Foto van een Doosan DX140W (kraan). Collega helpt mij even met uitgraven van mijn puin pad. Volgende week stelconplaten erin

Geen

+2
mdoornekamp
Foto van een Doosan DX140W (kraan). Collega helpt mij even met uitgraven van mijn puin pad. Volgende week stelconplaten erin

Reacties

JD3010
Klinkers eruit?
arjanvw
@JD3010 Lijkt wel gewoon gebroken puin. Wel mooi vaste ondergrond denk ik.
mdoornekamp
@arjanvw inderdaad gebroken puin. Wel best diep uitgegraven 12 jr geleden. Wel een halve meter. Eerst wat grover puin en gebroken puin als top
JD3010
@mdoornekamp Maar heeft er dan niks op dat puin gelegen?
hermanjohndeere
@JD3010 de beste verdichting voor een puinbaan is door er een jaar gewoon overheen te rijden dus ik denk het niet.
mdoornekamp
@JD3010 @hermanjohndeere ik heb er paar keer rode mijnsteen op gemaakt. Maar dat was na een half jaar weg. Ne steeds meer last van gaten door vele regen
deufi
@mdoornekamp die rode mijnsteen vriest kapot. Hebben we hier ook gehad. Na de winter wordt het pap. Is een drama. Schot graniet werkt dan beter, maar platen is helemaal optimaal. Hoeveel platen ga je leggen? 16 dik?
mdoornekamp
@deufi ja swinters altijd pap. Komen nu betonplaten van 16 cm in
PieterA
@mdoornekamp Hoe diep graaf je dan uit? Wij hebben 'n 5 cm dieper dan de platen en dan 5 cm zand er op gedaan.
mdoornekamp
@PieterA ja zoiets doe ik ook. Komt een oud collega met shovel en levelbak. 3 cm zand is dan ook genoeg
PieterA
@mdoornekamp Als de kraanmachinist precies genoeg werkt wel ja. Op deze kraan zit geen GPS denk ik. Dan gaat het misschien nog preciezer?
+1
mdoornekamp
@PieterA ik stond er met laser bij. Levelbak is automatisch laser gestuurd. Dat wordt super strak
+1
PieterA
@mdoornekamp Ja, dat geloof ik graag. Ik stond bij het uitgraven ook zelf met de handlaser er bij.

En daarna met de schranklader op rupsen levelen.

(klik om te vergroten)

Cat 277C
JD3010
@PieterA Dat ja je zelf niet beter doen, dat gaat super hiermee. 👍
+3
PieterA
@JD3010 Je kan het met een latje en met een touwtje en een waterpas en een paar scholieren ook wel net zo vlak krijgen, maar die jongens kijken liever een half uurtje naar zo'n specialist, dan dat ze de hele dag op de knieën zand aan het schuiven zijn😄
+1
JD3010
@PieterA Moeten ze eerst leren wat afschot is
PieterA
@JD3010 De meeste scholieren zijn lang niet dom hoor. Hier deden we 10-15 jaar geleden nooit anders dan op die manier werken. Bij ons ligt alles op afschot van 1,5 - 2 cm per meter, zodat er geen plassen onder de bolletjes komen staan.
JD3010
@PieterA Ik heb het vorige en afgelopen jaar ook later doen met zo'n rupsding, dat is me best bevallen.
+1
PieterA
@JD3010 Ja, bij ons reed er eerst een shovel met zo'n levelbordje, dat ging al beter dan met de hand, maar sinds dit apparaatje er is willen we nooit meer anders.
@PieterA zo doen wij dat ook als er weer een hoek in de platen gaat. Kost inverhouding amper wat, kerel is een goed half uur/1 uur bezig en ff op en afladen + bak koffie. Dus meestal een uur of 2,5 en ze zijn wel weer weg. Daarna zo met de krAan en de zuignap platen erin gooien, of zo vanaf de vrachtauto met zuignap. Plaat of 80/100 leggen op een dag wil dan wel
+1
mdoornekamp
@Deutz 8006spezial wij laten ook wel vaak leggen met zuignap vanaf de auto. Maar nu moeten we achteraan beginnen. Dus platen staan er al en dan met shovel met stenen klem leggen.
T60401
@mdoornekamp waarom niet gewoon met haken? met die klem kun je ze toch niet goed tegen elkaar leggen.
mdoornekamp
@T60401 haken is veel meer werk. Met klem beetje hoger pakken en dan erin laten zakken.
JD3010
@mdoornekamp 3 tons zuignap kost 100euro per dag/ 300per week. Dat werk wel erg makkelijk.
Quote Reactie van @mdoornekamp:
haken is veel meer werk

