Vandaag een serie foto's gemaakt begin zomer '90 bij kaasboer familie Molenaar in Den Ilp. Het was 1e snede beheersland dus er kon genoeg opgeraapt worden. Goed droog, bijna hooi, ging dat prima.Op de

Vicon HP 1600

+10
WaterDeutzer
Vandaag een serie foto's gemaakt begin zomer '90 bij kaasboer familie Molenaar in Den Ilp. Het was 1e snede beheersland dus er kon genoeg opgeraapt worden. Goed droog, bijna hooi, ging dat prima.

Op de pers: chauffeur Wiebe Koster. Op de (zijn-) shovel: Jan Schot. De plaatjes van gister geven een beetje vertekend tijdsbeeld want er is pas in mijn 2e loonwerkjaar gestart met de Viconpakken.

De foto's van gister zijn van de aflevering voorjaar '90. De investering voor het totale Viconsysteem zijn gemaakt uit de desinvesteringen van andere machines en trekkers zoals gister beschreven in "Sanering 1e fase". Neemt niet weg dat de enorme financieringsdruk bij de Boer-en-leen-bank zeer groot bleef. De verkoop van materieel was veelal onder de financieringswaarde uit de nog jonge groep werktuigen uit '86. Maar de omzet "inkuilen" is met de pers in 1e persjaar '90 flink gestegen t.o.v. alleen opraapwagens '89. Ondanks dat de persbezetting nog geen 50% was, maar dit is normaal in een 1e Vicon-persjaar.

Reacties

+18
WaterDeutzer
Wiebe in geconcentreerd grasinvoeren. Bij ongelijkmatige wiersen best per invoerslag slingeren met rijden. Dikke volle wiersen werden voldoende verspreid met de "hondenstaart" (pendelblad onder dissel).

(klik om te vergroten)

+8
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
geconcentreerd grasinvoeren

Met deze spatborden bestaat er maar 1 DX. Ongeveer 15cm verbreed tussen cabine en origineel spatborden.🦾
+1
ralphhonda
@WaterDeutzer volop mooi die spatborden 😃
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @ralphhonda:
volop mooi die spatborden

Dat wil ik ook toepassen op m'n WasserDeutz. Daar ligt al vele jaren een set 70cm brede Michelins op JD velg voor klaar. De originele spatborden behouden maar met tussenboog verbreden.
+2
deutzisthebest
@WaterDeutzer

Wat een Beest lijkt de dx op deze foto! Geweldige foto, zo'n soort foto wil ik nog altijd in mijn werkplaats hebben hangen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deutzisthebest:
Wat een Beest lijkt de dx

Was het ook. Ons paradepaard. DX6.10 met DX6.30 prestaties.
+1
ralphhonda
@WaterDeutzer was dat origineel die hondenstaart? Pers van Klaver zat dat ook op. Heb ik er ooit nog afgesneden bij Kraakman voor een andere loonwerker. Pers was bij Kraakman ingeruild.
Uiteindelijk ging hij voor oudijzer weg, dat deed Cees wel zeer gezien de historie.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @ralphhonda:
was dat origineel die hondenstaart?

Ja, daarmee kon je de vulling voor invoerrek gelijkmatig verdelen. Later bleek wisselend L & R rijden per invoerslag een nog beter resultaat.
Fast Eddy
@ralphhonda

De vier persen die bij een boer in de buurt stonden zijn hetzelfde lot beschoren. 😭
Siete
@Fast Eddy
In Tzum staan ook 4 buiten te vergaan begreep ik. Die heb ik destijds nog opgemeten 😔
Fast Eddy
@Siete

Geld bieden? 😜
+1
wolseley
@Siete zijn die er nog ja? Ze kwamen hier bij broeksterwoude ook altijd persen met 2 steyr trekkers en een cat shovel
+1
Siete
@wolseley @Fast Eddy
Hoorde het van een oud collega die daar nog wel eens komt.
Geloof niet dat ze weg mogen, maar heb er helaas ook geen ruimte voor.

Weet idd waar je bedoeld. Net bij Broeksterwoude over de rotonde.
Fast Eddy
@Siete

Gek ja. Ze helemaal laten verrotten en dan niks willen verkopen. Er zit in Terkaple ook zo`n bedrijf die dat doet met draineermachines. Alleen zijn die bang voor concurrentie. Plek voor zo`n machine is altijd wel te vinden.
Siete
@Fast Eddy
Wat ik begreep is dat ze naar buiten zijn gereden, maar niet te koop zijn. Maar nogmaals heb t van een ander, dus niet uit eerste hand. Misschien kun je er heen rijden en handel doen. 😉
+2
Fast Eddy
@Siete

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als jou. Geld. Ik ben bezig met mijn vrachtwagenrijbewijs, die ik overigens krijg. Maar ik wil ook een aanhanger achter de vrachtwagen mee kunnen nemen, maar die moet ik zelf betalen.
+2
wolseley
@Siete mooi om te zien was dat altijd. Scheef tegenover ons werd ook geperst door hun.als ik voorbij kwam met de fiets altijd even kijken
+21
WaterDeutzer
In 1e persjaar is er nog gewerkt met een extra aandrukasje achter de pers. Dit bleek niet afdoende op veenland als het iets natter is. Maar daar is bij deze foto's geen sprake van. In de winter erop van '90 naar '91 hebben we de pers voorzien van een meelopend gestuurd tandem met Michelinbanden. Gelijk zoals de Gebr. Klaver in zuid-Schermer al hadden.

