Vandaag wat laat met posten. Was een hekstisch weekend. Net zopas 3 uur geslapen en daarvoor al 14uur gewerkt vandaag. Gaat niet meer vanzelf op je 60e😏Met deze foto sla ik weer heel wat jaren over

Taarup Opraapwagen

+11
WaterDeutzer
Vandaag wat laat met posten. Was een hekstisch weekend. Net zopas 3 uur geslapen en daarvoor al 14uur gewerkt vandaag. Gaat niet meer vanzelf op je 60e😏

Met deze foto sla ik weer heel wat jaren over, maar die komen later deze week weer aan bod.

Zoals ik al eerder schreef is er rond '85 behoorlijk veel in materiaal geïnvesteerd. Bijvoorbeeld in 2 Krone opraapsnij/doseerwagens (met 2 rotors). De verwachting was om met minder kuilverdeelwerk sneller te kunnen werken. Maar dat pakte anders uit: De lostijd, ook met 2 walsen bleek véél langer te zijn dan de gewone snijwagens. Daarmee zijn deze 2 doseerwagens weer vlot omgezet naar iets nog mooiers: 2 Taarupwagens.

Met deze Taarupwagens was het voor het eerst mogelijk om een D8006 en zelfs een DX110 stil te krijgen met laden: PK's te kort! Maar wel een genot om mee te laden!
+8
a3vandiejen
@WaterDeutzer Wat een mooie foto weer met die weerkaatsing in het water, vandaar Waterdeutzer??😅
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
weerkaatsing in het water, vandaar Waterdeutzer??

Ja, zou ook kunnen! Ik had m'n WasserDeutz toen wel al.
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Prachtig ...
+1
Mavid
@WaterDeutzer Zowel een prachtige foto als combinatie!

Reacties

+11
WaterDeutzer
Deze Krone "loonwerker-doseerwagens" hebben niet lang stand gehouden. Lossen duurde te lang, vooral het laatste beetje eruit rollen was het probleem.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer wat voor Krone wagens waren dat met die verdeelwalsen erin? 4500's?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
4500's?

Volgens mij ook 3500 wagens. De 4500 was in mijn geheugen louter als doseerwagen verkrijgbaar. Die is dan 1 zijvak langer. Veebedrijf Dirk Oud in de Westbeemster had van die grote wagens met ook dwarsbandjes en 3 walsen.
+1
ralphhonda
@WaterDeutzer klopt! Heeft nog jaren zo’n kar achter de schuur gestaan. Later reden ze met een 1030. Daar wordt sinds afgelopen voorjaar overigens niet meer gemolken, helaas.
+11
WaterDeutzer
Nog weer een tijdperk vóór de Krone doseerwagens en rotorsnijwagens waren het 2 Krone kettinginvoer wagens die het naast de 3 laatste Miedema's moesten waarmaken. Zoals eerder geschreven met maar 3 messen vanwege de kwetsbare kettingbalken (curvebaan).

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+12
WaterDeutzer
Hier zie je Cor Bakker, een voormalige collega van mij bij Beerepoot, die de nieuwe Krone kettingbalkwagens inwerkt bij mijn Pa op de D8006

