Zowat thuis met een nieuwe aanwinst...... Foto is geplaatst door John k op 16-12-2021 om 21:07:40, met 40 reacties.

Fordson Super Major

+6
John k
Zowat thuis met een nieuwe aanwinst.....
WaterDeutzer
Quote Reactie van @John k:
Zowat thuis met een nieuwe aanwinst.....

Behalve mooie plaatjes van de Fordson, ook echt een "welkom thuis" plaatje vanaf de trekker naar jou bedrijf en huis. Daar mag je trots op zijn!
WaterDeutzer
Quote Reactie van @John k:
Zowat thuis

We hebben in de achterhoek een dame die voersilo's van kunst voorziet. Misschien eens uitnodigen? siloarttourachterhoek.nl/home/

Reacties

+7
John k
Iets over de 3000 uur op de klok ( Ja de urenteller werkt nog)
Heeft jaren in een schuur gestaan, stond hier 20 minuten met de auto vandaan. Alle vloeistof niveaus gecheckt en hij had harde banden , alleen een slechte accu.

Anyway net een uur mee naar huis gereden en er lekt nog niks 😄.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+6
RVM
Dat is nog eens patina 🤣
+3
John k
@RVM alleen jammer dat de originele zitting er niet meer op zit.
+1
wim-same
@John k Maar deze zitting zit veel beter.
+2
basia
Zelfs de thermostaat werkt nog goed ; aan de temp. meter te zien .
+2
a3vandiejen
Mooie super major, wielgewichten..prachtig.
+1
John k
@a3vandiejen zit ook zo'n tandwielbakje aan de aftakas met een hendel. Is dat een aparte schakeling? Of voor 1000 toeren?
+1
Wimariete
@John k Waarschijnlijk om te schakelen tussen rijafhankelijk en rijonafhankelijk aftakas gebruik. Denk niet dat deze toe al 1000 toeren had.
a3vandiejen
@Wimariete Dat zou goed kunnen Wim.
a3vandiejen
@John k Durf ik niet te zeggen waar het voor dient, maar de super major heeft volgens mij alleen 540 pto. Misschien dat @RPCounty Daar meer over kan vertellen.
+4
RPCounty
@a3vandiejen dat bakje heeft 2 functie Adrie. Ten eerste reduceert hij het pto toerental met 30% omdat die oude majors met hun ontwerp uit de 50 er jaren een totaal verkeerd motortoerental hadden voor de pto. 540 lag bij 1200 toeren dus dan had je geen pk s. Door zo n bakje te monteren had je 540 bij 1600 toeren wat dus een prima toerental voor het koppel was. 1e Probleem opgelost. Dan had je nog dat de aftakas moet draaien om de hef te bedienen omdat de pomp op de pto as zit. Dus niet echt handig. Met dit bakje kun je de pto as die er uit komt uitschakelen zodat je machines kunt tillen zonder dat de aftakas er af gehaald moet worden zoals bij een cyclomaaier. 2e probleem ook opgelost.....deze bakjes zijn zeldzaam en dus vanzelf duur.
a3vandiejen
@RPCounty Mooie uitleg Richard, bedankt. Nooit geweten.
+4
radium45
@RPCounty Nu ben ik een echte Bolinder 350 man maar dan nog. Eigenlijk was de hele Fordson Major trekker een ding van niks? Hier ook met Major tractoren begonnen totdat Kuiken ons het evangelie van Bolinder Munktell verkondigde 😂 Technisch zat de 350 stukken beter in elkaar als ik dit allemaal zo lees.
+2
RPCounty
@radium45 dat er nog de wereld aan majors rijden zegt toch wel iets van de kwaliteit toch😁
+1
JD3010
Quote Reactie van @RPCounty:
rijden

