Foto van een Claas Meerdere, 2 van onze oude hakselaars stonden ook mooi voor aan de weg bij Claas, Jaguar 830 van het laatste bouwjaar voordat ze naar het nieuwe model 800 gingen & mijn oude 960 type

Claas Meerdere

catfan55
Foto van een Claas Meerdere, 2 van onze oude hakselaars stonden ook mooi voor aan de weg bij Claas, Jaguar 830 van het laatste bouwjaar voordat ze naar het nieuwe model 800 gingen & mijn oude 960 type 497.

In 2018 is de 830 naar een oud klant van ons gegaan, hun hebben er 4 jaar mee gehakselt en hebben hem nu ingeruild op een nieuwe Jaguar 940. Was een fijne machine die 830!
Siebenga
@catfan55 6 cilinder mercedes motor? Types zie je hier eigenlijk niet veel, 840 (vooral oudere types) met v8 wel
catfan55
@Siebenga dit was een 6 cylinder ja. Wij hadden hem iets meer pk laten geven zodat het een 850 was. Mocht er altijd graag mee hakselen, de 830. We hebben er 2 van gehad, de eerste een green eye uit 2007, deze heeft 2014/2015 bij ons gedraaid, toen later deze 2011 die 2017 bij ons gedraaid heeft als derde chopper toen. De green eye heb ik de 2 jaar mee gehakselt, de nieuwere alleen maar een paar dagen hier en daar

(klik om te vergroten)

Siebenga
@catfan55 wat maakte het een fijne hakselaar als er ook nieuwe 900’ers bij naast lopen. Als ik met de 900greeneye weg mag is dat wel een hele andere ervaring dan de 950.

Als daar een dikke prop door heen vliegt zie je in de spiegel een dikke pluim en het trilt ff, taaie rakker. 950 heb ik de billetjes dan al vrij snel tegen elkaar aan 😂 maar comfort is on de 950 wel beste stap vooruit
+5
catfan55
@Siebenga de tijd maakte het een fijne hakselaar, het zijn de herinneringen en het gevoel. Voor het gevoel minder gehaast. Minder PK’s, gewoon altijd 2 auto’s of 2 trekkers & wagens mee. De 830 ging altijd naar kleine klussen toe. Het was een mooie tijd met veel lol

Ik zit veel liever in een nieuwe 980.. ruimere cabine, stiller, beter zicht, minder break downs, hakselt mooier. In alle opzichten een mooiere machine. Maar dat komt ook met de verantwoordelijkheid van zo’n machine: er moet wat gebeuren. Punt.
Ik zou voor geen goud willen ruilen, maar de tijd dat we een 830 & 940 hadden was een mooie tijd waar ik met veel plezier op terug kijk. Het was voor mij als werknemer een andere tijd met andere (lees minder) verantwoordelijkheden. Maar nogmaals. Ik zou voor geen goud willen ruilen, net als toen ga ik nog steeds iedere dag fluitend naar het werk en ik kom weer fluitend thuis.

Reacties

+1
John k
Ik vond die modellen er ook stoerder uit zien dan die van nu
new holland koen
@John k Wat zie ik nu John, heeft je oud-werkgever zijn boerderij te koop?
John k
@new holland koen yes, goed gezien
maikwolsink
Oud stagebedrijf van mij heeft ook jaren met een 830 gehakseld die is vorig jaar net voor de maïs ingeruild op een john deere 83 of 8400i
Ik vond het altijd een apart model die 830 omdat je ze eigelijk nooit zag in de nl.
Maar toen ik er eenmaal naast mocht rijden met stage kwam ik er wel achter dat ze veel kunnen verwerken.
Ze grommen en pluimen een keer bij een prop en knorren dan lekker door.
catfan55
@maikwolsink De 830 zag je ook nagenoeg niet in Nederland geloof ik. de 850 daar in tegen was wel weer heel populair. Het zijn mooie machines en hebben hun plek, In de nieuwe serie is de 840 de opvolger van de 830 als ik me niet vergis
Fast Eddy
Is er een reden waarom de hakselaar op breed spoor staat? Als ik zo naar de velgen kijk hoort hij normaal smaller te staan.
catfan55
@Fast Eddy stabiliteit vooral. Breed zijn is hier geen probleem. Het helpt alleen maar. Je kunt ook overal mooi bij rondom de kooi enz
Fast Eddy
@catfan55

Dat zal best. Ik bedoel meer of jullie ook extra slijtage/ onderhoud hebben aan fusee`s en wiellagers. Omdat het hart van de velg niet recht onder de flens zit.
+1
catfan55
@Fast Eddy de assen zijn 2wd, in het geval van de 830 zijn ze simpelweg uitgeschoven, bij de 900 serie kun je er stukken tussen bouten waardoor hij breeder staat. De velgen staan in dezelfde “stand” als een Europese smalle versie. Alleen voor is omgedraaid
RVM
@catfan55 waar gaat zo’n “oude” hakselaar naar toe mocht hij niet in de streek te verkopen zijn. Met andere woorden wat zijn exportbestemmingen vanuit Canada?
+2
catfan55
@RVM er is hier altijd wel een koper, ze gaan hem eerst zelf eens jaar of 2 proberen te verkopen, daarna beland hij wel bij Ritchie Brothers. Deze machine is wel markt voor, goedkopere, kleinere hakselaar. Er zijn altijd wel boeren met een pulltype die wel zin in zoiets hebben. Gaat wel iets wat equipment naar de states maar dat is meer nieuwer spul als de wisselkoers gunstig is

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Claas ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!