Wel veiliger als met klem, 1 mannetje op de stapel die de haken vast maakt, 1 die ze losmaakt, goed te doen hoor! Maar bij een volle dag leg werk is een zuignap ook wel intressant..
T60401
@ronald-deutz-fahr Met shovel bij rijden (als je er naast kunt rijden). 1 man op de kraan en 1 haken los en vast maken. Heel de dag met shovel of de pas gelegde platen crossen is niet zo mijn ding.
@T60401 keer ergens een kavelpad gelegt toen kwamen de platen op platte wagens, en dan met mobiele kraan leggen, hoef je nooit met een plaat te rijden, dat ging best hard
@mdoornekamp als je gemakkelijk aan een zuignap kan komen zou ik dat aanraden. Klapt ze zo ff tegen elkaar aan. Ander persoon ff houtjes er tussen (mits je dat doet natuurlijk) en lucht er af laten.

Maar altijd mooi werk die platen, is een stukje reclame voor je bedrijf als het netjes is
JD3010
@Deutz 8006spezial Bij mijn platen hebben ze de zijkant ietsje schuin gemaakt waardoor je de onderkant tegen elkaar kan leggen, dan hoeven er geen houtjes meer tussen
mdoornekamp
@JD3010 velling kant van 2 cm. Zit er tegenwoordig meestal aan. Geen ijzer rand
T60401
@mdoornekamp aan de zijkant zitten vaak ook twee bolletjes beton aangestort. kun je platen gewoon tegen elkaar leggen doordat die bolletjes elkaar dan raken ligt de plaat vrij.
mdoornekamp
@T60401 ja die bolletjes heb ik wel eens gezien. Maar die hebben deze platen niet
@JD3010 zou goed kunnen dat dat bij de onze ook zo is, als ik het zo lees tenminste. Maar door onze draagkrachtige grond doen we er altijd wel houtjes tussen. Kunnen ze mooi bewegen en beginnen ze niet inelkaar te vreten.
Quote Reactie van @Deutz 8006spezial:
80/100 leggen op een dag