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+17
WaterDeutzer
Hier nog 1 van de 2 DX6.10 en de DX110 aan Taaruppen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+4
Deutz-Fahr-Rijder
@WaterDeutzer prachtige foto's!
+2
Massey 2705
@WaterDeutzer weer een mooie serie fotos van nog niet zo gek lang geleden ! Haha. De tijd gaat steeds harder als je boven de 50 komt !😉
+2
2850Johndeere6R
Mooie spullen allemaal weer Nico 👌
+3
WaterDeutzer
@2850Johndeere6R Alleen jammer dat die foto met de waterspiegeling onscherp is, wel een mooie treffer in 't oude land.
+2
casejxu
Weet jij toevallig of er taarup wagens van jullie in de buurt zijn gebleven? Mijne komt bij veehouder uit de Beemster vandaan en heeft daarvoor bij loonwerker in de buurt gelopen begreep ik
+1
WaterDeutzer
@casejxu Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat we het overgrote deel van de machines hebben moeten wegdoen op een veiling. Maarrrrrr, daarover later meer.
+2
Baltus_steyr
@casejxu de mijne komt volgensmij uit middenmeer vandaan...
+2
casejxu
@Baltus_steyr mijne uit de Beemster. Lekker dichtbij en werd zelfs thuis gebracht 🤣
+2
ralphhonda
@casejxu pracht kar heb je
+2
casejxu
@ralphhonda zeg maar gerust een juweeltje!! T is wachten tot arie belt om samen te rijden💪
+3
Rondeutz06
Dat duurde lang zeg🤣🤣. Maar het werk gaat voor het plezier. En het wachten was zeker de moeite waard. Prachtige foto's weer van mooie machines op het oude land. In die tijd kocht ik ook mijn eerste opraapwagen van Fred van Vuure omdat ook daar de taartpunt kwam.
+1
Rondeutz06
@Rondeutz06 taartpunt is taarup
+1
WaterDeutzer
@Rondeutz06 Ik ben niet zo rap: leg eens uit.😊
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer laatste zin in mijn eerste reactie
+1
WaterDeutzer
@Rondeutz06 Ik heb 'm!
+1
Saeghershof
Mooie foto met mooie tekst.
+3
deutz dx 610
@MaartenMandemaker Echt mooi die oude foto's, tot een jaar of 3 geleden hier nog gekuild met een gelijke combi
+1
Roeldeutzdx
Mooie foto’s met die taaruppen in actie met de deutzen!
+5
MaartenMandemaker
Blijft mooi zo'n Taarup. Als je de oudere generatie mag geloven scheen dat echt een revolutie te zijn geweest in opraapwagenland. Veel inhoud kort snijden en hoge laadsnelheid. Hier ook 15 16 jaar met een 1030 en 7 jaar met een 465 geladen. Blijven mooie wagens
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
Als je de oudere generatie mag geloven scheen dat echt een revolutie te zijn geweest in opraapwagenland

Klopt, ik kan mij de dag van deze foto's nog heel goed herinneren. Het was ongekend zo'n rijsnelheid je kon maken tijdens laden. De DX-en stonder er echt met een lichte zwarte pluim uit de pot voor te brommen. Als jong mannetje is dat echt kicken. En dit ook nog eens met een enorm aantal messen in de wals. Maar de positie van de wals met de grote wokkel, maakte dit mogelijk.
+2
MaartenMandemaker
@WaterDeutzer Wij hebben in 1991 een gebruikte 1030 gekocht. Ik weet nog dat we hem ophaalden, was toen 4 jaar oud. Wat een wagen was dat toen. Hadden er een MF 3080 voor toen. Die kon er ook lekker voor werken. Later een 6160, die had iets meer over
+3
d15o
@WaterDeutzer Inderdaad, de eerste keer dat we in de verte een Taarup in het land zagen bij een buurman snapten we niet waarom de chauffeur eerst helemaal naar de andere kant van het perceel reed. Wat later begrepen we dat ie de pickup al naar beneden had en aan het laden was.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @d15o:
Wat later begrepen we dat ie de pickup al naar beneden had en aan het laden was

🤣🤣🤣
+4
mdoornekamp
@MaartenMandemaker
Quote:
Taarup

Was toen idd een revolutie. Maar als je nu de Mf 7616 voor zo'n wagen zet, ben je gauw klaar met taaruppen. 120 pk was wel beetje de max. En dan verzet je nu met de Bergmann toch heel wat meer.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
dan verzet je nu met de Bergmann toch heel wat meer.

Taarup was dé wagen in die tijd. Maar de marketing, of beter het gebrek daaraan is een reden dat dit merk ter ziele is gegaan. Want: wie wil er nu gaan "Kvernelanden"?🤣
+3
mdoornekamp
@WaterDeutzer en ze hebben de Taarup wagen nooit door ontwikkeld. Als ze de aandrijving en rotor verzwaard hadden, waren ze de concurrentie wel voor gebleven. Maar er veranderde weinig. Een Strautmann super vitesse kon al meer vermogen aan. Daar ging een Deutz dx140 nog dood voor.
+3
WaterDeutzer
@mdoornekamp Mee eens, doodzonde dat het concept verloren is geraakt. Voor deze wagen kon je alle trekkers plaatsen, het vermogen beperkte de trekker, nooit de wagen.
+2
mdoornekamp
@WaterDeutzer de rotor van de Taarup was ook groter en beter gevormd dan de Schuitemaker. Collega ruilde toen de Taarup in voor een Schuitemaker. Moest direct zwaardere trekker voor. En paar aftakas kruizen in de soep gedraaid 1e jaar
+3
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Rapide 100 gaat 125 pk nog krom voor. Die fluit je met een Taarup lachend voorbij en je neemt ook nog meer mee. Was altijd fan van de slepende pickup van Taarup, en de voorover langs draaiende rotor. Maar met inruilen niet naar een Rapide gekeken
langeslagdiesel
@MaartenMandemaker het is bij schuit heel vreemd gegaan in het begin. De eerste draaiden nog veel zwaarder. Toen kwam er een ombouw set beschikbaar voor de rapide 100. Met de pakkende text: laag vermogen kast. Na modificatie draaiden ze wel wat lichter, maar nog steeds zwaarder dan een 1030. Een Echt licht draaiende wagen was toen de eerste europrofi van pott.Maar die liepen er bijna niet. Dus dat viel bijna niemand op. Toen Nagel de taarup kwijt was aan boeke ging men daar ook mee in zee. Ze doopte hem om naar Holland profi en dachten weer een nieuwe taarup in handen te hebben.
mdoornekamp
@langeslagdiesel
Quote:
dachten een nieuwe Taarup te hebben