(klik om te vergroten)

+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Wel een machtig mooie combinatie.
+10
radium45
@WaterDeutzer Hier gaat een verhaal de rondte dat in Drenthe op het veen ooit eens een HP1600 in het veen is blijven steken en nooit meer naar boven is gekomen. Ik weet niet of dit waar is want diegene die dit altijd opnieuw aanhaalt neem ik met de rest van zijn verhalen ook nooit te serieus Of als het om aantallen gaat deel ik dat altijd alvast door 2.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @radium45:
en nooit meer naar boven is gekomen

🤣🤣🤣 Maar ff serieus, als je door de spons heen scheurt heb je echt een probleem! Ga maar beginnen met lieren vanaf ergens het asfalt en snel ook. Want doorzakken doet het zeker, zand zit pas tussen de 5 en 15meter diep.🤔
+1
rommert14
@WaterDeutzer 15 meter? 😨 hier wel eens vast gezeten in een veengat maar die is maximaal 4 meter diep aldus de eigenaar.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rommert14:
veengat maar die is maximaal 4 meter diep

Dat verschilt enorm van plaats. Bij de bouw van onze nieuwe werkplaats zat er juist een breuk in de zandplaat met zomaar 5 m verschil voor heipaal lengte. Palen van 15m die 2 "tikjes" op de kop kregen vlogen ineens met het hijblok als gewicht de bodem in. Om dan de laatste meters weer met forse klappen het zand in te boren.

Maar goed, je trekker of machine uit een gat van 4m halen lijkt me ook al een uitdaging, toch?
+2
Fast Eddy
@radium45

Alle HP 1600 persen die hier in de buurt (Noord-Drenthe) hebben gelopen zijn er wel uit gekomen. Het verhaal komt mij ook niet bekent voor. Bijna alle HP 1600 persen die hier rond reden waren wel uitgerust met extra wielstel.
+3
RVM
@radium45 zulke types heb je in elke streek ☺️. Hier in de buurt heb je het verhaal van een glastuinder die allerlei oorlogsmateriaal verzameld. Na een aantal jaren kwamen ze erachter dat er in de oorlog een tank verzakt was hier in het dorp, en precies op de plaats, waar nu zijn kas staat 🙃
+3
2850Johndeere6R
@radium45 Hier wel eens een verhaal gehoord over dat er in of rondom Uitgeest een kraan op een meter of 10 diepte schijnt te staan....
+3
casejxu
@2850Johndeere6R Jisperveld ook
+1
SJB533
Quote Reactie van @radium45:
Hier gaat een verhaal de rondte dat in Drenthe op het veen ooit eens een HP1600 in het veen is blijven steken en nooit meer naar boven is gekomen.

Zijn wel veengaten in de Kop van Overijssel, en wellicht ook de NOP, waar bouwmachines staan, geloof ik. Heb ook wel eens gehoord dat onder een rijksweg in het westen een bulldozer staat. Verraderlijke grondsoort, dat veen.
+2
radium45
@SJB533 Dat veen.... Drogen en aanmaakblokjes van maken. Weet er alles van, afgelopen voorjaar in het Diemer bos ook zo ant rotjen gewes met de trekkers..
SJB533
@radium45
Mooi voor in de tuin
+5
Fred4130
@radium45 toevallig bij Peize in de onlanden? Mijn loonwerker van Til zat er ooit tot de buik van de HP in het veen, je kon van de pers zo op de grond stappen. Alleen is deze er toen uit getakeld door een telekraan vanaf de weg. Hij stond slechts enkele meters in het land toen de HP er tot de buik in wegzakte. Hij had na die tijd een broertje dood aan veenland .
Later nog eens bij het Leekstermeer voor mij aan het persen geweest. Achterste perceel was ook pure veen, hem duidelijk gemaakt er vooral niet te stoppen, maar te blijven rijden. Wat kon die kerel met de Ford TW 10 betonblokken persen zo stijf.
Met de Ford 4600 toen nog 15 pakken op de wagen naar huis gereden 17 km verderop, ben niet verder gekomen dan de derde versnelling en bij een brug kreeg ik een hulpduwtje van de shovel. Kon toen nog eind jaren 80, begin 90. Hoef je nu niet meer te proberen. Mooie tijd.
radium45
@Fred4130 ik zal de locatie proberen te achterhalen.
+1
Roelofoonk
@WaterDeutzer bij Vicon werden tandem Assen van Peitz onder gebouwd
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Roelofoonk:
bij Vicon werden tandem Assen van Peitz onder gebouwd

Good old Roelof, welkom op TF!😉 Onze gestuurde tandem is destijds gebouwd door Bart Haan, Kwadijk.
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer vaklui die gasten van Haan👌👍
+1
casejxu
@2850Johndeere6R ja dat kan je wel zeggen ja. Hoop geleerd in 11 jaar!
+12
WaterDeutzer
Na een valse start, had Jan Schot het balenrijden en kuilstapelen inmiddels goed onder de knie.
Wij huurde hem met zijn eigen shovel in, waaraan door ons de klem in aangepast en voorzien van automatische aanhanger koppeling.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+12
WaterDeutzer
We hadden 2 Spijkstaal (Ex RIJP) schamelwagens overgenomen van Loonbedrijf Cor Beets uit de Purmer, die al eerder met een HP1600 pers werkte. De winter erop hebben we de wagens opgeknapt.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+15
WaterDeutzer
Sfeeropnamen in het oude land van Den Ilp & Twiskepolder.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+9
WaterDeutzer
Het kuilstapelen achter de boerderij. Zoals je kunt zien netjes een zandbed, waarop plastic ook onder de balen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+11
WaterDeutzer
Het op juiste wijze stapelen en afdekken is een voorwaarde voor een geslaagde bewaring. Op het land moet de shovelmachinist goed kijken of er niet per ongeluk een baal met twistplek naar boven ligt. De pers gooit ze 99% van de tijd gedraaid op de grond uit.

