In '79 de eerste DX110 in gebruik genomen en ook de Hemos werprad met bodemvijzel vervangen voor een met 2 maaitrommels. De bodemvijzel liet te veel waterriet staan, met de maaitrommels ging dat beter

Hemos Slotenreiniger

+6
WaterDeutzer
In '79 de eerste DX110 in gebruik genomen en ook de Hemos werprad met bodemvijzel vervangen voor een met 2 maaitrommels. De bodemvijzel liet te veel waterriet staan, met de maaitrommels ging dat beter. Hoewel de capaciteit bij goed maaiwerk wel achteruit ging. Een verbeterde baggeruitgang zorgde voor iets minder vervuiling van de trekker.

Reacties

+17
WaterDeutzer
DX110 net afgeleverd.

(klik om te vergroten)

+17
WaterDeutzer
DX110 met de eerste baggermeters Hemos werprad

(klik om te vergroten)

+4
Rondeutz06
@WaterDeutzer mooie plaatjes van deze nog glimmende deutzen. De eerste meters lijken mij wel veel pijn te doen met zo een nieuwe blinkende machine.
+9
WaterDeutzer
Ik gebruikte de Hemos werprad vroeger ook als "motorrem". Door een hardhouten balk in het werprad de steken kon ik de D8006-en, DX110 en later DX6.10 op de brandstofpompen naar hoger vermogen regelen.

Een waterslang op het koelblok van de Hemos om de olietemperatuur van de machine te beperken.
Het was heel goed mogelijk om "op gevoel" de juiste grens op te zoeken: Motor warm, 10-15 minuten volgas op max belasting en dan de regelaar terugschroeven tot dat de Deutz zwart ging roken. Dan weer ietsje terug tot er een lichte zwarte pluim zichtbaar was. En de balans opzoeken met minder toeren naar max koppelgebied.
+1
langeslagdiesel
@WaterDeutzer ik heb de hemos nooit als zwaar draaiend gezien. Het werk ging met 2 vingers in de spreekwoordelijke neus met zo rond de 100 pk op 1000 pto. De zwakke punten waren het op hoogte houden en uitheffen van het maai unit. Dat was veel te zwaar als er ook nog een kluit riet en prut bovenop de maaitrommels hing. Het linker achterwiel kwam dan vaak los. Dubbellucht hadden we nooit aan de trekker. Anders kon je de buitenste maaitrommel niet kwijt. Dan kon je bijna geen damherk inkomen. Hitte problemen hadden wij alleen met het dubbele stuurschuiven blok in de cabine. Ik had er meestal twee truien op liggen. Dan verbrande je, je onderarm niet als die er op lag. Later een liter regelblok er tussen gezet. Dat ging puur beter. Verder sleten de maaitrommels en het scheprad erg snel hier in het zand.
+1
WaterDeutzer
@langeslagdiesel Ik denk een misverstand: Het ging mij om (meerdere) trekkers op vermogen te kunnen afstellen. Ik gebruikte de Hemos (ook) als gereedschap. Het had niet meteen te maken met de werking van die machine. Er waren geen problemen met motorvermogen voor het werpradwerk.
+1
Ford-NH_fan
@langeslagdiesel Bij deze met de dubbele pomp kwam de olie voor de cilinders toch van de trekker?
WaterDeutzer
@Ford-NH_fan Dat klopt ja.
+1
langeslagdiesel
Ford-NH_fan
@langeslagdiesel Passende aanbouw bleef weleens beperkt tot het mechanisme deel. Bij sommige trekkers was de olieopbrengst te groot. Later met de eerste LS pompen werd dat bij een Fendt snel duidelijk; wat een kabaal die alarmering van te hoge olietemperatuur.
WaterDeutzer
@Ford-NH_fan Mijn pa was geen LMB bedrijf, maar een gebruiker. En een tevreden man. Zou kunnen dat andere daar anders over dachten/denken.
+1
langeslagdiesel
@Ford-NH_fan temperatuur alarm was bij onze same’s en hemos puur op gevoel. Als de olietank van de hemos begon te stomen bij ieder spatje water of prut wat er op kwam dan wist je wel dat je aardig aan het eind begon te raken. De trekker werd aangepast met een liter regelaar omdat handles van 70 graden niet te hanteren zijn. Maar dan zit de trekker nog niet aan de Max. Het was meer voor de bestuurder.
+1
Ford-NH_fan
@WaterDeutzer Met die balk in het werprad werden bij Hemos de machines ook afgesteld. En een kettingoog om een mes, als het maairad met die balk zich niet liet klemmen, ietsjes gevaarlijker.
Was 8006 sterk genoeg? Motorvermogen? Herinrichting? Hield je de trekker rechtuit? Voorbanden lijken smal en ook op smalspoor.
WaterDeutzer
@Ford-NH_fan Je bent goed op de hoogte voor je leeftijd.😅 Aan de D8006 hing de 1e versie van werprad met een baggervijzel. Die vijzel heeft veel minder rijweerstand en minder vermogen nodig dan de maaitrommel versie die achter de DX110 hangt. Bovendien zijn D8006-en bijzonder taaie trekkers.