Rijden of staan?
+3
radium45
@RPCounty Ik noem ook niets slechts over de kwaliteit maar hoe ontechnisch die dingen in elkaar zaten. Geen doordraaiende pto, een hef die niet werkt als je de koppeling intrapt dacht ik. Een onhandige opbouw van de versnellingsbak met die hoog laag. Motoren die niet het werk aankonden wat een boxer motor wel kon. Kan nog wel even doorgaan. Hebben hier 4 major en super major trekkers nieuw aangeschaft gehad, dus ervaring genoeg. Maar het blijven leuke dingen om te hebben en te zien. Dat zal ik niet ontkennen.
+7
valmet6400power
Hij lekt niet? Ook geen olie? Dan ben je dat vergeten te peilen zeker 😂😂
Of het is op
+5
RPCounty
@valmet6400power daar is ie weer met zn 165 pk aan de aftakas en een 95 pk motor🤣🤣🤣🤣🤣
+2
valmet6400power
@RPCounty
Haha heee daar heb je de man die elke foto gaat bekijken of de trefwoorden “Ford + olie + lekkage” voorkomen 😂😂
+1
Wimariete
Wat een gaaf exemplaar. Als de boerderij op de foto jou bedrijf is, dan heb je ook een prachtig bedrijf. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
John k
@Wimariete nee, ik doe samen met m'n vrouw een tweede bedrijf van iemand anders. We melken 3 miljoen liter op deze locatie.

Die gebouwen die je ziet zijn ook van m'n werkgever, daar worden alle stierkalveren afgemest van de home farm.en van mijn locatie
+1
Wimariete
@John k Prachtig bedrijf. Ik ben nog nooit in Canada geweest, maar lijkt mij een prachtig land om te boeren. Ik heb zelf in het verleden een melkvee bedrijf gehad met 60 koeien in de Achterhoek (Gelderland) Gestopt door omstandigheden. Veel succes daar.
Jan mf6465
Mooi op die grote wielen! Hoe kan die zo helemaal verroest zijn? Altijd in een stal of vochtig gestaan?
+1
John k
@Jan mf6465 Ontario......( dus hoge luchtvochtigheid)
+1
Jan mf6465
@John k
Dat verklaard alles! Hij ziet er zeker niet afgebeuld uit, gewoon veel vliegroest.
WaterDeutzer
@Jan mf6465 Ha, eindelijk iemand die de term "vliegroest" deelt! Mijn werkwijze is al vele jaren: Zandstralen en daarna met stoomcleaner en shampoo reinigen. Een paar uur buiten laten staan (zelfs in de zon) en de lichtbruine "vliegroest" vliegt erop. Dit is (mijn lange ervaring) dé perfecte basis voor hechting 2K primer, of zinc compound.
Jan mf6465
@WaterDeutzer
De vliegroest slorpt de verf goed op. Krijg je bijna geen lopers en door het zandstralen is het oppervlakte goed ruw waardoor je een perfecte hechting hebt. Betere basis bestaat er volgens mij ook niet om een goede hechting van de primer te krijgen. Ik gebruik meestal epoxy primer, dat is op dit moment in mijn ogen het beste wat er is qua natte grondlak.
WaterDeutzer
@Jan mf6465 Voor het eerst in 30 jaar een medestander, Jan!😂
radium45
@Jan mf6465 Mij werd verteld dat een goede trekker de achterwielen groter heeft dan de hoogte van de motorkap. En ik denk dat daar waarheid in zit.
Jan mf6465
@radium45
Die had ik nog nooit gehoord!
Wimariete
@radium45 De motorkap is alleen lucht. Het gaat toch om de lijn van de achteras en de motor. Dat ligt volgens mij altijd op 1 lijn. Daar komen de achterwielen altijd boven uit. De motorkap is op enkele dieseltanks na alleen lucht. Dit heeft volgens mij geen meerwaarde. De plaatsing van de trekhaak en herinrichting bied een meerwaarde voor de trekker, in de zin van trek en hefkracht.
radium45
@Wimariete Dat is wat een kenner mij vertelde.
+1
Fendt926Driver
@radium45 die kenner had waarschijnlijk nog nooit een kniktrekker gezien
steyrlanzboy
Mooi
+2
John k
Hier nog een foto van het extra versnellingsbakje achter

(klik om te vergroten)

a3vandiejen
@John k Leuk dat je dit nog even laat zien, ik ken het helemaal niet.
+1
Fendt926Driver
@a3vandiejen dit is ook nieuw voor mij.
Wel in 6 jaar 2 keer een major met frontlader gehad.
Vond ze wel fijn rijden.
Maar maaien was niet makkelijk.
En als de aftakas aan of uit was deed de hydrauliek niet (weet niet meer bij welke).

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!