En het stapelen op de wagens moet al goed aangeklemt plaatsvinden. Dan komt er bij het lossen nog eens een 2e aanklemming van de 3 balen voordat ze in de kuil gaan. Ook belangrijk is dan om op de 2e en 3e laag de klem ietsje voorover te laten hangen en dan "insteken" om weer horizontaal terug te kantelen met zakken. Deze handigheid vergt wat oefening. Maar dat gaat hier perfect!

Ik ben er zelf de 1e keren bij om de boer informatie te geven over afdekken en wintervoeren. Dat was mijn sterke kant met m'n vele jaren monteurs ervaring bij Beerepoot naar vele loonwerkers met de HP1600.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
rommert14
@WaterDeutzer mn vader zei eens dat dit geen succes was bij hun, de bult broeide uitelkaar en veel schimmel tussen de balen
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rommert14:
de bult broeide uitelkaar

Elders deze post kun je mijn reacties lezen wat de oorzaak daarvan is. Het concept was prima, maar de acteurs moesten het wel serieus uitvoeren! Daarmee gezegd is een slechte kuil altijd de schuld van de loonwerker.
+14
WaterDeutzer
Hier nog een los plaatje met telelens vanaf ringdijk op Neck. Jan Schot was de meest dichtbije klant van Gebr.de Jong: slootje springen en je was er. Hier word geperst en geladen op zijn land achter onze werkplaats.

(klik om te vergroten)

+8
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
achter onze werkplaats

Mijn monteur werkmap uit de tijd bij Beerepoot.

(klik om te vergroten)

+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Een aantal bekende stikkers op die map, ik zal eens kijken of ze bij ons ook nog op de deur van het oude tank lokaal zitten.
+2
schluterman
@WaterDeutzer die map hebben wij ook nog bij ons de buurt persten ze met een 1006 deutz ook gekieteld mijn vader was monteur daar zo doende hebben we die map
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
mijn vader was monteur

Bij welke HP1600 dealer heeft hij gewerkt?
+2
schluterman
@WaterDeutzer nee hij werkte bij een loonbedrijf als monteur en hij moest die pers in bedrijf stellen daar
+2
schluterman
@WaterDeutzer ik zal straks als ik er aan denk een foto van maken
+6
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer

(klik om te vergroten)

Hier een aantal de zelfde stickers
+1
Roelofoonk
@WaterDeutzer de mannen van zout en van Galen op cursus gehad. De namen niet meer direct paraat
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Roelofoonk:
out en van Galen op cursus gehad

Bij van Galen was het vader en 2 zonen. Gerard zat op de pers, z'n broer weet ik niet meer.
Bij Arie Out, zat ook een Gerard op de pers, maar dit was dacht ik een schoonzoon of gewoon medewerker.
+11
GerardvanGaalen
@WaterDeutzer hè Nico hoe is t? Ja dat waren nog eens tijden. Vicon HP1600. Met de 1e pers van 1982 100.000 balen gemaakt. De 2e 1991 40.000. We zouden er een boek over kunnen schrijven. Van een tribune kunnen bouwen, zoveel boeren er kwamen kijken tot een bevroren kip in de kast als de elect. kast te warm werd haha. Harry Waal op de shovel die s nachts aangehouden werd omdat de wout dacht dat ie aan t joyriden was. Harry verbaast, …man ik ben gewoon aan te werk. ………………
+13
GerardvanGaalen
@GerardvanGaalen

(klik om te vergroten)

Ff de hand bij de stopknop

(klik om te vergroten)

Fendt 614
+2
mdoornekamp
@GerardvanGaalen wel mooi dikke pk's met zo"n 614 voor de pers.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @GerardvanGaalen:
hè Nico hoe is t?

Ha die Gerard! Ik zie je op de eerste foto alsof het gisteren was! Ik was er aan toe om de herinneringen te delen!
+5
Massey 2705
Schitterend deze Vicon pers aflevering.👍
Ging de uitbreiding van deze vorm van grasverwerking in balen. Niet ten kosten van de omzet van de Taarup gras wagens ?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Niet ten kosten van de omzet van de Taarup gras wagens ?

Nee, nauwelijks. Voor overgrote deel nieuwe klanten, ook deze. En vaak ook ver van huis want alleen Cor Beets in de Purmer had een HP1600, maar wij 1 met Taarup snijinrichting. In de winter uitelkaar halen van ongesneden balen was geen pretje, zeker niet in grupstallen. Maar die uitbereiding van klanten had ik al verwacht.
+12
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
die uitbereiding van klanten had ik al verwacht.

Die nieuwe klanten probeer je dan te bereiken met advertenties op de "Agrarische Pagina" eens per maand in de NoordHollanse Courant (NNC). De ontdekking van de krantenknipsels was afgelopen weekend uit de "doos van pa".

