Ik heb er eerder al op gereageerd bij andere posten, De specialiteit van pa: Greppelfrezen.Liefst winterdag na een beperkte nachtvorst. Maar ijs tot een cm of 3 kon de Ridder nog wel aan.Dit werk heef

Deutz D6806

+9
WaterDeutzer
Ik heb er eerder al op gereageerd bij andere posten, De specialiteit van pa: Greppelfrezen.

Liefst winterdag na een beperkte nachtvorst. Maar ijs tot een cm of 3 kon de Ridder nog wel aan.

Dit werk heeft hij altijd met Ridder frezen gedaan zijn hele werkzame periode. Begonnen met een MF35, daarna meerdere MF165, toen een D6806 en als laatste een Deutz DX4.70 4WD met rondom dubbellucht. Die laatste combi: DX 4.70 met Ridder heb ik toen zelf aangepast met een tussenjuk om horizontaal lager bij de grond te kunnen komen met de frees. In de polders zijn de akkers meer bol en met een breedspoor trekker kom je dan niet diep genoeg.

Nadeel was dat de frees ongeveer 60cm langer werd en rechtrijden nog meer een kunst was. Daarnaast heb ik ook de spreidborden hydraulisch verstelbaar gemaakt.
+2
mklok
@WaterDeutzer Wij deden ook met een ridder greppels frezen, in mijn ogen waren dat de beste . Mooi werk als het wat gevroren had. En recht rijden dat was een kunst maar met een stok aan het einde kwam het goed.

Reacties

+12
WaterDeutzer
Na een nachtvorstje, meest ook windstil, blijft de trekker lekker schoon.

(klik om te vergroten)

+12
WaterDeutzer
Deze foto, gemaakt vanaf land achter pa's geboorteplaats, hangt bij hem al jaren in de keuken als poster. Goed herkenbaar met z'n kleppet in de cab.

(klik om te vergroten)

+10
WaterDeutzer
Greppels die hij zelf al jaren in onderhoud had deed hij op het oog kaarsrecht en met juiste afschot bijwerken. Maar als die op nieuwe plaatsen kwam waar niet alles even recht liep, plaatste hij rood-witte meetstokken op einde en 1 stok in de voortrekhaak om de zaak te herstellen.

Ook om het juiste afschot bij "nieuw herstelwerk" te bepalen liep hij eerst de greppel af om te besturderen.
Afschot was bij korte greppels in 1 richting, bij lange greppels met afschot naar midden. Steeds na X-meter een stapje hoger en daarna weer af.

(klik om te vergroten)

+9
WaterDeutzer
Hier een foto van een nieuwe DX3.? van een klant. Deze klant kocht jaarlijks een nieuwe Deutz en wilde deze graag goed ingewerkt hebben omdat dit op zijn veebedrijf er niet van kwam.

Dat was natuurlijk voor pa niet tegen dovenmansoren, zijn ook nieuwe Ridder werd gekoppeld. De DX3 had geen dubbellucht, dus de velgen zo breed mogelijk geplaatst. Op de achtergrond zie je pa en oom Dirk iets bespreken bij de D6806. Deze foto is van '84 omdat de fundering van nieuwe werkplaats in Neck is te zien.

(klik om te vergroten)

+2
spoorkraan
@WaterDeutzer gebr. de jong van neck/wijdewormer,dat was een mooi bedrijf!!op een eigenlijk onmogelijke plek,maar in die tijd wachten je ff tot ze op het pad stonden.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
op een eigenlijk onmogelijke plek

Dank je voor je complimenten. Zal ze overbrengen aan Pa.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
in die tijd wachten je ff tot ze op het pad stonden.

Nu jij het schrijft, moet ik er weer aan terugdenken. Inderdaad, het dorp stond geregeld op slot langs de ringsloot. Erg krap, en als er een trekker langs het hek stond, moest je bijna bij de woonarken naar binnen met de frontgewichten om achteruit in te draaien. Meerdere bootbewoners die ons liever zagen gaan dan blijven.
+4
2850Johndeere6R
Mooie reportage met een leuk verhaal wat over vakmanschap gaat👌👍
+2
Lena9
Prachtige verhalen zijn dat.
+2
Massey 2705
Mooie fotos , van iemand met liefde voor het vak !👍
+3
Rondeutz06
Mooie reportage. Het frezen in het veenland ging inderdaad perfect na een beetje vorst, maar je moest het wel meteen doen als het kon anders was je te laat en kon je mest rijden. In de winters van voorheen kreeg je altijd wel de kans om te greppelen, tegenwoordig lijkt dat wel een stuk lastiger.
WaterDeutzer
@Rondeutz06 Ja, die vanzelfsprekendheid wintervorst kun je al vele jaren op je buik schrijven.😅
+4
Siete
Prachtige reportage weer hoor. Zo mag je dit wel noemen iig!!
Altijd jaloers geweest op mensen die op het oog net zo recht kunnen frezen als ik met GPS. Ik ben veel te nieuwsgierig wat er achter me gebeurd,dus dan heb je er snel een knik in.... 😊
+1
WaterDeutzer
@Siete En toch keek pa ook steeds achterom als hij de hef een beetje bijregelde. Maar ik denk dat het zonder stuurservo dan iets makkelijker is om op gevoel recht te blijven gaan.
+3
PieterA
@WaterDeutzer Nee hoor, het ligt helemaal aan de chauffeur. Als je achteromkijkt het stuur loslaten als beginnend chauffeur. En eerst een kenmerkende graspollen of kluit als referentiepunt nemen, dan achterom kijken en dan terugdraaien en hetzelfde referentiepunt weer pakken en dan direct (snel) sturen om de rechte lijn weer te pakken.

