Argenterio Pesante Super landbouwkraan op een GMC 6x6 legertruck. Afgeleverd ongeveer 1965 door P.van Vliet Zevenhuizen. Op foto vlnr: pa, vertegenw v vliet, Wim v Vliet, oom Dirk. De GMC truck was in

Argenterio Mobiele kraan

+9
WaterDeutzer
Argenterio Pesante Super landbouwkraan op een GMC 6x6 legertruck. Afgeleverd ongeveer 1965 door P.van Vliet Zevenhuizen. Op foto vlnr: pa, vertegenw v vliet, Wim v Vliet, oom Dirk.

De GMC truck was in legeruitvoering met manschappenbak aangekocht op een veilingen van Domeinen. In eigenhuis aangepast: demonteren laadbak / hulpchassis aanbrengen / bladveren verwijderen en stalen "nepveren" terugzetten / stalen spatborden maken / stel & bak frame voor de neus maken / 25km begrenzing in bak (uiteraard met quickwissel!) Daarna geleverd bij v Vliet die de Argenterio opbouw verzorgde.
+16
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Als kleuter kun je ook een trauma oplopen. Met helpen slopen van de manschappenbak had ik het voor elkaar gekregen om mijn vinger in een Engelse ringsleutel te steken die er niet meer af wilde. Hulptroepen mijn hand ondergedompeld in een emmer verlopen olie, de vinger weer bevrijdt. Zoiets vergeet je niet meer.

Reacties

+15
WaterDeutzer
Gelijk met de vrachtautokraan de aflevering van 1e mobiele graafmachine: een Argenterio type 1000. Met deze kraan zijn de eerste stappen gezet met kraanverhuur naar aannemers. vlnr: pa, mijzelf, nichtje, neef, oom.

(klik om te vergroten)

Argenterio type 1000 mobiele kraan
+12
WaterDeutzer
Een VaiaCar landbouwkraan op een Mercedes L315 6x4 vrachtwagen chassis. Deze is toen ingeruild op de Argenterio. De VaiaCar had toen ongeveer 8 jaar dienst gedaan.
Soms spreekt met over een "hok", nu dit was met recht een hok van een cabine!

(klik om te vergroten)

VaiaCar-Mercedes landbouwkraan
+8
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Pa weet 't niet meer, maar ik gok erop dat deze Mercedes L315 tweedehands is aangekocht bij Albert Beets Wijdewormer. In de eerste jaren maakte de broers ook gebruik van werkplaatsdiensten bij A.Beets. Ik heb daar nog mooie facturen van in bezit. Bijvoorbeeld: "ontkolen uitlaat bromfiets". Samen 1 bedrijfsbrommer nog voor autotijdperk.😃

(klik om te vergroten)

Zelfde type maar dan 4x2 MB L315
+4
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Deze foto is trouwens van Alex Miedema
+13
WaterDeutzer
Kort na de 1e Argenterio werd er uitgebreid met weer een Argenterio Pesante Super kraan. Deze is op zelfde wijze opgebouwd bij weer een aangekochte legertruck, dit keer een REO met DAF motor. Verschil was de gieksteun achter de cabine en bakrek voorop, dit voor beter zicht en stabieler ligging giek.

De boerenerven opdraaien was vaak een uitdaging met veel steekwerk. Geen servo, maar een enorm groot wit stuur met ontelbare omwentelingen maakte het toch mogelijk. Fitness na 't werk was niet nodig.

(klik om te vergroten)

+10
WaterDeutzer
Hier een plaatje in jaren '70 voor de werkplaats van Beerepoot in P'end aan de Nieuwstraat. De kraan was toen al een paar jaar eigendom van een boer uit de Purmer en voor reparatie.

In jaren '60-'70 hebben er meerder autokranen dienst gedaan. Om daarna over te stappen op O&K MH4 mobile kranen.

(klik om te vergroten)

+2
wolseley
@WaterDeutzer

(klik om te vergroten)

Deze vond ik in een argenterio boekje
WaterDeutzer
Quote Reactie van @wolseley:
Deze vond ik in een argenterio boekje

Prachtig! Het lijkt erop dat deze kraan een eigen motor heeft. Die van pa waren allen op de pto.
Mooi schrift ook in je folder: ".....voor montage op vrachtauto's of iets dergelijks"😅
+8
WaterDeutzer
De GMC trucks hadden 1 nadeel: zwakke steekassen zonder eindvertraging. Zat je vast in een mestplaat, oppassen dat de banden van vooras niet gingen springen. In dat geval was het: knap. Met een paar laselektroden aan elkaar kon je met wat handigheid het afgebroken stukje uit differentieel trekken door aan te lassen.