Verder de hefinrichting zonder de linker hulphefcilinder. Smalle voorbanden is juist in voordeel bij rechtuit sporen. "smal" of "breed" wielstand maakt niks uit want vooras hangt in schommel. Rechtsachter (smal)dubbellucht + frontgewichten iets naar links maakt een veilig en stabiele rit op de weg.
+1
SJB533
@WaterDeutzer
Die heeft familie te werken bij Hemos, geloof ik
+1
a3vandiejen
Mooi.
+1
2850Johndeere6R
De deutz geleverd door LMB Haan?
+3
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Nee, van Beerepoot P'end/Spanbroek. Mijn vroegere werkgever. Ik was eerst monteur/servicemonteur in P'end en later vanuit Spanbroek. Ik kwam ook wel eens bij (jullie?) loonwerker in Zuidermeer: Sam Schagen.
+1
Grazy
@WaterDeutzer Dus Beerepoot had ook een werkplaats in Purmerend? Dacht altijd dat er alleen een showroom was daar op de schapenmarkt.
+1
WaterDeutzer
@Grazy Jaren '60 een kleine werkplaats met buitenshowroom op hoek koemarkt. Later een grote nieuwbouw aan Nieuwstraat met showroom aan schapenmarktzijde. Nu niet meer voor te stellen dat in de binnenstad een hele rij huizen is gesloopt voor de nieuwe werkplaats. 1 bewoner hield zijn poot stijf en Beerepoot heeft letterlijk rond zijn huis nieuw gebouwd.
ralphhonda
@WaterDeutzer ook weer een mooie anekdote 😃 hoe bestaat het dat ze aan de Nieuwstraat nieuw mochten bouwen, kun je je idd niet meer voorstellen. Hier nog een Krone Optimat staan, geleverd door Beerepoot.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @ralphhonda:
hoe bestaat het dat ze aan de Nieuwstraat nieuw mochten bouwen,

Daar zat wel een plan achter. De oude werkplaats, waar ik ben begonnen te werken, stond op de hoek van de WillemEggert straat. De plannen waren daar voor een gelijknamig winkelcentrum en Beerepoot moest wijken. Dan herhaal ik nog maar de zakelijke kracht van de broers Beerepoot en ze kregen dat voor elkaar aan de Nieuwstraat.
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Wij hadden vroeger ook al ons materiaal bij Beerepoot vandaan was top volk om mee te werken aldus vaders
+4
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Mee eens, 4 broers, top zakenlui en ik heb er heel fijn gewerkt. Vanaf m'n 14e al in vakanties en vrije dagen. Op mijn 16e met m'n Kreidler met plankje op de tank voor gereedschapkist op service naar boeren en loonwerkers. Betaald per km! Op m'n 18e de 1e VW T2 servicewagen gekregen. En vele daarna. Ook gewoon mee naar de Kermissen en blijven slapen. Op zondagmorgen dan de mobilofoon want een boer met pech had mij zien staan.😂 Mooie tijd!
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Mee eens, 4 broers, top zakenlui en ik heb er heel fijn gewerkt.