Had je pa de ridder los in de stabilisatie of juist vast?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Had je pa de ridder los in de stabilisatie of juist vast?

Goeie vraag Pieter. Ik weet het niet, zal 't hem vragen mocht ie het nog herinneren. Mijn eerste gedachte is los, lijkt me logischer dan vast. Maar wel met beperkte aanslag natuurlijk.
+4
PieterA
@WaterDeutzer Ik ben wel benieuwd, zulke kennis over vakmanschap gaan in het GPS tijdperk makkelijk verloren.
+1
Siete
@PieterA
Los. Anders heb je meteen een knik in je greppel bij elke minimale stuur beweging. Bij GPS heb ik m juist zo vast mogelijk.
+1
mklok
@PieterA Wij deden sturen met de hoekremmen. Stuur loslaten en sturen middels de hoekremmen.
+2
PieterA
@mklok Dat gaat met GPS ook heel goed. Als je ongeveer goed voor een werkgang staat de GPS aandrukken en dan het laatste zetje met de stuurrem geven.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Dat gaat met GPS ook heel goed.

Alles z'n tijd Pieter. Vroeger deden ze alles met een spade, nu met GPS, straks alles gerobotiseerd en kunnen we met z'n allen naar 't café voor een dagbesteding.😉
+2
PieterA
@WaterDeutzer Tot nu toe gaat de verzorging van dier en plant steeds verder gemechaniseerd, geautomatiseerd en gerobotiseerd, het zorgt er voor dat we per uur meer werk verzetten, maar het vakmanschap wordt zodoende steeds belangrijker.

Een gedeelte van ons zal naar het Cafe kunnen, maar een deel zal toch het werk moeten blijven doen.
+4
bob de bouwer
Wat weer mooie foto's en een mooi verhaal er bij, ik geniet er iedere dag van.
+8
WaterDeutzer
Dit is z'n eerste Ridder. Ik heb deze foto kort geleden al eens bij een andere post geplaatst.
Ben nog wel naarstig op zoek in mijn eigen berg foto's naar de laatste combi: Ridder/DX4.70

(klik om te vergroten)

MF35 met "mega-space-cab"😂
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Schitterend allemaal, mijn oudste broer die nu 66 is werkte bij m' n vader op het loonbedrijf. Sommige boeren hier in de omtrek vertellen nog wel eens dat die kaarsrecht greppelde.
Met de Landini R6000 special met ridder.
Altijd met kooiwielen.
+2
Rondeutz06
@WaterDeutzer prachtig, met kooiwielen
+8
wolseley
Water verdwijnt waar Ridder verschijnt.

Prachtige foto's weer
WaterDeutzer
Quote Reactie van @wolseley:
Water verdwijnt waar Ridder verschijnt.

🤣🤣🤣 Stond dat vroeger niet in de advertenties?
+3
wolseley
@WaterDeutzer ja klopt stond in de folders zal zo even 1 opzoeken
+2
deutzisthebest
Schitterende reportage weer om te zien en lezen!
WaterDeutzer
@deutzisthebest Mooi profiel heb jij: "prutser in opleiding"
Moet ik dat zo lezen dat je nu eigenlijk te goed bent en liever een stapje terug wil doen?😉
+4
deutzisthebest
@WaterDeutzer

Haha dankjewel! Ik doe veel met het moto van pippi langkous, "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan :P"
En dan vooral heel serieus erbij kijken.
+1
Siete
@deutzisthebest
Hahaha. Die insteek heb ik ook wel een beetje. Als je het nooit probeerd zul je het zo wie zo nooit leren.
+2
R Bouwmeesters
Mooie complete verhalen en foto's!👍
+1
WaterDeutzer
@R Bouwmeesters En nog mooier dat de informatie groeit, na publicatie zoals door: tractorfan.nl/user/5808/
+1
R Bouwmeesters
@WaterDeutzer Ik zag hem, mooi wat er zo allemaal voor de dag komt.👍
+3
16045HSX
Prachtig. Plezierig om te lezen en foto’s kijken👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6806 en hebben de trefwoorden Greppels frezen , greppelen , greppelfrezen en Ridder greppelfrees geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!