Met zuignap? Hier weleens 2 vrachten per uur gelegt, dan heb je het gewoon druk met houtje en zuignap los maken. 2 auto’s naast elkaar op een baan van 4 platen breed 😅
+2
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr auto met platen hier ook binnen half uur leeg met zuig nap. En inderdaad druk met houtjes
PieterA
@ronald-deutz-fahr Heeft die zuignap dan niet gewoon een afstandsbediening?
+1
JD3010
@PieterA Die van mij wel, dat kan ik het alleen af
@PieterA goeie vraag.. heb weleens ergens gewerkt daar moest ik hem losmaken (als man aan de schep zegmaar)
Maar hoe die steenautos’s dat doen…
Ik denk dat je gelijk heb 😅
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr @PieterA @JD3010 De zuignap aan de autos is gewoon een stand allone met eigen motor. Omdschakelen van vacuum naar nul doen ze met cilindertje die op de leiding van de stenen klem aangesloten is. Dan heb je ook nooit electrische storing.
+1
JD3010
@mdoornekamp De zuignap die ik huur heeft ook een eigen motor erop staan. Met een draadloze afstandsbediening bedien ik die dan. Kaan mooi vanuit de kraan of heftruck.
@ronald-deutz-fahr moeten ze wel ff doorrijden he. Gebeurd vaak zat dat je sochtends een vracht krijgt en middags de rest 🤣. Lig er niet wakker van als het maar af is voor melken
+1
@Deutz 8006spezial Haha meer als 3 per dag heb ik ook nooit besteld, eerste 1 uur, en de 2e was Indd telaat en kwam tegelijk met de 3e, en dan gaan ze nog naast mekaar een wedstrijdje doen ook 🤪😂
deufi
@mdoornekamp volgens fabrikant opgave moet er 15 cm grof zand onder. Daaronder dikke laag gebroken puin.
+1
mdoornekamp
@deufi mijn fabrikant wou zelf 20 cm zand. Maar dat gaan we niet doen. Die vaste puin laag wil ik er zoveel mogelijk onder houden
+1
PieterA
@mdoornekamp Groot gelijk 👍
mdoornekamp
@PieterA wel grof zand eronder. Zodat de platen zich nog iets kunnen zetten.
PieterA
@mdoornekamp snap ik. Mijn ervaring is: Als je dit werk goed doet dan gaat zo'n pad gewoon 30 jaar mee, zonder dat je de platen hoeft te lichten.
JD3010
@PieterA Dan moet je wel onder het zand/puin een stabiele ondergrond hebben. Hier hebben ze wat jaren geleden ook wat wegen vernieuwd. Er waren stukken bij waar meer dan een meter puin onderzat, daar scheurt het weer. Het is bekend dat daar veenlagen in de ondergrond zitten.
+1
mdoornekamp
@JD3010 ik heb hier gelukkig geen last van veenlagen. Puin laag is nu nog mooi stabiel. Geen beweging als ik er met de shovel doorheen rijdt
JD3010
@mdoornekamp Wees daar maar blij mee, er zijn hier boeren die al veel geld hebben uitvoeren geven om op hoogte te blijven. Hier is het hooguit 10cm gezakt in al die jaren.
mdoornekamp
@JD3010 ik heb hier gelukkig geen last van veenlagen. Puin laag is nu nog mooi stabiel. Geen beweging als ik er met de shovel doorheen rijdt
+1
PieterA
@JD3010 Dat hebben we hier op de andere locatie ook. Die platen lichten we dan elke 5 jaar. Dat is voor 400 m2 4 uur werk voor 2 man. 1 met kraan en 1 met de schranklader.
JD3010
@PieterA Ik heb vorig jaar na 40jaar bijna 1500m2 klinkers en wat platen vervangen voor nieuwe, dikke betonplaten. Eigenlijk was ik te lui om de klinkers opnieuw te laten leggen én dat is tegenwoordig ook best prijzig.
+1
PieterA
@JD3010 Ja 1.500 m2 is ook nogal een stukje. Dat is ook nog wel een prijzig verhaal.
mdoornekamp
@JD3010 beton platen is gewoon arbeids extensiever en duurzamer
deufi
@mdoornekamp Dat snap ik, maar het doel van dat zandpakket, is dat de platen kunnen "rollen", waardoor ze minder snel breken.
valmet6400power
@mdoornekamp
Ja dat is inderdaad de domste fout die je kunt maken, dan trek je ook alles weer los. Dan kunnen ze wel zeggen ff met de trilplaat maar net wat @hermanjohndeere zegt, gewoon een jaar laten liggen waardoor het pakket goed nat wordt en droog dat het helemaal in elkaar zakt. En dan pas zand erop en platen 😄
T60401
@valmet6400power hier zit wel wat veen. De laatste keer dat ze hier de weg opgehaald hebben. Alles weer een meter uitgegraven en weer nieuw puin er in. Ik heb toen een zaterdag mest gereden over het gebroken puin wat al aangewalst was. Moest op een gegeven moment gewoon om gaan sporen omdat er allemaal sporen in kwamen en het zacht werd. Moet zeggen de weg blijft tot dusver goed liggen 😬
+2
valmet6400power
@T60401
Bij ons aan de doorgaande weg zit ook een veen plek, die asfalteren ze elke keer als hij gezakt is. Dus het pakket wordt nog zwaarder en zakt nog sneller etc.
Bij ons op het erf hebben we 3 jaar terug H-klinkers gelegd maar je kunt precies zien waar het oude puin pad stopte en waar grond is weggegraven en puin is aangebracht. Dat was wel getrild maar dat werkt nooit zo goed als een jaar laten liggen 😬
jeet
@mdoornekamp doe er genoeg zand onder de platen anders gaan er veel breken
+1
mdoornekamp
@jeet als de baan goed vlak is moet het goed gaan
+2
baggerfarher
@mdoornekamp het zand bed op puin is er ook voor om het water er onder af te voeren. En als het puin zeer hard/verdicht is zakt het water niet weg. En gaan de platen als nog soppen/wiebelen en spoelt je rest van het zand weg.