Nico, dan heb je in die tijd vast ook wel met Sjaak Koenis gewerkt?, hij is een paar weken geleden met pensioen gegaan (voor de 2e keer) facebook.com/793872757296392/photos/…

(klik om te vergroten)

Sjaak Koenis, 56 jaar Beerepoot
WaterDeutzer
@Grasbaal Zekers! Wouw: 56jaar arbeid. Z'n broer Roen was mijn chef.
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Vroeger was dat idd onze loonwerker we zitten nu bij van Diepen uit Spanbroek. Bent u ook aan het knutselen geweest aan de 1905 hakselaar van de mannen Schagen?
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Nee, hoezo?😊
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Bij dat project was mijn pa nouw betrokken die hakselde met zijn Claas Jaguar van de grasdrogeij de ingeplande bunders weg als die hakselaar weer eens in de hoek stond.
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Als ik mij goed herinner is Sam Schagen met hakselen begonnen toen de Werktuigen Coöperatie failliet ging en hij daar alle wagens en hakselaar heeft gekocht. Maar ben niet zeker.
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R In mijn tijd hadden die nog geen hakselaar maar opraapwagens.
+2
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer oh dan bent u dus nog van de tijd van mijn opa. Die haalde de opraapwagens ook bij jullie vandaan
+3
WaterDeutzer
oh dan bent u dus nog van de tijd van mijn opa. Die haalde de opraapwagens ook bij jullie vandaan

Bam! Nico is oud😉 Maar m'n achternaam maakt mij For ever the Young!😎
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Bam! Nico is oud

Ha ha..
Hoor het hier ook wel eens van de kinderen...
Pap er was vanmiddag een oude man aan de deur...
Oh ja??
Hoe oud was die dan???

Oohhh zo ongeveer van jou leeftijd 🤪🤪🤪
+4
casejxu
@Fendt926Driver ik spreek altijd iemand aan met U maar moet er vreselijk aan wennen dat ze tegen mij (als nog laaaaaaang geen 30er) ook al beginnen te doen😅
+1
WaterDeutzer
@casejxu Ik heb 30 jaar in Vlaanderen gewoond/gewerkt. Daar spreekt altijd iedereen elkaar met "U" of "Gij" aan. Zelfs een jong echtpaar spreekt met "U" tegen hun net geboren baby. Zelfde dat je daar je hele leven "Papa" en "Mama" blijft zeggen tegen "Uw" ouders. Ik heb dat als prettig ervaren.
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Simon Peetoom baarsdorpermeer dat was opa zeg u dat iets?
+1
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Nee, niet. Maar vanuit Spanbroek zat ik vaak door heel NL met de servicewagen.
+1
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Was ook een hele fijne vent, Sam. Z'n zonen nog jong ook. Altijd dikke stres en Sam reed rond in z'n Mercedes met 10 antennes op het dak. Soms liep alles gelijk stuk, kwam Sam bij Beerepoot maar bleef de rust zelve.
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer de mannen Schagen hun pis krijg je nu nog niet lauw.
+4
Siete
Mooie foto's weer zeg!!! Net als de foto's zijn ook de verhalen die erbij horen wat mij betreft een aanwinst. Altijd mooi om de verhalen te horen van hoe het "vroeger" ging. 😊
+2
SJB533
Deze foto's vinden ze bij de fam Mosterman ook wel leuk!
WaterDeutzer
@SJB533 Ben jij daar soms een telg van? Ik ben er vroeger af en toe geweest met pa mee in Meppel om pompen, motoren of ventielen te halen. De hydrauliek was bij een nieuw model soms wel wat experimenteren. 1x de stermotor defect, dat is de moeite. Wel altijd goede en snelle service van Mosterman.
+1
SJB533
@WaterDeutzer
Nee, geen familie.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hemos Slotenreiniger en hebben de trefwoorden hemos slootreinigen , slootreinigen , Bagger spuiten en Deutz DX110 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!