Foto van een John Deere 6155R. Foto is geplaatst door BoerCorne op 05-12-2021 om 11:16:51, met 39 reacties.

John Deere 6155R

+2
BoerCorne
Foto van een John Deere 6155R
joozt
@BoerCorne mooi werk zo met die fronttank. Heb je er meerdere machines achter hangen? En op elke machine een eigen verdeler en zaaibalk?
BoerCorne
@joozt nee, alleen deze combi, zou wel kunnen. Voor tarwe, gras, etc wordt er een andere zaaicombinatie gebruikt.
joozt
@BoerCorne Oh mooi. Dus alleen om groenbemester te zaaien?
+1
BoerCorne
@joozt idd, ik zou kunnen overwegen als het land eigenlijk niet goed is , om toch nog even snel de tarwe er in te zaaien. Maar dat is nog niet voor gekomen.

Reacties

PieterA
Goed voor elkaar. Mooie bandjes. Lekker opschieten, 4,5 m breed?
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
bandjes

Achter lijkt me nog 650. Ik vind 710 wel mooier. Tenzij je veel moet ploegen of dubbellucht gebruikt.

Wel mooie trekker. Met Led
+1
BoerCorne
@mdoornekamp zijn ook 710s en met ploegen gaan er 620s erop. De 710s gaan dan onder de spuit.
mdoornekamp
@BoerCorne Ok. 710 is inderdaad wel mooier voor grondbewerking. kun je ook nog wat lager in spanning. Dit is ook een vario?
PieterA
@mdoornekamp Ik denk dat het breder is dan 650, maar ik zie vooral deze maat voorbanden wel graag. Ik denk 600/65r28
+1
mdoornekamp
@PieterA brede voorbanden heb ik persoonlijk niks mee. Maar dat komt misschien ook omdat ik geen front werktuigen gebruik. Met smallere voorbanden heb ik ook een veel betere draaicirkel. Die discussie werd hier laatst ook nog gevoerd. Mijn 6155R draait net zo kort als ik wil. Met 540/65r30 en 205 spoor breedte. Zonder meedraaiende spatborden. Ik heb hem nog niet eens maximaal scherp afgesteld, omdat dat slechter is voor de kruizen met achteruit de kuil bult op rijden.
BoerCorne
@mdoornekamp 😂😂 ach ja het bijft altijd wat. Bij mijn als ik de velgen omdraai staat ie ook op 2,05 maar da's weer zo breed om n kant af te ploegen
mdoornekamp
@BoerCorne
Quote:
breed om een kant af te ploegen

Heb je geen 5 schaar dan? Dat kan die makkelijk doen.
+1
PieterA
@mdoornekamp Bij ons staat de ploegtrekker ook op 2,05 met een 4-schaar. Dat past ook.
PieterA
@mdoornekamp De breedte van de achterbanden is inderdaad veel belangrijker voor het drijfvermogen van de tractor. Ik probeer zelf altijd achterop de maximale bandenmaat te bestellen. Daar zit je vaak met beperkingen van hoogte en breedte. Voorop heb je dat meestal niet, vandaar dat ik daar al sneller voor een maatje breder ga.
+1
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
beperkingen

Voorop juist wel. TTV6160 past bijv wel 650/65r42 achter maar de bij passende 30inch voorbanden druk de spatborden in de tank😅
PieterA
@casejxu Weet je zeker dat nieuwe 650/65r42 achterop past? De beperkte ruimte achterop was bij ons de reden om juist geen 6160 TTV te kopen, maar een 6190 TTV. Bij de Agrotron 6.15 hebben wij inderdaad ook het probleem van voorspatbord in de tank (540/65r28 op 1,95 spoorbreedte)
+1
mdoornekamp
@PieterA bij een 6190 ttv heb je achter ook niet veel ruimte over met 650/65r42. En een michelin 710/70r38 is nog 5 cm groter. En een bijbehorende ploeg band (520/85r42) is nog een paar cm groter. Met de laatste wordt de ruimte bij de tank al wat krap met mijn jd. Mede door dikke kluiten die meekomen.
PieterA
@mdoornekamp Dat klopt hoor. Dat vind ik wel een groot nadeel van de Deutz-Fahr, dat er geen echt grote banden onder kunnen. Wij planten nu tulpen met 320/105r50 op de 6190 TTV, die zijn een tikkie hoger dan de standaard 650/65r42, maar nog liever had ik er 320/105r54 onder gehad, maar daar kon ik bij Deutz-Fahr geen passende trekker bij vinden.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
geen passende trekker

een 7250 ttv past wel. Maar zelfs daar kunnen verhoudings gewijs geen grote banden onder. En die hebben geloof ik ook nog een extra grote voorbanden maat. Dat is met cultuur werk niet altijd een voordeel.
PieterA
@mdoornekamp Ja, dat klopt. Maar ik vind onze trekker nu al best groot en zwaar voor het werk wat wij er mee willen doen ( op smalle banden) Dat wordt er met een 7-serie niet echt beter op.
mdoornekamp
@PieterA ja klopt. Een 7 is een stuk groter. Heb je de pk's met de 6190 wel nodig dan?
PieterA
@mdoornekamp Nee hoor, qua pk's had een 6160 ons ook prima gepast of nog kleiner. 6 cilinders vind ik altijd wel fijn werken, dus ik zou zeggen de kleinste 6-cilinder
PieterA
@PieterA Hiervoor hadden we de 6.15 (115 pk) op smalle banden. Die had ook meestal genoeg vermogen onder de kap.
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
kleinste 6 cil