We hebben ook de ervaring met platen die in 0/8 puin(brekerszand) gelegd zijn het er onder te hard is en daar door ze ook aan het wiebelen blijven. Dus de dikte van zand pakket is wel belangrijk..
+2
mdoornekamp
@baggerfarher ik kan de platen wel op 1,5 % afschot leggen naar de zijkant. Daar ligt een berm met sloot ernaast. Ik ga ervan uit dat er dan weinig water onder komt.
+1
PieterA
@mdoornekamp Dat klopt hoor. Zorgen dat het water goed weg kan scheelt al een hoop.
T60401
Quote Reactie van @mdoornekamp:
ja swinters altijd pap

Ja dat is van die vuile rode drek. Rij je een keer met de trekker er door zit gelijk alles onder. Als ik wat puin heb breng ik het meestal gelijk naar het stort. Daar sproeien ze snacht altijd tegen het stof. Als je dan terug komt kun je gelijk met de hogedrukspuit aan de gang alles onder de rooi drek.
mdoornekamp
@T60401 ja die rooie drek heb ik ook altijd in de wintermaanden. "S zomers met droogte is het een prima laan.
rommert14
@mdoornekamp hier ook veel erfen van grind
mdoornekamp
@rommert14 bij jullie in de winter ook wel nat toch
+1
rommert14
@mdoornekamp Ja dikke bende, ik heb er een hekel aan
deufi
@rommert14 zijn betonplaten niet te koop in Denemarken?
rommert14
@deufi jawel maar wij hebben grote oppervlaktes
+4
T60401
Quote Reactie van @rommert14:
el maar wij hebben grote oppervlaktes

Ja en wat wil je daar mee zeggen? Je hebt ook heeeel veel melkgeld.
+1
rommert14
@T60401 alles in verhouding
+1
T60401
@rommert14 Ja klopt dus daarom is het geen reden om niet in betonplaten te investeren. Als wij hier een 100 platen kopen. Kopen jullie voor een half ha platen.
rommert14
@T60401 ja klopt, maar dat mag niet
T60401
@rommert14 Nu maak je er een raadseltje van waarom mag betonplaten niet maar heb je wel alles geasfalteerd?
rommert14
@T60401 oppervlakte water
T60401
@rommert14 ??????????? Asfalt en beton is toch beide hard waarom mag het ene wel en het ander niet.
rommert14
@T60401 ik heb het niet bedacht, op een gewone weg zal het vast beide wel mogen, op het erf niet
+1
johndeere6230
@rommert14

Je kan toch de banen waar je het meeste rijdt 4 meter breed betonplaten in leggen? Vanaf de sleufsilo's naar de stallen etc
rommert14
@johndeere6230 ja hebben dit jaar net alle wegen naar het silo complex geasfalteerd 😁 alles op de hoofdlocatie is nu verhard.
johndeere6230
@rommert14