(klik om te vergroten)

Advertentie NNC krant voorjaar '90
+5
Massey 2705
@WaterDeutzer dat is zeker mooi om zo,n oude advertentie te vinden ! Je vader was er ook ,,trots,, op , dat hij de advertenties bewaarden !
+2
siem
@WaterDeutzer hier begonnen ze eindjaren tachtig met de new Holland D1000 grootpakpers , meer stro persen maar ook wel voordroog
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
new Holland D1000 grootpakpers

Je had destijds grootpakpersen en je had de HP1600. Alle andere persen maakte touwbindingen met "weerstandpersen". De HP1600 had een vaste perskamer die vanonder steeds met invoerslagen werd gevuld. Bij een afgestelde hydraulische persdruk kwam het signaal om de staaldraden rond te schieten en te twisten/knippen. Een vochtige, gesneden HP1600 baal kon boven de ton wegen. Technisch gezien was dit echt wonderbaarlijk.
+1
siem
@WaterDeutzer dat is idd erg zwaar, wat zijn de pak afmetingen?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
wat zijn de pak afmetingen?

Perskamer met vaste maat: 120x70x160cm
+3
CaseCS130
@WaterDeutzer prachtig mooie plaatjes en verhalen weer. Was de pers af fabriek met die taarup snijinrichting gebouwd? Of hadden jullie dat zelf uitgedokterd?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @CaseCS130:
af fabriek met die taarup snijinrichting

Half jaren '80 is er een loonwerker geweest met z'n HP1600 dealer (weet niet wie) die er een complete voortrein van een Taarup 1030 voor hebben gebouwd. Zo als op het filmpje verderop in deze post.
Later heeft Vicon zelf die optie aangeboden en het meer geïntegreerd in de pers, zoals bij die van ons.
Onze pers was een demo en in Nieuw-Vennep is de "Taarup upgrade" uitgevoerd.
+9
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
de "Taarup upgrade"

Ik ben half jaren '80 nog eens op de Demo van of Louis Nagel, of een JD Dealer geweest, ik dacht in de flevopolder. Daar werd hun uitvoering van de combi pers-snijunit gedemonstreerd. Voor de verkoop stond een Taarup unit los op een aanhanger.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
walker1
@WaterDeutzer De John Deere op de foto zal van loonbedrijf Degen uit Winssen zijn.
+1
RVM
+1
a3vandiejen
@WaterDeutzer Prachtig
+3
langeslagdiesel
@WaterDeutzer in onze klantenkring was ook een fanatiek Vicon pak gebruiker. Deze liet Klaver vanuit de zuidschermer komen voor ieder dotje gras. Ik weet zeker dat een schimmelkant in de kuil niet per definitie de schuld is van de opstapel piloot. Een enkel zeiltje en een niet vlakke ondergrond doen er geen goed aan. Als de boerderij katten dan de kuil ook nog geregeld als klimrek gebruiken en het naspannen van het plastic NET te veel werk is. Dan hoef ik verder niet uit te leggen wat er voor het voerhek lag. Met injecteren raakte me snijkast verstopt met Vicon draad! En niet 1 keer per vracht. Ik zag het als een mooi systeem. Beter dan de eerste vierkante gras balen met folie gewikkeld. Wat een slappe vormeloze duikboten werden dat vaak.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Ik weet zeker dat een schimmelkant in de kuil niet per definitie de schuld is van de opstapel piloot. Een enkel zeiltje en een niet vlakke ondergrond doen er geen goed aan

Voor een kwaliteits Pakkenkuil zijn beide verantwoordelijk: de loonwerker & de boer. als 1 van de 2 of beide steken laten vallen kun je het vergeten. Ook staalresten in mest komen van een slordige boer. Maar snijmolens in mest moesten destijds nog vele jaren later uitgevonden worden. Of je spreekt over een tijdperk met bejaarde HP1600's.
+2
casejxu
Wat een super verhaal. De pers van de klavers kan ik me nog goed herinneren. DX6.30 der voor en brullen. Had het er laatst nog met 1 van hun over. Die pers heeft nog jaren stil gestaan bij me oom in schuur
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
De pers van de klavers kan ik me nog goed herinneren.

Fijn volk die broers. Ik had in m'n Beerepoot periode met Nico (op de pers) en Siem (op de shovel) te maken. Nico woonde links, Siem rechts voor het bedrijf. Ook de andere broers stuk voor stuk vakmannen. En Klaver deed in die tijd uitsluitend agrarisch werk! Met meerdere O&K kranen en shovels. De Klavers waren net zoals bij ons thuis MF mannen die in de Beerepoot tijd zijn overgestapt op de DX-en.
+2
Rondeutz06
@WaterDeutzer mijn mh3 kraantje komt bij Klaver vandaan (zie mijn foto's)
+5
casejxu
@WaterDeutzer klopt. Kwamen bij ons niet maar om ons heen wel veel.

(klik om te vergroten)

Vond laatst in een gekregen map dit krantenknipsel
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
Vond laatst in een gekregen map dit krantenknipsel

Wouw! mooi plaatje. Dat was nog eens rubber om u tegen te zeggen onder die CAT. De transmissie was deels geblokkeerd anders ging die 100 denk ik.
+2
casejxu
@WaterDeutzer hahaha zal 'm binnenkort even overhandigen bij de waarvan ik vind rechtmatige eigenaar 😋😋
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @casejxu:
bij de waarvan ik vind rechtmatige eigenaar