De steekassen van de REO waren beter.
+1
langeslagdiesel
@WaterDeutzer een oude machinist waar ik veel van geleerd heb, die had het ook altijd over de zwakke steekassen van de GMC’tjes in de zandbaan. Die vertelde dat de meeste chauffeur’s er wel 1 of 2 mee hadden als reserve achter de stoel. Zelf heb ik ze nooit geladen. Toen ik begon waren ze allemaal al vervangen.
+1
WaterDeutzer
@langeslagdiesel Klopt, ze zijn te zwak waardoor ze "opwinden" en weer "afschieten". En dat versterkt zich naar sneller en dan is het bam. Maar goed, ze hebben er toch maar de oorlog mee gewonnen!
+6
noordhof
Prachtige foto’s!👍👍
+4
stijn-de-bock
@noordhof geschiedenis
+5
noordhof
@stijn-de-bock Die vrachtwagens van toen waren toch ook bijzonder mooi , als kind stonden wij te wachten op de schoolbus in de regen en onze buurman heeft toen zo’n oud hok van een vrachtwagen op de hoek van straat gezet en dat was ons bushok , zalig 😹😹
+5
WaterDeutzer
@noordhof Mijn pa deed ook mestladen bij boeren voor een ruigemest handelaar. Laat nou juist de stortplaats in binnenvaartschepen in NoordHollands kanaal naast mijn lagere school in Purmerend staan! De mesthandel reed met Volvo NB88 kippers, maar soms ging dat fout met de achteras over de kaderand heen. Een hijskraan moest dan weer verlossen. Mooie schooltijd!
+8
JarnoDrenthe
Je zou dit zo kunnen plaatsen als artikel in een trekkerblad , genieten dit 👍
+6
newholland-
Een geweldige foto collectie heb je stuk voor stuk genieten👍👍👍
+3
florisrobben
Schitterende foto's bij een mooi stukje geschiedenis
+4
Massey 2705
Machtig leuk deze reportage oude glorie! 👍
+3
Rondeutz06
Hele mooie foto's en beschrijvingen, ik geniet hiervan. Hebben jullie ook nog met MH3 gewerkt?
+2
WaterDeutzer
@Rondeutz06 Nee, de 1e tot de laatste waren MH4. De 1e had wel nog een 3cyl Deutz. Een rammelkast ook nog eens rechtstreeks op chassis zonder rubbers. Die reed bijna gewoon vanzelf op trillingen.
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer herkenbaar, ik heb nog een MH3 staan. Ik zal er vandaag wel even een foto van plaatsen
+3
R Bouwmeesters
@WaterDeutzer Prachtige foto's en verhalen, mooi om te lezen!
De mobiele Argenterio was toen nog geen goede vervanging zoals later de o&k?
Het transport is het grote voordeel van een vrachtwagen, misschien de prijs ook?
Verder zijn er weinig voordelen denk ik?
+5
WaterDeutzer
@R Bouwmeesters Op dat moment was de Argenterio 1000 natuurlijk een revolutie! Dergelijke luxe was toen ongekend. Maar gaande de tijd, er zijn er nog 1 of 2 geweest, werden de las,- & sleuteluren wat te talrijk.
En is de stap naar O&K gemaakt.

Ik weet nog goed dat ik trots was omdat ik als jong mannetje mijn technische inbreng mocht delen in de afweging tussen Liebherr, Poclain & O&K. De laatste was ook mijn voorkeur.

Keuze tussen autokranen en zelfrijdend waren er daarvoor nog niet mogelijk. Wel met getrokken landbouwkranen, maar dan is de truckkraan in het voordeel met de hoge bouw, geen steunpoten, snel verplaatsen.
+2
a3vandiejen
Schitterend.
+3
Svendt28
Ja daar smullen we van, van zulke foto's en idem de verhalen erbij!
+3
Lucas Ensing
Mooie foto's en omschrijvingen, top. De truckfoto's kun je ook nog apart op Truckfan zetten.
+5
WaterDeutzer
@Lucas Ensing Kan ik een keer doen, maar nu is mijn dagelijkse post al tijdrovend (lees: verslavend!😊) met correct antwoorden. Duurt nog ff voor ik door het loonbedrijf tijdperk heen ben.
+4
Rondeutz06
@WaterDeutzer kan mij niet lang genoeg duren. Haha
+3
jehan
@WaterDeutzer doe maar kalm aan des te langer kunnen we genieten van jou mooie oude fotos ..en de verhalen er bij
+3
Andre150
Prachtig!
+2
draaipiet
Prachtig, volgens mij had een foeragehandelaar bij ons in de regio ook een Argenterio op een Mercedes vrachtwagen
+3
Massey 2705
@draaipiet bij ons in Kethel , later Bergsenhoek , had Arie Rodenburg foeragehandel ook zo iets. Toen ik nog een jochie was kwamen die patat snippers en natte bietepulp brengen , de autokraan deed het mengen in de betonne putten , en draaide er nog even zand over als wij het plastic er op hadden liggen.
draaipiet
@Massey 2705 Rodenburg in Bergsenhoek ken ik ook wel (een beetje) maar is nu niet meer wat het toen was.
+1
Massey 2705
@draaipiet nee , Rodenburg Fourage bestaat niet meer. En ik was een paar jaar geleden compleet verdwaald waar hun bedrijf ooit was !! Nieuw bouw en nog is nieuwbouw !! 😉
+2
toonvanbergen
Toffe tijden toen… er kon ton nog veel! Creatieve mensen maakten toen ingenieuse constructies!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Argenterio Mobiele kraan en hebben de trefwoorden kraan , gras inkuilen , mest laden en grond laden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!