Oohh dat scheelt al een hoop dan, kost ook allemaal zat ja
+1
rommert14
@johndeere6230 ja konden asfalt goedkoop krijgen anders had het niet gebeurd denk ik
JD3010
@mdoornekamp ik zag verderop en er naast stenen, vandaar m'n vraag. Ik heb uiteindelijk bijna alle klinkers vervangen door betonplaten
+1
mdoornekamp
@JD3010 klinkers aan de linker kant zijn parkeerplaatsen voor auto's. Daar komt nooit echt zwaar verkeer
arjanvw
@mdoornekamp als het water maar weg kan, kan zo'n puinpad prima werken. Maar beton werkt wel veel prettiger. Ook makkelijker een keer schoon te schuiven/vegen. Geen asfalt overwogen? (Uit interesse)
+1
johndeere6230
@arjanvw

Asfalt straalt ook een hoop warmte af heb ik altijd het idee, ziet er mooi uit, maar heb persoonlijk liever beton (platen)
mdoornekamp
@arjanvw asfalt geeft uiteindelijk ook sporen. Pad is ook vrij smal. Dus altijd zelfde rij spoor.
arjanvw
@mdoornekamp precies, beton blijft idd langer goed.
+1
mdoornekamp
@arjanvw en met platen kun je er direct over. En meeste voorbereidende grond werk kan ik zelf doen. Dus dat is ook even anders ( voordeliger) rekenen voor mij
+2
deufi
@arjanvw dat klopt, en die kan je nog een keer ophalen of als het nodig en is. Met een kieper en warm weer draai je de asfalt er ook zo uit als het tegenzit.
brauheist
@mdoornekamp en kan hij wel switchen tussen de standen en alles blijven doen?
mdoornekamp
Ja kan switchen tussen de standen. Afwerken op 1400 toeren.

Is int begin een monteur met laptop bij geweest om af te stellen. En toen was het goed.
brauheist
@mdoornekamp dit vind ik dus raar, 3x zeggen ze bij mij aan de telefoon er moet een laptop aan, 3x een monteur voor het afstellen maar geen laptop gezien
mdoornekamp
@brauheist bij Noordenbos deden ze eerst ook wat moeilijk toen hij over afstellen begon. Waren nog wel wat meer puntjes met de dealer. Toen had Noordenbos gezegd dat ze misschien beter een winkel in barbie poppen konden beginnen. Als ze toch geen service kunnen geven
PieterA
Liggen de platen er al in?
+6
mdoornekamp
@PieterA jazeker

(klik om te vergroten)

Dinsdag avond lagen de platen er weer in. Volgende dag afwerken met klinkers
zettelmeyer
@mdoornekamp mooi van opgeknapt!
PieterA
@mdoornekamp 👍Netjes. Kun je dan links, voor het huis de auto's parkeren van mensen die komen werken?
mdoornekamp
@PieterA ja soms. Heb niet zoveel medewerkers. M'n broer woont 4 huizen verderop. Voorbij het huis nog meer parkeerplaats. Mijn vrouw is gastouder. Kunnen die moeders daar de auto parkeren als ze de Kids brengen. Beetje veiliger dan langs de weg
PieterA
@mdoornekamp Ja, ik vind het vooral wel makkelijk dat de auto's apart staan, dat je er niet met een dumper o.i.d. achteruit tegenaan rijden.
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
auto's apart

Ja klopt. Ik heb in de loods ook een aparte garage voor de BMW van de vrouw. Mijn caddy staat nog wel tussen de trekkers.
deufi
@mdoornekamp Dat ziet er weer strak uit. Heb je ze voor de loodsen ook gelegd?
+1
mdoornekamp
@deufi voor de loodsen is alles al verhard. Alleen pad was nog onverhard. Heb nog lang getwijfeld tussen H klinkers, beton, asfalt of betonplaten
deufi
@mdoornekamp dan vind ik betonplaten de beste keuze!
+1
mdoornekamp
@deufi gestorte beton is ook wel mooi. Maar dan kun je er een week of 3 niet langs. En dat is hier wel erg lastig
+1
deufi
@mdoornekamp ja inderdaad, maar en je moet dan wel sleuven vrezen anders rijd je het ook kapot.
casejxu
@mdoornekamp strak voor mekaar zo👌👌👌

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Geen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!