Nooit geen Tam-Tam bij de mannen. Alles rood met een groen klavertje4 en iedereen wist wie daar bezig was.
+4
jehan
@WaterDeutzer schitterend weer deze reportage ..dat stapelen was inderdaad een aparte tak van sport ..als wij een rij gestapeld hadden deden we er plastic overheen en legden er een laag zand rondom heen ...dan werd de mengmestton gepakt en zogen we de kuilen vacuum ..daarna beschermzeilen er over die ook weer goed vast leggen met zand rondom
+1
Siete
@jehan
Nu je dat zo zegt met die tank..
Dat heb ik wel meer gehoord idd van m'n collega's die destijds altijd met dat spul op pad waren. Een enkeling deed dat hier ook wel geloof ik. Kan me iig nog wel iets herinneren van zo'n verhaal.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jehan:
dat stapelen was inderdaad een aparte tak van sport

Ook compartimenten maken voor een max voersnelheid met tussenzeilen. Bij strak gestapeld was vacuumtrekken niet echt nodig. De holle ruimtes bij slecht stapelen waren meer een probleem. Of slecht gevulde pakken.
+2
jehan
@WaterDeutzer ik zal die boer is vragen waar ik vroeger gewerkt heb die liet ook alles persen met een vicon of hij nog fotos heeft ..heb er zelf nog een kuilvoersnijder voor omgebouwd om 2 balen tegelijk te halen ..was toen zelfs nog een demo middag ..
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jehan:
was toen zelfs nog een demo middag ..

Vicon had er destijds hele draaiboeken voor gemaakt met een boerenbijeenkomst in de plaatselijke cafe's en demo's bij uitkuilen om de potentiele loonwerkers te ondersteunen. Inclusief een gebied monopoly als je er een kocht.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
rubber onder de cat

Hier reed een Volvo L90 in de pakken. Wel oudere serie natuurlijk. Maar toen ook al een dikke shovel. Wel rondom dubbellucht
+2
rubencasecs
Gaf die shovel geen problemen op veen?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rubencasecs:
shovel geen problemen op veen?

Nee, een CAT IT18 is niet zo zwaar. En met dubbellucht voorop goed te doen. Maar in natte toestand een ander verhaal. Daarmee is in de winter de pers omgebouwd met een naloop-gestuurd tandem en de shovel vervangen voor een JCB verreiker. Dat komt nog in beeld....
+7
newholland-
@WaterDeutzer mijn vader liet regelmatig kletsnat gras persen zodat tijdens het persen het water uit de baal geperst werd.Maar met een speciaal toegevoegd zuur was de kwaliteit prima.Alleen de loonwerker was niet zo blij met de manier van wiersen (acrobat)zodat we later maar een enkele cirkelhark hebben gekocht voor bredere mooiere wiersen.

(klik om te vergroten)

Mijn tractor voor de foto aan de Vicon pers in 1990.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @newholland-:
zodat tijdens het persen het water uit de baal geperst werd

Noem het in dat geval maar hogedruk waterstralen! In natte toestand spoot het water echt links en rechts uit de perskamers naar buiten bij de laatste persslagen. Die balen waren dan gewoon betonblokken.
+1
newholland-
@WaterDeutzer Inderdaad maar de balen waren eigenlijk altijd prima.
+1
a3vandiejen
@newholland- Mooi hoor.
+2
langeslagdiesel
@newholland- deze inkuilmiddelen waren kemlac of foraform. Beide een gemeen goedje voor je huid en luchtwegen. Ik werkte puur liever met melasse.
+1
newholland-
@langeslagdiesel Ik weet nog dat het een scherp luchtje had maar de koeien waren er wild op,ze likte de vloer af.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @newholland-:
Ik weet nog dat het een scherp luchtje had

Nu je het schrijft: ik ruik het ook weer😊
+4
2850Johndeere6R
Prachtige reportage weer Nico 👌 met een verhaal en een beleving of we er zelf bij zijn 👌. Tevens ook mooi om het verhaal van de beruchte pers van iemand te horen die er zelf mee werkte en er aan heeft gesleuteld.💪
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
en er aan heeft gesleuteld

Met mijn ervaring had ik natuurlijk een flinke voorsprong op andere HP1600 gebruikers. Ik had geen externe service nodig. En mijn rechtstreekse contacten met Vicon Nieuw-Vennep maakte het nog makkelijker.
+1
Rondeutz06
Mooi verhaal, het verbaast mij wel dat de shovel met balen op het land in den ilp geen schade veroorzaakt, het is toch een heel gewicht op de vooras. Hoeveel weegt deze balenpers, een ton of 7??
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
op het land in den ilp geen schade

Ron, jij weet toch ook wel dat je nooit schade kunt rijden in veenland zolang de spons in takt blijft? Met de pers nog op enkelas met hulpasje was het wel eens spannend. Tijdens persen zakt de pers onder de velg weg en springt weer terug omhoog als de baal gelost word. Daar waren heel wat DX-pk's voor nodig om vooruit te zwemmen. 😂
Wij hebben het gelukkig nooit meegemaakt dat we door de spons heen braken.
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer ik denk dat deze machine toch uiteindelijk te zwaar is gebleken voor zaanstreek/waterland en Zeevang. Onder ideale (droge)omstandigheden ging het wel maar dat is lang niet altijd zo.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
toch uiteindelijk te zwaar is

Hier in de Achterhoek zeggen ze dan: Vaak bu-j te bang!
Later meer foto's met de "veenupdate"😅
+1
spoorkraan
@WaterDeutzer als ik de bovenleidingsmasten zo zie is dit of langs de haal bij oostzaan,of meer richting purmerend.aad en ze vader hadden nog veel vaarland en achter bij den ilp legt geen spoor.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
is dit of langs de haal bij oostzaan

Heb dat niet meer op m'n netvlies, Jeroen. Weet jij beter denk ik.
+2
Rondeutz06
@spoorkraan ik denk dat het aan de westkant van purmerland is tussen de oostzaner rijweg en de spoorovergang , je ziet nl op de achtergrond de zendmast van wormer
+5
WaterDeutzer
Een LMB monteur uit de Betuwe heeft een paar jaar geleden een HP1600 voor de hobby gekocht. Oud ijzerprijs. Hij heeft hem werkend gemaakt en een super mooie film laten maken met z'n BM ervoor. De persgeluiden en close beelden deden mij weer terugbrengen in de 8-ties.

