Mestverspreiden in de Purmer eind jaren '70, begin '80 met MF165 en O&K MH4 kraan. De Bril cabine is denk ik de grootste oorzaak van doofheid bij pa. Er zat een vervelende resonantie in het plaatwerk

miedema meststrooier

+12
WaterDeutzer
Mestverspreiden in de Purmer eind jaren '70, begin '80 met MF165 en O&K MH4 kraan. De Bril cabine is denk ik de grootste oorzaak van doofheid bij pa. Er zat een vervelende resonantie in het plaatwerk van deze cabines bij bepaald toerental. En oordoppen zijn pas later uitgevonden.
+3
basia
@WaterDeutzer

Dat die "blikken" cabines veel lawaai gaven is een feit ; maar volgens mij komt die trilling van de Perkins motor ; zelf heb ik veel gewerkt met een MF 65 ; die had ook een akelige trilling bij bepaald toerental ; de hele trekker rammelde dan .
Ik meende dat die Perkins motoren ( de 4 cil) geen balansassen in de motor hadden ; vandaar een slechte krukasbalans ; met een gemene trilling bij bepaalde toerentallen .
+4
lanzkundendienst
@basia de latere 165 met 212 motor hebben wel een balancer
+1
WaterDeutzer
@basia Dat wist ik niet van die balansassen of het ontbreken daarvan. Maar om met een drumstel muziek te maken heb je 2 drumstokken nodig en een drumstel. Dan is de Perkins in dit geval de drumstokken, maar de Bril cabine wel degelijk het drumvel! Dezelfde 165-tiggers met Sirocco partytent geen enkel last voor de oren.

Reacties

+13
WaterDeutzer
Strooien op stopelland met een lichte pluim op de uitlaat.

(klik om te vergroten)

+12
WaterDeutzer
Een andere met Deutz D6806 Synchron. Fijn werken met de stuurschakeling.

(klik om te vergroten)

+11
WaterDeutzer
Een uitprobeersel: pendelassen onder 1 strooier i.p.v. tandemas. Helaas belande de (geladen-) strooier van het talud op een bol geasfalteerde dijkweg omdat de 2 pendelbokken al werkend de strooier in hondegang de dijk af stuurde.

(klik om te vergroten)

+5
a3vandiejen
@WaterDeutzer Geweldig mooi, zeldzame foto's wat mij betreft.
+3
WaterDeutzer
@a3vandiejen Vaak is het alleen voor je eigen dat de foto's waarde hebben, maar ik merk nu op TF dat het breder gesmaakt wordt. Dus gaan we er voorlopig mee doorrrrr.
+2
jehan
@WaterDeutzer mooi mooi
+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Super leuk , zo stonden ze vroeger op een rij met de meststrooier,s erachter, en voorop reed vaak de Super major met atlas 512. Zit in mijn geheugen gegrift...
+1
Hkramer
@WaterDeutzer Zijn dit miedema MT wagens met dubbele walsen?

hebben hier ook nog één maar dan met 1 grote wals en een verkruimel rol
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Hkramer:
Zijn dit miedema MT wagens met dubbele walsen?

Ja, dat was een optie. Daarvoor, de houten wagens, hadden 1 groot hoofdrondsel + morsrondsel.
Dit zijn er 3 bijelkaar. Gaf een nog fijner strooibeeld en niet onbelangrijk bij zware mest of schuimaarde: minder vermogen vanwege kleinere diameter.
+5
Massey 2705
Again heel mooie fotos ! Dat van die MF cabine ben ik helemaal met U eens. Herrie hoke waren het !
+3
Lars_MF
Mooi
+4
kramer
Echt een plaatje uit die tijd.
+4
WaterDeutzer
De derde wagen hing achter een andere D6806. Deze staat nog op breedspoor vanwege greppelfrees periode.

(klik om te vergroten)

+2
Bauwz
Prachtige foto.
Fijn dat je deelt.
Zou ze niet gemist willen hebben.
100serie is voor mij jeugdsentiment.
Wij hebben er heel wat,maar wat een gave plaatjes.
Complimenten.
Dus zelf heb je een oude Deutz,en geen MF.
Of komt dat nog...haha.
+1
WaterDeutzer
@Bauwz Nu nog steeds een '40 Wasserdeutz. Maar m'n 1e was een TEF20 van '54. Vanwege zelfde jaar als 1e trekker van pa. Van beide komen later nog reportages.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de miedema meststrooier en hebben de trefwoorden mest rijden , mest strooien en mest laden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!