Was dat niet zo dan? Ik ken de holland profi niet zo goed. Maar ik vind de Krone Titan R ( rotor) en Strautmann super vitesse niet minder dan een Taarup
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Krone R48 is is ook niet zwaar gebouwd.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker
Quote:
krone titan r48 is ook niet zwaar gebouwd

Dat klopt helemaal. Hebben wij ook de nodige problemen mee gehad. Maar wel capaciteits wagens. En met het woord OOK geef je al aan dat de Taarup ook niet zwaar gebouwd is. haha.
+1
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Klopt een Taarup is ligt gebouwd. Maar met niet te zware trekkers gaat het heel lang goed. Eigenlijk max 120 pk, die kun je er plat voor leggen zonder schade
+4
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Dit is de veilige variant 😅. 115 pk, lekker grommen

(klik om te vergroten)

ralphhonda
@MaartenMandemaker mooi tandem er onder 👌🏻
MaartenMandemaker
@ralphhonda Ja als de trekker een beetje inspoorde maakte de wagen het weer vlak. Waren radiaalbanden op 1 bar. Wagen liep bijna over water
+1
langeslagdiesel
@mdoornekamp ik weet niet of je dat verkoop technisch bedoelt of kwalitatief? De eerste europrofi draaide licht en deed ze werk. Verder was het geen bijzondere wagen in zijn tijd. En taarup had de hoogtij dagen qua verkoop aantallen al gehad. In mijn ogen was het toen nog steeds veruit de beste opraapwagen. Maar de dubbeldoel wagen was al aan zijn opmars begonnen. En dat is een taarup niet echt.
mdoornekamp
@langeslagdiesel gaat mij om de kwaliteit. De reclame campagne van Taarup was in ieder geval wel het best. Na de eerste paar jaar had de taarup wel meer geduchte concurenten, zoals strautmann super vitesse en krone Titan R.
MaartenMandemaker
@langeslagdiesel Hier liepen wel wat Pottingers, via Cebeco indertijd. Maar dat waren wagens met balkinvoer. Daar kon je je met 70 pk wel mee redden. Kwalitatief waren die nog niet geweldig volgens mij
langeslagdiesel
@MaartenMandemaker dat waren siloprofi wagens.de europrofi en later hollandprofi was de eerste rotorwagen van pottinger.
+1
dx11
Quote Reactie van @mdoornekamp:
120 pk was wel beetje de max

Gaat hier al jaren goed met 160pk. Eerst de 6.61 en nu de ttv1145
mdoornekamp
@dx11
Quote:
160 pk

Dan moet je verstand er wel bijhouden. Jd 6810 met 140pk was hier al te gek. Wagen was na een paar jaar ter ziele.
+1
deutz dx 610
@mdoornekamp als er maar geen proppen in de swillen zitten gaat het nog best goed, hier de cvt op eco ervoor gehad liep best mooi tot ik me wel vergistte in een bocht..
MaartenMandemaker
@deutz dx 610 Hier is de groothoek ook eens uit elkaar geknald, met 110 pk
+3
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Dat klopt, meer dan 120 heb je ook niet nodig voor een Taarup eigenlijk. Hier op het laatste een mf 6475 ervoor met 155 pk op de pto, maar dan moet je je verstand gebruiken. Klopt we rijden met de Bergmann wel veel meer gras naar de bult. En de wagen is de trekker weer de baas. Eigengewicht is ook het dubbele, en dat is soms wel een nadeel in vergelijking met onze 465 met 8 wielen. Die bleef bijna drijven. Was een oude wagen van De Vlijt uit de Beemster
casejxu
@MaartenMandemaker bij kraakman vandaan dan?? Of via via in de buurt??
+1
MaartenMandemaker
@casejxu Stond bij Duport. Waren met de dealer bezig met een nieuwe Pottinger, waren bij Duport te kijken en daar stond die 465. Ik was er gelijk verliefd op met dat onderstel. Wagen was ook nog heel netjes. Die toen gekocht en nog een mooi poosje mee gereden.
+1
casejxu
@MaartenMandemaker ja zijn nu echte pottingerrijders idd
+1
MaartenMandemaker
@casejxu Ja stond indertijd een stuk in trekker en werktuig, die torro's met dwm onderstel
+7
MaartenMandemaker
@casejxu Deze wagen was dat.

