Foto van een John Deere 7930Dit was een paar uur later….As tussen motor en achterbrug gebroken terwijl ik er in zat! Wat een kabaal geeft dat, de ventilatie roosters sprongen zo uit het dashboard va

John Deere 7930

+3
Stroeboer1
Foto van een John Deere 7930
Dit was een paar uur later….
As tussen motor en achterbrug gebroken terwijl ik er in zat! Wat een kabaal geeft dat, de ventilatie roosters sprongen zo uit het dashboard vandaan.
De as sloeg alles stuk onder de cabine, waaronder brandstoftank, electronica en hydrauliek. De trekker vloog in brand en is volledig afgebrand😢
+1
Mavid
@Stroeboer1 Dat is wel even schrikken en zonde van de trekker! Tijdens het sleepslangen of met andere werkzaamheden gebeurd?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Stroeboer1:
De trekker vloog in brand en is volledig afgebrand

Wonderlijk dat de kunststof beschermkap frontaftakas de hitte heeft overleefd.
+1
JD3010
@WaterDeutzer Die voorvelg is wel erg verbogen.
+1
bartjuh
@JD3010 waarschijnlijk door 't verplaatsen na de brand. Lijkt mij dat hij niet op deze plek opgebrand is
JD3010
@bartjuh Ja inderdaad, niet echt de brandplek daar.
+1
WaterDeutzer
@JD3010 ja, juist daarom: hoe kan het dat zo'n pto kapje dan heel blijft?
+1
bartjuh
@WaterDeutzer wind van voor gehad tijdens de brand waarschijnlijk
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
pto kapje

Vuur gaat altijd omhoog. En voorin is er verder weinig wat brandt
+9
WaterDeutzer
@mdoornekamp Als ik teveel Chinees verorbert heb gaat 't vuur ook naar beneden hoor!😅
+1
JD3010
@WaterDeutzer De verf zit ook nog op de hef, dus daar zal weinig vuur geweest zijn.
WaterDeutzer
@Stroeboer1 Je kunt nu wel goed zien hoe een kunststof motorkap is versterkt.
+3
john deere 7810
@Stroeboer1

as (kruisjes) moeten ook tijdig vervangen worden. sws eerste keer bij 4500 uur. maar dat gebeurd vaak niet.
bij de 6000 serie willen ze ook wel eens knappen. het maakt nog wel een heel verschil waar ze knappen en welke uitvoering je hebt.
langeslagdiesel
@john deere 7810 is een vetnippel plaatsen ( en gebruiken! ) dan niet veel goedkoper? En bedrijfszekerder ? Dit geintje heb ik toevallig ook deze week gehad met een liebherr 314. Ook een kruistuk plus gaffel aan bonken. Verder geen schade, maar de kunststof dopjes zitten in de kruisjes, maar geen nippel. Vroeger bij de oude atlassen met dikke steekassen was je een half uur zoet voordat je de hele onderwagen plus draaikrans gesmeerd had. Iedere keer verzetten zodat weer hier of daar een paar nippels bereikbaar waren. Maar het bleef dan wel heel. Laat staan dat het in de fik vloog. Menig aftakas kruisje ook al in de fik gehad. Meestal hiepy. ( schrijf het verkeerd )
+1
mdoornekamp
@john deere 7810
Quote:
4500 uur.

Wss heeft deze trekker al het 3 voudige gedraaid. Wij zaten rond 9000 uur toen asje kapot ging. Gelukkig 7800 met kruip bak dus kort asje.
+1
mf 35x
@Stroeboer1 tis wel schrikken jo. Jij heb dr gelukkig niks lichamelijks aan over gehouden moet je maar denken 🤜

