Foto van een Fendt Dieselross F40, de F40 loopt weer na een besmetting met de dieselbacterie. Alles zat verstopt en moest schoongemaakt worden.

Fendt Dieselross F40

+4
SchluterMarco
Foto van een Fendt Dieselross F40, de F40 loopt weer na een besmetting met de dieselbacterie. Alles zat verstopt en moest schoongemaakt worden.
+3
Wimariete
@SchluterMarco prachtige trekker. Deze heb ik in het echt nog nooit gezien.
+2
SchluterMarco
@Wimariete is goed mogelijk, zijn er niet zo heel veel van gemaakt.

Reacties

+3
Fendt_favorit
Prachtige, zeldzame tractor!
+2
a3vandiejen
Prachtig mooie Fendt. Staat er ook netjes bij.
+2
Kramer U800
Dikke scheepsmotor erin gekiept door MWM. 💪🏼
+1
SchluterMarco
@Kramer U800 MWM KDW 415 D
+2
Kurv
Heel mooi ding! Dat is nog altijd een keer de droom, maar komen niet zo vaak te koop..
Heeft het type dat jij hebt een doordraaiende aftakas? Ik geloof dat deze zowel met als zonder gemaakt zijn.
+2
SchluterMarco
Ja, deze heeft een doordraaiende aftakas, met een tweetraps koppeling, half intrappen is de rijkoppeling, helemaal doortrappen is de aftakaskoppeling.
+1
Kurv
@SchluterMarco
Ah zelfde werking als bij (de oudere) deutzjes dan denk ik.
Waar heb jij deze op de kop weten te tikken als ik vragen mag?
Geloof dat er pas eentje op de Duitse eBay heeft gestaan voor 20k 😬 die wel liep maar nog wel van onder tot boven uit elkaar zou moeten..
+1
SchluterMarco
@Kurv Ik heb de F40 al in 1999 gekocht, ik had toentertijd handelaar W. van der Kamp in Lemelerveld gevraagd of hij er 1 voor mij kon zoeken, heeft wel even geduurd maar hij heeft er 1 gevonden. Groeten Marco
+2
Kurv
@SchluterMarco
Ah dat is al een hele tijd! En ik geloof graag dat t een hele zoektocht is. En ook helemaal onder handen moeten nemen denk ik?
Ziet er echt netjes uit. Wordt ie ook nog welleens aan t werk gezet?
Als ik zo vrij mag zijn om nog wat “technische” info te vragen..
Is de hef op dit model hetzelfde als een f15
of echt zwaarder uitgevoerd?
Verder denk ik dat er qua motorische onderdelen nog we redelijk goed aan te komen is aangezien het “gewoon” een mwm 415 motor is? Op wat specifieke zaken zoals brandstof pomp na.
Klopt het dat de krukas ook uit 2 delen is opgebouwd ik meen dat ik dat ooit zo gehoord had, of is het echt 1 “solide” krukas?

Gr
+1
Fendt_favorit
@Kurv er zijn 2 uitvoeringen, de F40U en F40P. Verschil zit hem in de vooras en de een heeft wel hef en de andere niet. Wellicht weet @SchluterMarco nog meer verschillen te benoemen.
+1
SchluterMarco
@Fendt_favorit Deze van mij is een F40U. Volgens mij was de hef los leverbaar en kon ook naderhand nog aangeschaft worden. Er is ook nog een F40 U1, daarvan weet ik dat die een andere vooras constructie hebben, de veerring is vooral anders.
+1
SchluterMarco
@Kurv Zo uit mijn hoofd dacht ik dat de hef bij allemaal gelijk is, ik heb ook een F 15 maar die heeft geen hef en mijn F 28 heeft precies de zelfde hef en ik heb een F24 gehad die had ook dezelfde hef. Het kan wel zijn dat de heflatten zwaarder uitgevoerd zijn, de F40 heeft categorie 2 kogels. Ik kon toentertijd via de Fendt dealer nog wel onderdelen voor de waterpomp bestellen, verder heb ik een nieuw lager aan de vliegwiel zijde in de motor gezet, dit was een kogellager dat gewoon bij SKF te bestellen is. Of de krukas gedeeld is weet ik zo niet precies, ik heb de motor niet zover uit elkaar gehaald. Ik zal het even opzoeken in het onderdelenboek, kom ik op terug. Ik kan de F40 nog wel aan het werk zetten, maar meestal wordt hij alleen voor evenementen en toertochten gebruikt. De F40 heb ik begin jaren 2000 /2001 helemaal gerestaureerd.
+1
Kurv
@SchluterMarco
Ah mooie verzameling zo te horen en alvast bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Zou een f40 dan standaard een doordraaiende aftakas hebben? En hoe zit dat bij een f28, weet je dat toevallig ook?
Ik hoop ooit ook een van de twee of misschien zelfs allebei te mogen bezitten alleen ik vind het wel mooi om er daadwerkelijk iets mee te kunnen doen. Doordraaiende aftakas bied natuurlijk iets meer mogelijkheden, in ieder geval wat praktischer werken.
Gr Ruud
+1
SchluterMarco
@Kurv Even opgezocht, een F40P heeft een ZF A15 versnellingsbak en geen doordraaiende aftakas. Een F40U heeft een ZF A17 versnellingsbak en ook doordraaiende aftakas. Een F28 heeft een ZF A15 bak en is niet leverbaar geweest met doordraaiende aftakas. De doordraaiende aftakas is voor de F40 speciaal ingevoerd voor de toen in opkomst zijnde getrokken maaidorsers waar wel zo'n 40PK voor nodig is.
Kurv
@SchluterMarco
Kijk dat is nog eens snelle research waar je wat mee kan, bedankt! Mooi dat je dit soort informatie zo voor het grijpen hebt.
Opzich is met een niet doordraaiende aftakas denk ik ook wel te werken (maaien en schudden) alleen zal het denk ik even wennen zijn/rekening houden met wanneer en hoe je wegrijdt en misschien van te voren de boel al optoeren in de vrij..
Gr
SchluterMarco
Quote Reactie van @Kurv:
Klopt het dat de krukas ook uit 2 delen is opgebouwd ik meen dat ik dat ooit zo gehoord had, of is het echt 1 “solide” krukas?

Dit moest ik ook even nakijken, de krukas is inderdaad uit 2 delen, de eerste 2 cilinders van af de vooras gezien hebben een deel dan komt de deling met een lager er omheen. dan volgt het 2de deel van de laatste cilinder hier zit ook het vliegwiel aan gemonteerd, de motor is dus 3 keer gelagerd, voorin dan na de 2de cilinder en dan na de 3 cilinder voor het vliegwiel.
Kurv
@SchluterMarco
Dan had ik dat ooit toch goed begrepen. Moet een bijzondere constructie zijn, wellicht zelfs een soort combinatie van een krukas van een 2 en een 1 cilinder.. waarom zou je anders zo’n constructie verzinnen..
SchluterMarco
Quote Reactie van @Kurv:
waarom zou je anders zo’n constructie verzinnen..

Volgens mij is dit gedaan om op dit punt een rollenlager te kunnen monteren. Een drie cilinder op 2 punten lageren gaat denk ik niet goed, waarom niet voor glijlagers, die je uit twee helften kunt maken, gekozen is mij ook een raadsel.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Dieselross F40 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!