(klik om te vergroten)

+2
casejxu
@MaartenMandemaker schitterende kar idd!
+2
MaartenMandemaker
@casejxu Ja, heeft ook niet lang te koop gestaan toen we hem ingeruild hebben
casejxu
@MaartenMandemaker dat kan ik me goed voorstellen!
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
schitterende kar idd!

En toch heeft het oorspronkelijke model meer karakter is mijn mening.
+4
casejxu
@WaterDeutzer 100% mee eens. Zeker omdat niemand meer ging grassen maar ging taaruppen. T werd gewoon n begrip!

(klik om te vergroten)

Dit is me eigen kar
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
Zeker omdat niemand meer ging grassen maar ging taaruppen. T werd gewoon n begrip!

Daarom reageerde ik ook op een andere post van een Taarup: "Wie gaat er nu Kvernelanden"😉.
Ook een mooi plaatje van de eigen wagen! Dat open doek in front en de witte zeilen geven meer karakter dan de latere modellen.
+2
MaartenMandemaker
@WaterDeutzer Maar eenmaal een 465 wil je niet weer terug naar de 1030 qua mesbeveiliging. Als er eens wat in zit even de druk eraf, aftakas weer aan en draaien weer
+1
casejxu
@MaartenMandemaker heb 'm met de jxu nog nooit vast gehad. Keer dikke Deutz der voor en dan rijd je toch sneller en toen had ik 'm door de slipkoppeling. Wist ik iig ook dat die werkte 🤣
+1
MaartenMandemaker
@casejxu Ook nooit een prop in de hoek van de pickup? Hier wel een paar keer op die stang staan te leunen om terug te draaien 🤣
casejxu
@MaartenMandemaker nee heb tijdens het grassen de stang nog nooit nodig gehad😅😅 heb 'm wel altijd bij me want dan blijft dat vaak zo
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
Hier wel een paar keer op die stang staan te leunen

Kom ik dadelijk op.😉
+3
WaterDeutzer
@MaartenMandemaker Geloof het meteen, maar alles heeft zijn tijd. Ik zie in andere reacties dat andere merken soms als beter worden ervaren maar ze vergeten dan dat er soms 10 of meer jaar tijdverschil in zit.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
andere merken beter

Nou niet zozeer beter. Maar wel enigszins vergelijkbaar. De 1e Taaruppen waren ook niet perfect. Pick uppen sleten snel en de 15 x 17 banden waren te klein. Daarnaast was het een beetje aftasten met benodigd vermogen. Ik herinner me de foto’s met sterke JD 4440 en wagen vol messen. Maar dat bleek in de praktijk niet te werken.

Maar de goede reclame campagne heeft ook zeker goed gedaan.
+1
mdoornekamp
@MaartenMandemaker Mooie taarup. Jullie hebben ook al een hele inkuil geschiedenis achter de rug.
+3
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Klopt, vroeger begonnen met een Bergmann, toen een Strautmann erbij gekocht, die beide wagens ingeruild op de 1030, toen de 465 en nu weer Bergmann. Altijd zelf ingekuild
WaterDeutzer
@mdoornekamp Ja, dat was net als bij vele loonwerkers denk ik de top act in seizoen. Mais was toen nog niet aan de orde.
ralphhonda
@MaartenMandemaker vandaar dat het zo’n knappe kar is op de foto 😃
MaartenMandemaker
@ralphhonda Ken je hem? We hebben hem in 2005 gekocht. Is in 2013 weg gegaan voor de Bergmann. Hij is naar Engeland gegaan
+2
MF 2725
Mooie combinatie zo DX110 en 6.10 met Taarup.
+4
Siete
Prachtige foto's weer. Eerste klusje vd wagens? Ook ee aanvulling verder in het topic is weer genieten. Kan nooit genoeg krijgen van de foto's uit die tijd.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siete:
Eerste klusje vd wagens?

Klopt, vandaar ook mijn bewondering zoals bovenaan beschreven. Graag gedaan, wordt vervolgt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Taarup Opraapwagen en hebben de trefwoorden gras oprapen , grasoogst en grassen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!