Foto van een Fendt 108 LS met fronthef en 4 wielaandrijving. Front maaier van pz. 215. Opraapwagen was een  Mengele LAW 330. Deze had een 6 balks ketting invoer.  Machtige fijne ladewagen.  Met mooi k

Fendt 108 LS

+4
Wimariete
Foto van een Fendt 108 LS met fronthef en 4 wielaandrijving. Front maaier van pz. 215. Opraapwagen was een Mengele LAW 330. Deze had een 6 balks ketting invoer. Machtige fijne ladewagen. Met mooi kuilgras kon je deze van voor naar achter 4kant vol laden.

Reacties

+2
Rondeutz06
Geweldige wagen ,ik had de zelfde .ik had hem van een loonwerker uit de buurt gekocht omdat de loonwerkers die tijd allemaal over gingen op de taarup
+1
wilbertkw
De Frontmaaier hangt uit het midden? Wat ik mij herinner hadden wij rond 84 ook een 215(krone) die uit het midden hing. De eerste baan reed je nog met links gras plat maar daarna had je wel de ruimte
+1
Wimariete
@wilbertkw nee. Deze pz hing precies recht voor de trekker.
+1
a3vandiejen
Mooie combinatie, toen we bij jou de Same rit gereden hebben stond de Mengele in de loods Wim. Heb er op de laptop nog een foto van.
+1
Wimariete
@a3vandiejen Dat was een andere dan deze van de foto. Die tijdens de Same rit in de Achterhoek was een grotere met een 4balks rotor invoer.
+1
a3vandiejen
@Wimariete O😃 ik kan mee alleen nog een Mengele herinneren. Maar neem het gelijk aan.
+1
wim-same
@Wimariete Maar Mengele was toch geen merk van CEBECO ? volgens mij was dat eerst Welger en later Landsberg, wat weer overgenomen werd door Pottinger.
+2
Wimariete
@wim-same Klopt. Op de Minitauro 50 en 55 en de fendt 104s na heeft mijn vader nooit nieuwe machines gekocht. Het was altijd tweede hands. We hebben idd voor de Mengele een Landsberg opraapwagen gehad. Deze had een hele bijzonder invoer systeem. 6 of 7 rechtop naast elkaar staande balken voorzien van tanden, die aangedreven werden door een krukas. Net zoals de zuigers van een motor om de beurt omhoog en omlaag gaan, gingen deze invoerbalken ook om de beurt omhoog en omlaag. De Mengele opraapwagen kwam via Cebeco Drempt van een Cebeco zaak uit Borne.
+1
wim-same
@Wimariete De omschrijving van de invoer is niet van een Landsberg, maar van een Welger
Wimariete
@wim-same Nee hoor Wim. We hebben nooit een welger gehad. Dit was een hele echte Landsberg.
Wimariete
@Wimariete Ik heb er helaas geen foto van, anders kon ik het je laten zien. Was niet zo,n sterke invoer. Met een beetje taai gras, begon de hele wagen in de cadans van de invoer te schudden.
+1
wim-same
@Wimariete Klinkt echt als een Welger.
+1
wim-same
@Wimariete Na de Welger had mijn pa een Landsberg, maar die had een gewone balken invoer. Was wel een geweldige wagen hoor om kuilgras te laden.
+1
wim-same
@Wimariete Na de Welger had mijn pa een Landsberg, maar die had een gewone balken invoer. Was wel een geweldige wagen hoor om kuilgras te laden.
+1
Wimariete
@wim-same Die van ons niet. De Landsberg hebben we ook niet zo lang gehad. Die hebben we ingeruild voor de Mengele. Die heeft het volgehouden tot wij met ons melkvee bedrijf zijn gestopt. Een buurman heeft de Mengele overgenomen en heeft er ook nog jaren mee gedraaid.
+2
langeslagdiesel
@Wimariete ik denk dat je een landsberg luxor bedoelt.
Wimariete
@langeslagdiesel Is goed mogelijk. Ook deze wagen was tweedehands gekocht. Volgens mij was hij overgespoten. Type kan ik mij niet meer herinneren. Ongeveer 40 jaar geleden.
+1
Wimariete
@langeslagdiesel Is goed mogelijk. Ook deze wagen was tweedehands gekocht. Volgens mij was hij overgespoten. Type kan ik mij niet meer herinneren. Ongeveer 40 jaar geleden.
+1
radium45
@Wimariete Die invoer is niet zo heel bijzonder. Wij hadden hier Fella proto wagens op probeer en dit waren doseerwagens met ook een soortgelijke invoer. Dat was een hele verademing wat laden betrof naast de 6 balks DeutzFahr wagens waar we er 3 van hadden. Wat een rust tijdens het laden met die Fella,s.
+1
langeslagdiesel
@wim-same kan het niet zijn dat cebeco ( handelsraad ) voor dat ze met welger begonnen ook Kemper verkocht hebben? Ik kan dat tot nu toe eigenlijk nergens herleiden. Op de boerderij waar ik opgroeide hadden ze alles eigenlijk van Kemper, en gekocht in de 2e helft jaren 60. Uitzondering was de welger sm4. Deze verving een niet bevallende Kemper trommel maaier. Ook was de Kemper stalmest strooier de tweede wagen. De eerste was van het Duitse merk Standard. De trekker was een minitauro 60 en dit was een vervanger van twee voorgaande hanomag trekkers. Ze kochten altijd hun spullen bij het zelfde adres in Alkmaar. De LTB. Later opgegaan in Schermerse Landbouw Mechanisatie. Kort : SLM. Ik vraag me eigen dus af of dit bedrijf een op zich zelf staand bedrijf was of een cebeco dealer. Of dat het nog een soort van handelsraad dealer was van oudsher. Ik weet niet welke merken handelsraad voerde in der tijd.
+1
wim-same
@langeslagdiesel Het is mij niet bekend dat CEBECO handelsraad Kemper of Mengele verkochten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een plaatselijke bij CEBECO aangesloten dealer, niet ook een ander merk verkocht. De Coöperatie in Stolwijk heeft ook nog IMT trekkers verkocht. en Mengele werd bij een MF dealer verkocht.
+1
Wimariete
@wim-same De Cebeco zaken waren ook geen dealer van Mengele, maar door inruil kunnen ze toch andere merken in voorraad krijgen. We hebben deze Mengele 2e hands gekocht. Waarschijnlijk ingeruild op een Pottinger o.i.d.
+1
J asper
Heel mooi span zo, zo heeft die hier ook ongeveer rond gereden ver voor mijn tijd.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!