Al een poosje in gebruik Inmiddels al veel mee verzet En hij bevalt super Voorzien van Dynex triangel ophanging25 ton laadvermogen Rijd super op de weg  Kort sturen en laag laden Kortom super fijne ma

VGM Carrier

+2
fendt920vario
Al een poosje in gebruik
Inmiddels al veel mee verzet
En hij bevalt super
Voorzien van Dynex triangel ophanging
25 ton laadvermogen
Rijd super op de weg
Kort sturen en laag laden
Kortom super fijne machine

Reacties

schluterman
En die andere is dat bigab?
fendt920vario
Metsjo
schluterman
@fendt920vario bevalt die niet meer?
fendt920vario
@schluterman prima machine
Alleen zochten een zwaarder systeem m
ursus
@fendt920vario Metsjo ergens ingeruild?
fendt920vario
@ursus LMB Roelofs bennekom
sallander
Het klinkt wel mooi 25 ton maar wettelijk gezien mag je netto maar ongeveer 16 ton laden op zo'n 2 asser
Andre150
@sallander hoezo?
+3
casejxu
@Andre150 in Nederland mag je maar 10T aslast hebben. En kieperknobbel en 3t? Oplegdruk. Is 23 min 7t eigen gewicht is 16T.... en dan de container der nog af
sallander
@casejxu juustem.
Andre150
@casejxu daar heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me een sterk verhaal. Een beco 240 laad 24 ton met 7,5 ton eigen gewicht op tandemas. Als dat niet mocht zouden we hier allang niet meer mee rijden gezien de zeer fanatieke motor agent hier
sallander
@Andre150 Google maar eens op aslast landbouwvoertuig
Andre150
@sallander net gedaan, kom ik op 60 ton totaal en 8ton aslast met een oplooprem. Verder niks
+1
deutzisthebest
@Andre150

Maximum gewicht van wat voor combinatie dan ook is 50 ton met maximaal 10 ton aslast. Dat staat in de verkeerswet.
+1
Jeroen 86
@casejxu in belgie is het ook zo. 10 ton per as. En met de nieuwe europese richtlijnen moeten bij nieuwe aanhangwagens de assen 1,8m uit elkaar staan. En is 4t oplegdruk ook mogelijk. Dus vroeger was het hier 23t voot een 2 asser en nu met de nueuwe regeling is 24 t op de grond ook mogelijk
hermanjohndeere
@sallander hoeveel oplegdruk denk je dat een volle 16kuubs enkelas mesttank heeft dan? Officeel mogen ze inderdaad niet meer als 3,5 ton hebben. Maar der is denk ik in nederland geen enkel getrokken werktuig wat daar onderblijft. Op een getrokken schudder na misschien 😂
De boer maar
@hermanjohndeere dat is ook een probleem aan het worden je hebt ook de tanken met vier wielen op 1 rij die worden ook gezien als 1 as omdat ze op dezelfde lijn op de weg drukken en straks met het kenteken zal het nog wel leuker worden
sallander
@hermanjohndeere volgens mij gewoon wat t typeplaatje van je trekoog aangeeft. Ik denk dat 4 ton het maximale is wat je vinden kan.
hermanjohndeere
@sallander nou denk het niet. Voor het gemak weegt de tank 10 ton leeg. Bemester 3 ton en 16 ton mest. Das 29 ton bij elkaar. Daarvan rust 3 kwart misschien op de banden en de rest op de trekhaak. Das 7a8 ton op de trekhaak.
HansN
@hermanjohndeere Dan ga je snel over de 10 ton op de achteras vd trekker..
hermanjohndeere
@HansN klopt
sallander
@hermanjohndeere wederom geef ik alleen maar aan wat wettelijk mag.
hermanjohndeere
@sallander ja dat weet ik. Maar de realiteit is anders.
sallander
@hermanjohndeere helemaal mee eens en in t land is t ook geen probleem maar ga er maar vanuit dat op korte termijn de controle hierop veel strenger gaat worden,
De meeste tanks en zelfrijders moeten dan ongeladen naar t land toe rijden. Wettelijk gezien is dat nu al zo.
Rickhn
Veel verschil tussen zwaaihaak en vaste haak? ik rij enkel met een zwaaihaak
Hurli356
@Rickhn zwaaihaak is alleen bedoelt om mee te trekken. Oplegdruk is maar heel beperkt toegestaan
fendt920vario
@Hurli356 klopt toch zie je veel dumpers en giertanke etz…. In de zwaaihaak
deutzisthebest
@fendt920vario

Omdat het past en het vaak lang goed gaat. De meeste zwaaihaken mogen niet heel veel hebben. Zelfde geldt voor verstelbare trekbekken. Die mogen volgens het typeplaatje/type goedkeuring vaak veel minder dan 3.5 ton oplegdruk hebben.
EA_MF
Quote Reactie van @Hurli356:
Oplegdruk is maar heel beperkt toegestaan

