Vandaag sla ik een decennia over met baggerwerk. Ik heb eerst nog wat uitzoekwerk bij autokranen. Hier baggerspuiten met een D8006 + Hemos werprad met bodemvijzel. De combi was al 2 seizoenen actief,

Deutz D8006

+8
WaterDeutzer
Vandaag sla ik een decennia over met baggerwerk. Ik heb eerst nog wat uitzoekwerk bij autokranen. Hier baggerspuiten met een D8006 + Hemos werprad met bodemvijzel. De combi was al 2 seizoenen actief, hier is het 1978 in de Purmer. Bij aanschaf in 1976 heb ik daar eerst een zij-ruitenwisser met flinke sproeier op gezet, maar dit kon de baggerhoos niet verwerken. Dan de zijruit er maar uitgehaald en een "hoek-afdak" gemaakt van verzinkt plaat. In het dak een dubbele Eberspacher dieselkachel geplaatst in het dak. Een warmelucht gordijn maakte het toch aangenaam voor pa. En dat werkte!

Reacties

+13
WaterDeutzer
Deutz D8006 met Hemos werprad/vijzel thuis in Neck

(klik om te vergroten)

1976: even poseren met de hele kroost bij de nieuwe aanwinst.
+11
WaterDeutzer
De eerste meters. Toen was er nog geen "vuiltje aan de lucht".

(klik om te vergroten)

+4
a3vandiejen
Weer prachtig, mooie Deutz die D 8006.
+3
Jeroen745
Mooie reeks fotos Nico!👍
+4
arnold-arentze
Prachtig al die oude actiefoto’s. Dit zijn de mooiste altijd👌
+2
langeslagdiesel
Dit type hemos slootreiniger hebben wij ook gehad. Type 1600. Maar dan geen vijzel maar twee maai trommels. Zelf heb ik er ook nog een paar jaar mee gewerkt. Dat spetteren komt mij ook erg bekend voor! Ha ha. Bij ons heb je bijna allemaal zand bodems in de sloten en 30 cm water of minder. Als er dan erg veel riet stond zat de afvoer pijp vrij snel verstopt. Ook ging de machine dan bokken op de bodem van de sloot. De giek hield dat niet lang vol. Toch hebben we er de eerste jaren vrij veel uren mee gemaakt. Ding was toch een week of 5 a 6 continu in bedrijf. Maar gaandeweg de jaren .werd het toch minder. Ten slotte versleten opgeruimd. Met de maaikorf kon je netter werk leveren. En netjes om de drain heen maaien. Hoeken gingen beter en makkelijker. En met een midi rups kraan kon je bijna overal schadevrij je werk doen als het erg nat in het land was. Bij ons is de hemos een stille dood gestorven, zeg maar.
+2
WaterDeutzer
@langeslagdiesel Mooi verhaal uit Egmond. Behalve een paar Hemos vijzels, zijn er ook 3 stuks werprad geweest. Snel afschrijven en omzetten want de kosten voor bijvoorbeeld een nieuwe stermotor op het rad konden oplopen.

Een ander probleem was dat deze Hemos een "hefassloper" bleek te zijn. Omdat de D8006-en waren uitgerust met 2 hulphefcilinders ging de linker hulphefcilinder als "tordeer-cilinder werken" Op een gegeven moment kon je de hefarm gewoon 1 tand verzetten om weer gelijk te staan met de rechter.
Oplossing was de linker hulpcilinder demonteren, dan deed de rechter al het werk en de hefas bleef in lijn.
+1
langeslagdiesel
@WaterDeutzer jou verhaal klopt helemaal qua Hefas. Bij ons waren de linker hulp cilinders ook afgedopt met een ontluchter. Wij lasten het scheprad ieder jaar op. Ook de loop slof. De maai trommels lasten we op met ringen dik beton ijzer. Ook de meenemers op de zijkant van de trommels. Totdat een stuk puin de helle trommel opgevouwen had. Dan gingen er nieuwe onder. Stermotor heeft nooit problemen gegeven. Wel 1 keer een nieuwe pomp gemonteerd. De giek was echt het zwakste punt. Bij de latere modellen stond de giek in 1 lijn en de cilinders er recht onder. Maar dat type hebben wij nooit gehad. Toen hadden we al een fleming giek aan de 614 hangen met een 3 meter vaste bos korf. In het weiland waar koeien graasde kon je dan heel snel sloten. Het uitgetrapte kantje veegde je zo omhoog en loste je in 1 beweging in het kantje. Dat ging prachtig en snel. Maar was ook tijdelijk. ( een jaar of 7 ) toen met een mini kraan begonnen. Ook met de zelfde bos bak en steeds meer met de maaikorf.
+1
Ford-NH_fan
@WaterDeutzer was de laagste versnelling langzaam genoeg?
WaterDeutzer
Ja, alle trekkers vanaf de MF165 werden altijd geleverd met kruipversnelling.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!