Voor het seizoen '90-'91 hebben we een gebruikte Herder maaikorf gekocht en een demontabele verlenggiek laten maken bij Bart Haan in Kwadijk.In najaar hadden wij de opdracht van Waterschap om de wegsl

Herder Maaikorf

+5
WaterDeutzer
Voor het seizoen '90-'91 hebben we een gebruikte Herder maaikorf gekocht en een demontabele verlenggiek laten maken bij Bart Haan in Kwadijk.

In najaar hadden wij de opdracht van Waterschap om de wegsloten in de polder te schonen. Ook een nieuwe activiteit. Dit paste goed, ook in combinatie met de Veenhuis kipper.
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer konden jullie het werk voor het waterschap met 1 maaikorf aan of hadden jullie er meerdere?
Was het toen ook al op inschrijven om het werk te krijgen?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Was het toen ook al op inschrijven om het werk te krijgen?

Ja, dat was ook een eerste ervaring met een (gesloten) aanbesteding. We hebben geprobeerd in te schatten, maar op eind van de rit is het een 0-operatie geworden. Geen kosten-geen verdienste. Maar goed, daar kon ook niemand mee adviseren op voorhand. Was maar een gedeelte van het gehele Waterschap gebied. Kon prima met 1 kraan. alles vanaf de weg.
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Mooi, je was er weer vroeg bij vanmorgen zie ik. 😃👌
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
je was er weer vroeg bij vanmorgen

Beetje standaard voor mij: 4.00u eruit, zonder wekker. Klaar met slapen is het onnodig in bed blijven.😅
+1
spoorkraan
@WaterDeutzer 3 uur slaap is zat,de rest is luiheid...dat zei een ouwe machinist van je vader altijd,nico !!!
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
3 uur slaap is zat

Dat red ik net niet, 4-5uur meer moet het niet zijn.

Reacties

+7
WaterDeutzer
Ik vond het zelf wel een geslaagde combi. Behalve functioneel moet het er bij mij ook nog eens kek uitzien.

(klik om te vergroten)

+4
Siete
@WaterDeutzer
Daar mocht je qua hoogte ook wel goed mee opletten zo te zien?
Of vertekent dat erg?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siete:
Daar mocht je qua hoogte ook wel goed mee opletten zo te zien?

Klopt. Op tijd met "gestrekt been" onder de bruggen & kabels door.😅 Maar 't was dichtbij te doen. En voor ver weg was het eenvoudig af te koppelen.
+6
WaterDeutzer
Zelf was ik doorheen het jaar in de werkplaats met reparaties voor derden bezig of op pad voor Vicon. Hier foto's van een reparatie HP1600 pers van Vicon die zij hadden ingeruild voor export.

De laatste foto is van het invoerkanaal van onze eigen pers na 1 seizoen draaien.

(klik om te vergroten)

Vicon HP1600

(klik om te vergroten)

Vicon HP1600

(klik om te vergroten)

Vicon HP1600

(klik om te vergroten)

Vicon HP1600
+3
WaterDeutzer
@WaterDeutzer De aangelaste nokjes bij laatste foto voor de rotor was een experiment. Wij hadden soms problemen met dichtsmeren de rotorsterren met lang, nat gras. Idee was om er een staaldraad in te laten lopen die de rotor net niet raakte. Dat ging dus fout.... binnen no-time de staaldraaden eruit! Heb er nog steeds een paar met voorgeperste oogjes die ik als hijsmiddel gebruik.
+6
a3vandiejen
@WaterDeutzer Heel mooi de beleving waarmee je verteld, al snap ik dat niet alles even leuk was.
+2
mklok
@WaterDeutzer wat was de reden bij vicon om staaldraad te gebruiken in plaats van touw? Voordeel lijkt me de stevigheid, nadeel het afval.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
wat was de reden bij vicon om staaldraad te gebruiken

De pakkendichtheid gebonden met 4 staaldraden van 4,5mm dik kon je natuurlijk nooit evenaren met touw. Ook het vastekamer principe met "doorschieten" van het draad, kun je niet met touw doen. daar heb je naalden voor nodig. De chauffeur in mijn filmpje van gister legt dat heel mooi uit.

De keuze van 4,5mm door Vicon was heel slim: Dat was een unieke diameter die je........alleen bij vicon kon kopen.
+3
mklok
@WaterDeutzer En dat is nu schaarser aan het worden.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
En dat is nu schaarser aan het worden.

