandaar!
Wel schik van de meelopende sturing of zou je nu voor gedwongen kiezen?
+1
@hooidonk Ja wel schik van. Nee voor onze situatie zou ik weer een meelopend gestuurde kiezen. Snel aan en af te koppelen en passend achter elke trekker. Ik wou graag een gestuurde tandem omdat ik 710 banden op lage druk te veel vind wringen met een starre tandem. Na 11 jaar nog tevreden over de keuze toendertijd
+1
hooidonk
@MaartenMandemaker
Dat zijn inderdaad wel twee (grote) voordelen.
En als je het niet mist dat hij met achteruit rijden niet stuurt, is het ook wel een mooie keuze.
Heb je wel eens gemerkt dat hij op de weg zwabberig wordt als je bijvoorbeeld een bermpje mee pakt? Of zet je hem op de weg vast?
@hooidonk Klopt als je een ongelijke berm hebt wil hij wel eens wat wiebelen, ook door de soepele banden. Daarom op hoge snelheid vaak de besturing vast. Voor losse chauffeurs is een gedwongen besturing beter, dan hoef je nergens aan te denken. Alhoewel als die niet goed uitgelijnd word ben je zo van je banden af.
hooidonk
@MaartenMandemaker
Dat is waar, gedwongen besturing kan ook best tegen werken.
Maar zeker met achteruit rijden, kon ik het altijd wel waarderen.
Volgens mij wordt er tegenwoordig niet veel meelopend meer verkocht, dus was best wel benieuwd naar je ervaringen.
@hooidonk Nee klopt, onder opraapwagens word meelopend nog wel veel geleverd. Onder kiepers is het vak star of gedwongen. Hier lopen ook 20 tonners met starre tandem. Maar dan liggen er vaak 650 banden onder. Met starre tandem moeten de banden ook harder worden opgepompt, het komt er aardig op aan als je krap de bocht om gaat. Het blijft toch een keuze wat een ieder wil.
hooidonk
@MaartenMandemaker
Moeten die banden van de starre kiepers harder blijven, omdat je ze anders in een (scherpe) bocht van de velg af trekt?

Ja, ieder heeft z'n eigen omstandigheden en maakt daarmee z'n eigen keuze natuurlijk.
+1
PieterA
@hooidonk Ja, klopt. Ik heb altijd geleerd dat je bij een tandemasser met starre assen, het wielstel met alle 4 de wielen moet wegen. Dit gewicht delen door 3 en dat in de bandenspanningstabel op moet zoeken voor de juiste bandenspanning.
hooidonk
@PieterA
Okee, dat is leerzaam!
Dus je telt een derde bij het gewicht per band op?
+1
PieterA
@hooidonk Ja, dat klopt. Afgelopen zomer hebben we nog een trekkerachterband die wel op de goede spanning stond zijdelings te veel belast. Die lag er zo naast.
hooidonk
@PieterA
Oh, dat is wel balen.
Dat soort dingen gebeuren meestal ook niet op de mooiste/ handigste plekken.
+1
PieterA
@hooidonk Nee, het was op de achterste wendakker na een week regenachtig weer. Eerst de tulpenrooier er met de verreiker afgehaald, daarna met een garagekrik op een ijzeren plaat de trekker opgetild. Toen met lucht van de trekker de band opgepompt en hij floepte er nog op ook. Al met al toch weer een middagje bezig geweest en niks gepresteerd.
hooidonk
@PieterA
Oei oei, dan zijn de uurtjes inderdaad zo weg.
Gelukkig verder geen schade aan overgehouden?
Al krijgt het spul er wel een knauw van natuurlijk.
Niet veel rotzooi in de band / tussen de velg gekregen?

Het is ook wel een bewerking die jullie vaker doen, dus dan moet je er wel om denken dat het niet weer gebeurd.
PieterA
@hooidonk Na het oppompen gelijk naar de dealer gereden, daar het wiel er compleet afgehad, schoongemaakt,de band gecontroleerd op schade en weer gemonteerd. Voortaan doen we maar een halve bar meer in de band.
hooidonk
@PieterA
Okee, dan valt de schade gelukkig nog min of meer mee en was er enkel een hoop tijd kwijt.

Had de dealer er ook geen verklaring voor?
Misschien dat bepaalde series er gevoeliger voor zijn?
+1
PieterA
@hooidonk Ik kan zelf wel bedenken hoe het kwam. Met de stuurrem ingetrapt en een rooier die niet lekker mee de bocht om komt en dan de banden op 1,2 bar...
hooidonk
@PieterA
Dan krijgen ze het inderdaad wel flink voor de kiezen!
Maar wel jammer dat je nu op hardere banden moet rijden.
+1
PieterA
@hooidonk Ja, dat zeker,maar het is niet anders helaas.
+1
@PieterA zo heb ik dat ook geleerd inderdaad

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 7616 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!