+4
RVM
@WaterDeutzer 1 van de redenen dat ze deze pers opgeknapt hebben, is omdat deze Volvo BM 810 een oude van Donkersgoed Voorthuizen is, en hij daar altijd voor de HP1600 stond
+1
WaterDeutzer
@RVM Ok, dat zou kunnen. Maar wel met een lange tijd ertussen. De pers is niet opgeknapt, maar alleen werkend gemaakt. En dat vind ik voor een niet HP-monteur een hele prestatie.
+1
deutzisthebest
@WaterDeutzer

Heerlijke fotoreportage, zijn dit ingewikkelde persen om aan te werken? Zit hier al veel elektronica op die 'rare' storingen kan geven?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deutzisthebest:
Zit hier al veel elektronica op

De HP1600 en prototype voorloper HP35 is ontwikkeld in de jaren'70. Met een Microprocessor die in 1 minuut wel 90 functies aanstuurde. De elektronica zat in een grote kast bovenop de pers met weerszijde schroefstekkers voor ingangen en uitgangen. Verder overal magneetschakelaars en fotocellen. De afstandbedieningskast in de trekker. Met een handmodule kon je toen diagnose maken of aanpassen. Voor ons begin jaren '80 iets compleet nieuws. Internet was nog heel ver weg, computers ook. Het 1e jaar was voor ons als monteur dus ook je inleven op locatie. Maar daar had een loonwerker meest geen boodschap aan natuurlijk!🤔
+1
deutzisthebest
@WaterDeutzer

Nee die machine moest gewoon draaien volgens hun. Kan mij zo voorstellen dat met de eerste computers het een best steile leercurve was voor de monteurs met het zoeken en uitmeten van storingen.
+3
de Leeuw IH
@WaterDeutzer
Bij een boer vlak bij mij staat er nog een werkend weggezet in de schuur omdat de draad niet meer te krijgen was. Staat in een hoek met een International 1455 met cockpit cabine erbij
+1
Fast Eddy
@de Leeuw IH

Draad is nog steeds te verkrijgen bij Bekaert. 6 jaar geleden ging er voor ongeveer €2,- aan draad per pak om. Toen zijn de laatste persen die hier in de buurt actief waren verschroot.
+9
RVM
@WaterDeutzer zelfde trekker, andere pers

(klik om te vergroten)

+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
zelfde trekker, andere pers

Zelfde type trekker, maar niet dezelfde. Bij mijn weten is de hobby pers pas later gekomen toen hij z'n BM al langer had. Op foto is een standaard HP1600 zonder snijmolen.
+1
RVM
@WaterDeutzer trekker is wel dezelfde, de oude foto is bij Donkersgoed, is via een tussenstation in Betuwe terecht gekomen en gerestaureerd. Hij heeft daarna weer een pers erbij gezocht.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
trekker is wel dezelfde

Mooi, is dat opgehelderd.
+4
Siete
Prachtige reeks om de dag mee te beginnen. Ook weer de verhalen erbij. Het is eigenlijk een complete tijd machine zo 👍👍👍👍
+4
mdoornekamp
Prachtige foto's en verhaal weer. De Vicon pers stamt een beetje uit mijn jeugd. M'n pa is er toen ooit ook nog mee bezig geweest om 1 aan te schaffen. Maar vond het uiteindelijk toch te duur en risico vol voor ons kleine bedrijfje. Ik vond de techniek toen al erg interessant en herinner mij de foto's en folders. Later kwamen hier in de buurt een paar HP 1600's Wieringa met een jd 3140 ervoor met vierkante cabine. Slager met een dikke Renault 145 TX ervoor.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Maar vond het uiteindelijk toch te duur en risico vol

Zo dacht mijn pa & oom ook begin jaren '80. Beetje frustrerend voor mij natuurlijk want ik was al gehersenspoeld als HP monteur.😂
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer zo'n investering is natuurlijk altijd een gok. Maar uiteindelijk pakte het wel goed uit.

De dikke jd 4440 kwam je wel vaker tegen op foto's van demo's. Die stond ook voor de Taarup te roppen.

Waarvoor dient de grote verticale kettingkast op de pers in het filmpje? Of heeft dat met de snij inrichting te maken
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
grote verticale kettingkast

De "JD-versie" van de Taarup-HP snijunit werd met een tussenbak aangedreven. Origineel gaat er alleen een powerband naar de hydropomp bovenin de pers. De "af fabriek" Taarup optie was meer geïntegreerd zoals je op onze foto's kunt zien. Geen Taarup front, alleen de snijrotor met messen toegepast.
+1
Siete
@WaterDeutzer
Heb ook ergens foto's van iemand die er een pick up met snij inrichting voor gebouwd heeft. Als ik t me goed herrinner was dat een Zelfbouw project.
Kende alleen die versie met de complete Taarup invoer. Die originele wist ik ook niet eerlijk gezegd.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siete:
Die originele wist ik ook niet eerlijk gezegd.