Reacties

johndeere 2650
Eeuwig sonde
walker1
Zoiets blijft vervelend, maar hopelijk goed verzekerd en dan ben je met volledig afgebrand vaak beter af. Zonder brand had de trekker waarschijnlijk de hele winter in de werkplaats gestaan, had doormidden gemoeten, hoop dure onderdelen vervangen.
+2
JD3010
@walker1 het geen jonge trekker, dan kan de verzekering weleens tegen vallen. Nu heb je niks meer.
Siete
Zonde man!! Wil wel geloven dat je schrok idd. Bij ons destijds die as bij een 7810 geknapt. Toen op wat slangen na, en natuurlijk die as verder geen schade. Collega reed toen over de weg met gelukkig minimale toeren op dat punt...
mdoornekamp
@Siete Bij onze 7800 is de as ook al eens gebroken. Of eigenlijk het kruis begeeft het. Sinds dien controleren wij het tussen asje tijdens de winter beurt. Achteraf hadden we het wel vernomen. Want er zat een trilling in de trekker bij zware belasting vlak voordat het kruis stuk brak.
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp @Siete
Hebben jullie het nu over dezelfde as als @Stroeboer1 ?
De as tussen de motor en achterbrug is toch niet te controleren zonder de trekker doormidden te halen lijkt me.
+1
mdoornekamp
@DANOONTJE POWERR jawel. Die as zit gewoon open en bloot tussen motor en bak. De motor staat wat verder naar voren in rubbers op het frame.
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp ah, oké.
Nooit geweten, ben ook geen frame trekkers gewend... 😅
+1
mdoornekamp
@DANOONTJE POWERR john deere had dit principe al in 1992. Is zijn tijd gewoon 30 jr vooruit.
+2
J asper
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Is zijn tijd gewoon 30 jr vooruit.

Dat ze alles kapot slaan is dan wel een john deere kwaaltje weer 😅🤣 Volgensmij hoor je dat met andere merken nooit zovaak.
+5
DANOONTJE POWERR
@J asper ook daarin lopen ze 30 jaar vóór 😂
rommert14
@J asper je kan er volgensmij iets omheen laten maken zodat ie niks kan raken, nu ik dit zo zie ook maar eens laten checken....
@rommert14 ik dacht er nog aan, jij werd vgm ook een keer op dat asje gewezen 😅
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr ja nog steeds niet naar gekeken
+4
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Is zijn tijd gewoon 30 jr vooruit

Is het een vooruigang dan? Als een trekker afbrand omdat er een kruisje stukgaat wat andere merken niet hebben noem ik dat geen vooruitgang of tijd vooruit zijn.😅
+3
Siete
@ronald-deutz-fahr
Ieder merk heeft z'n zwakke punt. Tuurlijk is dit niet goed, maar zoals aangegeven kan de kruisjes checken een hoop ellende voorkomen.
Weet dat er hier in de buurt vroeger een aantal Fendt trekkers afgebrand zijn door problemen met (asbest??) Remvoering. Is daarom meteen elke Fendt een kut trekker?
+1
J asper
@Siete Maar om dat ze het vooruitgang noemen 🤣😂😅
+2
Siete
@J asper
O nee dat durf ik ook niet 🙈🙈
Daar heb je gelijk in
@Siete er word bij een foto van een afgebrande trekker gezegt dat het z’n tijd 30 jaar vooruit is. En laat nou juist die ‘vooruitgang’ oorzaak zijn van de brand…

Dan kies je vgm de verkeerde foto om die reactie te zetten😅

Verder heb ik niks voor of tegen John deere
Siete
@ronald-deutz-fahr
Volgens mij ging dat niet om dat asje maar om het "frame". 😁
Mij maakt t niet uit wat je van JD vind hoor. Reageer alleen met dingen waar ik toevallig ervaring mee heb. Rijd tegenwoordig ook met de rode velgen ipv de gele 🙈
J asper
@Siete Vindt het eerder 30 jaar terug in de tijd dat volledige frame, beetje knappe moderne trekker van tegenwoordig is wel zo degelijk op gebouwd dat ze niet zomaar door midden knappen.
Siete
@J asper Dat mag. Ik denk ook niet dat dat de reden is dat ze dat zo bouwen. Zal een bepaalde strategie achter zitten. Deze trekker op de foto heeft ook geen frame zoals de 7810 bijvoorbeeld wel had.
cyrus-van-gelder
@ronald-deutz-fahr persoonlijk vind ik al die bedrading en computer in een trekker helemaal geen vooruitgang. Alleen maar storingen en ellende!! Als ze vanuit de fabriek jou trekker kunnen uitlezen, is het dus ook mogelijk om de hele zooi te hacken ben ik zo bang.
  • 👎👎👎👎
+2
@cyrus-van-gelder die insteek had ik ooit ook, maar het is ondertussen zo normaal geworden, en ook die techniek verbetert.
+1
caseboy
@cyrus-van-gelder die elektronica in voertuigen is wel degelijk vooruitgang, zonder die elektonica zouden ze niet meer vermogen uit een motor kunnen halen en ze ook nog eens zuiniger maken. en dat uitlezen vanaf de fabriek heeft ook zijn voordelen, zo kan jou dealer een melding krijgen als een trekker te vaak een bepaalde storing heeft gehad maar die nog niet erg genoeg is om een lampje te laten branden. dan kan de dealer jou op de hoogte stellen en kun je de trekker uitplannen wanneer t jou uitkomt om de storing te verhelpen voordat deze erger wordt. dat voorkomt onverwachte stilstand
+1
DANOONTJE POWERR
@caseboy is ook gewoon een verdienmodel hè.
De fabrikanten en dealers creëren hun eigen inkomsten.
Als je een trekker een beurt geeft ben je een dag bezig en elke 1000 uur achterbrug verversen, elke 400 uur frontaftakas verversen en als je het zelf doet laten ze je geloven dat de garantie vervalt.
Elke 1000 uur moeten er ook nieuwe snaren op, succes met je trekker met frontaftakas, halve dag sleutelen erbij.
+2
langeslagdiesel
@mdoornekamp eh. Komt uit de wiellader wereld. Dus zuiver copy gedrag van de groene lanz.
catfan55
@mdoornekamp de 7 en 8R hebben het nog steeds. Nog steeds redelijk toegankelijk. Plaat er af onder de trekker en je kunt er redelijk fatsoenlijk bij
mdoornekamp
@catfan55
Quote:
7 en 8R