Vicon is zelf al lang met draad leveren gestopt, maar er zijn later toch ook andere aanbieders gekomen die dit leverde. Alleen was het even testen voor de treksterkte. Onze touw- & plastic leverancier van destijds Visscher kon ook Vicon draad leveren.
+2
Siete
@WaterDeutzer
Heb wel eens verhalen gehoord van bedrijven met n pers dat er een aantal jaren geleden wel persen gekocht werden om het draad. Als de draadcassettes vol zaten was het al snel aantrekkelijk om de pers te kopen.
+1
Siete
@WaterDeutzer
Mooie foto's ook van zo'n open gewerkte pers!! Interessant 😎
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Siete:
zo'n open gewerkte pers!! Interessant

Bij deze pers was het persblok geschaard door probleem met 1 van de 2 perscilinders. Dit hebben wij voor Vicon hersteld. Er waren momenten dat er 2 persen van Vicon gelijk stonden. En het proefdraaien was een probleem. Bij het afstellen van de max werkdruk op 350bar was een concert van Normaal niets bij!

Een kwartier lang het hydraulisch gillen van de pompen maakte geen vrienden in het dorp Neck. Heb 1x zelfs de politie op het erf gehad. Maar jan wat mot, dat mot dacht ik dan.
+2
DEUTZ1972
@WaterDeutzer
Het was ook geen ideale locatie waar jullie zaten wat betreft geluidsoverlast en aan en afvoerroute. Materiaal wordt steeds groter en acceptatie bij de mensen wordt kleiner.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
geen ideale locatie waar jullie zaten

Nee, dat heb je goed. Maar achteraf is het altijd een koe in de kont kijken. De verbouwing in '85/'86 had achteraf nooit moeten plaatsvinden. Ik heb wel eens tegen pa gezegd: Het was veel beter geweest als de 2x Gebr. de Jong waren "gefuseerd". En daarmee verplaatsen van Neck naar de boerderij van oom Nico & Wim aan de Noorderweg 126. Maar dat was geen optie meer sinds GdG in de directie was gekomen. Je zag het ook bij de 2 andere loonwerkers in de polder: Niek Konijn & Wen de Jong, een bijna onbegrensde uitbreiding mogelijkheid hadden die.
+5
WaterDeutzer
In het najaar de 3 Spijkstaalwagens opgeknapt, klaar voor seizoen '91

(klik om te vergroten)

Spijkstaal
+2
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Voorzien van grotere banden: gebruikte trailerwielen met supersingle banden. Deze waren breder en hoger dan de originele.
+4
WaterDeutzer
In nov.'90 een oude Volvo 4300B gekocht bij de zelfde handelaar in Almelo: Schmidt.
Deze kwam uit Zuid-Afrika en was compleet uitgwoond, met het rode zand er nog in. Maar daar weten wij wel raad mee!

(klik om te vergroten)

Volvo 4300B
+5
WaterDeutzer
Met hulp van (foto) mijn jongste broer John, daar weer een plaatje van een deftige shovel van gemaakt.

(klik om te vergroten)

Volvo 4300B
+8
WaterDeutzer
De O&K L20 shovel had in het 1e jaar meerdere kuren gekregen en was natuurlijk geen handige machine. Anderzijds willen we ook zelf gaan pakkenrijden want plannen met een inhuurshovel voor de pakken bleek lastig als er gaten in de planning vallen. Agrarisch werk kent natuurlijk zijn grillen en aannemerswerk heeft meer continuïteit.

(klik om te vergroten)

Volvo 4300B

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Oud & Nieuw
+1
Rondeutz06
@WaterDeutzer die shovel heeft een metamorfose ondergaan, prachtig!
Erg knap hoe jullie dit allemaal voor elkaar hebben gekregen naast het gewone werk, en ook nog die 3 wagens opgeknapt.
Ik denk niet dat de deur elke dag om 5 uur dicht ging 😉
+1
spoorkraan
@WaterDeutzer het bord met logo aan de muur is ook veranderd,kan me dit logo niet goed voor me halen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
het bord met logo aan de muur is ook veranderd

Logo zelf ontworpen (foto). Was al een poosje aan watertrappelen.😊 En het oude bord met "kraanverhuur" was niet meer toepasselijk.

(klik om te vergroten)

+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
En het oude bord met "kraanverhuur" was niet meer toepasselijk.