Die worden tegenwoordig alleen maar groter. Vroeger (en nog steeds) hadden we een jd 3120. 6 cil met 81 pk.
PieterA
@mdoornekamp Tot dit jaar hadden we nog een Fiat 1180. Daar konden ook wel forse banden onder. Het gewicht van die trekker was 4.800 kg en het vermogen hoog genoeg voor het werk wat we nu met de 6190 TTV willen doen. Toch hebben we hem weggedaan, vooral omdat er veel onderhoud aan kwam, maar ook omdat hij niet meer functioneel was.
mdoornekamp
@PieterA die oudere trekkers is altijd wel mooi voor de foto. Maar functionaliteit laat wel wat te wensen over. Dat hadden wij met een John Deere 4240.

Je hebt er ook Nh bij lopen. Waarom dan toch een deutz
PieterA
@mdoornekamp Mijn zwager is dealer van Deutz-Fahr. Van huis uit zijn we mf. Daar hebben we er een stuk of 12 van gehad. Toen kreeg mijn zusje verkering met mijn zwager en zijn we Deutz gaan rijden. Die verslijten niet zo hard, we hebben alleen de 6206 nog maar weg gedaan, omdat zijn werk weg viel.

Bij mijn vrouw reden ze Fiat, maar toen die niet meer jonggebruikt te krijgen waren hebben ze in 2005 een New-Holland gekocht. Mijn schoonvader was hier aan gewend geraakt, dus kochten we in 2016 nog maar een keer zo'n zelfde trekker, dan kon hij blijven ploegen.

Met de Deutz trekkers kunnen we ons goed redden. Er zitten nadelen aan, maar ook voordelen. Met name de afschrijving valt ons enorm mee.
mdoornekamp
@PieterA ok duidelijk verhaal. Soms spelen andere factoren inderdaad een kleine rol bij keuzes. Gelukkig valt de afschrijving dan mee. De nieuw prijs van Deutz liegt er tegenwoordig ook niet om. Ik heb het idee dat veel A merken al op zelfde prijs pijl zitten. Alleen Nh ( en case) zijn iets goedkoper.
PieterA
@mdoornekamp Case weet ik niet, maar NH is zeker niet goedkoper.
T60401
@PieterA Een dikke tien jaar geleden ook bij deutz geweest. Paar dingen vielen mij tegen waardoor het uiteindelijk een NH geworden is. Met name de versnellingspook zat ver weg tegen. we zijn wat groter dan gemiddeld dus stoel verder naar achter dan wordt het nog hinderlijker dat de pook zo ver weg staat. Daarnaast tijdens proefrit deden wij waarschijnlijk iets fout waardoor er een foutmelding kwam. Trekker moest uit en opnieuw gestart worden. Dat van die foutmelding had ik al meer meegemaakt bij deutz.
PieterA
@T60401 Ja, als je een trekker hebt met storingen zou je hem verwensen.

Die pook die ver weg zat schakelt wel direct. Dat hebben we bij de New-Holland dan weer niet zo ervaren.

De New-Holland's bij ons zijn altijd nog aan het nadenken in welke versnelling ze willen gaan rijden als de Deutzen al aan het eind van de straat zijn.
+3
hobbyboer
Quote Reactie van @PieterA:
Toen kreeg mijn zusje verkering met mijn zwager

Das ook toevallig
valmet6400power
@hobbyboer
Het kan zijn dat hij nog een zusje heeft, laten we die A noemen en dat z’n zwager eerst met A ging en nu met zusje B hè 😏
hobbyboer
@valmet6400power of de broer van zijn partner 😉
valmet6400power
@hobbyboer
Ook nog inderdaad!
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Zonder meedraaiende spatborden.

Er zijn inderdaad combinaties van band en spoorbreedte waar je weinig tot niks opschiet met die draaibare spatborden, soms is vast zelfs beter.
En dan kijk ik nog niet eens naar de meerprijs en dat je iets meer werk (kan) hebben met bandenwisselen om te zoeken naar de meest optimale afstelling van stuuruitslag en spatborden.
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
draaibare spatborden

Bij john deere zijn de draaipunten van de voorspatborden na een paar jaar aardig ruim. Vooral bij gebrekkig smeren. En als je ze er toch onverhoopt een keer afrijdt, zit je helemaal in de financiele prijzen.
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Bij john deere zijn de draaipunten van de voorspatborden na een paar jaar aardig ruim.

Was bij de eerste, ik meen dat dat al vrij vlot verbeterd is.
Trouwens, als je die gebrekkig smeert ben je ook wel een lui varken, zijn de makkelijkst bereikbare nippels van de hele trekker.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6155R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!