Ok. Controleren jullie ook preventief?
+1
catfan55
@mdoornekamp nog nooit problemen mee gehad (wil je uiteraard ook voor zijn) in het boek staat er ook niks over in het onderhoudschema, maar nu ik dit zo zie ga ik toch maandag even onder de oudste 8320R kijken en de assen / kruisjes inspecteren! Deze staat nu toch in de werkplaats
Siete
@mdoornekamp
Ja je hebt gelijk. Dat was hier ook n probleem hoor. Ik zeg het idd verkeerd.
JD 6110
@mdoornekamp waar zat die trilling? Of waar kon je hem voelen / horen ?
+1
john deere 7810
@JD 6110

cabinevloer voel je het vaak. en meestal hoor je het ook.

grootste probleem is vaak de eindgebruiker... als het nog niet kapot is hoeft het nog niet vervangen te worden. en is het kapot dan hadden ze al wel wat langer wat vernomen....

het is geluk of pech met zoiets... als de motorkant breekt is er meestal niks aan de hand alleen de as kapot.
@Siete

deze trekker heeft wel degelijk frame. versnellingsbak hangt er als het ware in.
mdoornekamp
@john deere 7810 @JD 6110 bij de 7800 voelde je duidelijk trilling in de cabine. Vooral bij zware belasting als de motor terug ging in toeren. Dan liep het gewoon niet lekker.
+1
Siete
@john deere 7810
Ik geloof je meteen. Haha.
Zat meer aan het deel bij de motor langs te denken.
JD 6110
@mdoornekamp dan ga ik bij onze 77ers ook ff kieken
john deere 7810
@JD 6110

kunt beter wolterink? vragen of het uberhaubt x gebeurd is in het verleden.
+1
SJB533
@john deere 7810. Wolterink is niet meer hè 😉 Weet niet, hoeveel personeel van Pierik en Wolterink er nog loopt?
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SJB533:
Wolterink is niet meer hè

Klopt, er zijn nog maar 2 grote JD jongens in NL
SJB533
@WaterDeutzer
En nog een aantal SUBDEALERS. Wat Wolterink was
Dennis_dB
Ik heb er ook verschillende mee gemaakt maar nog nooit met deze afloop.
jehan
Zo als ik het hier dus zo lees gebeurt zoiets geregeld bij dit merk trekker
+1
Siete
@jehan
Zo erg is t ook weer niet. Het is een verbinding met een as en kruisstuk. Kruisteken hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven
+3
jehan
@Siete zo erg is het ook weer niet huh??bewijs staat hier op de foto met een zwarte sjonnie
+2
Siete
@jehan
Dat is een extreem geval. Ze fikken niet allemaal af.
langeslagdiesel
@Siete de eigenaar van deze zwarte denkt heel anders over jou opmerking gok ik.
+3
Siete
@langeslagdiesel
Waarom? Omdat die van hun afgebrand is (hoe vreselijk dat natuurlijk ook is) betekend toch niet dat ze dat allemaal doen? Dan zou je ook kunnen zeggen, hadden ze de speling eerder geconstateerd, was dit waarschijnlijk niet gebeurd... Dat was in ons geval toen iig wel zo. Wij hebben daarna meteen de anderen ook gechecked, en gelukkig was daar niks mis mee..
mf 35x
@jehan gebakken 🦌
+2
john deere 7810
@jehan

alleen brand die er nagenoeg nooit door af. dat is gewoon super veel pech...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 7930 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!