Op het nieuwe bord staat ook Wijdewormer. Kort na de bedrijfsovername was er een gemeentelijke herindeling waarmee de neckerpolder overging van Purmerend naar Wormerland. De handelsnaam van Gebr.de Jong BV heb ik wel aangepast naar "Gebr.de Jong Purmerend" ondanks de herindeling, om geen verwarring met concullega Wen de Jong te krijgen.
+3
langeslagdiesel
@WaterDeutzer onze O&k l 18 had ook zo zijn kuren. De kale deutz kon de 6 hoofdjes niet koel genoeg houden op de kuil. Het gevolg laat zich raden. Wat voor mijn tijd met regelmaat gebeurde was dat hij het schroeffilter van de schakelbak er af kwate. Filter plofte gewoon uit elkaar. De bak is er twee keer uit geweest voor onderzoek en testen. Die bak kon er alleen naar onder uit. Dus ze groeven een gat in het erf. En laat maar zakken. Na de tweede keer is het filter nog 1 keer gegaan. Daarna nooit meer! 🤨 de remmen was ook triest erg met die open schijfremmen in dat droge stof en gras. Menig emmer water verwerkt na een brandluchtje. Ook de electronica was heel fragiel. Een keer de kuil afgemaakt met alleen nog een zwaailicht wat werkte. Kap er af, snaartjes er af en ik zag weer wat aan de voorkant. Later met een komatsu van 2 ton lichter gewerkt. Die deed in alles meer. Behalve herrie maken. Pracht machientje.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
De kale deutz kon de 6 hoofdjes niet koel genoeg houden op de kuil

Daar had deze ook last van bij hoge temperaturen. Maar ook de transmissie wilde minder goed op en af schakelen. Bovendien kon deze alleen maar op de kuil en met de Volvo kan je op de kuil maar ook achter de balenklem.
+5
Massey 2705
Wat een mooie serie verhalen en foto,s weer ! In 1 van de voorgaande foto series , schreef je dat je ook nog ging trouwen ! Was dat met je werk of met je vrouw ? Want tussen al dit werk op deze fotos door , was je ook nog planner van de dagelijkse bezig heden van de rest van het loonbedrijf neem ik aan .
Petje af voor jouw doorzettings vermogen 👍
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
In 1 van de voorgaande foto series , schreef je dat je ook nog ging trouwen !

Zoals bekend is de gewoonte de nacht voor de trouwdag bij je ouders te slapen. We woonde al samen in Neck en dat geschiedde. Ik was met Pa die dag nog met afrondende werkzaamheden bezig in aanleg Purmerbos in de Purmer in opdracht van Staatsbosbeheer.

En je weet, bij die heren is opleveren op afspraak, niet later. Om 22.00u 's avonds hadden we geploegd en een klaver/grasmix gezaaid langs de bosranden. Daar wist m'n (ex-) vrouw natuurlijk niets van.

De volgende dag tijdens het grote feest (en dat was het echt: groots!) kreeg ik heibel met m'n schoonmoeder die tijdens de receptie vernam wat ik nog tot 's avonds laat had uitgespookt.🤔
+1
mklok
@WaterDeutzer Maar nog steeds getrouwd met dezelfde vrouw?
+4
WaterDeutzer
@mklok Dat antwoord staat een in mijn woorden😉
+4
mklok
@WaterDeutzer was nog niet wakker genoeg😉. Maar dan ben je ook van je schoonmoeder af. Je kan wel een boek ervan maken met deze mooie foto's. Koop er wel één.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
dan ben je ook van je schoonmoeder af.

Nee, zo erg was het niet! Ik was gek op vrouwtje en kon ook heel goed opschieten met schoonouders.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Was dat met je werk of met je vrouw ?