Vicon gebruikte ook de Taarup componenten hoor. Maar dan wat compacter ingewerkt.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
Taarup componeen

Door de onderbouw stonden de persen wat hoger op de wielen toch? En de as soms ook wat naar voren omdat de pers langer werd.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
wat hoger op de wielen

Hier nu een 20-25cm hoger ja, maar de originele snij-versie was niet langer dan de standaard persen.
Met het bestuurbaar tandem in '91 kwam de pers nog hoger om de 1e as naar voren te halen. Ruim boven de 4m. De balen kwamen toen met een echte dreun op 't land. Komt nog op TF....
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
tandem

Hoe zwaar is zo'n pers eigenlijk? Hier werd al ergens 7 ton genoemd. Maar ik denk nog wel iets meer.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Hoe zwaar is zo'n pers eigenlijk?

Standaard 6, met snijunit zo'n 8 ton denk ik. De zwaarste baal 1 ton. Is nog altijd stukken minder dan een volgeladen opraapwagen of silagewagen.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer ok. Gewichten vallen me mee dan. De shovel dan de meeste sporen rijden. Vooral als ie de volgeladen wagens diagonaal over het land trekt naar de dam.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Gewichten vallen me mee dan.

Vooraf plannen of je de wagens meeneemt op 't land of niet.
+1
ralphhonda
@WaterDeutzer spannend onder het A7 viaduct op de zuiderweg
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @ralphhonda:
spannend onder het A7 viaduct op de zuiderweg

De voorste en hoogste draadcassette kon ook met de shovel mee. De 1e persen (folders) hadden de 2 cassettes achterelkaar staan. Dan moest je de draden van voorste eerst steeds doorknippen om de 2e lege cassette te kunnen wegnemen om te vullen.
+4
trekkerdockter
Prachtig, hier ook veel mogen genieten van “DE VICONPERSEN” van Loonbedrijf 🍀 en die stoere Cat shovels.
+4
a3vandiejen
Schitterend allemaal..👌👌👌
+7
trekkerdockter
Deze foto’s staan op de fb pagina van L. Klaver 🍀.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Deze foto staan op de fb pagina van 🍀
+4
Siebenga
Wel grappig, ken de tijd dat dit spul hier rondreed ook nog wel goed voor ogen krijgen. Hier reed dan vaak een moffet om de balen op te ruimen. En dikke john deeres voor de vicon persen.

Je had hier 1 tegenhanger en dat was de freeman pers! Ik kan me nog goed heugen dat ik op bed moest en de geluiden van zowel de vicon als freeman door het landschap hoorde joelen
+2
Grasbaal
Eigenlijk wel zonde dat de HP1600 niet is doorontwikkeld met kunststofdraad en nog meer capaciteit zoals de huidige Krone persen. En dat ze de race deels verloren hebben door "simpele" rondebalen persen met gelijk een wikkelaar erop.
+2
Siebenga
@Grasbaal agja zo zijn er heel wat nederlands product wat het niet haalt op de wereldmarkt, wij zijn een uniek land met unieke eisen voor het materiaal (mede door wetgeving). Wat voor de wereldmarkt een te dure machine is en een te kleine markt voor massa productie.

De terra gator is net zo verhaal 😔
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Grasbaal:
de race deels verloren

Dat de HP1600 van het toneel is verdwenen heeft ook een andere oorzaak: Greenland.
Net als Taarup toen naar Kverneland ging.
In Nieuw-Vennep was het in '89 ook plotseling over en uit. Daarom hebben wij nog de magazijnen in weekend moeten bedienen.
+2
walker1
@WaterDeutzer Ik ken de HP1600 balen ook nog uit mijn jeugd. Vond het indrukwekkend materiaal, bij ons had je toen loonbedrijf Degen, volgens mij is die foto met de John Deere 4440 van hun. Maar het voeren van die balen met de gaffel was een gepluk en getrek. Voeren nu balen van een NH pers, die vallen in mooie plakken uit elkaar.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
was een gepluk en getrek.

Vandaar de optie Taarup snijrotor.
+3
WaterDeutzer
Als je graag een persfilmpje wil zien (maar vooral horen!) kijk dan deze ff helemaal af. En geniet van het hijgende oude hert naast z'n nakomeling:
+4
Siebenga

De loonwerker waar ik veel ben is groot geworden met de freeman persen! Eerst renault trekkers er voor later Fendt trekkers. Wat een geweld met de hydraulisch aangedreven pers. En het formaat pakken
+1
Siete
@Siebenga
Heb een paar jaar terug een Freeman helemaal opgemeten. Alleen nog nooit tijd gehad er eens iets mee te doen 😔
+1
Siebenga
@Siete als je de maten kwijt bent, koffie staat klaar 😄
Siete
@Siebenga
Ja dat is wel goed bij jullie op t bedrijf.👍
Hotze Jan was meteen enthousiast.
Heb alle maten en foto's nog wel. Alleen er komt steeds wel weer iets tussen. Is nog wel even een klusje om het goed te doen. 😅
+1
Siebenga
@Siete ja wat dat betreft moet je um 2 maal maken en 1 een fendt 824 voor zetten. Daarmee was de oude baas heeeel wat uurtjes mee onderweg. Die krijgt dan wel een ereplaats 😜.