Goed 2 ton is wel een beetje meer dan ‘heel beperkt’. Zelfde geld voor verstelbare trekhaken. Die mogen doorgaans ook best nog wat oplegdruk hebben.
Hurli356
@EA_MF komt omdat die dingen tegenwoordig wat serieuzer uitgevoerd worden, maar durf daar geen garanties op te geven zonder fabrieksopgave. Weet dat er ook zwaaiende trekhaken zijn met oplegdruk van bijna 5 ton, maar dat is niet echt een ouderwetse zwaaihaak meer.
fendt920vario
@Hurli356 klopt toch zie je veel dumpers en giertanke etz…. In de zwaaihaak
catfan55
@Hurli356 waar haal je die wijsheid vandaan? Alles hier in Canada is in de zwaaihaak, (mais) zaaiers, silage kiepers, mest strooiers, alle grondbewerking. Daar komen we makkelijk over de 2 ton, ook wel over de 4, en ook wel over de 6 😅
+1
deutzisthebest
@catfan55

Nu zijn de zwaaihaken aan die kant van de plas wel redelijk aan de forse kant te noemen van de grotere trekkers 😛
Rickhn
@deutzisthebest Ik bedoelde eigenlijk de haak waar je de container mee oppakt. daar hebben wij ook een zwaaihaak aan de metsjo. haakarm zit aan de kipper knobbel bij ons. denk dat het iets heel fijn is om met die gewichten in een zwaaihaak te hangen nee.
+2
Hurli356
@catfan55 ik weet het, ben daar geweest en heb goed gekeken. En net wat er gezegd wordt, dat is wel andere koek. En ook hier worden ze steeds zwaarder, maar de oudere zwaaihaken hier zijn daar niet voor ontworpen. Ken er wel waar de kipper op een ongepland moment zichzelf afkoppelde.
+1
catfan55
@Hurli356 das erg ongemakkelijk als dat gebeurd 😅
Hurli356
@catfan55 dat kun je wel stellen ja, en met die zwaaihaken in mijn achterhoofd heb ik daar liever geen dikke kipper op. Niet voor niets dat die massaal verstevigd worden.
+1
catfan55
@Hurli356 het is net wat je zegt, er zit wat verschil tussen een zwaaihaak van een IH 956 en een JD 9520R.. hier is het alles wat we hebben. We hebben een poosje gereden met K80 knobbels aan de JCB's en 8R's maar wij gaan massaal weer terug naar de amerikaanse standaard: de zwaaihaak
catfan55
@Hurli356 het is net wat je zegt, er zit wat verschil tussen een zwaaihaak van een IH 956 en een JD 9520R.. hier is het alles wat we hebben. We hebben een poosje gereden met K80 knobbels aan de JCB's en 8R's maar wij gaan massaal weer terug naar de amerikaanse standaard: de zwaaihaak
hermanjohndeere
@catfan55 is dat puur voor het gemak dat alles dan past? Of nog andere redenen?
+1
catfan55
@hermanjohndeere het is voor ons een gemak & efficiëntie dingetje. Er word door het seizoen heen redelijk wat gewisseld met machines achter de trekkers. Penta's hadden we op K80, waneer er wat anders achter moet (land rol, harrow, mest strooier enz enz) moet de hitch weer gewisseld worden naar de zwaaihaak.

alle machines ombouwen naar K80 is geen optie, ten eerste, er is namelijk geen Cat 5 k80 trekhaak voor knik trekkers. en ten 2e het kost een vermogen om die richting op te gaan. Daar komt bij dat de meeste jongens moeite hebben met smeren ( 😅 😅 ) iedere dag een K80 smeren blijkt een hele opgave, daar in tegen nooit een zwaaihaak pen smeren kan iedereen wel....
Jeroen 86
@catfan55 een K80cat 5 bestaat misschien wel niet. Maar een K150 denk ik wel. Hier schakelen de loonwerkers, grondwerkers voor hun grondkarren en grote boeren allemaal over op K80. Bij mij thuis zijn we ook al gedeeltelijk overgeschakeld op K80.
catfan55
@Jeroen 86 dan zit je weer met 2 verschillende ballen, want de 8R’s zijn nog wel K80.. dan moet je weet trekhaken wisselen of trek ogen….

Om alle machines over te krijgen naar K80
Praten we over 100-150.000$ aan kosten en weken van fabricage om het klaar te krijgen, ben wel benieuwd hoe we dat terug gaan verdienen 😅
alles komt standaard met een cat 4/5 zwaaihaak en alle machines komen standaard met een trek oog. Eigenlijk heel simpel…

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de VGM Carrier ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!