Dat is eigenlijk al met m'n eerste reactie beantwoord, maar de echte oorzaak was dat mijn (ex-) vrouw uit een "burger" gezin kwam met zowel zij als haar moeder ambtenaar bij hun gemeente en pa werkte bij een grootbakker.
Tijdens je verkeringstijd besef je dat niet goed, maar dat enorme "cultuurverschil" met onze familie als "dag&nacht werkers" was te groot. bij ons ging (en bij mij nog steeds) de klant boven alles. Ik kom er nog op terug...
+3
mklok
@WaterDeutzer Dat probleem is herkenbaar. Heb dat bij verschillende mensen meer gezien. Maar heb ook andersom gezien.
+3
siem
@WaterDeutzer heel herkenbaar, hier ook eerst het werk dan het vrouwtje, mede daardoor ook van baan veranderd na 12 jaar bij loonwerker.
+8
Siete
@siem
Hier met scharrels wel mee gemaakt.
M'n vrouwtje heeft me juist weer terug t Loonwerk in gestuurd. 🤣🤣
Toen de meiden geboren waren had ik bedacht dat ik maar wat anders moest gaan doen. Toen n oud collega belde dat ze iemand zochten begon t toch wel weer heel erg te kriebelen na 3jaar uit t loonwerk te zijn geweest. Grootste reden van twijfelen waren toch de tijden. Uiteindelijk was t m'n wederhelft die me n spiegel voor hield en begreep dat dat werk me toch t meest gelukkig maakt. Zo kan t dus ook.
Dat, of nu heeft ze me niet zo vaak om de voeten 🤣🤣🤣🤣
+2
2850Johndeere6R
@Siete daar zijn er niet veel van, dus wees er zuinig op😉
+3
Siete
@2850Johndeere6R
Ja doe ik ook. Gezien dat we ook al meer dan 13jaar samen zijn zal dat wel goed komen 😁
(En ja ik weet dat er mensen uit mekaar gaan die langer bij mekaar zijn)
+3
Fast Eddy
@Siete

Heel herkenbaar. Mijn vrouw weet meestal ook niet hoe laat ik er weer ben. Zij begint rond 17:00 te eten samen met de kinderen en ze zien wel hoe laat ik er ben. Het geeft altijd wel leuke reacties op haar werk als ze zegt dat ze nooit weet hoe laat ik thuis ben.😃
+4
siem
@Siete werk wat naar je zin is, hou je het langst vol inderdaad!
+2
spoorkraan
@WaterDeutzer was voorheen ook vaak aan de orde in de spoorbouw,doordeweeks nachten en ontij.en dan ook alle weekenden,en het liefst 12uurs diensten dan verdienden we lekker!!
+3
RVM
Prachtige foto’s weer en mooi werk die shovel. En meteen er een jonger type van gemaakt
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
En meteen er een jonger type van gemaakt

Dat was ie wel waard ja!
+4
2850Johndeere6R
Prachtig verhaal weer Nico 👌 kunnen we weer van genieten in deze donkere dagen.
+3
mdoornekamp
Wederom prachtige foto's en verhalen. Ik heb gister nog even gezocht bij pa in zijn bureau. Daar moet nog een folder van de HP 1600 liggen met een kosten verhaal erbij. Ik herinner me nog de aanschaf van de pers en een klem van Vicon. En er werd geadviseerd een gebruikte wiellader te kopen. Voor ons werd het allemaal net te veel toen
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Voor ons werd het allemaal net te veel toen

Wij hebben nooit nieuw gekocht, maar ik kan me herinneren dat het rond de anderhalve ton (guldens) lag.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
nooit nieuw gekocht

Ok. Jullie waren er wel in de begin jaren bij toch? Of had je een demo pers.

Ja dikke 150 K voor de pers. Klem was ook al 20 K. En dan nog een halve ton voor een wiellader
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ok. Jullie waren er wel in de begin jaren bij toch?

Nee, vóór de overname in januari '98 durfde mijn pa & oom het niet aan met de HP1600. Ik heb die stap (uiteraard) met mijn ervaring na overname wel gedaan. Maar met een fabrieksdemo pers te kopen en die te laten aanpassen met een origineel nieuw snijsysteem. Dit leek op dat van Taarup, ook met een spiraalrotor. Daar had Taarup toen nog patent op. Waarschijnlijk heeft Vicon voor het gebruik daarvan betaald aan Taarup? Maar 't was wel 100% Vicon, dit "Taarup-systeem".
+2
mklok
98 ? Moet het niet zijn 88?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
98 ? Moet het niet zijn 88?

Rectificatie: '89🤣
+2
mklok
@WaterDeutzer 😂 Heb nu een paar bakken koffie op , dus nu wakker.😉
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ja dikke 150 K voor de pers.

Maar als je daar 100.000 balen mee kan persen zoals Loonbedrijf van Gaalen: tractorfan.nl/picture/1450687/… dan is de afschrijving per geperste baal te een goeie investering geweest 😄
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Grasbaal:
Maar als je daar 100.000 balen mee kan persen

Daar hoef je echt geen 100K balen voor te persen hoor, Co! Tussen de 10-12 pakken per Ha. 10.000Ha? Zeg maar gewoon een kassakraker dan. Aan de andere kant van die dijk in Aartswoud ging dat natuurlijk eenvoudig in 't stro.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Herder Maaikorf en hebben de trefwoorden waterschap , Maaikorven en Slootwerk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!