Dacht zelfs dat ze later een van de eersten waren met een krone hdp pers ter vervanging van de freeman. 926 er voor😜glory days
WaterDeutzer
@Siebenga Mooi filmpje!
+2
kevin-fendt
@Siebenga Renault 155-54 blijft ook een dikke machine Ark&Reau had hier in de regio vicon persen.
+1
Siebenga
Quote Reactie van @kevin-fendt:
tractorfan.nl/picture/1302575/…

Klopt, kan er weinig meer van vinden, heb jij ook niet heel toevallig nog een archief? 😅
+1
Siete
@kevin-fendt @Siebenga
Klopt. Maar die reed met JD er voor.
Spreek zo nu en dan nog wel eens een oud chauffeur/werknemer van die combi toen. Die is later chauffeur geworden. Daar staan wel foto's van op Facebook. Ik heb er iig wel een aantal van.
+1
Siebenga
@Siete volgensmij meer dan 1 combi?
+1
Siete
@Siebenga
Oei dat zou maar zo kunnen.
Zal vanavond eens kijken wat er op die foto's staat.
+2
Siete
@Siebenga
Prachtige foto
+2
Siebenga
@Siete is van oud medewerker, van facebook. Mag graag met hem over vroeger praten, heeft zat meegemaakt 😀
+1
Siete
@Siebenga
Kan dezelfde wel ns zijn die ik bedoel.
Die met dat lange haar? Altijd vrolijk en mooie vlotte prater?
+1
kevin-fendt
@Siete die spreek ik bijna elke dag
Siete
@kevin-fendt
Als we het over dezelfde hebben moet je m ff op dit topic wijzen. Vind ie mooi.
En doe m dan de groeten maar even.
Kent m'n naam nog wel uit een mest rijd verleden bij vd Veen. 😁
+1
kevin-fendt
@Siete Ja kan niet missen dat is dezelfde, ik ken meerdere die bij ark&reau gewerkt hebben.
Siete
@kevin-fendt
Ik niet hoor. Ken alleen hem toevallig. Toen ik in t begin op de sleepslang pomp kwam reed vd Veen de mest naar me toe. Daar kennen we mekaar van. Dan komt t praat gauw joh. Hij is hier ook wel ns thuis geweest. Had ik eenmodel voor m gemaakt.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siebenga:
Mag graag met hem over vroeger praten, heeft zat meegemaakt

Prachtig plaatje. Er waren bij Beerepoot ook meer loonwerkers die naar 2 persen zijn gegaan. 1 been is soms lastig lopen.😊
+3
Siebenga
@Siebenga mensen die dit mooi vinden en facebook hebben is deze pagina een aanrader, allemaal oudere fotos

Loonbedrijf oude glorie

facebook.com/groups/588831894893987/
+2
wolseley
@Siebenga fokke noppert er even met de dieplader bij
+4
catfan55
Wat een kijk en lees plezier! Bedankt @WaterDeutzer & de rest
+10
larss
Kwam deze foto tegen op Internet, ook van Degen uit winssen.

(klik om te vergroten)

+4
RVM
@larss wat een apparaat 😱 voorkant van een 5400 serie hakselaar zo te zien?
+1
walker1
@larss Kan mij niet herinneren dat ze bij Degen zoiets gehad hebben?
larss
@walker1 kwam hem op fb tegen, dat was wat erbij stond.. dus weet het niet 100% zeker
walker1
@larss Degen heeft heel wat Vicon balen geperst bij mij thuis, maar heb nooit een zelfrijder gezien. Op hoogtepunt hadden ze geloof ik 3 persen met JD's ervoor.
WaterDeutzer
Dat is mooi! En ik maar denken dat de enige zelfrijdende HP1600 in Kinrooi (BE) liep. Dat loonbedrijf bestaat al lang niet meer, kan ook zo snel geen foto vinden. @Roelofoonk Heb jij daar nog beeld van?
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Heb jij daar nog beeld van?

@Roelofoonk In België, Kessenich, was het Loonbedrijf Jan Stultiens met een HP1600 zelfrijder. Loonbedrijf bestaat al een poosje niet meer. Heb jij daar nog plaatjes van?
+1
RVM
@WaterDeutzer is een paar jaar geleden Troostwijk veiling geweest. Zit nu iemand die voermengwagens onderhoudt en Chinese trekkers verkoopt
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
Troostwijk veiling geweest

Ik weet dat ze failliet zijn gegaan en een jaar later is Jan overleden. Die "Ollander" met de Chinese trekkers zit er ook al weer een poosje. Ik zat zelf in Maaseik, IZ Jagersborg.
+2
Saeghershof
Weeral mooie foto's en verhaal. Ik hoop dat je nog veel foto's en verhalen hebt. Ik kijk er alvast naar uit.
+6
schluterman
Hier een foto van het bedrijf stellen van een vicon pers bij Gaakeer uit gemonde waar vader des tijds monteur was

(klik om te vergroten)

+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
vicon pers bij Gaakeer uit gemonde

En dat zonder oordoppen: dubbel muziek, de pompen van de HP1600 + de 06-6 sound.
+4
newholland-
@WaterDeutzer

(klik om te vergroten)

Loonbedrijf G van leeuwen in 1984
+1
WaterDeutzer
@newholland- Ik schat in heel Nederland destijds zo'n 100 persen. @Roelofoonk kan dat kloppen?
+3
Andre150
Schitterend dit allemaal, nostagie

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Vicon HP 1600 en hebben de trefwoorden vierkante balen persen , Pakken laden , pakkenpersen en gesneden balen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!